2016-10-26, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Vad tror herrskapet om bostadspriserna kommande år? Är det troligt att de rasar 10-20% till början av 2018? Eller kommer de kanske mer sannolikt att ligga still?
Hela den ekonomiska världen menar ju att Sverige och i synnerhet Stockholm står i tur för nästa bubbelsprick , men om det sker i morgon eller om 4 år kan ju ingen svara på.

Bo måste man, så köp det boende du vill ha (nöj dig aldrig med sämre) och amortera sedan stenhårt, då kvittar det om värdet hår upp eller ner på ett papper.
2016-10-26, 11:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Hela den ekonomiska världen menar ju att Sverige och i synnerhet Stockholm står i tur för nästa bubbelsprick , men om det sker i morgon eller om 4 år kan ju ingen svara på.

Bo måste man, så köp det boende du vill ha (nöj dig aldrig med sämre) och amortera sedan stenhårt, då kvittar det om värdet hår upp eller ner på ett papper.

Hur kan du ge rådet att folk ska köpa bostad för miljoner, när du samtidigt tror att bubblan ska spricka. Jag får inte ihop det här resonemanget.

Tror du folk har miljonlöner bajsbosse?
2016-10-26, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det är inte att bakbinda sig, man kan fortfarande köpa en annan bostad eller bo kvar. Vad som verkligen är att bakbinda sig är att bo i en dyr hyresrätt ett helt arbetsliv.
Tycker du skall låta folk bo där de vill. Jag tex skulle aldrig klara av att bo i lägenhet men helt uppenbart så finns det folk som trivs med att bo i en Br, andra vill mitt ute i ödemarken, en del vill mitt i city i new york, de flesta bor där de kan få eller har sitt arbete, de är alltså tvingade att bo där de bor. Det är få förunnat att kunna bo precis där de vill och personligen kommer jag aldrig förstå att man väljer ett jobb som tvingar en att bo på en och samma plats ett helt arbetsliv, finns så många jobb idag som kan göras på distans så förstår inte varför man sitter i en förort och tvingas ut i regn och rusk och kyla för att ta sig till sin arbetsplats när man kan välja att periodvis sitta på en paradisö eller mitt ute i skogen om man nu trivs med det.
2016-10-26, 11:25
Medlem
Citat:
Hur kan du ge rådet att folk ska köpa bostad för miljoner, när du samtidigt tror att bubblan ska spricka. Jag får inte ihop det här resonemanget.

Tror du folk har miljonlöner bajsbosse?
Om man betalar av sina skulder så kvittar det om bubblor spricker, är bara de som inte betalat ner sina lån som blir tvingade att sälja efter ett ras som blir drabbade och de är nog inte så många. Men desto fler som kommer att sitta med miljoner i lån med en ränta på 2% så ha som mål att inte bli en av dessa är mitt tips.
2016-10-26, 11:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Om man betalar av sina skulder så kvittar det om bubblor spricker, är bara de som inte betalat ner sina lån som blir tvingade att sälja efter ett ras som blir drabbade och de är nog inte så många. Men desto fler som kommer att sitta med miljoner i lån med en ränta på 2% så ha som mål att inte bli en av dessa är mitt tips.

Ja men det är inte så att man betalar av miljoner i en handvändning. Snarare under ett helt arbetsliv på sin höjd.
2016-10-26, 11:37
Medlem
Robin.Bentleys avatar
Jag diskuterade detta med en polare nyligen.
Han har en lägenhet köpt för 2.2 mille, 500K kontant.
Jag har en bostad köpt för 5.9 mille, 4.9 mille kontant.

Har man 1,5 procent ränta på sitt bolån så blir kostnaden 15K för varje miljon man har i lån. Stiger räntan till 6 procent vilket inte är omöjligt inom en framtid så blir kostnaden 4 gånger så dyr, dvs 60K om året för varje miljon man har i lån. Många har ett lån på tex 2 miljoner, och idag betalar de 2500 i ränta varje månad. Dessa riskerar att få en räntekostnad på 10K i månaden om räntan stiger till 6 procent. Sedan har man kanske en hyra på 5K så för vissa blir det dyrt. Speciellt de som har flera miljoner i lån.

Min polare säger att jag tar en stor risk , för om priserna sjunker till hälften så går jag back ca 3 mille.
Men jag anser att det är bättre än att gå back på detta sätt än att gå back och ha en skuld/lån på mer än vad bostaden är värd. Har jag fel?
2016-10-26, 11:39
Medlem
Citat:
Ja men det är inte så att man betalar av miljoner i en handvändning. Snarare under ett helt arbetsliv på sin höjd.
Betalar de 10-15 tusen i månaden i amortering och inte tar några nya lån så tar det väl 10-20 år beroende på lånets storlek. Låt säg att man först studerar färdigt, fixar sig en familj så kan man börja amortera hårt när man är 35 och då skuldfri som 55 åring, inte så illa det inte
Senast redigerad av BajsBoo 2016-10-26 kl. 11:42.
2016-10-26, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robin.Bentley
Jag diskuterade detta med en polare nyligen.
Han har en lägenhet köpt för 2.2 mille, 500K kontant.
Jag har en bostad köpt för 5.9 mille, 4.9 mille kontant.

Har man 1,5 procent ränta på sitt bolån så blir kostnaden 15K för varje miljon man har i lån. Stiger räntan till 6 procent vilket inte är omöjligt inom en framtid så blir kostnaden 4 gånger så dyr, dvs 60K om året för varje miljon man har i lån. Många har ett lån på tex 2 miljoner, och idag betalar de 2500 i ränta varje månad. Dessa riskerar att få en räntekostnad på 10K i månaden om räntan stiger till 6 procent. Sedan har man kanske en hyra på 5K så för vissa blir det dyrt. Speciellt de som har flera miljoner i lån.

Min polare säger att jag tar en stor risk , för om priserna sjunker till hälften så går jag back ca 3 mille.
Men jag anser att det är bättre än att gå back på detta sätt än att gå back och ha en skuld/lån på mer än vad bostaden är värd. Har jag fel?
Betalade du 4,9 miljoner själv och lånade 1 miljon? Vunnit på lotto eller?
2016-10-26, 11:44
Medlem
Robin.Bentleys avatar
Citat:
Betalade du 4,9 miljoner själv och lånade 1 miljon? Vunnit på lotto eller?

Nja, vi är två personer Köpt och sålt bostäder innan , därför vi har pengar.
2016-10-26, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robin.Bentley
Nja, vi är två personer Köpt och sålt bostäder innan , därför vi har pengar.
Imponerande summa.
2016-10-26, 11:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Betalar de 10-15 tusen i månaden i amortering och inte tar några nya lån så tar det väl 10-20 år beroende på lånets storlek. Låt säg att man först studerar färdigt, fixar sig en familj så kan man börja amortera hårt när man är 35 och då skuldfri som 55 åring, inte så illa det inte

Lycka till med det när du har familj och barn. Då måste du upp på fantasilön i sådana fall och/eller stryka alla former av semesterresor.

Och hur kul liv är det på en skala?
2016-10-26, 11:59
Medlem
Citat:
Lycka till med det när du har familj och barn. Då måste du upp på fantasilön i sådana fall och/eller stryka alla former av semesterresor.

Och hur kul liv är det på en skala?
Jag har familj och barn och amorterar 15k i månaden, har ingen fantasilön heller men reser vart år till Phuket och blir där i ett par månader var gång, allt handlar om vilka val man gör i livet och att betala en massa pengar i avgifter och räntor är enligt mig ett dåligt val.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in