2016-10-25, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av matadormix
Du svarade inte på frågan. Hans artiklar, du säger att de är falska. Kan du bevisa det på något sätt? Yadayada de har hållit på så i 25 år osv ger inte så mycket när övriga forskare verkar tycka att Kai Hakons artiklar stämmer.

Beviset är det vi bevittnat.. att t ex att alla norska skidåkare intar astmamediciner. Kan man anatomin vet man varför.
Luftrören dras ihop vid kyla.. för alla.. friska som sjuka..tar man då astmamediciner.. vidgas luftrören och man får en enorm fördel jämfört med alla de som inte intar dessa. Varför tror du MJS tog en dos astmamedicin som var 10 ggr större än tillåtet? 3 doser med 5,5 timmars mellanrum. För att astmamedicinerna gör att luftrören är vidgade under loppet.
Detta gäller även resten av åkarna. Det är naturligtvis prestationshöjande. De är avslöjade.. efter 25 år!!
Citera
2016-10-26, 00:17
Medlem
Ibiza80s avatar
Om vi utgår från att läkaren och Johaug omöjligt kan ha missat att tuben innehöll dopingpreparat, vad finns det då för förklaring till deras agerande?

Cover up för riktig dopning?

Kanske. Men om man tittar på det med vänliga norska glasögon, vad finns det då för förklaring?

Jag hittar ingen bra sådan. Jag får det inte att gå ihop.
Citera
2016-10-26, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80
Om vi utgår från att läkaren och Johaug omöjligt kan ha missat att tuben innehöll dopingpreparat, vad finns det då för förklaring till deras agerande?

Kanske. Men om man tittar på det med vänliga norska glasögon, vad finns det då för förklaring?

Man köpte den för användning.
Om dopingprovet överensstämmer med 3,5 gram intag från tuben, utgår jag från att de skulle klara ett dopingprov.

Om dopingprovet ej överensstämmer är det "cover up för riktig doping".
Citera
2016-10-26, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Om dopingprovet överensstämmer med 3,5 gram intag från tuben, utgår jag från att de skulle klara ett dopingprov.

Och mot alla odds att de var ovetande om innehållet i tuben, skulle de ha smörjt mera än 3,5g
Citera
2016-10-26, 02:34
Medlem
Plötsligt så läser man tidningarna om de fuskande norrmännen som om det var världens grej. Jag förstår inte vad folk är upprörda över? Att Norge i vinteridrott har en resultatnivå som motsvarar, Tyskland, Frankrike, Italien, Schweiz och Österrike tillsammans och så har gjort sen urminnes tider begriper vem som helst bara kan uppnås genom ett statsfinansierat dopingprogram som omfattar all idrott i landet.

Speciellt när man tar med i beräkningarna att flera av de dominerande länderna i vinteridrott såsom Italien, Tyskland och Österrike tidvis har haft omfattande systematisk dopingverksamhet.

En släkting till mig som stred i Kongo på 1960 talet brukade alltid säga att det bara är niggrer och idioter som tror att det regnar stekta sparvar från himlen bara man tror på det tillräckligt mycket.

Jag säger, det är bara norrmänn och idioter som tror att det regnar medaljer över norsk vinteridrott bara man tror på den tillräckligt mycket.
Citera
2016-10-26, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ragulina
Sedan har vi det underliga med medicinväskan. Benediksen tror att Johaugs vanliga salva ligger i medicinväskan på lägret. Har verkligen ingen bland ledarna på lägret tillgång till väskan när Benediksen är hemma i Norge så de kan ge salvan till Johaug?
Tycker vi skall ta och fokusera på medicinväskan en stund.

Medicinväskan har nämligen haft en central position i tidigare dopingskandaler. Inte minst Lahtis 2001. Den 26 februari 2001 rapporterar Finlands största dagstidning att skidförbundets medicinväska, innehållandes tomma Hemohespåsar och sprutor, hittats på bensinstationen Shell i Nedre Dickursby (nära Helsingfors, en timme i bil från Lahtis). Detta är i ett läge då hela skandalen ännu inte imploderat och Isometsä ensam försöker ta på sig skulden för att skydda resten av laget. Nu finns dock ett konkret bevis på att Isometsä inte handlat ensam, och cover up storyn rämnar. Medicinväskan blir ett bevis på systematisk dopning redan innan resten åker fast för Hemohes.

Finska skidförbundets legendariska medicinväska finns idag på Idrottsmuseet.

Nu tillbaka till norska skidförbundets medicinväska. Om vi antar att allt annat i den officiella versionen stämmer, Bendiksen gjort misstag, Johaug litat 100% på honom osv., och granskar enbart väskhistorian.

Bendiksen säger uttryckligen att orsaken till att han inte tar med Johaugs vanliga salva från Norge är att han tror att den finns i medicinväskan på plats. Han skyller inte på att han glömde Johaugs salva, eller att den försvann i samband med säkerhetskontrollen på flygfältet, eller att alla salvor var slut på samtliga norska apotek. Nej, orsaken till att han inte har med sig Johaugs väl beprövade icke dopingklassade salva när han reser ner till Italien är att han tror att den finns i medicinväskan i Italien.

Om han verkligen tror att Johaugs vanliga salva finns i medicinväskan varför säger han inte bara åt Johaug eller någon ledare att hämta den ur väskan då hon ringer upp honom innan han reser ner till Italien? Då hade de ju märkt att där inte fanns någon salva.
Citat:
Ursprungligen postat av Ragulina
Hade de haft tillgång till medicinväskan hade givetvis någon gått för att hämta den direkt och sedan upptäckt att salvan inte var med och då genast kontaktat Benediksen så han inte hade behövt upptäcka det själv fem dagar senare. Helt obegripligt hanterande med medicinväskan, men ibland...
Denna väskhistoria som framförs känns verkligen inte vattentät. Varför har ingen journalist ställt frågor kring väskan? Medicinväskor har ju genom historien uppenbarligen varit centrala i dopingutredningar.
Senast redigerad av rcs 2016-10-26 kl. 06:29.
Citera
2016-10-26, 08:21
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80

Hon och läkarn trodde att den röda överstrukna ringen med texten "Doping" betydde att det var en dopingfri salva. I deras värld skulle det inte vara en överstruken text utan kanske det skulle varit ett utropstecken bakom ordet istället.
Citera
2016-10-26, 08:28
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane

Hur var det här nu. Hur snabbt försvinner Clostebol ur kroppen ?
Och kan man med ett prov avgöra när substansen kom in i kroppen ?
Min konspiratoriska teori är att den applicerade mängden salva skulle vid provet matcha den mängd som hon stoppade i sig 1-4 månader tidigare.
Citera
2016-10-26, 08:49
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Hon och läkarn trodde att den röda överstrukna ringen med texten "Doping" betydde att det var en dopingfri salva. I deras värld skulle det inte vara en överstruken text utan kanske det skulle varit ett utropstecken bakom ordet istället.
Det stämmer inte. Båda säger att de aldrig såg symbolen.
Citera
2016-10-26, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Tycker vi skall ta och fokusera på medicinväskan en stund.

Medicinväskan har nämligen haft en central position i tidigare dopingskandaler. Inte minst Lahtis 2001. Den 26 februari 2001 rapporterar Finlands största dagstidning att skidförbundets medicinväska, innehållandes tomma Hemohespåsar och sprutor, hittats på bensinstationen Shell i Nedre Dickursby (nära Helsingfors, en timme i bil från Lahtis). Detta är i ett läge då hela skandalen ännu inte imploderat och Isometsä ensam försöker ta på sig skulden för att skydda resten av laget. Nu finns dock ett konkret bevis på att Isometsä inte handlat ensam, och cover up storyn rämnar. Medicinväskan blir ett bevis på systematisk dopning redan innan resten åker fast för Hemohes.

Finska skidförbundets legendariska medicinväska finns idag på Idrottsmuseet.

Nu tillbaka till norska skidförbundets medicinväska. Om vi antar att allt annat i den officiella versionen stämmer, Bendiksen gjort misstag, Johaug litat 100% på honom osv., och granskar enbart väskhistorian.

Bendiksen säger uttryckligen att orsaken till att han inte tar med Johaugs vanliga salva från Norge är att han tror att den finns i medicinväskan på plats. Han skyller inte på att han glömde Johaugs salva, eller att den försvann i samband med säkerhetskontrollen på flygfältet, eller att alla salvor var slut på samtliga norska apotek. Nej, orsaken till att han inte har med sig Johaugs väl beprövade icke dopingklassade salva när han reser ner till Italien är att han tror att den finns i medicinväskan i Italien.

Om han verkligen tror att Johaugs vanliga salva finns i medicinväskan varför säger han inte bara åt Johaug eller någon ledare att hämta den ur väskan då hon ringer upp honom innan han reser ner till Italien? Då hade de ju märkt att där inte fanns någon salva.

Denna väskhistoria som framförs känns verkligen inte vattentät. Varför har ingen journalist ställt frågor kring väskan? Medicinväskor har ju genom historien uppenbarligen varit centrala i dopingutredningar.

Vad har kommit fram i händelseförloppet?
Johaug träffar Bendiksen vid frukostbordet,
Före det?
Citera
2016-10-26, 09:23
Medlem
Citat:
Min konspiratoriska teori är att den applicerade mängden salva skulle vid provet matcha den mängd som hon stoppade i sig 1-4 månader tidigare.

De senaste 2 åren har det publicerats 2 studier där man med avancerad masspektrometri kan detektera metaboliter ("nedbrytningsprodukter") flera veckor efter intag/injektion av clostebol. Den senaste studien visar på en viss sulfaterade metabolit som är detekterbar >1 mån efter oralt intag. Jag vet inte vilken analysmetod/markör man faktiskt använder vid dopingtester i dagsläget, men om clostebol tidigare har varit attraktiv som en svag men relativ "säker" (lite biverkningar pga den ej omvandlas till östrogen och kort detektionstid vid oralt intag) AAS för fuskande elitidrottare så har detta nu radikalt ändrats inför framtiden.
Citera
2016-10-26, 09:26
Medlem
Citat:

Använder de samma sorts salva hela sommaren kan det matcha, används något annat syns det på analysen .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in