2016-10-26, 19:19
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Systern om gravöppningen: ”Det måste ske”
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/systern-om-gravoppningen-det-maste-ske
Citat:
På tisdagen fattade tingsrätten det ovanliga beslutet: Att tillmötesgå åklagarna i det så kallade ”sommarstugemordet” att låta öppna den 41-åriga mordmisstänkta kvinnans exmaxes grav.
Systern har ännu inte fått besked när gravöppningen kommer att ske. Men hon är beredd.

Det kommer att riva upp en massa känslor förstås, men jag kommer att stå där rakt upp och ner. Det här måste ske, min bror måste få upprättelse, säger systern.
Utredningsmässigt & rättsligt obetydligt givetvis, men det känns som att det måste påpekas att med detta sagt, ser det omåttligt övertygat ut från en ur familjen till A.

Citat:
Enligt en polis med insyn i utredningen kommer gravöppningen att ske snarast.
Eftersom jag personligen tycker att all form av indikation borde hållas under taket, tycker jag det ska lyftas fram att detta indikerar på att man är fullständigt framme vid att behöva obducera, och inte bara att man vill det för värdet.

Noterar för övrigt att det fortsätts dryftas om dom där 12 timmarna det tog att anmäla.
Jag kan ha missat i tråden eller media om något verkligen är vederlagt, men tidsaspekten är väl baserat enbart på Johanna Möller´s utsago?
Citera
2016-10-26, 21:11
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jag är rätt säker. Leif GW sade det i Veckans brott. Han borde ha koll.

Han talade där just om att det hade uppstått folklig ilska mot att en gärningsman kunde inkassera sin laglott trots att denne mördat sin arvlåtare. Det handlade i de fallen om folk som då dömts till psykvård och sen bara fått sitta av några ynka år och sen kommit ut med en massa kosing på fickan. Just på grund av denna folkilska hade man sen ändrat på lagen.
Formuleringen i ärvdabaklken 15:1 är intressant:

1 § Den som genom brott uppsåtligen har dödat någon får inte ta arv eller testamente efter denne. Är den dödade arvinge eller testamentstagare efter någon annan, får gärningsmannen inte bättre rätt till arv eller testamente efter denne än om den dödade hade levat.

Vad som sägs i första stycket gäller även när någon annars har orsakat någon annans död genom en uppsåtlig gärning som innefattat våld på den dödades person och utgjort brott för vilket lindrigare straff än fängelse i ett år inte är föreskrivet. Lika med våld anses att försätta någon i vanmakt eller annat sådant tillstånd.

Vad som sägs i första och andra styckena gäller inte, om gärningsmannen var under femton år.

Vad som sägs i första och andra styckena gäller inte heller, om det föreligger synnerliga skäl däremot med hänsyn till gärningens beskaffenhet. Vid bedömningen av om det med hänsyn till gärningens beskaffenhet föreligger synnerliga skäl skall också beaktas,

1. om gärningsmannen begick gärningen under påverkan av en allvarlig psykisk störning, eller

2. om gärningsmannen var under arton år och hans handlande stod i samband med uppenbart bristande utveckling, erfarenhet eller omdömesförmåga hos honom. Lag (1991:1547)

Det är alltså varken så att en mördare med allvarlig psykisk störning självklart inte ärver sina offer, eller så att h*n självklart ärver dem, utan att mördare kan få ärva sina offer om synnerliga skäl föreligger med hänsyn till hur och varför mordet har utförts, och däri ska vägas in om gärningen har begåtts under inflytande av allvarlig psykisk störning eller ej.

Exakt hur allvarlig psykisk störning ska vägas in i bedömningen av om synnerliga skäl till arv föreligger behöver man ett vägledande avgörande till att få reda på, och jag har inte lyckats hitta något. Men man ska ha klart för sig att en juridiska termen synnerliga skäl normalt hänsyftar på undantagsföreteelser.
Citera
2016-10-26, 21:15
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Roligt skrivet! Jag tror J famlar efter halmstrån när hon i sinnesundersökningen alluderar till en miserabel barndom och elaka föräldrar. För det första så är det inget försvar utan ett hopplöst tafatt försök att spela på känslor. Även om förhållandet till föräldrarna skulle ha varit ansträngt, så tror jag modern, systern och andra närstående tämligen enkelt kan nyansera bilden av den förfördelade Johanna.
Att modern skulle agerat i maskopi med MR antar jag är en del av "kåseriet", men skulle hon försöka sig på någon form av strategi som bygger på scenariot att någon har "satt dit henne" kommer det snarare cementera hennes skuld.
Vad har hon för val – förutom att erkänna? – Antaget att man dels hittat bevis i bilen och att denna befunnit sig intill mordplatsen vid tidpunkten för brottet, och dels att det finns en direktkoppling mellan ett av offren och MR så måste hon söka lösningen på problemet att MR på eget bevåg begått brotten – utan att minsta lilla pinal saknats i huset.

JM har sagt att hon och MR varit hemma när mordet begåtts. Hittar hon ingen förklaringsmodell till varför hon synes skydda sin fars baneman och tilltänkte make så bör hon förstå att hennes roll som anstiftare är klappad och klar; därför måste hon låtsas som att hon inte vet vad han haft för sig medan hon legat och sovit; en hållning som också håller inför MR.

Hon måste försöka få rätten att inte kunna utesluta mamman som anstiftare; det är bara hon och mamman som kan ha haft ett direkt egenintresse i att pappan avled. MR:s intressen begränsar sig i andra ledet till pengar och uppehållstillstånd.

Vid tidpunkten för de aktuella läkarintygen vet hon inte hur förhören med MR avlöpt; hon vet inte vad han sagt och inte sagt– men hon vet vad hon själv har berättat för honom.

MR understryker att han hatar översittarfasoner och att han aldrig har reagerat med våld utan att det varit befogat. Han berättar att han fått ett fängelsestraff för att han misshandlat en polisman som ofredat hans flickvän och att misshandeln varit en hederssak. Vidare säger han sig ha trakasserats och blivit orättvist behandlad. - För att begå ett dubbelmord bör han ha varit synnerligen motiverad, och den enda som här kan ha gett honom input har varit den han bott tillsammans med i ett halvår: JM.

Det ”tyranni” som JM på olika sätt ger uttryck för att ha blivit utsatt för har säkert också i groteskt uppförstorade delar kommunicerats till MR: Han kan antas ha blivit allt mer förbannad och upprörd över vad han fick höra från JM; hur hon som var så snäll och hjälpsam haft det under sin uppväxt, och allt hon haft att tampas med. – Han ville göra henne en gentjänst; för varje joint han rullade blev han allt mer övertygad om att morden var befogade; logiska och enbart ett skipande av rättvisa. Våldet han skulle utöva var berättigat – och han skulle också själv uppnå fördelar. Det är bl.a. därför han till läkaren säger att han belastats med ”obefogad skuld”.

JM måste hålla fast vid det hon anförtrott MR; hon kan inte avvika för mycket från den historien. Men hon kan heller inte belasta sin mor, utan tvingas till en kompromiss där hon i stället söker så tvivel om sin egen skuld. Samtidigt måste hon kalkylera med att MR berättar sanningen och kan därför inte lägga sig alltför nära det hon tutat i honom. Hon vet också att allt hon säger under förhören kan utnyttjas till att spela ut henne mot MR.

MR bör i takt med att förhören fortskrider och bevisen hopar sig komma till insikt om att han ingenting har att förlora på att berätta sanningen om sin matmor – något som JM får svårt att värja sig mot.
Citera
2016-10-26, 21:21
Moderator
Hamilkars avatar
Nu slutar vi snacka om orsakerna bakom psykopati, som inte är OnT i tråden. Ett antal överflödiga inlägg bakåt raderade.

/Mod.
Citera
2016-10-26, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vad har hon för val – förutom att erkänna? – Antaget att man dels hittat bevis i bilen och att denna befunnit sig intill mordplatsen vid tidpunkten för brottet, och dels att det finns en direktkoppling mellan ett av offren och MR så måste hon söka lösningen på problemet att MR på eget bevåg begått brotten – utan att minsta lilla pinal saknats i huset.

JM har sagt att hon och MR varit hemma när mordet begåtts. Hittar hon ingen förklaringsmodell till varför hon synes skydda sin fars baneman och tilltänkte make så bör hon förstå att hennes roll som anstiftare är klappad och klar; därför måste hon låtsas som att hon inte vet vad han haft för sig medan hon legat och sovit; en hållning som också håller inför MR.

Hon måste försöka få rätten att inte kunna utesluta mamman som anstiftare; det är bara hon och mamman som kan ha haft ett direkt egenintresse i att pappan avled. MR:s intressen begränsar sig i andra ledet till pengar och uppehållstillstånd.

Vid tidpunkten för de aktuella läkarintygen vet hon inte hur förhören med MR avlöpt; hon vet inte vad han sagt och inte sagt– men hon vet vad hon själv har berättat för honom.

MR understryker att han hatar översittarfasoner och att han aldrig har reagerat med våld utan att det varit befogat. Han berättar att han fått ett fängelsestraff för att han misshandlat en polisman som ofredat hans flickvän och att misshandeln varit en hederssak. Vidare säger han sig ha trakasserats och blivit orättvist behandlad. - För att begå ett dubbelmord bör han ha varit synnerligen motiverad, och den enda som här kan ha gett honom input har varit den han bott tillsammans med i ett halvår: JM.

Det ”tyranni” som JM på olika sätt ger uttryck för att ha blivit utsatt för har säkert också i groteskt uppförstorade delar kommunicerats till MR: Han kan antas ha blivit allt mer förbannad och upprörd över vad han fick höra från JM; hur hon som var så snäll och hjälpsam haft det under sin uppväxt, och allt hon haft att tampas med. – Han ville göra henne en gentjänst; för varje joint han rullade blev han allt mer övertygad om att morden var befogade; logiska och enbart ett skipande av rättvisa. Våldet han skulle utöva var berättigat – och han skulle också själv uppnå fördelar. Det är bl.a. därför han till läkaren säger att han belastats med ”obefogad skuld”.

JM måste hålla fast vid det hon anförtrott MR; hon kan inte avvika för mycket från den historien. Men hon kan heller inte belasta sin mor, utan tvingas till en kompromiss där hon i stället söker så tvivel om sin egen skuld. Samtidigt måste hon kalkylera med att MR berättar sanningen och kan därför inte lägga sig alltför nära det hon tutat i honom. Hon vet också att allt hon säger under förhören kan utnyttjas till att spela ut henne mot MR.

MR bör i takt med att förhören fortskrider och bevisen hopar sig komma till insikt om att han ingenting har att förlora på att berätta sanningen om sin matmor – något som JM får svårt att värja sig mot.

Ja, och så all denna ILSKA som eskalerade när IF nekade utbetalningen av 2,5 härliga miljoner. Nu blev det bråttom, det verkar som att det sinat lite i kassan... Hon gjorde ju sig några härliga slantar på sina ensamkommande placeringar men var ju (tyvärr?) tvungen att dela dem med sin kompanjon.

Kan ju ha varit "gruff" redan där, vem vet. Hon själv red väl på vågen att hon var socionom, räcker långt i dessa sammanhang. Jag har hela tiden tänkt mig att hon är manisk, men vet i fan nu.
Citera
2016-10-26, 22:06
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Formuleringen i ärvdabaklken 15:1 är intressant:

1 § Den som genom brott uppsåtligen har dödat någon får inte ta arv eller testamente efter denne. Är den dödade arvinge eller testamentstagare efter någon annan, får gärningsmannen inte bättre rätt till arv eller testamente efter denne än om den dödade hade levat.

Vad som sägs i första stycket gäller även när någon annars har orsakat någon annans död genom en uppsåtlig gärning som innefattat våld på den dödades person och utgjort brott för vilket lindrigare straff än fängelse i ett år inte är föreskrivet. Lika med våld anses att försätta någon i vanmakt eller annat sådant tillstånd.

Vad som sägs i första och andra styckena gäller inte, om gärningsmannen var under femton år.

Vad som sägs i första och andra styckena gäller inte heller, om det föreligger synnerliga skäl däremot med hänsyn till gärningens beskaffenhet. Vid bedömningen av om det med hänsyn till gärningens beskaffenhet föreligger synnerliga skäl skall också beaktas,

1. om gärningsmannen begick gärningen under påverkan av en allvarlig psykisk störning, eller

2. om gärningsmannen var under arton år och hans handlande stod i samband med uppenbart bristande utveckling, erfarenhet eller omdömesförmåga hos honom. Lag (1991:1547)

Det är alltså varken så att en mördare med allvarlig psykisk störning självklart inte ärver sina offer, eller så att h*n självklart ärver dem, utan att mördare kan få ärva sina offer om synnerliga skäl föreligger med hänsyn till hur och varför mordet har utförts, och däri ska vägas in om gärningen har begåtts under inflytande av allvarlig psykisk störning eller ej.

Exakt hur allvarlig psykisk störning ska vägas in i bedömningen av om synnerliga skäl till arv föreligger behöver man ett vägledande avgörande till att få reda på, och jag har inte lyckats hitta något. Men man ska ha klart för sig att en juridiska termen synnerliga skäl normalt hänsyftar på undantagsföreteelser.

Utgångspunkter för bedömning finns, mig veterligen.
Straffsats, huvudsakliga domskäl, eventuella läkarutlåtanden och vidare till utdömt straff. Döms rättspsykiatrisk vård SUP i ett sådant här fall, blir utgångsbedömningen en helt annan än om det skulle dömas livstidsfängelse eller lägre.
Brottsdomens straff blir vägledande för arvs/testamente-frågan. Vid fängelsestraff kommer bedömningen utgå från 1 §, snarare än att förstora upp några synnerliga skäl , och min gissning blir därtill att det inte kommer kunna lämnas utan avseende att det i detta fallet hittills lutar åt anstiftare/samförstånd för mord, ihop med ytterligare en misstänkt av samma grad.

Jag tror att hon kommer komma ut gammal, och fattig. Men frisk.
Citera
2016-10-26, 22:18
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja, och så all denna ILSKA som eskalerade när IF nekade utbetalningen av 2,5 härliga miljoner. Nu blev det bråttom, det verkar som att det sinat lite i kassan... Hon gjorde ju sig några härliga slantar på sina ensamkommande placeringar men var ju (tyvärr?) tvungen att dela dem med sin kompanjon.

Kan ju ha varit "gruff" redan där, vem vet. Hon själv red väl på vågen att hon var socionom, räcker långt i dessa sammanhang. Jag har hela tiden tänkt mig att hon är manisk, men vet i fan nu.
Det sägs i domen mot dottern att denna har behov av att genomgå en ADHD-utredning. Detta är en diagnos som också verkar stämma in på JM inkl. både den ilska och den mani du nämner.
Citera
2016-10-26, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Utgångspunkter för bedömning finns, mig veterligen.
Straffsats, huvudsakliga domskäl, eventuella läkarutlåtanden och vidare till utdömt straff. Döms rättspsykiatrisk vård SUP i ett sådant här fall, blir utgångsbedömningen en helt annan än om det skulle dömas livstidsfängelse eller lägre.
Brottsdomens straff blir vägledande för arvs/testamente-frågan. Vid fängelsestraff kommer bedömningen utgå från 1 §, snarare än att förstora upp några synnerliga skäl , och min gissning blir därtill att det inte kommer kunna lämnas utan avseende att det i detta fallet hittills lutar åt anstiftare/samförstånd för mord, ihop med ytterligare en misstänkt av samma grad.

Jag tror att hon kommer komma ut gammal, och fattig. Men frisk.

Ja så blir det såklart. Herregud, vad hade jag inte gett för hennes tankar från första anhållandet till häktningen i Norge. Va hon ARG hela tiden från första frisläppandet till ankomst Norge, eller...
Man lider stort med hennes barn, mamma och syster, vilken jävla mardröm de går igenom. Bara tanken på barnen hon har med Aki... Huga, föräldralösa är ju vad det blir/är. Å allt, som det verkar, pga pengar/hämnd/hat.
Citera
2016-10-26, 22:33
Medlem
Bara en fundering/fråga: Hur går det till när "man" får tillgång till sekretessade uppgifter i officiella dokument? Som t ex P7an i detta fall? Som "Flashbackare" är "man" ju glad... men nästa gång kanske det handlar om mig... Missförstå mig rätt...Bara nyfiken
Citera
2016-10-26, 22:43
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
/.../ Noterar för övrigt att det fortsätts dryftas om dom där 12 timmarna det tog att anmäla.
Jag kan ha missat i tråden eller media om något verkligen är vederlagt, men tidsaspekten är väl baserat enbart på Johanna Möller´s utsago?
Det skulle ev. också kunna baseras på ett telefonsamtal mellan AP och annan person och i vilket AP gett vissa hållpunkter betr. tiden (dvs vi vet inte det exakta antalet timmar). - Om 12 h stämmer skulle det kunna innebära 1) att tidsangivelsen härrör från JM och kan räknas från den tid hon gått och lagt sig (den tid han ur hennes synvinkel varit "försvunnen" - vilket är mest troligt), 2) att AP anlände till platsen vid 21-tiden*, 3) att AP anlände kl. x på em +- y tim/min, eller 4) att AP okänd dag/tid anlänt till annan plats och därifrån transporterats till sommarstugan.

*...och omedelbart begett sig ned till bryggan och börjat leta efter ett nät eller en kräftbur.
Senast redigerad av letsdoit 2016-10-26 kl. 22:52.
Citera
2016-10-26, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det skulle ev. också kunna baseras på ett telefonsamtal mellan AP och annan person och i vilket AP gett vissa hållpunkter betr. tiden. - Om 12 h stämmer skulle det kunna innebära 1) att tidsangivelsen härrör från JM och kan räknas från den tid hon gått och lagt sig (den tid han ur hennes synvinkel varit "försvunnen"), 2) att AP anlände till platsen vid 21-tiden, 3) att AP anlände kl. x på em +- y tim/min, eller 4) att AP okänd dag/tid anlänt till annan plats och därifrån transporterats till sommarstugan.

Ja de 12 timmarna verkan höra hemma i den första (nedlagda) förundersökningen, mycket kan ha hänt sedan dess (koll av larmsamtal, sms, samtalslistor, telefoners position etc). Här finns nog mycket som vi inte vet, men som ingår i den NYA förundersökningen. Tackolov!!! Ja, ja det ordnar sig nog för madam "ensamkommande" baron vad det lider... Å jag är inte ledsen, alls...
Citera
2016-10-26, 23:12
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
7.../ Vi har JMs uppgifter från augusti i år där hon berättar för Aftonbladet att hon alltid haft en bra relation till sin far. Nu har vi motsatta uppgifter, från §7-undersökningen, där hon snarast beskriver fadern som en hustyrann.
Det var ett annat läge då. Hon hade vid tidpunkten för frisläppandet ingen anledning att i offentlighetens ljus tala illa om sin far.
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Nu, två månader senare, tror hon att hon vinner poäng på att berätta om att hon blivit illa behandlad.
När hon gör det, så borde hon samtidigt inse att hon bidrar till att ge fler motiv, utöver pengar, till varför hon tog till våld mot föräldrarna.
Ja - och det kan väl inte stämma..? - Vilken ytterligare anledning finns det? - Kan se två anledningar: 1) Hon säger hur hon uppfattat fadern, 2) Hon drar upp riktlinjerna för sitt försvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in