Citat:
Ursprungligen postat av
AnybodyOutThere
Kanske det var lågt av mig att be dig läsa igenom dina inlägg igen. På vilket sätt menar du att detta inlägg skulle bidra till att andra som Lotta skulle bli hjälpta?
Beskrivningen av en del av det Lotta gjorde - missbruk, jaga och stalka Martin i sms, uttrycka sin svartsjuka, lögner till anhöriga, smita iväg för att träffa Martin etc. Allt detta var ett uttryck för ett riskbeteende hos Lotta. Hon lekte med elden.
Om man gör så, nästlar man bara in sig mer i "folli-a-deux" relationen med Martin. Det var en i hösta grad osund relation. Ingen normalt relation mellan två vuxna - se bara på sms-trafiken som var lika tokiga i bägge riktningarna.
Om en kvinna eller man där ute någonstans är i en likartad relation - och står där och fotar sina blåmärken, är det väl i högsta grad relevant att markera att detta INTE ÄR NORMALT. Det är ingen relation att bygga vidare på, ingen relation att skaffa barn i.
En relation med en partner som slår, hotar, nedvärderar en och vill att man "delar kola" med honom bör man lämna - fort. Annars kan det gå så illa som för Lotta.
Låtsas inte att Martin var en okänd vålnad som plötsligt trängde sig in i huset o slog ihjäl Lotta. För detta är väldigt svårt att skydda sig ifrån - vi står maktlösa inför det okända våldet. Där finns det inga varningstecken eller signaler att reagera på. Men det gjorde det hos Martin - det är verkligheten!!
Han var en anabolstinn vålsdömd missbrukare som det fullkomligt lyste fara om, som dessutom i sitt handlande tydligt visade att han var farlig för Lotta med sin misshandel o sitt missbruk. Men som hon själv valde att fortsätta ha en kärleksrelation till.
Hon skulle brutit tidigt, aldrig accepterat ett enda blåmärke eller ett enda hot, aldrig lånat honom några pengar, aldrig tagit "kola" med honom och aldrig gått ner och släppt in honom den 4/6.
Använd detta som ett tydligt exempel för alla andra "Lottor" så de vaknar upp i tid.
PS jag är tacksam över att du rättar dig o formulerar om dig. Men om jag ser tillbaka på några av dina poster rusar du lite ofta åstad med översittarformuleringar som inte alltid är så kreativa. Hetsigt huvud o nedvärderande formuleringar är ju lite av vad vi diskutera och förkastar hos Martin här.