2016-10-25, 17:21
Medlem
elgecys avatar
Ett par har endast varit gifta i 3 månader och mannen avlider plötsligt. Om halva mannens förmögenhet, det vill säga 2/4 är testamenterade att gå till frun, kommer så till 100% ske trots att de inte varit gifta särskilt länge? Tas någon beräkning till att de varit gifta så extremt kort tid? Tack på förhand.
Citera
2016-10-25, 17:54
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Ett par har endast varit gifta i 3 månader och mannen avlider plötsligt. Om halva mannens förmögenhet, det vill säga 2/4 är testamenterade att gå till frun, kommer så till 100% ske trots att de inte varit gifta särskilt länge? Tas någon beräkning till att de varit gifta så extremt kort tid? Tack på förhand.

Nej hur länge man har varit gift spelar ingen roll för ett testamentes giltighet, man kan ju även testamentera till personer man aldrig ens har haft en tanke på att gifta sig med.
Citera
2016-10-25, 17:58
Medlem
Citat:

Är ni gifta så är ni gifta. Om du själv befinner dig i den här situationen så bör du kolla upp eventuella försäkringar som finns tecknade i din partners namn.
Citera
2016-10-25, 18:12
Medlem
elgecys avatar
Om ett testamente är bevittnat (och tillika signerat) av två gifta personer kan det bli jäv då eller något liknande? Två gifta personer känns spontant inte som två oberoende parter som vittnar..
Citera
2016-10-25, 18:15
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetManDansar
Är ni gifta så är ni gifta. Om du själv befinner dig i den här situationen så bör du kolla upp eventuella försäkringar som finns tecknade i din partners namn.

Jag är tyvärr dotter till den här avlidna mannen, och frun i fråga är en kvinna från Laos vars enda syfte med äktenskapet med min far var att mjölka på pengar och få svenskt medborgarskap. Hon kan ingen svenska, ännu mindre engelska. Hon har var det verkar som precis dragit en riktig drömlott i livslotteriet... Det suger.
Citera
2016-10-25, 19:36
Medlem
Rammsbergs avatar
Citat:
Här finns det utrymme för lite funderingar. Det första och som inte är relevant ur juridisk synvinkel är varför din pappa valde att testamentera hälften till sin fru. Nåja, det var hans business. Först och främst måste testamentet vara juridiskt gångbart. Hur det förhåller sig med din fars testamente, får du ju kolla med en jurist. Om testamentet inte är giltigt, är det inte säkert att hans fru får särskilt mycket efter ett så kort äktenskap. Här står lite:
http://lawline.se/answers/8234
Citera
2016-10-25, 20:07
Medlem
Citat:
Jag är tyvärr dotter till den här avlidna mannen, och frun i fråga är en kvinna från Laos vars enda syfte med äktenskapet med min far var att mjölka på pengar och få svenskt medborgarskap. Hon kan ingen svenska, ännu mindre engelska. Hon har var det verkar som precis dragit en riktig drömlott i livslotteriet... Det suger.

Var dog din far? Var skriven? Hade han ett hem i Sverige?
Citera
2016-10-25, 20:22
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetManDansar
Var dog din far? Var skriven? Hade han ett hem i Sverige?

Skriven i sverige, hem likaså. Vi har inte ens kunnat få reda på hur han dog p gr av brist på fackmannamässigt utförd obduktion i Asien... :/
Citera
2016-10-25, 22:26
Medlem
Citat:
Skriven i sverige, hem likaså. Vi har inte ens kunnat få reda på hur han dog p gr av brist på fackmannamässigt utförd obduktion i Asien... :/

Var han skriven här så är turen på din sida:

https://lagen.nu/1958:637

Någon ändring har skett nu, men du borde nog skaffa juridisk hjälp.

Edit: beklagar sorgen. :/
Citera
2016-10-25, 23:09
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Om ett testamente är bevittnat (och tillika signerat) av två gifta personer kan det bli jäv då eller något liknande? Två gifta personer känns spontant inte som två oberoende parter som vittnar..
Är också nyfiken om svaret på denna frågeställning.
Någon?
Citera
2016-10-26, 11:14
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Är också nyfiken om svaret på denna frågeställning.
Någon?

Du menar att vittnena är gifta med varandra? I så fall är det inget hinder, de är fortfarande två oberoende individer med egen rättsförmåga. Att vittnena ska vara oberoende menas att de inte på något sätt får vara aktuell för arv eller vara föreskriven i aktuellt testamente.

Ärvdabalken 10 kap 4§ anger vilka som inte får bevittna ett testamente.
Citera
2016-10-28, 23:11
Medlem
Min far gick bort i våras, jag är barn i hans första äktenskap.
Hans andra hustru hade två barn, när hon gick bort för ca 10 år sedan tog dom inte ut hela sin arvsdel, trots att dom var särkullsbarn.

För mindre än tre år sedan gifte min far sej med en 40år yngre kvinna. (80-40år)
För att förtydliga min fråga gör jag ett exempel.
Att fördela är ca 600.000:- skall hans senaste hustru ha 300.000:-, därefter särkullsbarnen från tidigare 250.000:- (deras arvslott från mamman) och därefter 50.000:- till mej.

Eller skall särkullsbarnen ha sitt vilande arv först d.v.s. 250.000:- sedan skall jag och hans senaste dela på resten d.v.s. 350.000:-.

Finns också ett testamente som säger fri förfoganderätt, för min far.
När det gäller den senaste kvinnan finns inget testamente.

Kan tillägga att det vilande arvet bestod av halva värdet på huset vid mammans frånfälle.
Dom ville helt enkelt vara snälla så att han kunde bo kvar.
Jag ser det som en en belastning och skuld han haft och därmed skall prioriteras före den senaste kvinnan.

Men vad säger lagen, någon som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in