2016-10-26, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Mycket forskning om psykopati handlar om att det ar medfott men att sjalvfallet barndomen och uppvaxten kan paverka effekten/paverkan som den s.k. medfodda psykopatin har pa personen. Till skillnad fran sociopati som overlag har liknande personlighetsstorningar men det har kommit till pa grund av barndomen snarare an nagot medfott. http://www.smithsonianmag.com/science-nature/the-neuroscientist-who-discovered-he-was-a-psychopath-180947814/?no-ist

Se garna dokumentaren och det lankade artiklarna om amnet.

Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Bra artikel!
Det fetade är absolut sant. Jag anser dock att om det genetiska anlaget inte finns så kan man inte bli psykopat, hur jävlig barndom man än har.

Nu vill jag inte ge mig in på diskussionen arv eller miljö men i de fall det ligger ärftlighet bakom har säkert barndomen stor betydelse för hur det går.

"I was loved, and that protected me,” he says. Partly as a result of a series of miscarriages that preceded his birth, he was given an especially heavy amount of attention from his parents, and he thinks that played a key role."

Han tar här upp hur en kärleksfull barndom kan förhindra den "onda psykopaten" från att utvecklas. Eftersom en psykopat är oförmögen att känna vissa saker, såsom ånger och empati, men lär sig vilka beteenden som är bra respektive dåliga för honom/henne själv, så tror jag att även en strikt och gammaldags uppfostran kan ha en liknande återhållande effekt. I det senare fallet är sannolikt risken större för att man blir "ond" om man senare i livet hamnar i fel situation eller sällskap.
Citera
2016-10-26, 00:28
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ang JM:s nya uppgifter: att hon vill 'skriva upp' afghanens ålder kan man förstå; ju äldre han är desto större ansvar kan han tillskrivas och därigenom smetas skuldbördan ut på de tu.
Men hennes utsagor om att hon känt sig förfördelad etc under uppväxten bjuder ju in till en motivbild. Har JM insett att bevisningen är för habil, försöker hon plantera förmildrande omständigheter eller börjar hon tappa greppet?
Ja, jag tror detta med att dra in den dåliga uppväxten är troligen något luddigt försök till att skapa förmildrande omständigheter.
Hennes bekännelse till sin totala brist på emotionellt engagemang i alla förhållanden är däremot obegriplig, då den ger en bild av en djupt störd person. Det är dessutom säkerligen inte påhittat. Det kan vara ett försök att spela på allvarlig psykisk störning för att bli kryssad, men det pekar snarare mot psykopati vilket aldrig klassas som APS i rättsliga sammanhang.

Att hon anger MR för att vara 25 år kan vara för att avlasta sin skuld som anstiftare, men kan även vara att han redan berättat allt han vet och det är hennes enda sätt att "ge tillbaka".
Mycket pekar på uppgivenhet. En trött, ilsken kvinna som vet att allt nu skitit sig pga att MR snackat bredvid mun. Hon som hade drillat i honom allt han skulle säga! Allt är de jävla männens fel!
Citera
2016-10-26, 00:49
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Nu vill jag inte ge mig in på diskussionen arv eller miljö men i de fall det ligger ärftlighet bakom har säkert barndomen stor betydelse för hur det går.

"I was loved, and that protected me,” he says. Partly as a result of a series of miscarriages that preceded his birth, he was given an especially heavy amount of attention from his parents, and he thinks that played a key role."

Han tar här upp hur en kärleksfull barndom kan förhindra den "onda psykopaten" från att utvecklas. Eftersom en psykopat är oförmögen att känna vissa saker, såsom ånger och empati, men lär sig vilka beteenden som är bra respektive dåliga för honom/henne själv, så tror jag att även en strikt och gammaldags uppfostran kan ha en liknande återhållande effekt. I det senare fallet är sannolikt risken större för att man blir "ond" om man senare i livet hamnar i fel situation eller sällskap.
Ja precis! Artikeln talar faktiskt för båda sidornas sak. Det är medfött och är inte orsakat av en taskig barndom men exakt hur det yttrar sig beror mycket på andra faktorer bl.a. uppväxten och motståndskraften hos individen. Neurologen (som artikeln handlar om) är högintelligent och har kunnat fungera bra mycket pga att han kyligt kunnat avväga för- och nackdelar med ett visst beteende och därigenom kunnat lägga band på sig.
Det kan även stämma angående JM som inte tidigare varit kriminell eller våldsam. Men när hatet mot Aki (samt ett sjukt penningbegär) drev henne till att gå över gränsen så brann alla propparna i skåpet.
Citera
2016-10-26, 01:02
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeWaldenius
Japp. I fallet "Barnläkaren" skapade hon personligen (iof mha av två karriäristiska åklagare i ett senare skede) raserandet av en karriär och person iom misstolkning av Pentothal koncentation i en sönderfallande kropp. När hon sedan måste ha insett att hennes initiala tolkning av rättskems analys var fel valde hon att stå fast vid den trots att hon förstörde sin kollegas karriär och höll på att skapa en ny rättsskandal.
Hon må vara trevlig men jag ger ej mkt för hennes utlåtande i detta ärende.
Ja fan! Visste att jag kände igen namnet!
Tråden om detta fallet är episk - följde den under hela tiden.
Nurse Ratched kommer ha synpunkter på detta!

(FB) Barmhärtighetsmord? Läkare friad av Solna Tingsrätt 21/10 -11
Citera
2016-10-26, 02:20
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ja jag tror inte att afghanen egentligen vid någon tidpunkt har betytt något på något emotionellt plan för JM; han har bara för henne varit ett instrument för sexuell stimuli och ond bråd död.

Har JM/ afghanen sagt att de tänkte gifta sig pga put- skäl, el hur menar du, är inte riktigt med?

Nja jag förstod det som att hon hade sagt till honom att han lättare skulle få sitt PUT om de var gifta. Det stod någonstans i materialet, antingen hade han sagt så eller någon annan sagt att han uppgett det, minns tyvärr inte var.
Om det var hans orsak till giftemålet o ansökan om hindersprövning är det ju inte så klokt att redan nu gå ut med att det blir ett skenäktenskap...
Citera
2016-10-26, 02:23
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Jag har nära bekantskap som haft henne som rättsläkare i ett misshandelsfall. De var inte så glada när de fick veta att hon skulle vittna. Hon har inte så gott rykte i vissa kretsar. Anses vara paria bland ex många läkare som inte har glömt vad hon ställde till med.
(Nu var hennes vittnesmål - denna gång - neutralt och inte så fel.)
Citera
2016-10-26, 06:17
Medlem
Citat:

Det har jag redan haft, i denna tråden. . . . .

(FB) Arboga: Misstänkt mord på Göran Möller, 2016-08-03
Citera
2016-10-26, 08:33
Medlem
Det ensamkommande afghanska barnet, påstått 17 när han kom hit, idag officiellt 18, visade sig alltså vara en iransk man i 20-årsåldern, eventuellt 25 år gammal, suttit i iranskt fängelse. Han har rökt cannabis sedan 11-årsåldern, de 4-5 sista åren dagligen och har även erfarenhet av flera andra tyngre droger som amfetamin och kokain. Från aktbilagan som länkades i inlägg #9159.
Senast redigerad av noriled 2016-10-26 kl. 08:37.
Citera
2016-10-26, 08:56
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ang JM:s nya uppgifter: att hon vill 'skriva upp' afghanens ålder kan man förstå; ju äldre han är desto större ansvar kan han tillskrivas och därigenom smetas skuldbördan ut på de tu.
Men hennes utsagor om att hon känt sig förfördelad etc under uppväxten bjuder ju in till en motivbild. Har JM insett att bevisningen är för habil, försöker hon plantera förmildrande omständigheter eller börjar hon tappa greppet?
Här tappas inget grepp; hon vet hur en slipsten ska dras; nu är det nya tag som gäller: Det är mamman och MR som är ”partners in crime”, och MR ljuger naturligtvis inte bara om sin ålder; han ljuger om allt plus lite till.

Hennes strategi är att pappan var en tyrann som också toppred och kuvade sin hustru, och att mamman efter 46 års helvete till slut fick nog. - Att MR först anföll fel säng måste skrivas på det förhärskande mörkrets konto.

Pappans tyranni var så utstuderat och avskyvärt, och satte sådana spår i hennes själ, att hon aldrig kunnat ha ett normalt förhållande med någon man. - Hon har försökt; främst för att göra föräldrarna till lags, men innerst inne vetat att det aldrig skulle komma att fungera. I slutet av 90-talet blev hon tvungen att uppsöka en psykolog för att få lugnande medicin mot sin panikångest, men borde i stället ha inriktat sig på att söka bearbeta sina traumatiska barndomsupplevelser.

Föräldrarna var bosatta på minutavstånd från hennes egen bostad. MR tillbringade ofta tiden i lägenheten när hon arbetade. Han har vetat var nycklarna till såväl tjänstebilen som garaget där bilen brukar parkeras, finns. MR har kommit och gått som han velat och den aktuella mordkvällen var de bägge hemma. Hon var i full färd med att brodera de sista langettstygnen på ett kuddvar hon tänkt ge bort som present till en vän, och vad MR beträffar befann han sig på sitt rum och spelade musik; hon vet att hon flera gånger bad honom skruva ned volymen. När hon avslutat sitt handarbete hade hon gått och lagt sig relativt tidigt; någon gång runt halv tiosnåret eftersom hon nästföljande morgon skulle köra till Stockholm för ett inbokat arbetsmöte med VD:n i ett nystartat familjehemsföretag.
Citera
2016-10-26, 09:34
Medlem
Det här med hatet mot föräldrarna som "motiv" kan nog snarare vändas mot henne, inte användas i någon försvarsposition.
Det hat som förgrenat sig ut mot misstro mot män i allmänhet och till en stor osäkerhet här i livet kan ha fått henne att släppa alla hämningar när det gällde mordet på pappan. (Skulle man kunna säga, kanske)
Två flugor i en smäll: pengar och död pappa (+ mamman som aldrig stödde henne).

Jag tror att det var ganska kontraproduktivt att göra så stor sak av det i undersökningen, men också ett tecken på att hon behövde prata om det och "förklara" sitt ganska spretiga liv med många män och barn, fladder utan stadig förankring i den egna världen, med fast jobb osv.

Det är ju lite farligt att komma tillbaka till hennes ångestdämpande medicinering. Men jag gör det helt kortfattat och föreslår att hon är en av de många som kanske felmedicinerats - på grund av feldiagnos. Ångesten hon lidit av är nog snarare ett symtom på något annat underliggande ...
Citera
2016-10-26, 11:33
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Man bör nu ha god hjälp av de sjukjournaler som If säkrat från både E och Sverige. Om det i dessa finns indikationer på att ett visst gift (eller drog; "läkemedel") använts så vet man vad man i första rummet bör leta efter. - Men som jag tidigare hävdat: Drunkningen verkar vara en persons verk; en person som inte haft ork att flytta kroppen någon längre sträcka (från bryggan räknat) och som troligen heller inte förmått hålla ned huvudet på en halvt medvetslös AP under vattenytan tills han slutat sprattla - även om det senare inte helt kan uteslutas. - Har han tuppat av i huset kan dock en person ha släpat honom på en presenning ned till stranden och där dragit ut honom en bit i vattnet.

Nu kan det säkert bli svårt att hitta något kemiskt relevant spår, men det kan klart bidra om man hittar sådana spår generellt. Journaler/tidigare recept kan vara högintressant.
Om det är mord, så finns det ett händelseförlopp där det kanske (nog) redan idag finns vissa pusselbitar på sin stadiga plats.
Utan att spåna iväg, kan man ändå konstatera att det är en badplats, det inträffar i ute/badvänligt väder/årstid, alkohol är inblandat. Säkert najs att kvällssitta där med varsitt glas och bubbla.
Dessutom det smått konstiga faktum att detta ny-separerade ex-par ens vistats ihop tillsammans på detta sätt i sommarstugan, likt en weekend?

Är nyfiken på hur AP var klädd då han hittades i vattnet. Det kan också vara en pusselbit, och borde finnas dokumenterat.
Att skicka ekan´s förtöjningstampar till NFC är säkert allt för sent nu, men det vore nog klockrent om det hade gjorts där & då. Man kanske däremot nu i efterhand kan försöka luska i om redskap/material som hör till hans påtalade ärende på sjön, kan förtälja någon annan sanning.
Citera
2016-10-26, 12:08
Medlem
grey.eagles avatar
Hon verkar ju veta hur gammal fåraherdern är så hon har garanterar utnyttjat det mot honom.

Är hon en psykopat så utnyttjar hon allt/alla max, utan att ens betänka den andres känslor/människovärde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in