2016-10-25, 14:33
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Absolut att vi hade stor prisökning även då men ökningen har varit som kraftigast de senaste 3 åren.

Jag tar tillbaka mitt uttalande om att vi inte hade någon bubbla då. jag säger heller inte att det definitivt är en bubbla nu. Detta till största delen för att definitionen på vad som är en bubbla eller inte, inte är helt solklar.
Om jag förstår argumentationen med Alpha101 korrekt så hävdar han att prisökningen beror på ökade löner och du argumenterar emot. Jag håller med dig om att Alpha101 har fel. Prisökningen beror på ökad betalningsvillig/förmåga. De ökande lönerna är en effekt av att arbetarna kräver sin del av kakan från byggbolagen.
2016-10-25, 17:03
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Om jag förstår argumentationen med Alpha101 korrekt så hävdar han att prisökningen beror på ökade löner och du argumenterar emot. Jag håller med dig om att Alpha101 har fel. Prisökningen beror på ökad betalningsvillig/förmåga. De ökande lönerna är en effekt av att arbetarna kräver sin del av kakan från byggbolagen.

Korrekt uppfattat. I alla fall från min sida. Jag kan dock inte tala för Alpha101. Han kanske har en helt annan syn på argumentationen.
2016-10-25, 18:51
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Bubblan började för 15 år sedan, tror du en bubbla byggs upp på några få år? Men du kanske är 20 år och då förstår jag om du tycker 15 år är enormt lång tid.

Vänta nu Bajsbosse. Jag har varken antytt eller tror att en bubbla byggs upp under några få år. Om jag är 20 eller inte kommer du aldrig få veta.
2016-10-25, 18:52
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Bubblor som spricker har egentligen bara en sak gemensamt och det är att man aldrig i förväg vet vad som får den att spricka.

Ok, bra att du upprepar vad som redan sagts i tråden.
2016-10-25, 18:54
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Är ju inte normalt att lönen ökar med 97% och bostadspriser med 500%

Det beror väl på. Är tillgången på billiga pengar konstant under en längre tid så normaliseras den skillnaden.
2016-10-25, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det är ju precis det Alpha påpekar som Irland, Spanien, Holland, USA med flera inte förstod. Om de bara hade köpt lite dyrare material och betalat ut lite högre löner så hade ju bostadsbubblorna försvunnit.
För USAs del handlade det om att finansieringen av bostäder skar ihop. Vilket ledde till omfattande arbetslöshet i byggsektorn. Vilket sedan spred sig till andra sektorer pga minskad konsumtion.
När man nu börjar komma tillrätta med det så har bostadspriserna ökat upp igen. Och är i vissa fall tillbaka i tidigare topp.
Här får man väl snarare tala om en inverterad bubbla.

I Spaniens fall byggde man väl mycket för utlänningar som slutade köpa.
2016-10-25, 19:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det var runt 89- 91 som bubblan sprack senast och det är länge sedan. Man förstår att "experterna" tycker det är på tiden. Men inget är normal på grund av invandringsexplosionen och det bostadsbehov den medför. Alternativet till tak över huvudet och centralvärme är inte roligt på våra nordliga breddgrader. De extremt låga räntorna är inte heller normala.

Frågan är då vad som händer är det slut på bostadsbubblor? Är det slut på konjunktursvackor? Är det slut på högt ränteläge? Statens budgetunderskott ökar! Varför driver det inte upp räntorna som det normalt gör?

Har bankernas och statens datamaskinpengar med det att göra? Efter mynt som hade ett lika stor metallvärde fick vi guldmyntfoten, sedan valutareserv i andra valutor. Men vad garantera i dag kronans värde?

Jag förstår det inte och det gör ingen annan heller. Vad som kommer att hända och hur det ter sig tror jag ingen kan räkna ut. Det enda jag känner igen från slutet av 80-talet är att folk lånar belopp de aldrig kan amortera av. De måste räkna med fortsatta värdestegringar. Men hur då med dagens låga inflation?
Kostnaden för att låna pengar är 90 % av orsaken till bubblan. Ickekostnaden rättare sagt.
Det var" bostadsbrist" och hög efterfrågan fram till förre bostadskrisen 91 med. Bristen försvann som av ett trollslag i samband med krisen.
2016-10-25, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Under samma tid som disponibel inkomst i Stockholm ökat med 97% har villapriserna stigit med över 500%.
Här är ett diagram över priser i relation till disponibel inkomst. Har länkas förr men tål att länkas igen:
https://ekonomistas.files.wordpress.com/2013/12/housing-prices-disposable-income-1312073.png

Här ser man att under perioden uppvisar småhus ingen ökning alls i förhållande till disponibel inkomst. Medan BR uppvisar en viss ökning.

Citat:
En del tror då att "höhö jag tror inflationen äter upp lånet då" ja det är inte särskilt troligt utan mer troligt är att tillgången bostäder tappar värde tills jämvikt uppstår.
Faller bostadspriserna signifikant så lär det bli stopp i nyproduktion.
Så en första förutsättning är väl att vi inte efterfrågar mer bostäder.

Citat:
Åter till din fråga, jag vet inte vad som spräcker bubblan, det är heller inte intressant eftersom vi diskuterar bubblans existens.
En omfattande internationell konflikt som leder till omfattande handelsblockader vilket leder till en världsomfattande depression lär ju kunna sänka bostadspriserna. Då lär vi få hög arbetslöshet och sänkta reallöner. Och stopp i nyproduktion.
2016-10-25, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om det ska vara en bubbla så måste det finnas något som får den att spricka, annars är det inte en bubbla. Prisnedgång är inte samma sak som att en bubbla spruckit.
Definierar man nu prisökning som bubbla så lär prisnedgång vara detsamma som att bubblan pyser ur.

De som gör det får en del problem när konjunkturförsvagningar sänker priser. Och priserna återhämtar sig senare i samband med att konjunkturen återhämtar sig.
2016-10-25, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottbullargrytan
Räntan idag är på den lågsta nivån i historian och därmed är det sjukt billigt att låna pengar. Banker lånar ut för typ 1,55% som är ohållbart.
Hur vet vi att det är ohållbart?

Citat:
Troligtvis USA höjer räntan redan i år
FED höjde redan i Januari, och aviserade 5 höjningar under året. Något ingen trodde på. Två kanske var bedömningen från utomstående. Och två kan det bli fortfarande. Men vi får väl se. Verkar mer som det bara blir en.

Citat:
och som jag har läst kommer höjningar till Europa också i årsskiftet.
Av ECB? Tror jag på när jag ser det.

Citat:
Det betyder inte att "bubblan spricker", om den även fanns en, det bara menar att det blir omöjligt att låna så stora summor -> kunder kan inte betala så stora summor -> priserna går ner.
Kravet bankerna ställer är att folk ska klara ca 7%. Skulle nu räntorna öka från 1.55 till 2.55% så är det fortfarande långt kvar till 7%.

Stiger nu KPI lika mycket så blir det samma realränta och bara mer "amortering". Så det är väl inga hinder direkt.
Men visst kan det bli så att en del bor mindre. Ifall det leder till stopp i nyproduktion så åker vi på andra otrevliga problem.
2016-10-25, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Här är ett diagram över priser i relation till disponibel inkomst. Har länkas förr men tål att länkas igen:
https://ekonomistas.files.wordpress.com/2013/12/housing-prices-disposable-income-1312073.png

Här ser man att under perioden uppvisar småhus ingen ökning alls i förhållande till disponibel inkomst. Medan BR uppvisar en viss ökning.

Du ljuger.

http://www.svd.se/storbank-slar-larm-stockholm-i-bubbelriskzon

457% prisökning, 90% ökning disponibel inkomst.

Nej då, ingen skillnad alls.
2016-10-25, 20:50
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Du ljuger.

http://www.svd.se/storbank-slar-larm-stockholm-i-bubbelriskzon

457% prisökning, 90% ökning disponibel inkomst.

Nej då, ingen skillnad alls.

Alpha ljuger konstant precis som dom andra nyliberala profilerna här. Dom orättfärdiga människorna ljuger om allt i livet för att gynna sig själva och stärka sin makt, kapital, sexuella ochsociala position genom dupering, lögner och manipulation och på andras bekostnad. Det handlar även mycket om skadeglädje.
Deras uppdelning av andras inlägg till korta meningar när dom svarar är en av orättfärdiga metoderna dom använder och måste använda för att med lögner kunna bibehålla sin falska verklighetsbild.
Senast redigerad av slemhog 2016-10-25 kl. 21:03.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in