2016-10-27, 15:25
  #5545
Medlem
Någon som har koll på vad som gäller angående nebulisatorer som Norge säger sig fortsätta med?
Någon viss mängd eller helt föjbjudet?
Uttalande från Vibecke Backer:
Vibeke Backer menar att nebulisatorn som har använts i Norge inte är tillåten enligt Wada.

– Det är förbjudet. Fullständigt, säger hon.

Samtidigt diskuteras halter längre ned i artikeln.

http://www.svt.se/sport/vintersport/wadas-expert-om-sundbydomen-kan-vara-prestationshojande/
Citera
2016-10-27, 15:32
  #5546
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAsparagus
Jag tycker faktiskt att hon gör ett mer trovärdigt intryck denna gången. Hon ser inte lika tillgjord ut. Och hon har inte ändrat något i historien.

Men frågan är om hon ljuger eller undanhåller något. Vi har fortfarande dåligt med konkreta bevis. Dessutom är många frågor fortfarande obesvarade.

Mediatränats...

Jo vi vet ju inte nu det absolut viktigaste mängden av ämnet som fanns i kroppen. Där kommer det ju bli avgörande då om det är rent medicinskt möjligt att nå den nivån genom bara dosera läpparna eller om hon då hade varit tvungen att käka upp flera tuber.
Citera
2016-10-27, 16:03
  #5547
Medlem
Lite lustigt att läsa Anders Blomquists något naiva uttalanden eftersom det är liknande tankebanor som jag varit inne på de senaste dagarna vad gäller norrmännen och anabola steroider:
"– Jag har otroligt svårt att tro att man håller på med kontrollerad och systematisk dopning."

Samtidigt som jag också håller med om följande:
"– Jag förstår de som inte tror på henne också för det är ju standard i dopningsfrågor att man kommer med undanflykter, säger han."

Vad man tror om Johaug-historien beror nog till viss del på vilken inställning man har till de norska framgångarna sedan tidigare. Att norrmännen med rent samvete "tänjer på gränserna" och överskrider dem vad gäller astmamediciner, i kombination med deras bredd och ekonomiska resurser, är för mig en tillräcklig förklaring till deras överlägsenhet. Men att använda anabola steroider är på en annan nivå. Åkarna kan säkert intala sig själva att de inte gör något felaktigt när det handlar om astmamediciner, särskilt när ledare och läkare rekommenderar medicinerna, men vad gäller anabola steroider finns inte den möjligheten.

Att Johaug på eget bevåg skulle ta steroider tror jag inte på, så om det har skett ett medvetet intag i prestationshöjande syfte måste även norska ledare/läkare vara involverade, och troligen även andra åkare. Då skulle det alltså handla om en genomrutten organisation utan några moraliska betänkligheter. Äppelkäcka "Flugan" skulle då mycket väl kunna vara en anabolatorsk, eller åtminstone skulle hon med ett brett smil acceptera att vissa av hennes landslagskollegor knaprar steroider. Och det är det som inte riktigt går ihop för mig.

Trots att munsalvehistorien låter otrolig hoppas jag därför att det gått till som Johaug påstår, eller att hon åtminstone inte tagit clostebol i prestationshöjande syfte, exempelvis genom att tro att salva på munsår inte har någon dopingeffekt eller att hon fått i sig det av misstag via kosttillskott. Det skulle åtminstone kännas bättre om det låg till på det sättet, även om det inte påverkar det straff som döms ut.
Citera
2016-10-27, 16:24
  #5548
Medlem
Hzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postis
Någon som har koll på vad som gäller angående nebulisatorer som Norge säger sig fortsätta med?
Någon viss mängd eller helt föjbjudet?
Uttalande från Vibecke Backer:
Vibeke Backer menar att nebulisatorn som har använts i Norge inte är tillåten enligt Wada.

– Det är förbjudet. Fullständigt, säger hon.

Samtidigt diskuteras halter längre ned i artikeln.

http://www.svt.se/sport/vintersport/wadas-expert-om-sundbydomen-kan-vara-prestationshojande/

Ja, Backer har givetvis koll.

Nebulisatorn innehåller alltid en högre dos (minst 2500 μg) än gränsen för tillåten inhalation. (1600 μg / 24h förr och 800 μg / 12h nu).
Citera
2016-10-27, 16:29
  #5549
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hzj
Ja, Backer har givetvis koll.

Nebulisatorn innehåller alltid en högre dos (minst 2500 μg) än gränsen för tillåten inhalation. (1600 μg / 24h förr och 800 μg / 12h nu).

Är du säker på det där? Jag använder nebulisator med Ventoline i jobbet, och man väljer ju själv hur man doserar.
Citera
2016-10-27, 16:31
  #5550
Medlem
Hzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mamil
Är du säker på det där? Jag använder nebulisator med Ventoline i jobbet, och man väljer ju själv hur man doserar.

Står i Sundby-domen (p.105) http://www.tas-cas.org/fileadmin/user_upload/Award__FINAL_.pdf
Citera
2016-10-27, 16:36
  #5551
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hzj
Ja, Backer har givetvis koll.

Nebulisatorn innehåller alltid en högre dos (minst 2500 μg) än gränsen för tillåten inhalation. (1600 μg / 24h förr och 800 μg / 12h nu).

Jag tolkar det också så.
Varför vidhåller då Norrmännen att de tänker fortsätta med nebulisator i vinter? Fis och Wada måste sättta stopp för detta.
Citera
2016-10-27, 16:36
  #5552
Medlem
knullklassons avatar
Orkar inte se dagens gråtföreställning... Men jag har en fråga, fick Johaug några följdfrågor på presskonferensen när hon berättade att hon omedelbart slängde förpackningen och bipacksedeln efter att ha öppnat den? Jag tänker på att hon i tidigare intervjuer sagt att hon alltid dubbelkollar sina salvor två-tre gånger innan hon använder dem.
Citera
2016-10-27, 16:54
  #5553
Medlem
Johaug känns ärlig i sina känslor under dagens utfrågningar. Sen går det ju omöjligt att veta om hon är tårögd för att hon gjort ett misstag eller för att hon blivit påkommen och fasaden rämnar.
Citera
2016-10-27, 16:57
  #5554
Medlem
Hon spelar på att man ska tycka synd om henne få sympati men frågorna var väldigt dåliga hon fick..

Jag har väldigt svårt tro att två proffs missar alla varningar att de är dopingklassat och ännu mindre efter som de köps i Italien då kollar man
Citera
2016-10-27, 17:13
  #5555
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hzj
Står i Sundby-domen (p.105) http://www.tas-cas.org/fileadmin/user_upload/Award__FINAL_.pdf
Men om man inte häller i hela "minsta dosen" i nebulisatorn, är den fortfarande förbjuden då? (Jag vet inte exakt hur den aktuella modellen ser ut, men jag antar att man kan dela en dos?)
Citera
2016-10-27, 17:13
  #5556
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Orkar inte se dagens gråtföreställning... Men jag har en fråga, fick Johaug några följdfrågor på presskonferensen när hon berättade att hon omedelbart slängde förpackningen och bipacksedeln efter att ha öppnat den? Jag tänker på att hon i tidigare intervjuer sagt att hon alltid dubbelkollar sina salvor två-tre gånger innan hon använder dem.
Hon menar att hon kollade salvan genom att fråga läkaren om det var OK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in