2016-10-24, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Inte enligt den ordboks-definition jag refererade till. Men du har tydligen ditt eget språk.

Det behövs ju ingen synonym. Är det jobbigt för dig att erkänna att det var hot och inte tvång?
Citera
2016-10-24, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, detta får stå för dig.

Du tycker det alltså är humant när skräpmänniskor som uppenbarligen mår riktigt dåligt, att de skall överleva till varje pris? Hela samhällen är fyllda av dessa människor som inte har någon sinnesro men ändå prompt skall vara i liv till varje pris.

Det ligger något sadistiskt över att hålla något svagt vid liv och se denne lida.
Citera
2016-10-24, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrashigPsycho
Du tycker det alltså är humant när skräpmänniskor som uppenbarligen mår riktigt dåligt, att de skall överleva till varje pris? Hela samhällen är fyllda av dessa människor som inte har någon sinnesro men ändå prompt skall vara i liv till varje pris.

Det ligger något sadistiskt över att hålla något svagt vid liv och se denne lida.
Har jag sagt det?
Man kan faktiskt vara svag utan att lida. Och man kan lida fastän man är stark.
Citera
2016-10-25, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Har jag sagt det?
Man kan faktiskt vara svag utan att lida. Och man kan lida fastän man är stark.

Nä, men du håller ju inte med mig och då är det ju tvärtom om vad jag säger.

Man är inte stark om man lider. Det går inte att linda in det på lika villkor som du vill försöka. Svaghet i sig är ett lidande och då talar jag inte om generell fysisk svaghet utan att det faktum att man är en sämre människa så om man är svag så lider man per automatik och bör i sann evolutionär anda avsluta det.
Citera
2016-10-25, 14:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och vad säger koranen om apostasi? Vi kan ju börja med din "tolkning"?

Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Vad säger Koranen? Du som vet ? Berätta så vi alla vet!
2:256

Qarib: There is no compulsion in religion. Righteousness is now distinct from error. He who disbelieves in the idol and believes in Allah has grasped the firmest tie that will never break. Allah is Hearing, Knowing.

Sarwar: There is no compulsion in religion. Certainly, right has become clearly distinct from wrong. Whoever rejects the devil and believes in God has firmly taken hold of a strong handle that never breaks. God is All-hearing and knowing.

Shakir: There is no compulsion in religion; truly the right way has become clearly distinct from error; therefore, whoever disbelieves in the Shaitan and believes in Allah he indeed has laid hold on the firmest handle, which shall not break off, and Allah is Hearing, Knowing

Pickthall: There is no compulsion in religion. The right direction is henceforth distinct from error. And he who rejecteth false deities and believeth in Allah hath grasped a firm handhold which will never break. Allah is Hearer, Knower.

Yusufali: Let there be no compulsion in religion: Truth stands out clear from Error: whoever rejects evil and believes in Allah hath grasped the most trustworthy hand-hold, that never breaks. And Allah heareth and knoweth all things.

Jag kan inte se att detta är ett svar på min fråga. Kan du förtydliga referensen till dina källor?
Citera
2016-10-25, 14:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det behövs ju ingen synonym. Är det jobbigt för dig att erkänna att det var hot och inte tvång?

Alla ord KAN behöva förtydligande/definition. Särskild i samband med semantisk akrobatik som din.
Citera
2016-10-26, 00:07
Medlem
Citat:
Alla ord KAN behöva förtydligande/definition. Särskild i samband med semantisk akrobatik som din.

Kanske. Men varför inte använda hot när det är det du syftar på?
Citera
2016-10-26, 05:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Kanske. Men varför inte använda hot när det är det du syftar på?

Det har jag redan svarat på.
Citera
2016-10-27, 03:40
Medlem
Citat:

Ja, du gav ett svar som inte tillfredsställde mig. "Alla ord KAN behöva förtydligande/definition"

Var det för den dramatiska effekten du valde att nyttja tvång? Låter lite allvarligare än hot så att säga.
Citera
2016-10-27, 15:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ja, du gav ett svar som inte tillfredsställde mig. "Alla ord KAN behöva förtydligande/definition"

Naturligvis tillfredsställas du inte av kriterier som begränsar din semantiska akrobatik.
Citera
2016-10-27, 18:35
Medlem
Citat:
Naturligvis tillfredsställas du inte av kriterier som begränsar din semantiska akrobatik.
Tvärtom, är det du som mobiliserar en del användare genom att upprätthålla språkliga feltolkningar eftersom din agenda gynnas bäst med tanke på hur flitigt metonymin är närvarande i liknande tankemönster.
Om ett ord inte är rätt översatt och det finns belägg för det får du helt enlelt acceptera att så är fallet utan att behöva tillskriva motståndaren det gamla vanliga "semantisk akrobatik".
Citera
2016-10-27, 20:13
Medlem
bddts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Absolut inte..
Du kan inte påstå att tex Laleh är en shia-muslim.. Hon är en tjej som vuxit upp i Sverige och har ingenting med Iran att göra förutom att hennes föräldrar kommer därifrån..
Det är lite konstigt att ni även relaterar produkterna av era egna samhällen på andra länder.. Istället för att erkänna era egna misslyckanden i att hjärntvätta folk genom att utlova mångkutur förskjuter ni resultaten på andra länder..
Laleh får definiera sin egen tro utan att någon revolutionsgardist kommer och smätter henne på fingrarna. Det är möjligt att hon förkastar Shia-islam. I annat fall får du acceptera vad kvinnan säger.

Du visar verkligen på en rigiditet som går i linje med de som önskar totalitär Shiaregim. Förmodar att du liksom Yasri Khan önskar en religionsfrihet som innebär frihet från allt utom Islam. Sverige har en sekulär konstitution - det är något som muslimer måste acceptera eller flytta till länder som behagar er bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in