2016-10-27, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Ser inte ut som du tittat efter hur det var på 80-talet.

Det är verkligheten som gäller. Inte några fraser från någon modell i en lärobok.

Men snälla det är inte rocket science.

Låg ränta = många lånar mycket pengar.
Hög ränta = få lånar mycket pengar.

Inflationen ökar vid utlåning av mycket pengar.
Inflationen minskar vid utlåning av lite pengar.
2016-10-27, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du är precis som bajsbosse, ni ser bara skulderna och inte tillgångarna.

Nej

Citat:
Vill du verkligen bli förknippad med honom?

Nej

Citat:
Du får en chans till.....

Vänligt av dig.

Citat:
Om jag köpt en lgh på 90-talet för 100 k som idag är värd 2 miljoner och jag tar ett lån på den på säg 200 k som jag köper en bil för, varifrån kom dessa 200 k enligt dig?

Är det inte på det sättet att man visst kan realisera vinst även om man inte gjort själva försäljningen ännu?

Du hävdar att det är omöjligt medan jag visar att det går!

Jag hävdar inte att det är omöjligt på något sätt, däremot är det så att du rent praktiskt faktiskt lånar till bilen, även om du tar lånet på lägenheten som belåningsmässigt ligger väldigt bra till.

Jag förstår mycket väl konceptet att en lågt belånad bostad är en tillgång ur rent ekonomiska synvinklar och att soliditeten i denna tillgång blir bättre och bättre ju lägre belånad den är.

Men det ändrar faktiskt inte på det faktum att du inte sålt tillgången ännu och därmed inte med 100% säkerhet säga vilket värde den har, så nej du realiserar ingen vinst genom att låna pengar på bostaden till en bil.

Hade du däremot sålt motsvarande % av din bostad till den du köper bilen av och fått bilen som betalning hade du realiserat vinsten.
2016-10-27, 12:02
Medlem
Citat:
Han är inte logisk denna bajsbosse.... Jag har tydligen lån på mina aktier pga mitt bolån enligt bajsbosse?!

Spelar ju egentligen inte någon roll hur man ser på det. Har du lån så har du -X i pengar. Sen får du försöka fylla det X'et med annat kapital såvida du vill anse att du ligger på plus eller minus. Spelar inte sådan stor roll om du fyller X'et med dina aktier eller din kåk. Same same but different. Det står på samma spalt så att säga, under "tillgångar".

Däremot är inte dina aktier satta som pant för ditt bostadslån utan det är din bostad. Så du har fritt fram att sälja dina aktier, men inte ditt hus - såvida du vill behålla lånet dvs.
2016-10-27, 12:03
Medlem
Citat:
Du är precis som bajsbosse, ni ser bara skulderna och inte tillgångarna.

Vill du verkligen bli förknippad med honom?
Du får en chans till.....

Om jag köpt en lgh på 90-talet för 100 k som idag är värd 2 miljoner och jag tar ett lån på den på säg 200 k som jag köper en bil för, varifrån kom dessa 200 k enligt dig?

Är det inte på det sättet att man visst kan realisera vinst även om man inte gjort själva försäljningen ännu?

Du hävdar att det är omöjligt medan jag visar att det går!
Var inte så många inlägg sedan jag förklarade detta för dig men du som är ekonomiskhandikappad verkar inte kunna förstå.
Mina tillgångar är min villa, mitt hyreshus, mitt hus på Phuket, min ISK, min Kapitalförsäkring, mina gummiplantage.
Min villa och mitt hus på Phuket KOSTAR mig pengar var månad!
min ISK, kapitalförsäkring, mina gummiodlingar, mitt hyreshus GER mig pengar var månad! Sorgligt att du inte kan förstå skillnaden mellan konsumtion och investering.
Självfallet kommer min villa, huset på Phuket kunna säljas för mycket mer än jag betalt, MEN eftersom jag aldrig skall sälja så är det endast en kostnad var månad.
Men iofs så kan jag intala mig själv att du har rätt, då har jag 2 feta inkomster till, eller åtminstone på pappret, jag kan ju se villan och huset på Phuket som en lön jag får när jag är död och begraven, men vad har jag för nytta av det nu när jag är i livet, eller kan jag ju sälja dessa 2 och flytta in i en billig och trång lägenhet, men varför skulle jag gör det? Det är meningen att man skall gå framåt och inte tillbaka i utvecklingen, era mål i livet är att betala pengar till banken månad ut och månad in, underhålla er bostad år ut och år in för att sedan som 75 åringar sälja allt och flytta in i ett hål och vara ekonomiskt rika, men vad är det för ett liv? Ekonomiskt fattiga hela livet för att bli ekonomiskt rika de sista 3-5 åren av livet men dessa 5 år så blir ni fattiga i livskvalitet.

Du menar alltså att du lånar på din bostad för att köpa bil alltså bilen är ju redan på skroten sedan länge innan du betalt av den, arma stackars människa, du har noll förmåga att förstå privatekonomi din stackare
2016-10-27, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Du har lån på vinterjackan, skorna, maten på bordet - allt enligt Bajsbosse.
Har man inte pengar nog att både betala lånet och vinterjackan skall man nog ta sig en funderare över hur det ligger till med ens ekonomi.
2016-10-27, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Nej

Nej

Vänligt av dig.

Jag hävdar inte att det är omöjligt på något sätt, däremot är det så att du rent praktiskt faktiskt lånar till bilen, även om du tar lånet på lägenheten som belåningsmässigt ligger väldigt bra till.

Jag förstår mycket väl konceptet att en lågt belånad bostad är en tillgång ur rent ekonomiska synvinklar och att soliditeten i denna tillgång blir bättre och bättre ju lägre belånad den är.

Men det ändrar faktiskt inte på det faktum att du inte sålt tillgången ännu och därmed inte med 100% säkerhet säga vilket värde den har, så nej du realiserar ingen vinst genom att låna pengar på bostaden till en bil.

Hade du däremot sålt motsvarande % av din bostad till den du köper bilen av och fått bilen som betalning hade du realiserat vinsten.

Realisation:
Inom ekonomin innebär den att resurser som finns bundna i lager eller investeringar, omsätts till likvid. Exempelvis om likviditetbehovet ökar kan verksamheten realisera tillgångar för att få loss mera pengar som kan användas.

Att då ta bostadslån för att införskaffa en bil - så göres inget lager eller investeringar om till likvid, utan de görs om till en ny otroligt dålig investering (bil).
2016-10-27, 12:07
Medlem
Citat:
Men herregud, du är ju dummare än tåget. Om DU amorterar för pengar du inte behöver, varför skulle inte JAG kunna betala en högre ränta för pengar jag inte behöver - om den dagen kommer?

Varför utgår du från att det går att amortera utan att det märks i plånboken, medan man går i personlig konkurs om man betalar en högre ränta.

Du är INTE smart.
Jaha, jag är inte smart om jag inte har lån, du är smart om du har lån. Så nu förstår jag, alla de på Lyxfällan är supersmarta, ja lika smarta som surfarn
2016-10-27, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Men snälla det är inte rocket science.

Låg ränta = många lånar mycket pengar.
Hög ränta = få lånar mycket pengar.

Inflationen ökar vid utlåning av mycket pengar.
Inflationen minskar vid utlåning av lite pengar.
Vet egentligen inte vad du försöker säga, du kanske menar samma men här är i alla fall facit..
Inflationen stiger = Räntan går upp.
Räntan går upp = Konjunkturen går ner.
2016-10-27, 12:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Har man inte pengar nog att både betala lånet och vinterjackan skall man nog ta sig en funderare över hur det ligger till med ens ekonomi.
Då behöver du ta dig en rejäl funderare då!
2016-10-27, 12:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jaha, jag är inte smart om jag inte har lån, du är smart om du har lån. Så nu förstår jag, alla de på Lyxfällan är supersmarta, ja lika smarta som surfarn
Du lever just nu, varje månad, i den situation son du varnar alla andra att hamna i. Dvs med en bostad som äter pengar. Det är inte smart, nej.
2016-10-27, 13:17
Medlem
Citat:
Då behöver du ta dig en rejäl funderare då!
Hahaha, så du menar att jag inte ha råd med både vinterjacka och amortera på mitt lån
2016-10-27, 13:19
Medlem
Citat:
Du lever just nu, varje månad, i den situation son du varnar alla andra att hamna i. Dvs med en bostad som äter pengar. Det är inte smart, nej.
Självklart kostar det att bo, det gör det för alla, men att intala sig själv att den kostnad egentligen är en inkomst är självbedrägeri av värsta sort.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in