Citat:
Ursprungligen postat av
stopthekilling
De reglerna gäller endast fram till 2019, lite det som var poängen med tråden.
Förmodligen kommer lagen att
skärpas efter 2019, eller kanske redan innan dess. Och det oavsett vilket/vilka av de större partierna som bildar regering 2018. Poängen med att säga "tre år" var just att frågan skulle desarmeras precis över valet, men idag finns det i realiteten inte på kartan vare sig för sossar, moderater eller liberaler att gå tillbaka till de vidöppna dörrar vi hade 2011-2015.
Sedan tror jag inte riktigt på bilden av en stor lavin där i princip alla som får uppehållstillstånd tar hit släkten. Nästan alla tillstånd som utfärdas idag är TUT, inte PUT -
tillfälliga. Är det verkligen realistiskt att Mahmud e-mailar sin familj i Iran: "Hurra! jag fick TUT på 12 månader! Nu kan ni komma hit, jag måste bara fixa ett vettigt jobb och en tillräckligt stor bostad för er också! Eller vänta, min advokat säger att jag inte behöver ha ett jobb och så, jag kan ta hit er ändå! Svenne betalar allt!" varpå hans föräldrar, farbröder och syskon genast börjar förbereda den stora flytten, kontaktar svenska ambassaden i Teheran eller Kabul och börjar föra diskussioner med dem för att skicka in en formell ansökan om asyl i Sverige för 6-8 personer
inom tre månader, samtidigt som man förbereder resrutten osv - trots att de inte kan veta om killen kommer att kunna stanna i Sverige längre än ett eller två år, eller ifall deras egna ansökningar kommer att få bifall? Eller om de kommer att bli tvungna att sitta i en trång enrummare eller en sjaskig förläggning i åratal i Sverige, packade som sillar och med främlingar tätt inpå, medan deras ansökningar långsamt tröskas genom maskineriet... Det är ett väldigt skruvat scenario för de flesta familjer.
Att folk har
tillstånd att lämna in ansökningar om återförening betyder inte på något sätt att de är
garanterade bifall, helt oavsett om den som flytt till Sverige påstår sig kunna försörja dem osv eller inte.
Kravet på inkomst och en tillräckligt stor bostad gäller (i normalfallet) vad jag förstår från den tidpunkt då ansökan lämnas in eller kort därefter, alltså redan innan släkten börjar sin långa resa mot Sverige. Annars lär det bli avslag. Dessutom innehåller MigV:s frågor/svar-sida följande förbehåll:
Citat:
Familjen måste även sakna möjlighet att återförenas i ett land utanför EU.
Hur hårt man kommer att granska de möjligheterna är naturligtvis en fråga om både den enskilde handläggaren på MigV och den politiska utvecklingen framöver. Men om det blir en allmänt accepterad uppfattning att t ex afghaner som bott många år i Iran lika gärna kan återförenas med sin familj i t ex Iran, Pakistan eller Turkiet, så kommer de inte att kunna ta hit familjen. I Iran är det som bekant fred.
Nej, 300-500.000 anhöriginvandrare fram till 2019 lär vi inte få se.