2016-10-25, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Tråden har blivit ett tillhåll för vilda spekulationer. Folk radar upp indicer och försöker därigenom samla ihop till misstroende. Jag citerar ett inlägg och svara kort vilka invändningar jag har.

Det finns dock de som säger att det går att använda på munsår.
Pfizer är ett rätt så stort företag så alla som jobbar där är nog inte insatt i alla produkter.
Att läkaren säger sig ha besökt apoteket i full landslagsmundering är en onödigt detaljerad beskrivning av honom själv som är otaktiskt att säga ur hans synvinkel. Det styrker hans trovärdighet som klant.

Det är endast en salva. Han kanske inte kollat så noga, eller så har han tänkt att det inte kommer leda till ett positivt dopingutslag. Man bör även beakta det som -tramS säger här (FB) Vintersport och dopingrykten! Samlingstråd /mod .
Att han jobbat på krämtillvekaren kan ha gett honom en falsk säkerhet. Han kan ha misst att vissa modeller har steroider i sig.

Givetvis säger hon att hon kontrollerar allt noga. Ingen topp idrottare skulla säga nåt annat. Det betyder inte att hon inte kan frångå rutiner.
Fanns det dopingmarkering på tuben också? Sen man väl börjat använda en medicin så läser man sällan vad det står på förpackningen eller tuben, speciellt inte om man slängt bort förpackningen.

Att Joaugs munsår kan vara biverkning av clostebolanvändning är ren spekulation. Hela historien bygger annars också på att salvan hon brukar använda glömts. Hon/eller nåt annan har gömt en medicin. Det är fullt möjligt.
Att läkaren väntar 26 timmar (om det är rätt information) kan tyda på att han vet vad den innehåller och drar sig för att köpa den. Att han väntar 26 timmar sen han kommer dit (återigen, om det är rätt information) är ett mysterium men jag vet inte omdet talar för något speciellt. Om det är en cover up så finns det inga skäl att vänta med att sätta igång skådespelet.

Jag hävdar inte att något jag skrivit är sant här men jag vill ifrågasätta ifrågasättandet. Att historien innehåller märkligheter stöder inte nödvändigtvis konspirationsteorin om cover up och systematisk doping.

Håller med om det här med att läkaren kan ha känt sig för säker (haft hög chefsposition & varit så länge i branschen) på läkemedlet, speciellt om nu detta säljs i Norge utan clostebol..

För oss som inte har koll eller de som är oerfarna läkare vill ju ha all info som går innan man köper varan (medan han är expert och säkert litar på sig själv), dessutom skulle han ju varit pressad för att hålla ett föredrag där nere om deras "astma-medicinering", enligt Löfshus.. Vilket antagligen stämmer..

Håller med om Johaug också, klart hon säger att allt kollas 2-3 gånger, men det är klart hon kan brista i rutinen (som du säger) och göra misstag, speciellt om den egna landslagsläkaren köpt ut den, så sänker du nog garden lite..

Det låter omöjligt, men efter att ha sett hur hennes lagkamrater reagerat, så börjar jag tro lite, lite mer på att historien faktiskt kan stämma..

Om man tänker på vilka Johaug skulle fuska emot (såvida hon dopat sig på egen hand), så är ju hennes tuffaste konkurrenter Björgen, Weng, Flugstad Östberg & Kalla, alla de fyra beskrivs som nära vänner, speciellt Marit & "Flugan" som hon är grannar med och de tränar dagligen tillsammans, vad jag förstått..

Känns märkligt, därför har jag svårt att tro på detta, antingen dopar sig hela damlandslaget (vilket jag inte heller riktigt tror på, iaf inte med anabola), då kanske de talar sanning ändå..

I sådana fall är jag säker på en sak och det är att landslagsläkare Bendiksen måste må något så fruktansvärt, fruktansvärt dåligt över detta..
Senast redigerad av sportnorden12345 2016-10-25 kl. 21:52.
Citera
2016-10-25, 21:47
Medlem
eternussermos avatar
Martin Jokserud Fuskby ger svar på tal, "I Norge fuskar vi inte", och tänker inte betala tillbaka sin ersättning.

http://www.svt.se/sport/vintersport/sundby-tanker-inte-betala-sin-ersattning/

När Sundby för en tid sen tog på sig ansvar för händelsen höjdes röster för att han också bör betala tillbaka de pengar han fått av norska skidförbundet, som ersättning för de segerpremier han blivit av med. Men under tisdagens medieträff i italienska Val Senales berättade Sundby att han inte tänker betala tillbaka pengarna, totalt 1,1 miljoner norska kronor. Totalt har Sundby-affären kostat norska skidförbundet 3,3 miljoner kronor rapporterar NRK.
Citera
2016-10-25, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Bendiksen är en läkare av rang, väck en sådan mitt i natten så räknar han automatisk upp alla dopingämnen genast.
Han är ju anställd att sådant här icke kan ske.
Deras historia håller ej.
Exakt så!

Domen får gärna komma snart....en smula spännande att granska detta när vi vet mer.

Tyvärr stjäl ju detta fokus från tävlingarna som komma skall, men självklart vill man ju veta vad Norge har hållit på med/håller på med idag. Inte minst med tanke på att det är just Norge med sina mängder av medaljer/världscupsegrar, och sin hållning i.......dopingfrågan.....
Citera
2016-10-25, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Förlåt för OT men jag måste få fråga om de verkligen kallar vallabussar för smörebussar?
Japp, smørebuss
Citera
2016-10-25, 21:59
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAsparagus
Japp, smørebuss

Å herre, det ä fan värre än doping
Citera
2016-10-25, 22:09
Medlem
Högmod går före fall..
Citera
2016-10-25, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Bendiksen är en läkare av rang, väck en sådan mitt i natten så räknar han automatisk upp alla dopingämnen genast.
Han är ju anställd att sådant här icke kan ske.
Deras historia håller ej.

Vet att det låter otroligt, men tänk dig själv om han är väldigt pressad av det här "astma-föredraget" han ska hålla, det är rätt tufft när du ska förklara dig och med medier på plats som kommer att granska allt du säger väldigt kritiskt..

Det här med att köpa läkemedlet var bara ett rutinuppdrag för honom, ett av många i hans långa läkarkarriär, han kan ha haft tankarna på annat håll och varit för säker på sig själv..

Säger det igen, du och jag hade ju inte lämnat butiken förrän vi fått innehållet förklarat och nitiskt uteslutet alla möjligheter att det kan vara dopningsklassat..

Det här är en läkare som förmodligen anser sig själv ha mer kunskap än personen som säljer läkemedlet..

Ja, men han kanske hade stenkoll på att det "norska" läkemedlet med samma namn inte innehöll något förbjudet och gick helt och fullt på det, sedan stressad av situationen..

Såhär i efterhand låter ju detta som hans viktigaste uppdrag där nere, men det här var ju bara en liten rutinsak, medan det mesta fokus låg på föredraget, enligt Löfshus..
Citera
2016-10-25, 22:19
Medlem
De fuskar inte i Norge säger Sundby; jag blir så jä.la upprörd. Varför i h petar hela högen i sig astmamedicin då? Det är inte för att höja prestationen enligt Sundby. Då ännu värre VARFÖR PETAR DE I SIG ASTMAMEDICIN? i stället för föda? i stället för alkohol på fester? VARFÖR?
Citera
2016-10-25, 22:23
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Vet att det låter otroligt, men tänk dig själv om han är väldigt pressad av det här "astma-föredraget" han ska hålla, det är rätt tufft när du ska förklara dig och med medier på plats som kommer att granska allt du säger väldigt kritiskt..

Det här med att köpa läkemedlet var bara ett rutinuppdrag för honom, ett av många i hans långa läkarkarriär, han kan ha haft tankarna på annat håll och varit för säker på sig själv..

Säger det igen, du och jag hade ju inte lämnat butiken förrän vi fått innehållet förklarat och nitiskt uteslutet alla möjligheter att det kan vara dopningsklassat..

Det här är en läkare som förmodligen anser sig själv ha mer kunskap än personen som säljer läkemedlet..

Ja, men han kanske hade stenkoll på att det "norska" läkemedlet med samma namn inte innehöll något förbjudet och gick helt och fullt på det, sedan stressad av situationen..

Såhär i efterhand låter ju detta som hans viktigaste uppdrag där nere, men det här var ju bara en liten rutinsak, medan det mesta fokus låg på föredraget, enligt Löfshus..

Ja och eftersom han inte klarar av den mest enkla uppgift i sitt arbete när han blir stressad, så har han valt att avgå, vilket får anses vara det enda rätta.
Ljughag kanske rent av ska vara tacksam för att hon är i livet, med tanke på hur felmedicinerad hon kunnat bli om det velat sig riktigt riktigt illa.
Citera
2016-10-25, 22:25
Medlem
Citat:

Jag köper det ej. Bendiksen har det som jobb att veta vad som gäller, han har ju jobbat hela livet med det här!
Citera
2016-10-25, 22:28
Medlem
Citat:

Det stod ju klart och tydligt på förpackningen att det innehöll dopingpreparat.
Citera
2016-10-25, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halsingland
De fuskar inte i Norge säger Sundby; jag blir så jä.la upprörd. Varför i h petar hela högen i sig astmamedicin då? Det är inte för att höja prestationen enligt Sundby. Då ännu värre VARFÖR PETAR DE I SIG ASTMAMEDICIN? i stället för föda? i stället för alkohol på fester? VARFÖR?

Haha, den där lilla tomten är lätt den som gör mig mest irriterad av de norska åkarna.. Har fortfarande aldrig vunnit ett individuellt mästerskap, aldrig varit någon supertalang, men nu under förra året flyger han som någon jäkla super- skogstomte (snackas om högsta nivån någonsin), dessutom börjar han prestera grymt bra i sprint också!

Man bara undrar va fanken som händer?

Blir ju inte mer populär av att han överdoserar astma-medicin så in i helsike och åker fast, men får knappt ett straff som är värt att nämna..

Om inte svenskarna kan slå honom i vinter, så hoppas jag Northug gör det..

Känns fortfarande jädrigt skönt att han varken vunnit individuellt VM- eller OS-guld och hoppas det förbli så ett tag till..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in