2016-10-26, 13:01
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Här tappas inget grepp; hon vet hur en slipsten ska dras; nu är det nya tag som gäller: Det är mamman och MR som är ”partners in crime”, och MR ljuger naturligtvis inte bara om sin ålder; han ljuger om allt plus lite till.

Hennes strategi är att pappan var en tyrann som också toppred och kuvade sin hustru, och att mamman efter 46 års helvete till slut fick nog. - Att MR först anföll fel säng måste skrivas på det förhärskande mörkrets konto.

Pappans tyranni var så utstuderat och avskyvärt, och satte sådana spår i hennes själ, att hon aldrig kunnat ha ett normalt förhållande med någon man. - Hon har försökt; främst för att göra föräldrarna till lags, men innerst inne vetat att det aldrig skulle komma att fungera. I slutet av 90-talet blev hon tvungen att uppsöka en psykolog för att få lugnande medicin mot sin panikångest, men borde i stället ha inriktat sig på att söka bearbeta sina traumatiska barndomsupplevelser.

Föräldrarna var bosatta på minutavstånd från hennes egen bostad. MR tillbringade ofta tiden i lägenheten när hon arbetade. Han har vetat var nycklarna till såväl tjänstebilen som garaget där bilen brukar parkeras, finns. MR har kommit och gått som han velat och den aktuella mordkvällen var de bägge hemma. Hon var i full färd med att brodera de sista langettstygnen på ett kuddvar hon tänkt ge bort som present till en vän, och vad MR beträffar befann han sig på sitt rum och spelade musik; hon vet att hon flera gånger bad honom skruva ned volymen. När hon avslutat sitt handarbete hade hon gått och lagt sig relativt tidigt; någon gång runt halv tiosnåret eftersom hon nästföljande morgon skulle köra till Stockholm för ett inbokat arbetsmöte med VD:n i ett nystartat familjehemsföretag.

Roligt skrivet! Jag tror J famlar efter halmstrån när hon i sinnesundersökningen alluderar till en miserabel barndom och elaka föräldrar. För det första så är det inget försvar utan ett hopplöst tafatt försök att spela på känslor. Även om förhållandet till föräldrarna skulle ha varit ansträngt, så tror jag modern, systern och andra närstående tämligen enkelt kan nyansera bilden av den förfördelade Johanna.
Att modern skulle agerat i maskopi med MR antar jag är en del av "kåseriet", men skulle hon försöka sig på någon form av strategi som bygger på scenariot att någon har "satt dit henne" kommer det snarare cementera hennes skuld.
Senast redigerad av vallero 2016-10-26 kl. 13:12.
Citera
2016-10-26, 13:30
Medlem
Angående den intressanta och animerade (om än kanske något OT) diskussionen rörande vissa personlighetsstörningars genes, vill jag bara påminna om senaste avsnittet av Vetenskapens värld i SVT. Där sades att "genetiken laddar bössan men det är miljön som avlossar den", just vad gäller psykopaters utveckling.
Citera
2016-10-26, 13:52
Medlem
lasternassummas avatar
Varför blev JM psykopat?
Efter hundratals engagerade inlägg om hur man blir psykopat så är det väl dags att summera: Hur blev JM psykopat (om hon nu är det)?
Vi har, som jag uppfattar det, inga indikationer på att någon nära släkting, mor, far eller syskon, skulle ha dessa drag.
Vi har JMs uppgifter från augusti i år där hon berättar för Aftonbladet att hon alltid haft en bra relation till sin far. Nu har vi motsatta uppgifter, från §7-undersökningen, där hon snarast beskriver fadern som en hustyrann.
JM (om sig själv): "Hon var illa omtyckt och förskjuten av båda föräldrar."
"Hemmet styrde fadern med järnhand och kraven som ställdes på döttrarna var höga."

När man ger motstridiga uppgifter så minskar trovärdigheten.
Vad JM säger kan vara det som hon tror är bäst för henne själv.
Då, i augusti, var det bra att säga att hon inte hade något motiv för att mörda fadern.
Nu, två månader senare, tror hon att hon vinner poäng på att berätta om att hon blivit illa behandlad.
När hon gör det, så borde hon samtidigt inse att hon bidrar till att ge fler motiv, utöver pengar, till varför hon tog till våld mot föräldrarna.

Jag har lite svårt att ta till mig uppgifterna att hon var förskjuten. Var fadern sträng?
Ställdes det krav på döttrarna? Vi har bara JMs bild av detta. Hur väl stämmer den?
På något sätt kan man väl säga att AM, genom att ha stannat hos Göran, och U*rika,
genom att vara till synes välartad och framgångsrik, ger en bild som inte stämmer
med den som JM gett i §7-undersökningen. Att Göran var en hustyrann tror jag inte på.

Jag tycker sammanfattningsvis att JM fortfarande är en gåta.

Jag tror att det bästa för henne själv vore att erkänna (om hon är skyldig, men det
utgår jag från att hon är) och visa ånger. Det tror jag inte kommer att inträffa.

Senast redigerad av lasternassumma 2016-10-26 kl. 13:59.
Citera
2016-10-26, 13:54
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Angående den intressanta och animerade (om än kanske något OT) diskussionen rörande vissa personlighetsstörningars genes, vill jag bara påminna om senaste avsnittet av Vetenskapens värld i SVT. Där sades att "genetiken laddar bössan men det är miljön som avlossar den", just vad gäller psykopaters utveckling.
Det stämmer, fast det är något förenklat uttryckt. Man föds till psykopat, men en individs sociala och intellektuella förutsättningar kan påverka hur det tar sig uttryck.

Denna artikel som Polagom länkade är mycket bra.
https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fwww.smithsonianmag.com%2F science-nature%2Fthe-neuroscientist-who-discovered -he-was-a-psychopath-180947814%2F%3Fno-ist
Citera
2016-10-26, 14:14
Medlem
så när kommer FUP? vilket datum var det senast åtal skulle väckas? FUP släpps väl lite innan det går till domstol eller?

ursäkta dumma frågor, tack på förhand!
Citera
2016-10-26, 14:26
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alex123456
så när kommer FUP? vilket datum var det senast åtal skulle väckas? FUP släpps väl lite innan det går till domstol eller?

ursäkta dumma frågor, tack på förhand!

Detta är min prognos:

På fredag, 28/10, kommer de båda (JM och MR) att omhäktas ytterligare en månad.
Detta kommer att upprepas, minst två gånger till, innan allt är klart för rättegång.

FUP? Kanske januari 2017?

Citera
2016-10-26, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Detta är min prognos:

Detta kommer att upprepas, minst två gånger till, innan allt är klart för rättegång.

låter rimligt.
Citera
2016-10-26, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Det stämmer, fast det är något förenklat uttryckt. Man föds till psykopat, men en individs sociala och intellektuella förutsättningar kan påverka hur det tar sig uttryck.

Denna artikel som Polagom länkade är mycket bra.
https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fwww.smithsonianmag.com%2F science-nature%2Fthe-neuroscientist-who-discovered -he-was-a-psychopath-180947814%2F%3Fno-ist
Ja. Det är givetvis en populärvetenskaplig förenkling.

EDIT: Jag ville bara med det inlägg du citerade, påminna om att vetenskapens nuvarande ståndpunkt inte är antingen eller, arv respektive miljö utan snarare både och. Med enklaste formulering vill jag gör den påminnelsen.
Senast redigerad av NurseRatched 2016-10-26 kl. 16:14.
Citera
2016-10-26, 16:18
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Detta är min prognos:

Kan bli så, men vi vet ju ingenting.
Stämmer det att om man redan har tillräckliga bevis för att väcka åtal så måste förundersökningen avslutas? Har för mig det.
Citera
2016-10-26, 16:47
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. Det är givetvis en populärvetenskaplig förenkling.

EDIT: Jag ville bara med det inlägg du citerade, påminna om att vetenskapens nuvarande ståndpunkt inte är antingen eller, arv respektive miljö utan snarare både och. Med enklaste formulering vill jag gör den påminnelsen.

Den vanligaste ståndpunkten är att både arv och miljö spelar roll, men miljön påverkar snarare än orsakar störningen. Så tolkar jag det iaf.
Att tillståndet (störningen) på något sätt "kräver" en miljöpåverkan för att utvecklas eller triggas tror jag är fel. Störningen är medfödd, men den kan antingen förvärras av dåliga förutsättningar eller, som i artikeln, hållas i schack av vissa goda förutsättningar och självpåverkan.
Citera
2016-10-26, 17:31
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noriled
Det ensamkommande afghanska barnet, påstått 17 när han kom hit, idag officiellt 18, visade sig alltså vara en iransk man i 20-årsåldern, eventuellt 25 år gammal, suttit i iranskt fängelse. Han har rökt cannabis sedan 11-årsåldern, de 4-5 sista åren dagligen och har även erfarenhet av flera andra tyngre droger som amfetamin och kokain. Från aktbilagan som länkades i inlägg #9159.
Mycket intressant
Citera
2016-10-26, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alex123456
låter rimligt.

Jag har frågat åklagaren men hon visste inte.
Jag säger också januari 2017.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in