2016-10-26, 09:35
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storanal
Regeringen ljög om försörjningskravet. Försörjningskravet gäller bara svenskar som vill ta hit en fru. Den gäller inte flyktingar om flyktingen ansöker om återförening senast 3 månader efter han själv fått uppehålltillstånd

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Gift-registrerad-partner-eller-sambo/For-dig-som-ar-anhorig-i-Sverige/Fragor-och-svar.html

Kravet på försörjning och bostad gäller nästan alla. Endast barn och flyktingar vars familj ansöker inom tre månader från det att flyktingen har fått ett uppehållstillstånd är undantagna.

Finns det några undantag från kravet på försörjning? Personer som har fått uppehållstillstånd på grund av att de har ansökt om asyl kan vara undantagna från kravet på försörjning och bostad. I så fall måste familjen som ska flytta till Sverige ansöka om uppehållstillstånd inom tre månader efter att personen i Sverige har fått sitt uppehållstillstånd.
Tack. Då vet jag. O detta var inte spydigt.
Citera
2016-10-26, 09:36
Medlem
stopthekillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Nu är inte jag spec insatt i anhöriginvandring. Är inte ens insatt i invandring. Jag har oavsett bildad mig en uppfattning om vart jag står i frågan.
Men vad jag ofta märker här är hur många gnäller värre än en PMS-kvinna utan att ens veta vad de snackar om.

Nu har jag för mig att de ganska nyligen ändrade förutsättningarna för ex anhörighetsinvandrare.
De skulle själva ordna bostad. Fixat med ankarbarnet de skickat.
De skulle själva försörja sig. Fixat genom ankarbarnet eller så får de svälta.

Så om detta nu stämmer så kommer inte dessa som kommer på dessa premisser kosta oss någonting samt att vi inte behöver fixa boende på en överhettad bostadsmarknad.
De reglerna gäller endast fram till 2019, lite det som var poängen med tråden.
Citera
2016-10-26, 09:37
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Nu ryker sommarstugorna. Och villorna. Alla som kan kommer att tvingas inhysa.

Över en halv miljon bidragshjon på en femårsperiod. Jag förstår att de rödgröna dreglar över röstboskapen.

Givetvis ryker inte villorna. Det som händer är att det knäcker ekonomin och bostadspriserna. Se över era reverser.
Citera
2016-10-26, 09:41
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FelGud
Precis. För att ta hit anhöriga måste personen ha fast anställning med tillräckligt hög lön för att kunna försörja de anhöriga.

Dvs mkt få kommer få ta hit sina anhöriga samt detta kommer öka motivationen att skaffa sig ett jobb då det leder till att man kan återförenas

Gå till källan och förstå rätt!

Regeringen ljög om försörjningskravet. Försörjningskravet gäller bara svenskar som vill ta hit en fru. Den gäller inte flyktingar om flyktingen ansöker om återförening senast 3 månader efter han själv fått uppehålltillstånd

https://www.migrationsverket.se/Priv...-och-svar.html

Kravet på försörjning och bostad gäller nästan alla. Endast barn och flyktingar vars familj ansöker inom tre månader från det att flyktingen har fått ett uppehållstillstånd är undantagna.

Finns det några undantag från kravet på försörjning? Personer som har fått uppehållstillstånd på grund av att de har ansökt om asyl kan vara undantagna från kravet på försörjning och bostad. I så fall måste familjen som ska flytta till Sverige ansöka om uppehållstillstånd inom tre månader efter att personen i Sverige har fått sitt uppehållstillstånd.
Citera
2016-10-26, 09:51
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie

Det är sånt här som gör att ingen tar er SD-are på allvar.
Nej, ingen kommer ta ifrån medelklassen dess kapital eller ägodelar.
Nej Silvia kommer inte behöva sälja hovjuvelerna.
Nej, ingen vill ta arbetarklassens små torp, i skärgården eller skogen, ifrån dom.

NEVER GONNA HAPPEN.

Däremot kommer en fortsatt stor invandring att sänka detta land som ett ankare fäst runt en mans ankel.
Det kommer bli värre än Rumänien i Sverige .
Kanske kommer de fd trälarna bli tvungna att flytta runt i EU och tigga, de med.
Varför finns det då en lag som specifikt ger staten rätt att exproprieria fritidshus till syftet att sörja för flyktingmottagandet vid händelse av kris i vår omvärld? Jag tror det var många som bara för något år sedan såg det som lika osannolikt att kommunerna skulle börja köpa upp bostadsrätter för att inhysa migranter.
Citera
2016-10-26, 09:54
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Varför finns det då en lag som specifikt ger staten rätt att exproprieria fritidshus till syftet att sörja för flyktingmottagandet vid händelse av kris i vår omvärld? Jag tror det var många som bara för något år sedan såg det som lika osannolikt att kommunerna skulle börja köpa upp bostadsrätter för att inhysa migranter.
Finns ingen sån lag. Det var ett förslag. Som man klubbade ner. Vdg bostadsrätterna har du full pott.
Citera
2016-10-26, 09:59
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Givetvis ryker inte villorna. Det som händer är att det knäcker ekonomin och bostadspriserna. Se över era reverser.
Exproprieringsrätten gäller specifikt småhus/fritidshus, ej villor och lägenheter således.
Citera
2016-10-26, 10:01
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Nu är inte jag spec insatt i anhöriginvandring. Är inte ens insatt i invandring. Jag har oavsett bildad mig en uppfattning om vart jag står i frågan.
Men vad jag ofta märker här är hur många gnäller värre än en PMS-kvinna utan att ens veta vad de snackar om.

Nu har jag för mig att de ganska nyligen ändrade förutsättningarna för ex anhörighetsinvandrare.

Så om detta nu stämmer så kommer inte dessa som kommer på dessa premisser kosta oss någonting samt att vi inte behöver fixa boende på en överhettad bostadsmarknad.

Den lagen gäller inte alla blattar och har en hel del undantag.
Så nej! Du har fel och precis som du skriver själv ingen koll alls på varken invandringen eller någonting annat.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2016-10-26 kl. 10:06.
Citera
2016-10-26, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stopthekilling
De reglerna gäller endast fram till 2019, lite det som var poängen med tråden.

Förmodligen kommer lagen att skärpas efter 2019, eller kanske redan innan dess. Och det oavsett vilket/vilka av de större partierna som bildar regering 2018. Poängen med att säga "tre år" var just att frågan skulle desarmeras precis över valet, men idag finns det i realiteten inte på kartan vare sig för sossar, moderater eller liberaler att gå tillbaka till de vidöppna dörrar vi hade 2011-2015.

Sedan tror jag inte riktigt på bilden av en stor lavin där i princip alla som får uppehållstillstånd tar hit släkten. Nästan alla tillstånd som utfärdas idag är TUT, inte PUT - tillfälliga. Är det verkligen realistiskt att Mahmud e-mailar sin familj i Iran: "Hurra! jag fick TUT på 12 månader! Nu kan ni komma hit, jag måste bara fixa ett vettigt jobb och en tillräckligt stor bostad för er också! Eller vänta, min advokat säger att jag inte behöver ha ett jobb och så, jag kan ta hit er ändå! Svenne betalar allt!" varpå hans föräldrar, farbröder och syskon genast börjar förbereda den stora flytten, kontaktar svenska ambassaden i Teheran eller Kabul och börjar föra diskussioner med dem för att skicka in en formell ansökan om asyl i Sverige för 6-8 personer inom tre månader, samtidigt som man förbereder resrutten osv - trots att de inte kan veta om killen kommer att kunna stanna i Sverige längre än ett eller två år, eller ifall deras egna ansökningar kommer att få bifall? Eller om de kommer att bli tvungna att sitta i en trång enrummare eller en sjaskig förläggning i åratal i Sverige, packade som sillar och med främlingar tätt inpå, medan deras ansökningar långsamt tröskas genom maskineriet... Det är ett väldigt skruvat scenario för de flesta familjer.

Att folk har tillstånd att lämna in ansökningar om återförening betyder inte på något sätt att de är garanterade bifall, helt oavsett om den som flytt till Sverige påstår sig kunna försörja dem osv eller inte.

Kravet på inkomst och en tillräckligt stor bostad gäller (i normalfallet) vad jag förstår från den tidpunkt då ansökan lämnas in eller kort därefter, alltså redan innan släkten börjar sin långa resa mot Sverige. Annars lär det bli avslag. Dessutom innehåller MigV:s frågor/svar-sida följande förbehåll:

Citat:
Familjen måste även sakna möjlighet att återförenas i ett land utanför EU.

Hur hårt man kommer att granska de möjligheterna är naturligtvis en fråga om både den enskilde handläggaren på MigV och den politiska utvecklingen framöver. Men om det blir en allmänt accepterad uppfattning att t ex afghaner som bott många år i Iran lika gärna kan återförenas med sin familj i t ex Iran, Pakistan eller Turkiet, så kommer de inte att kunna ta hit familjen. I Iran är det som bekant fred.

Nej, 300-500.000 anhöriginvandrare fram till 2019 lär vi inte få se.
Senast redigerad av HepCat-X 2016-10-26 kl. 10:12.
Citera
2016-10-26, 10:06
Medlem
volvo 240s avatar
Jag trodde det hade införts försörjningskrav och annat som i princip omöjliggör anhörighetsinvandring från tredjevärlden folk.

Självkalrt måste ju ärendena ändå gås igenom och avslås, i de felsta fall.

Är det inte så måste SD gå ut stort med detta. Jag har ju länge vetat att den största invandringen är anhöriginvandringen, men trodde den minskat något sen FR införde försörjningskrav.

Åkesson måste agera om det här stämmer. Ta upp det i nästa partiledardebatt eller annat större TV-framträdande han gör, skriva debattartiklar till alla de stora tidningarna och jobba hårt på facebook och liknande. Göra youtube klipp som de länkar till på alla sverigedemokratiska facebooksidor etc. Det måste ut till folket.

Jag kan tänka mig en invandring på 15-20k kvotflyktingar som är ordentligt screenade så det inte kommer in krigsförbrytare och annat löst folk. Sen gärna från de mest skyddsbehövande grupperna, tex kristna och andra minoriteter.
Citera
2016-10-26, 10:08
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:

ja, detta gäller för typ alla lyxmigranter som kommer hit efter 2017.
Citera
2016-10-26, 10:12
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Förmodligen kommer lagen att skärpas efter 2019, eller kanske redan innan dess. Och det oavsett vilket/vilka av de större partierna som bildar regering 2018. Poängen med att säga "tre år" var just att frågan skulle desarmeras precis över valet, men idag finns det i realiteten inte på kartan vare sig för sossar, moderater eller liberaler att gå tillbaka till de vidöppna dörrar vi hade 2011-2015.

Sedan tror jag inte riktigt på bilden av en stor lavin där i princip alla som får uppehållstillstånd tar hit släkten. INöstan alla tilstånd som utfärdas idag är TUT, inte PUT - tillfälliga. Är det verkligen realistiskt att Mahmud e-mailar sin familj i Iran: "Hurra! jag fick TUT på 12 månader! Nu kan ni komma hit, jag måste bara fixa ett vettigt jobb och en tillräckligt stor bostad för er också! Eller vänta, min advokat säger att jag inte behöver ha ett jobb och så, jag kan ta hit er ändå! Svenne betalar allt!" varpå hans föräldrar, farbröder och syskon genast börjar förbereda den stora flytten, kontaktar svenska ambassaden i Teheran eller Kabul och börjar föra diskussioner med dem för att skicka in en formell ansökan om asyl i Sverige för 6-8 personer inom tre månader, samtidigt som man förbereder resrutten osv - trots att de inte kan veta om killen kommer att kunna stanna i Sverige löngre ön ett eller två år, eller ifall deras egna ansökningar kmer att få bifall? Eller om de kommer att bli tvungna att sitta i en trång enrummare eller en sjaskig förläggning i åratal i Sverige medan deras ansökningar tröskas genom maskineriet... Det är ett väldigt skruvat scenario för de flesta familjer.

Att folk har tillstånd att lämna in ansökningar om återförening betyder inte på något sätt att de är garanterade bifall, helt oavsett om den som flytt till Sverige påstår sig kunna försörja dem osv eller inte.

Kravet på inkomst och en tillräckligt stor bostad gäller (i normalfallet) vad jag förstår från den tidpunkt då ansökan lämnas in eller kort därefter, alltså redan innan släkten börjar sin långa resa mot Sverige. Annars lär det bli avslag. Dessutom innehåller MigV:s frågor/svar-sida följande förbehåll:

Hur hårt man kiommer att granska de möjligheterna är naturligtvis en fråga om både den enskilde handläggaren på MigV och den politiska utvecklingen framöver. Men om det blir en allmänt accepterad uppfattning att t ex afghaner som bott många år i Iran lika gärna kan återförenas med sin familj där, så kommer de inte att kunna ta hit familjen. I Iran är det som bekant fred.

Nej, 300-500.000 anhöriginvandrare fram till 2019 lär vi inte få se.

Du lever i en drömvärld bland fluffiga rosa moln.

Kan informera dig att även om Sverige skulle införa ett totalstopp för invandring idag, IDAG!
Inte en enda människa får komma hit.
Så är vi svenskar som är under 40 år idag i minoritet om 3-4 år och hela det svenska folket i minoritet runt 2030.

Men visst, luta dig tillbaka i soffan, klia dig på kaggen, sätt på Netflix och fortsätt som vanligt och låtsats som om Sverige är ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in