Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Jag vill se något mer rationellt än någons blinda gissningar.
Lustigt att du ser det så när det är dina irrationella teorier som är minst sagt tagna ur luften.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Nej, det är bubbelpratarna som säger att produktionskostnaden ökar pga byggbolagen tar ut högre vinster.
Jag bemöter det. Borde framgå kan jag tycka.
Nej. Det som framgår är att du driver tesen att det är produktionskostnaderna som driver bostadspriserna. För att styrka detta påstående så hänvisar du till uteblivna ökande vinster för byggbolagen.
Jag påpekade då med en logisk förklaring att det i själva verket är tvärtom. Detta eftersom Byggbolagen varit för försiktiga i sin prissättning och därmed har speckande privatpersoner kunnat göra fina vinster på nyprod. Denna vinst hade till större del kunnat tillfalla byggbolagen. Byggbolagen trodde helt enkelt inte att hushållen skulle öka sin betalvilja så mycket som de har gjort.
Eller menar du att byggbolagen helt enkelt räknat fel på hur mycket produktionskostnaderna skulle öka i framtiden och därför med facit i hand tagit för låga priser. (Nu pratar jag Sthlms innerstad och inte dödsdömda projekt långt ute i förorten eller på landet).
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Håller med om att det är en enorm ökning.
Och jag är inte alls förvånad över att den ökningen kommer. De tre senaste årens prisökningar på bostäder har varit kraftigare än ökning i produktionskostnad.
Det betyder att fler och fler mark blir lönsam att bebygga. Då är det inte konstigt att byggstarterna ökar. Marknadsekonomin funkar. Kunderna visar att dom betalar vad nyproduktionen kostar och då byggs det.
Hade det nu varit så att inte produktionskostnaden hade begränsat nyproduktion så hade vi haft ökningen av nyproduktion långt tidigare. Och man skulle ha byggt så mycket som det bara går.
Men så har det inte varit.
Hur kan den vara det i din värld? Enligt dig så är det tågvagnen som skjuter på loket. Men nu instämmer du helt plötsligt med att det är loket som har dragit lasset? Om din teori stämde så torde det vara ganska omöjligt att prisökningarna av bostäder varit större än prisökning av produktionskostnad.
Det är efterfrågan som har begränsat dvs priserna som du kan ta ut för bostaden när den säljs.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
I produktionskostnad som SCB rapporterar ingår markpris. Du får finna dig i att världen är så, vare sig du anser det korrekt eller inte.
Du undviker frågan. Det kostar inget att "tillverka" en tomt. Tomten i sig har ingen produktionskostnad. Hur kommer dig sig att priser på tomter då har skenat i pris de senaste åren?
Och när du ger svaret på den frågan så blir fråga. varför kan detta i din värld inte appliceras på frågeställningen varför huspriserna ökat så starkt?
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Bankerna har ett tak för hur mycket du får låna i förhållande till din bruttolön. Och har även krav på att man skall klara ca 7% ränta. (Har inte du skrivit att du arbetar som mäklare. Då borde du känna till detta). Dvs dina fantasier om att man skulle kunna få låna ihop hur mycket som helst är bara fantasier.
Logiska resonemang och teoretiska exempel verkar du ha svårt för att förstå. På ett väldigt enkelt och tydligt sätt försökte jag förklara för dig orsakssambandet mellan räntekostnader och bostadspriserna. Hur du så kapitalt misslyckas med att se logiken i mitt exempel är hårresande.
Om jag säger att en höjdhoppare lätt borde kunna hoppa över tre meter i höjd ifall jordens gravitation skulle ändras så att den blev som månens. Istället för att se logiken i detta resonemang så säger du istället att det är omöjligt eftersom de astrofysiska naturlagarna och jordens massa gör detta scenario otänkbart
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Om nyproduktion hade legat kvar prismässigt på säg 1998-års nivå. Hade vi då haft den prisökning vi nu sett de senaste 18 åren?.
Eller hade möjligen folk valt att köpa nyproducerat i stället för befintlig. Hade det möjligen varit prishämmande?
Om nu inte produktionslinjen, underleverantörerna, arbetarna etc inte skulle ha velat tagit del av en större kaka dvs köparnas ökande betalningsförmåga/vilja och förutsatt att lika många bostäder hade byggts så ja.
Det som hade hänt är att byggbolagens vinster hade ökat markant och/eller speckare hade kunnat tjänat ännu mer på att köpa underprisade lägenheter och sedan sälja dem för marknadspris.
Men eftersom vi lever i en marknadsekonomi så vill även hela produktionslinjen ha sin del av kakan(de ökande bostadspriserna) så därför har produktionskostnaderna ökat i takt med att bostadspriserna har ökat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Det är ganska svårt att höja priset över en nivå någon producerar för. Jag förstår inte riktigt hur fler av er tänker er att det skulle kunna ha skett.
Varför skulle det vara svårt? Ifall marknaden är villig att betala ett högre pris så är det väll konstigt att inte utnyttja det.
* Hur var det med "spekulanterna", köade dom till all nyproduktion i hela landet. Eller bara till vissa enligt dom underprissatta objekt?
Nej. Jag pratar i första hand om nyproduktion i Sthlm. byggbolagen prioriterar även att bygga där de får som mest betalt eftersom produktionskostnaden är relativt konstant i hela landet(bortsett från markpriset) medans försäljningspriset är det en väldig skillnad på. kika in på hemnet och jämför en etta i Vasastan i Stockholm och en etta i Lund.
* Nej du har helt fel. "Spekulanternas" vinst ingår INTE i den produktionskostnad som SCB redovisar. Förstår inte ens hur du kan få till något sådant.
Nej du har fel. Jag har aldrig påstått att den ingår i SCBs redovisade produktionskostnad. Vart har jag påstått det? Jag skrev:.
Citat:
Ja med facit i hand så är det så det har varit de senaste åren. Därav den enorma spekulationen och vinsthemtagningar av privatpersoner som köpt nyproduktion. den uteblivna ökande vinsten hos byggarna som du tjatar om saknas har istället hamnat i fickorna på speckare/privatpersoner som flippat nyprod.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Här har du småhuspriserna inflationsjusterat:
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Hushallens-ekonomi/Bostadspriser/
De mest rabiata bubbelpratarna menar nog att bubblan startade 1996. Sedan dess har priserna ökat i relation till KPI. (Med några undantag).
Byggnadspriserna har också ökat
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Priser-och-konsumtion/Byggnadsprisindex-samt-faktorprisindex-for-byggnader/Byggnadsprisindex-BPI/12486/12493/26943/
Ökningarna är tämligen likartade. Ökningen för byggnadspriserna är lite mer smooth dock.
Prisökningen är aningen högre än kostnadsökningen. Och därför skulle jag säga ser vi nu en ökning (och har sett) i produktion. Mer markplättar har blivit lönsamma att bebygga. Och då går man igång och bygger.
Ditt cirkelresonemang om att det skulle vara tuppens galande som får solen att gå upp är befängt. Jag vet ärligt talat inte om de som läser detta antingen mest skrattar åt dina absurda påståenden eller åt mig som fortsätter att mata trollet. Detta blir mitt sista inlägg i argumentationen med dig och du kommer därmed få sista ordet. Det känns liksom lite lönlöst att diskutera med någon som vägrar att ta till sig logiska resonemang och medvetet missförstå samt inte svarar på frågor.