2016-10-26, 12:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jag har familj och barn och amorterar 15k i månaden, har ingen fantasilön heller men reser vart år till Phuket och blir där i ett par månader var gång, allt handlar om vilka val man gör i livet och att betala en massa pengar i avgifter och räntor är enligt mig ett dåligt val.

Och jag är Börje Ekholm och har en lön på 15 fantasilioner... På nätet kan man vara vem man vill, men vi måste förhålla oss till den verkliga världen och inte din fantasivärld när vi diskuterar eventuella bubblor.

Och nej man betalar inte mycket för att låna pengar. En miljon kostar under 800 kr per månad för en normal låntagare. Om du nu tjänar så mycket, varför har du inte råd att betala 800 spänn per miljon?
2016-10-26, 12:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Robin.Bentley
Jag diskuterade detta med en polare nyligen.
Han har en lägenhet köpt för 2.2 mille, 500K kontant.
Jag har en bostad köpt för 5.9 mille, 4.9 mille kontant.

Har man 1,5 procent ränta på sitt bolån så blir kostnaden 15K för varje miljon man har i lån. Stiger räntan till 6 procent vilket inte är omöjligt inom en framtid så blir kostnaden 4 gånger så dyr, dvs 60K om året för varje miljon man har i lån. Många har ett lån på tex 2 miljoner, och idag betalar de 2500 i ränta varje månad. Dessa riskerar att få en räntekostnad på 10K i månaden om räntan stiger till 6 procent. Sedan har man kanske en hyra på 5K så för vissa blir det dyrt. Speciellt de som har flera miljoner i lån.

Min polare säger att jag tar en stor risk , för om priserna sjunker till hälften så går jag back ca 3 mille.
Men jag anser att det är bättre än att gå back på detta sätt än att gå back och ha en skuld/lån på mer än vad bostaden är värd. Har jag fel?

Har ni lån på 1milj på lgh värderad till 6 milj när ni köpte den har ni ju absolut inget att oroa er över. Jag avstod från att köpa förra året med ungefär omvända kalkylen, har 1.5 kontant och hade behövt lägga upp till ca 6 milj (dvs ca 4-4.5 i lån). Det kändes som lite för mycket lån för en ung nybliven barnfamilj. Men hade vi haft nästan 5 meloner med oss så hade vi köpt utan att fundera så mycket närmare på saken.

Går priserna ner i framtiden kommer ni ju även kunna flytta till något större för en billigare peng om ni så önskar. Går priserna upp får ni mer lottopengar att slänga in i nästa objekt. Under tiden bor ni billigt oavsett.

Om marknaden går ner markant, vilket den kanske eller kanske inte kommer göra, så är det enda som räknas i slutet av dagen hur stort lån man har. Ni har inte stort lån så ni kan sova gott.
2016-10-26, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Och jag är Börje Ekholm och har en lön på 15 fantasilioner... På nätet kan man vara vem man vill, men vi måste förhålla oss till den verkliga världen och inte din fantasivärld när vi diskuterar eventuella bubblor.

Och nej man betalar inte mycket för att låna pengar. En miljon kostar under 800 kr per månad för en normal låntagare. Om du nu tjänar så mycket, varför har du inte råd att betala 800 spänn per miljon?
Har jag sagt att jag tjänar mycket?
Har ingen aning om vad som är normal lön, jag ligger på strax över 40k netto och är relativt nöjd med det.

Vi lever i två helt olika världar, du menar att om man har bra lön så har man råd med stora lån, jag menar att om man har bra lön har man råd att vara skuldfri.
2016-10-26, 13:39
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Jag diskuterade detta med en polare nyligen.
Han har en lägenhet köpt för 2.2 mille, 500K kontant.
Jag har en bostad köpt för 5.9 mille, 4.9 mille kontant.

Har man 1,5 procent ränta på sitt bolån så blir kostnaden 15K för varje miljon man har i lån. Stiger räntan till 6 procent vilket inte är omöjligt inom en framtid så blir kostnaden 4 gånger så dyr, dvs 60K om året för varje miljon man har i lån. Många har ett lån på tex 2 miljoner, och idag betalar de 2500 i ränta varje månad. Dessa riskerar att få en räntekostnad på 10K i månaden om räntan stiger till 6 procent. Sedan har man kanske en hyra på 5K så för vissa blir det dyrt. Speciellt de som har flera miljoner i lån.

Min polare säger att jag tar en stor risk , för om priserna sjunker till hälften så går jag back ca 3 mille.
Men jag anser att det är bättre än att gå back på detta sätt än att gå back och ha en skuld/lån på mer än vad bostaden är värd. Har jag fel?
Ja du har fel
1,5 % kostar 15 K för 10 månader. Det är 12 månader på ett år. Så har du inte inkluderat ränteavdrag.
Höjd ränta till 6% är ytterst osannolikt.
Om 3 mille av dina pengar är borta så är de borta. Om 3 mille du inte har är borta så kommer banken antagligen få ta del av smällen.
Rent ekonomiskt så låter det bättre att banken får stå för notan enligt regeln att det är bättre när någon annan betalar. Du kan tex ge banken fingret och emigrera, skuldsanering eller uppgörelse. Vilken situation du tycker är sämst är en fråga om personlig preferens.
2016-10-26, 13:53
Medlem
Robin.Bentleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Ja du har fel
1,5 % kostar 15 K för 10 månader. Det är 12 månader på ett år. Så har du inte inkluderat ränteavdrag.
Höjd ränta till 6% är ytterst osannolikt.
Om 3 mille av dina pengar är borta så är de borta. Om 3 mille du inte har är borta så kommer banken antagligen få ta del av smällen.
Rent ekonomiskt så låter det bättre att banken får stå för notan enligt regeln att det är bättre när någon annan betalar. Du kan tex ge banken fingret och emigrera, skuldsanering eller uppgörelse. Vilken situation du tycker är sämst är en fråga om personlig preferens.

jag förstår hur du tänker men du har faktiskt fel.
"1,5 % kostar 15 K för 10 månader. Det är 12 månader på ett år. Så har du inte inkluderat ränteavdrag."

1,5 % av 1 miljon är 15,000. Oavsett om ett år har 10 eller 12 månader.
Man betalar ju 15,000 per år och 1250 kr per månad.
Att emigrera är ingen plan, och banken kommer inte "glömma" min skuld eller betala mina lån åt mig.
2016-10-26, 14:07
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
jag förstår hur du tänker men du har faktiskt fel.
"1,5 % kostar 15 K för 10 månader. Det är 12 månader på ett år. Så har du inte inkluderat ränteavdrag."

1,5 % av 1 miljon är 15,000. Oavsett om ett år har 10 eller 12 månader.
Man betalar ju 15,000 per år och 1250 kr per månad.
Att emigrera är ingen plan, och banken kommer inte "glömma" min skuld eller betala mina lån åt mig.
Du har rätt. Jag gjorde en tankevurpa. 1250 per månad blir rätt. Sedan bör du även räkna in ränteavdraget.
Om man har en skuld som alla inblandade inser inte kommer kunna betalas. Då blir banken så illa tvungen att förhandla ner beloppet och vilkoren. Någon som är skuldsatt utan tillgångar kan helt enkelt skita i att betala. Eftersom fogden beslagtar lönen så försvinner incitamentet att arbeta. Det är därför man kan ansöka om skuldsanering. Man har då valet att leva på existensminimum eller emigrera.
2016-10-26, 14:17
Medlem
Robin.Bentleys avatar
Citat:
Du har rätt. Jag gjorde en tankevurpa. 1250 per månad blir rätt. Sedan bör du även räkna in ränteavdraget.
Om man har en skuld som alla inblandade inser inte kommer kunna betalas. Då blir banken så illa tvungen att förhandla ner beloppet och vilkoren. Någon som är skuldsatt utan tillgångar kan helt enkelt skita i att betala. Eftersom fogden beslagtar lönen så försvinner incitamentet att arbeta. Det är därför man kan ansöka om skuldsanering. Man har då valet att leva på existensminimum eller emigrera.

Nu sitter vi i samma båt och talar samma språk.
Med ränteavdraget menar du amorteringskrav och att lånet sjunker hela tiden?
Amorteringskrav gäller bara ifall man belånar minst 50 % av bostadens köpeskilling. Jag personligen har betalat mer än 50 % kontant så jag måste inte amortera men jag kan göra det ifall jag vill.
Men jag ser det inte som någon stor risk att köpa en bostad, däremot skulle jag inte köpt en bil tex på lån ifall den kostar flera hundra tusen :P Ha det gött
2016-10-26, 14:21
Medlem
Citat:
Amorteringskrav gäller bara ifall man belånar minst 50 % av bostadens köpeskilling. Jag personligen har betalat mer än 50 % kontant så jag måste inte amortera men jag kan göra det ifall jag vill.
Men jag ser det inte som någon stor risk att köpa en bostad, däremot skulle jag inte köpt en bil tex på lån ifall den kostar flera hundra tusen :P Ha det gött
Sitter du med 1 miljon i bolån men vet inte vad ränteavdraget är för något ?
2016-10-26, 14:22
Medlem
Robin.Bentleys avatar
Citat:
Sitter du med 1 miljon i bolån men vet inte vad ränteavdraget är för något ?

Svar ja, men jag kan googla ifall du inte vill förklara på ett enkelt och bra sätt .
Vilket vore tacksamt. Alltid nyttigt och bra att lära sig nya saker.

Googlade nu. Kom på att jag vet vad det är men det är frugan som sköter det på våra deklarationer . Men hon har bättre koll på sådant än mig erkänner jag.
2016-10-26, 14:30
Avslutad
Citat:
Imponerande summa.
Que?? Vad hände med ditt vanliga "Det är bara låtsaspengar!". Alla vinster man gjort på fastighetsaffärer är väl bara låtsaspengar?
2016-10-26, 14:35
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Nej inte amorteringskravet.
Du betalar i praktiken bara 10k för ditt lån. Alltså 833 kr per månad.
2016-10-26, 14:39
Medlem
Robin.Bentleys avatar
Citat:
Nej inte amorteringskravet.
Du betalar i praktiken bara 10k för ditt lån. Alltså 833 kr per månad.

Jag betalar 15K kr/år i räntekostnader och får göra ränteavdrag på 30%. Så jag får tillbaka 4.500 kr.
?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in