2016-10-24, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vargaretas
Ja plus att han sms.at till "snälla" och skrivit att han vill slå ihjäl henne. Men man vet inte hur det ter sig, rättsväsendet har man ingen aning om idag. Han var trots allt hemligt övervakad, elektroniskt och fast flera ringt snuten och uppgett hans namn om att han var på väg hem till Lotta, en av gångerna, så gjorde de ingenting. De kanske vill ha honom på livstid, så Lotta vart offer för att bli av med han på gatan. Det var ju en plit på Hall som sa upp sig pga att pliten var rädd för Martin. Man vet inte ett skit vad som händer, jag litar inte på någon längre inte ens snuten.
Den där "snälla" har inte gjort sig känd för polisen. Som jag minns det ringde han till henne (eller han), efter att ha slagit ihjäl Lotta.
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2016-10-24 kl. 21:26.
Citera
2016-10-24, 21:26
Medlem
vargaretass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Den där "snälla" har inte gjort sig känd för polisen. Som jag minns det ringde han till henne efter att ha slagit ihjäl Lotta.

Ja och på förhöret sa han att han INTE tänker berätta något mer om henne...
Citera
2016-10-24, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vargaretas
Har läst Fup.en 2ggr. Läst de utplockade sms, som finns. Jag håller fortfarande med dig i ditt resonemang. Jag tycker det finns en intressant sida från det sista sms.et. Precis där och fram till händelsen, hände något. Martin var på krogen, tjejen som kom fram till bordet H, blev av med sin öl. Martin köpte en ny till henne. Han satt och tittade mycket på sin mobil under kvällen, något störde honom... kan vara att Lotta var svartjuk, som han och gick ut på fb för att han inte ringde. "hypotes bara" Men, nånting hände just efter hennes sista sms....
Han sms Lotta flera ggr men hon svarade inte. Det verkar ha varit tillräckligt för att slå ihjäl henne.
Citera
2016-10-24, 21:31
Medlem
2560ps avatar
Tjenare!

Mitt första inlägg här, hoppas jag inte gör bort mig alltför grovt.

Det är ju ganska tydligt att tråden har kommit att handla om huruvida L har någon "skuld" i det som har hänt. Jag kanske kan bidra med ett lite annat perspektiv där, nämligen mitt eget umgänge och mina erfarenheter. Blir det för OT ber jag om ursäkt och ber moderator att radera.

Jag nöjer mig med att skriva att jag är man, en relativt vanlig "svensson" med villa, Volvo och vovve osv., och i L's ålder. Det som sticker ut lite är att jag känner ett ganska stort antal människor (både män och kvinnor) med tatueringar på huvudet/i ansiktet. Hos samtliga (japp, samtliga) finns en bakgrund av psykiska problem och/eller våldsbrott. Vill man glida fram problemfritt genom livet, bör man dra öronen åt sig när man kommer i kontakt med sådana "kulturella uttryck". Det borde faktiskt vem som helst förstå.

Så, vad vill jag då ha sagt. Jag är en medelålders individ som inser att det är behäftat med risker att umgås med dessa människor. Jag inser att jag kan råka illa ut, men det är en kalkylerad risk. Jag tror ingen skulle springa till mitt försvar och klaga på samhället, om jag skulle råka bli mördad genom att någon av dessa vänner fick psykos eller liknande och slog ihjäl mig. På samma sätt som att ingen gör det när någon blir skjuten i dessa eviga gängkrig (mer än någon anhörig som måste påtala att offret var världens bästa människa).

Jag håller med bägge falangerna här i tråden. Jag tycker inte att jag förtjänar att mördas, jag är en laglydig människa som betalat in skatt och bidragit till samhället i många år. Däremot anser jag inte att det skulle vara samhällets fel om någon av mina vänner har ihjäl mig. Det är vederbörandes fel, och mitt eget som är villig att ta risken att umgås med en sådan person.

Och nej, jag har inga barn som riskerar att bli faderlösa p.g.a. mitt omdömeslösa leverne.
Citera
2016-10-24, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Tjenare!

Det är ju ganska tydligt att tråden har kommit att handla om huruvida L har någon "skuld" i det som har hänt. Jag kanske kan bidra med ett lite annat perspektiv där, nämligen mitt eget umgänge och mina erfarenheter. Blir det för OT ber jag om ursäkt och ber moderator att radera.

Jag nöjer mig med att skriva att jag är man, en relativt vanlig "svensson" med villa, Volvo och vovve osv., och i L's ålder. Det som sticker ut lite är att jag känner ett ganska stort antal människor (både män och kvinnor) med tatueringar på huvudet/i ansiktet. Hos samtliga (japp, samtliga) finns en bakgrund av psykiska problem och/eller våldsbrott. Vill man glida fram problemfritt genom livet, bör man dra öronen åt sig när man kommer i kontakt med sådana "kulturella uttryck". Det borde faktiskt vem som helst förstå.

Så, vad vill jag då ha sagt. Jag är en medelålders individ som inser att det är behäftat med risker att umgås med dessa människor. Jag inser att jag kan råka illa ut, men det är en kalkylerad risk. Jag tror ingen skulle springa till mitt försvar och klaga på samhället, om jag skulle råka bli mördad genom att någon av dessa vänner fick psykos eller liknande och slog ihjäl mig. På samma sätt som att ingen gör det när någon blir skjuten i dessa eviga gängkrig (mer än någon anhörig som måste påtala att offret var världens bästa människa).

Jag håller med bägge falangerna här i tråden. Jag tycker inte att jag förtjänar att mördas, jag är en laglydig människa som betalat in skatt och bidragit till samhället i många år. Däremot anser jag inte att det skulle vara samhällets fel om någon av mina vänner har ihjäl mig. Det är vederbörandes fel, och mitt eget som är villig att ta risken att umgås med en sådan person.

Och nej, jag har inga barn som riskerar att bli faderlösa p.g.a. mitt omdömeslösa leverne.
Hejsan, hoppsan! Du bara ramlade in i tråden så där och har redan en uppfattning? Ordet är fritt men det är många av oss som ägnat flera timmar av att läsa igenom förundersökningen och dess bilagor så kanske det kan vara en ide innan du uttalar dig om fallet och inte automatiskt tror att dina erfarenheter kan jämställas med Lottas.
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2016-10-24 kl. 21:59.
Citera
2016-10-24, 21:59
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Hejsan, hoppsan! Du bara ramlade in i tråden så där och har redan en uppfattning? Ordet är fritt men det är många av oss som ägnat flera timmar av att läsa igenom förundersökningen och dess bilagor så kanske det kan vara en ide innan du uttalar dig om fallet och inte automatiskt tror att din erfarenhet kan jämställas med Lottas.

Hehe, jag är otydlig, ber om ursäkt. Jag har läst FUP'en och hela tråden, men detta är mitt första inlägg.

EDIT: Mitt tredje inlägg, om man ska vara korrekt. Och det ska man.
Senast redigerad av 2560p 2016-10-24 kl. 22:02.
Citera
2016-10-24, 22:06
Medlem
Citat:
Hehe, jag är otydlig, ber om ursäkt. Jag har läst FUP'en och hela tråden, men detta är mitt första inlägg.

EDIT: Mitt tredje inlägg, om man ska vara korrekt. Och det ska man.
Ok, my mistake. Efter att du läst hela tråden och även fup så anser du fortfarande att du kan applicera dina erfarenheter med Lottas? Du menar alltså att dina vänner hotar både dig och andra, misshandlar dig då och då för att du inte gör som de vill?
Citera
2016-10-24, 22:18
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Tjenare!

Mitt bestämda intryck är att offret gjorde sitt yttersta för att INTE umgås med en sådan person. Visst, man kan ha otur med en kontaktannons, men visst fan har samhället svikit Lotta. Men samhället var väl upptaget med nyanlända.
Citera
2016-10-24, 22:22
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sizematter
Det var ju den uppfattningen hon ville att man skulle ha, och därför ger hon dramaqueen vibbar, om hon tagit sin situation på allvar så hade hon gått till polisen med sina bilder, och gjort allt för att bli av med honom, det gjorde hon inte, hon fortsatte spelet tills ridån gick ner.

Misshandlade fortsätter sitt svåra liv tills hoppet är ute. En psykopat är mycket bra på att visa två sidor av sig själv. Den ena ville Lotta kanske inte släppa alternativt hjälpa. Den andra slog ihjäl henne. Förstår du bättre nu? Lotta blev kär i en person som hon trodde var ok, men han visade sig vilja ha ihjäl henne. Det kan hända alla. Även solglitter.
Citera
2016-10-24, 22:25
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ok, my mistake. Efter att du läst hela tråden och även fup så anser du fortfarande att du kan applicera dina erfarenheter med Lottas? Du menar alltså att dina vänner hotar både dig och andra, misshandlar dig då och då för att du inte gör som de vill?

Det var mitt mistake som inte inte klargjorde att jag faktiskt läst, ingen skugga över dig för det.

Jag tror givetvis inte att mina och L's erfarenheter är desamma, hon är en individ precis som jag. Vad jag ville förmedla var att man får stå för sina val, oavsett om man är man eller kvinna.
Citera
2016-10-24, 22:29
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sizematter
DE fortsatte spelet tills ridån gick ner, om det känns bättre. Man måste inte alls förstå hur personen fungerar och varför, det är inte offrets sak att reda ut, offret ska endast ta sitt pick och pack och dra, klichéer duger utmärkt, inte trassla in sig i ngt som man inte behöver. Han är inget fenomen han har en psykisk sjukdom, uppgasad flera tusen med droger, anabola och sprit. Orsaken/ behandling till den får psykvården ta hand om, det är inget för en jagsvag kärlekskrank person med dåligt omdöme.
OM hon gått vid första slaget och INTE skickat 2000 sms efter det så hade han gått vidare till ngn annan, de har ju FUP:en visat. Och med tur så hade den ngn till slut antingen slagit ihjäl honom eller tagit emot samhällets hjälp för att inte fortsätta råka illa ut.

Hon blev kär alternativt nyfiken och sen var det kört. Kan du förstå detta? GM hade en taskig morsa och han slår ihjäl henne hela tiden, även om det är andra kvinnor i verkligheten. Män och sämre mödrar ställer till det överallt, en del mördar inte, de blir bara ohyggliga mot sina kvinnor, eller om det är kvinnor i arbetslivet.
Citera
2016-10-24, 22:30
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Mitt bestämda intryck är att offret gjorde sitt yttersta för att INTE umgås med en sådan person. Visst, man kan ha otur med en kontaktannons, men visst fan har samhället svikit Lotta. Men samhället var väl upptaget med nyanlända.

Därom råder det väl olika åsikter här i tråden, och ingen vet med bestämdhet mer än L själv - och hennes vittnesmål lär vi aldrig få ta del av. Vad man kan säga med säkerhet är att hon gett sig i lag med en sådan person från första början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in