Citat:
Ursprungligen postat av
Robin.Bentley
Jag diskuterade detta med en polare nyligen.
Han har en lägenhet köpt för 2.2 mille, 500K kontant.
Jag har en bostad köpt för 5.9 mille, 4.9 mille kontant.
Har man 1,5 procent ränta på sitt bolån så blir kostnaden 15K för varje miljon man har i lån. Stiger räntan till 6 procent vilket inte är omöjligt inom en framtid så blir kostnaden 4 gånger så dyr, dvs 60K om året för varje miljon man har i lån. Många har ett lån på tex 2 miljoner, och idag betalar de 2500 i ränta varje månad. Dessa riskerar att få en räntekostnad på 10K i månaden om räntan stiger till 6 procent. Sedan har man kanske en hyra på 5K så för vissa blir det dyrt. Speciellt de som har flera miljoner i lån.
Min polare säger att jag tar en stor risk , för om priserna sjunker till hälften så går jag back ca 3 mille.
Men jag anser att det är bättre än att gå back på detta sätt än att gå back och ha en skuld/lån på mer än vad bostaden är värd. Har jag fel?
Har ni lån på 1milj på lgh värderad till 6 milj när ni köpte den har ni ju absolut inget att oroa er över. Jag avstod från att köpa förra året med ungefär omvända kalkylen, har 1.5 kontant och hade behövt lägga upp till ca 6 milj (dvs ca 4-4.5 i lån). Det kändes som lite för mycket lån för en ung nybliven barnfamilj. Men hade vi haft nästan 5 meloner med oss så hade vi köpt utan att fundera så mycket närmare på saken.
Går priserna ner i framtiden kommer ni ju även kunna flytta till något större för en billigare peng om ni så önskar. Går priserna upp får ni mer lottopengar att slänga in i nästa objekt. Under tiden bor ni billigt oavsett.
Om marknaden går ner markant, vilket den kanske eller kanske inte kommer göra, så är det enda som räknas i slutet av dagen hur stort lån man har. Ni har inte stort lån så ni kan sova gott.