2016-10-25, 23:05
Medlem
Citat:
"nye oplysninger får i dag Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi til at gennemføre ransagninger af flere bopæle på Tårnborgvej."

http://www.dr.dk/nyheder/indland/politiinspektoer-om-nye-ransagninger-i-emilie-meng-sagen-vi-leder-efter-beviser
Citera
2016-10-26, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackertyp0
Jag är från DK, so pardon my Swedish.
67-åringen bor på Tårnborgvej i Korsør - en väg som ligger väldigt nära den väg som Emilie ofta gick, när hon skulle hem från Korsør station.

67-åringen har tidigare haft besök av polisen 4 gånger, eftersom polisen har fått tips in på att 67-åringen har haft Emilie i hemmet på Tårnborgvej.

Denna gång har polisen väldigt mycket utrustning med som kan upptäcka evt. dolda rum i huset.

Polisen mistänker inte mannen för nånting, men säger at dom gör det för att följa upp på alla spår i fallet.

Medierna har pratat med mannen och han säger att han såklart samarbetar fullt ut med polisen och dom kan kolla vart dom vill.

Polisen vill undersöka flera adresser i området i den kommande tid.

Polisen har tidigare väckt åtal mot en 33-årig man från Kolding (Jylland), men åtalen har lagts ned eftersom den 33-åriga mannen är lastbilchaufför och GPSn i lastbilen visade, att han inte var i närheten av Sjælland eller Fyn när Emilie försvann.

Om det fetade stämmer är detta uppseendeväckande. Vet man hur/vem som lämnat uppgifterna till polisen om att E befunnit sig i 67-åringens bostad/i anslutning till bostaden?
Om E brukade gå denna väg ofta, kan någon boende/individ som ofta befinner sig där ha sett henne mer eller mindre regelbundet och - antingen planerat att våldföra sig på henne eller så är E försvinnande utfört av någon av en ren slump som av impuls tagit henne.

Jag antar att den DK polisen har bra koll på personer i närheten till platsen där E försvann som kan tänkas ha något med detta att göra. Det verkar dock som man i dagsläget endast intresserar sig för 67-åringen via tips (som inte behöver ha relevans).

Är det enkom lastbilschauffören och 67-åringen som man inriktat sig närmare på eller finns det även andra personer som är av intresse?

Finns inga övervakningskameror i närheten av försvinnandet? Har eventuella bilar på övervakningskameran utretts?

Att man nu kommer att undersöka fler adresser ger en indikation om att polisen arbetar efter en hypotes om att E (levande eller död) finns i närheten av där hon försvann och att hon hålls fången mot sin vilja.
Varifrån har denna hypotes kommit ifrån? En gissning är att man inte har hittat några spår överhuvudtaget och att man nu inte har något annat att gå på än att utreda alla hus och tomter som finns i närheten där hon försvann - och hoppas på det bästa.

Min undran är dock, varför vänta så länge med detta? Detta skulle ha gjorts så fort som möjligt efter hennes försvinnande.
Citera
2016-10-26, 15:12
Medlem
Citat:
"Pressen skal have adgang til en række oplysninger i sagen om den forsvundne teenagepige Emilie Meng. Det har Retten i Næstved besluttet onsdag."

http://ekstrabladet.dk/112/to-mistaenkt-i-emilie-sagen-nu-skal-politiet-offentliggoere-hemmelige-detaljer/6368338
Citera
2016-10-26, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Om det fetade stämmer är detta uppseendeväckande. Vet man hur/vem som lämnat uppgifterna till polisen om att E befunnit sig i 67-åringens bostad/i anslutning till bostaden?

En eller flera personer har hört en kvinnlig röst inne i huset ropa på hjälp och det är anledningen till polisen undersöker adressen.
Polisen har dock inget hittat.

Citat:
Jag antar att den DK polisen har bra koll på personer i närheten till platsen där E försvann som kan tänkas ha något med detta att göra. Det verkar dock som man i dagsläget endast intresserar sig för 67-åringen via tips (som inte behöver ha relevans).

Polisen vill undersöka flera adresser på samma väg, som 67-åringen bor på.
Dom vill vara säkra på att Emilie inte hålls fången i en döljd källare etc..

Citat:
Är det enkom lastbilschauffören och 67-åringen som man inriktat sig närmare på eller finns det även andra personer som är av intresse?

Polisen säger att två personer har varit misstänkt. Den ena vet vi är lastbilchauffören. Den andra vet vi inte vem är - kanske det är 67-åringen. Kanske inte.

Men det kan vi få reda på på fredag, när polisen kanske blir tvungen att lämna ut mer info i fallet.

Citat:
Finns inga övervakningskameror i närheten av försvinnandet? Har eventuella bilar på övervakningskameran utretts?

Dom enda övervakningskameran finns på Korsør station, och polisen har inte hittat nånting av värdi.
Där var dock en kille och en tjej som också klev av tåget på Korsør station - præcis som Emilie, men dom hade inte äns sett Emilie.

Taxachauffören, som körde Emilies vänner har ingenting sett heller + han var inte i närheten av Emilie när hon försvann.

Citat:
Att man nu kommer att undersöka fler adresser ger en indikation om att polisen arbetar efter en hypotes om att E (levande eller död) finns i närheten av där hon försvann och att hon hålls fången mot sin vilja.
Varifrån har denna hypotes kommit ifrån? En gissning är att man inte har hittat några spår överhuvudtaget och att man nu inte har något annat att gå på än att utreda alla hus och tomter som finns i närheten där hon försvann - och hoppas på det bästa.

Jag tror att eftersom polisen, Missing People Denmark, gruppen Forsvundne Danskere och privat personer inte har hittat Emilie, varken i skogen eller i vattnet, så går polisen mer och mer efter teorien, att hon har varit utsatt för ett brott och att hon kanske kan hålls fången.

Det kan förklara varför polisen använder väldigt avancerat utrustning till som kan upptäcka dolda rum, värmekällor etc..

Citat:
Min undran är dock, varför vänta så länge med detta? Detta skulle ha gjorts så fort som möjligt efter hennes försvinnande.

Enig, men kanske vi får mer att veta fredag kl. 09:00.
Citera
2016-10-27, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Finns det någon information om den här 67-åriga pensionisten Fi*n Pet*rsen som polisen varit hos minst fem gånger. Är han gift? Är han tidigare dömd för något? Det är så dubbelt när polisen säger att Emelie inte varit där, men de undersöker huset gång på gång och bär med sig grejer som kofötter mm därifrån. Vittnen hade hört bankningar ELLER kvinnoskrik. Konstig formulering men de menar kanske både och.

Precis, varför är han så intressant, det kan väl inte "bara" bero på vaga vittnesuppgifter från grannar (?) som hört kvinnoskrik? Jag menar inte fan åker polisen tillbaka till en adress 5 ggr om man inte starkt misstänker något? Vad har han för historik, belastningsregister, tidigare kvinnor mm?
Citera
2016-10-27, 08:48
Medlem
Det finns alltså en övervakningskamera vid stationen som inte visade något av intresse för utredningen. Nu vet inte jag hur trafikerad denna del är nattetid eller tidig morgon. Vad jag var ute efter är ju sannolikheten stor - om inte överväldigande stor - att E blivit bortförd i en bil.

Jag förutsätter dock att polisen tittat igenom samtliga övervakningskameror som leder ut från stationsområdet och in på andra/större vägar samt att de utrett samtliga bilar och dess ägare som syns på filmerna. Detta är naturligtvis mycket tidskrävande men ett måste i detta fallet om man nu skall "vända på varje sten" i utredningen.

Något säger mig att ett bortförande med bil ligger närmare sannolikheten än att hon hålls kidnappad i någons hem.
Citera
2016-10-28, 10:07
Medlem
Citat:
"På en vej i Korsør har en borger aflyttet en naboejendom, hvis beboere derefter - og uden grund - blev mistænkt i sagen om Emilie Mengs forsvinden."

"Lydfiler med aflytningen blev sendt til politiet, som derefter - og også af andre grunde - besluttede at foretage en omfattende ransagning af adressen."

"Mistanken var fejlagtig, konkluderede politiet."

"Det er politiets "klare opfattelse, at der ikke længere er grundlag for at opretholde mistanken mod beboerne i de ransagede huse," fastslog politiinspektør Kim Kliver."

http://nyheder.tv2.dk/krimi/2016-10-28-aflyttede-nabo-meldt-til-politiet-i-emilie-meng-sag

67-åringen är alltså inte längre misstänkt och personen som har avlyssnat honom vill bli anmäld till polisen.
Citera
2016-10-28, 10:23
Medlem
Citat:
"Politiet fik lov til at ransage Finn Petersens bolig i Korsør, fordi naboen mente, at Finn skulle have fanget Emilie i sit hus. Han blev mistænkt for at have overtrådt straffeloven paragraf 261, som handler om frihedsberøvelse.

Det fortæller pensionistens advokat Steen Djurtoft til Ekstra Bladet.

- Det er naboens opfattelse, at Emilie er tilbageholdt inde i boligen, i kælderen eller andre steder, som man har hørt om i udenlandske sager, siger han."

Citat:
"Politiinspektør Kim Kliver fra Sydsjælland- og Lolland-Falsters Politi har flere gange i den forløbne uge understreget, at pensionisten nu er uden for mistanke efter den omfattende ransagning i mandags."

http://ekstrabladet.dk/112/pensionist-var-mistaenkt-troede-emilie-var-i-kaelderen/6372624
Citera
2016-10-28, 10:33
Medlem
Citat:
"I efterforskningen af sagen om forsvundne Emilie Meng har politiet undersøgt to boliger i Korsør."

Citat:
"Gennem flere timer ransagede Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi mandag to adresser i Korsør.
Det skete, efter at politiet havde fået nye oplysninger om den forsvundne Emilie Meng."

Citat:
"- Vi kan afslutte undersøgelsen med at konkludere, at Emilie Meng ikke har været her og er her ikke, siger politiinspektør Kim Kliver til BT (BT = namnet på tidningen)."

Citat:
"Til BT har han fortalt, at politiet har brugt varmefølere for at lede efter hulrum og personer."

http://www.b.dk/nationalt/politiet-ransager-boliger-uden-at-finde-spor-af-emilie-meng
Citera
2016-10-28, 18:14
Medlem
Citat:
"- Der er efter min opfattelse helt klart opsat aflytningsudstyr inde hos naboen, der er pillet mursten ud af væggen, som er brugt til det. Så jeg har indgivet en anmeldelse om opsætning af aflytningsudstyr, siger advokat Steen Djurtoft, der repræsenterer den 67-årige mand."

http://nyheder.tv2.dk/krimi/2016-10-28-emilie-meng-sagen-pillede-mursten-ud-af-vaeggen-for-at-aflytte-naboen
Citera
2016-10-30, 20:11
Medlem
5549s avatar
Jag har tydligen fruktansvärt svårt att förstå danska. Någon som kan översätta/sammanfatta dom senaste händelserna som skrivs om ovan?
Citera
2016-10-30, 20:57
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Jag har tydligen fruktansvärt svårt att förstå danska. Någon som kan översätta/sammanfatta dom senaste händelserna som skrivs om ovan?
Håller med. Tröttsamt att läsa danska. Sorry. Skriv på engelska istället eller på ren svenska. Vi är ju iaf fler svenskar än danskar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in