2016-10-25, 20:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Jag kan ju säga att hade jag fått en sån bild av en vän så hade jag polisanmält och legat på för att något skulle hända, och tagit hand om byrackan om det var vad som krävdes för att hon skulle acceptera skyddat boende.

Man får inte stanna på skyddat boende hu länge som helst. Berätta för mig hur man ska kunna leva sitt liv när man "kommer ut" och vem som skyddar en då?

Samhället är fullt av dimridåer, allt för att skydda sig själv. Inte individen. Det står klart för varje tänkande individ. Jag hotar inte i tråden, jag säger sanningen. Vi bör alla begripa att den enda vi kan förlita oss på är oss själva. Så har det varit länge, än mer nu. Inse det.
Citera
2016-10-25, 20:30
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Saken är den, att om du inte dödar dem. Så gör du saken värre.
Så, vad gör man?

De flesta av oss är ju inga mördare, även om vi vill skapa rättvisa.

Man måste ingripa. Det blir aldrig bättre av att inte göra någonting.
Citera
2016-10-25, 20:32
Medlem
Citat:
Man får inte stanna på skyddat boende hu länge som helst. Berätta för mig hur man ska kunna leva sitt liv när man "kommer ut" och vem som skyddar en då?

Samhället är fullt av dimridåer, allt för att skydda sig själv. Inte individen. Det står klart för varje tänkande individ. Jag hotar inte i tråden, jag säger sanningen. Vi bör alla begripa att den enda vi kan förlita oss på är oss själva. Så har det varit länge, än mer nu. Inse det.

Nu tycker jag du överdriver. Jag känner några kvinnor som har varit på skyddat boende och inte har de blivit mördade efteråt bara för att boendet inte varade för evigt.

Samhället kan faktiskt ingripa, och förhindra brott.
Citera
2016-10-25, 20:33
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Jo, jag vet det. Det är därför jag säger att hon var svag när Martin hittade henne.

Och, vad grundar du det på, om jag får fråga?
Är du lika lågbegåvad som resten, som dömer människor utifrån korta inlägg eller sms?
Du vet ju inget om mitt liv eller var jag är nu.

OM, alla var lika kloka och förnuftiga som ni som säger nej till allt farligt i livet. VARFÖR händer det då skit i samhället, livet, och bland människor?
Och undrar ni aldrig över varför vi idioter drabbas av detta elände? Eller bryr ni er inte?

Jag tror, enligt dunedinstudien, att det är knappt 1% som aldrig gjort dumheter i sitt liv. Då verkar det väldigt märkligt för mig att så många, på just FB, sitter och glorifierar sig själva?

Vi gör alla fel, faller för fel människor, satsar på fel häst, är orationella och ibland helt galna och vårdslösa i våra liv. Det innebär dock inte att vi blir Martintyper. Och det beror på att Martin är störd, på ett helt annat sätt, som inte en normal människa som är i en utsatt position kan hantera.

Ve er som lägger skuld/ansvar på Lotta!
Och, må hon vila i frid.

I och för sig så gjorde du ju precis samma sak när du dömde personen du citerade. Då är du alltså lågbegåvad som drar slutsatser utifrån korta inlägg. Välkommen till klubben då har vi i alla fall det gemensamt.
Senast redigerad av Midnight 2016-10-25 kl. 20:35.
Citera
2016-10-25, 20:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaIngaOrder
Kan man höra på larmsamtalet och/eller förhör med GM någonstans? Om någon har tillgång till detta för hen gärna länka.
Bara via media

Utdrag från förhör med Martin
Två videos i länken, en i toppen på artikeln, en längre ner i artikeln
http://www.expressen.se/nyheter/rattegang-om-mordet-pa-lotta-41-fortsatter/

Ett kort utdrag från larmsamtalet - du kan höra det i videon.
http://www.expressen.se/nyheter/larmsamtalet-det-har-gatt-at-helvete/

Ett annat - där han måste avbryta
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23661373.ab
Citera
2016-10-25, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Spelar ingen roll utan här talar man om en person som återfaller i brott och det under villkorlig frigivning. Hade TR fått bestämma och av det man kan läsa i domslutet så vill dom inte ha ut honom öht mer. Han återfaller ständigt i brott och det under villkorlig frigivning/prövotid motiverar i sig ett livstidsstraff. Det här håller även i Hovrätten. Det är adios för Martin helt enkelt. En sån här typ av människa ska inte vara ute i samhället. Det poängterar TR i detta domslut.
Nu har jag läst domen och jag tror att det även håller i hovrätten. Om det kommer att bli en prejudicerande dom eller inte vet jag inte men tycker att TRs resonemang håller. En sån här typ av människa har förverkat sin rätt att vistas i samhället.
Citera
2016-10-25, 20:49
Medlem
Framgaffels avatar
Vad jag har förstått så var ju Martin villkorligt frigiven, nu till min fråga:

-Vilket är "villkoret" i hans frigivning?
Varierar det från fall till fall?

Själva ordet villkor innebär ju att det på något sätt måste finnas någon typ av motprestation från Martins sida.

(Ex: Om du sköter dig så får du gå fri, annars burar vi in dig igen) Jag lever ju i den villfarelsen att det är så en villkorlig frigivning ser ut, men det verkar ju funka sisådär i praktiken.
Citera
2016-10-25, 20:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
I och för sig så gjorde du ju precis samma sak när du dömde personen du citerade. Då är du alltså lågbegåvad som drar slutsatser utifrån korta inlägg. Välkommen till klubben då har vi i alla fall det gemensamt.

Haha sorry, men det bevisar ju bara att jag inte är perfekt.
Jag är så trött nu, har en tjej i min närhet som är illa ute. Blir förbannad på infantila människor som glittret", finns inget glitter där.. Man får inte etikerna Lotta på det viset som "solglittret" gör. Hon hade sitt liv, och det måste man respektera och försöka förstå innan man dömer ut det.

Solglittret är en skvallerkärring utan substans. Hon/han vill inget annat än att ha ryggdunk. Lottas välbefinnande eller fokus på fallet är inte viktigt för denne användare.

Jag har mina fel, men jag är inte dum i huvudet!

Ska man ifrågasätta Lottas ansvar, så får man ha på fötter. Det duger inte att förtala döda personer med tyckande. Det får mig att må illa!
Senast redigerad av Pripps3.5 2016-10-25 kl. 20:58.
Citera
2016-10-25, 20:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight

Svårt att håla stilen när man utmanas, men tack för rättelsen.
Ska försöka skärpa mig.

Hur, dömer vi Lotta och Martin? Och varför?
Varför är vissa mer benägna att fokusera på Lottas skuld än Martins?
Intressant.
Vad säger det om dem?
Citera
2016-10-25, 21:10
Medlem
Citat:
Svårt att håla stilen när man utmanas, men tack för rättelsen.
Ska försöka skärpa mig.

Hur, dömer vi Lotta och Martin? Och varför?
Varför är vissa mer benägna att fokusera på Lottas skuld än Martins?
Intressant.
Vad säger det om dem?

Lotta har ingen skuld i mordet, det är Martins till 100 %
Citera
2016-10-25, 21:33
Medlem
Citat:
Haha sorry, men det bevisar ju bara att jag inte är perfekt.
Jag är så trött nu, har en tjej i min närhet som är illa ute. Blir förbannad på infantila människor som glittret", finns inget glitter där.. Man får inte etikerna Lotta på det viset som "solglittret" gör. Hon hade sitt liv, och det måste man respektera och försöka förstå innan man dömer ut det.

Solglittret är en skvallerkärring utan substans. Hon/han vill inget annat än att ha ryggdunk. Lottas välbefinnande eller fokus på fallet är inte viktigt för denne användare.

Jag har mina fel, men jag är inte dum i huvudet!

Ska man ifrågasätta Lottas ansvar, så får man ha på fötter. Det duger inte att förtala döda personer med tyckande. Det får mig att må illa!
Jag "hör" att du försöker att försvara Lotta. Att det är viktigt att ingen ska förtala döda personer. Jag håller med dig till 100%. Jag har försökt att göra detsamma. Nu har dom kommit i målet och i den framgår det tydligt att det inte fanns några förmildrande omständigheter till Martins mord på Lotta. Nöj dig med det! Du kommer aldrig att vinna denna kamp då du kämpar mot någon/några som bara vill ha rätt. Du har gjort ett bra jobb men se nu till att glädjas över att tingsrätten dömt Martin till livstid. Nu väntar vi på nästa instans men såsom domen är skriven ska det nog gå hela vägen även i hovrätten. Går det till högsta domstolen så kan nog Lottas fall bli prejudicerande.
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2016-10-25 kl. 21:36.
Citera
2016-10-25, 21:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Bara via media

Utdrag från förhör med Martin
Två videos i länken, en i toppen på artikeln, en längre ner i artikeln
http://www.expressen.se/nyheter/rattegang-om-mordet-pa-lotta-41-fortsatter/

Ett kort utdrag från larmsamtalet - du kan höra det i videon.
http://www.expressen.se/nyheter/larmsamtalet-det-har-gatt-at-helvete/

Ett annat - där han måste avbryta
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23661373.ab

Han visade känslor i ett klipp. Bekräftar min tes om hans dubbelidentitet. Han var ingen hård typ, enbart, som Lotta skulle kunna uppmärksammat direkt och dragit sig undan. Martin var/och är, precis som jag säger, en sjuk människa som vet PRECIS hur han ska fånga in svaga brudar.

En farlig och sjuk man som söker svaga offer. Var och varför, fortsätter vissa se att Lotta skulle ha ett eget ansvar?! VEM hjälper ni, eller skyddar, med er konstiga logik? Finns det NÅGON som gynnas av erat resonemang? Allt ni säger är ju att man ska gå vid första slaget, vet inte vi alla det redan? Vad mer har ni att tillföra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in