Citat:
Mycket forskning om psykopati handlar om att det ar medfott men att sjalvfallet barndomen och uppvaxten kan paverka effekten/paverkan som den s.k. medfodda psykopatin har pa personen. Till skillnad fran sociopati som overlag har liknande personlighetsstorningar men det har kommit till pa grund av barndomen snarare an nagot medfott. http://www.smithsonianmag.com/science-nature/the-neuroscientist-who-discovered-he-was-a-psychopath-180947814/?no-ist
Se garna dokumentaren och det lankade artiklarna om amnet.
Se garna dokumentaren och det lankade artiklarna om amnet.
Citat:
Nu vill jag inte ge mig in på diskussionen arv eller miljö men i de fall det ligger ärftlighet bakom har säkert barndomen stor betydelse för hur det går.
"I was loved, and that protected me,” he says. Partly as a result of a series of miscarriages that preceded his birth, he was given an especially heavy amount of attention from his parents, and he thinks that played a key role."
Han tar här upp hur en kärleksfull barndom kan förhindra den "onda psykopaten" från att utvecklas. Eftersom en psykopat är oförmögen att känna vissa saker, såsom ånger och empati, men lär sig vilka beteenden som är bra respektive dåliga för honom/henne själv, så tror jag att även en strikt och gammaldags uppfostran kan ha en liknande återhållande effekt. I det senare fallet är sannolikt risken större för att man blir "ond" om man senare i livet hamnar i fel situation eller sällskap.
Det har jag redan haft, i denna tråden. . . . .