2016-10-23, 17:21
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortfelt
En del i tråden har ju sagt att man inte heller kan räkna hästbönder som "riktiga" bönder. Vet inte vad som menas där riktigt. Hur ser du på det??
Det gemensamma bland bönder är väl ändå att man producerar något? Mjölkbönder producerar mjölk, köttbönder kött, lantbrukare vete, potatis, majs eller liknande. En "hästbonde" har hästar, kanske för ridskola eller tävlingar, men hästarna används inte för att producera någonting nytt.

Man är ju inte automatiskt bonde bara för att man bor på gård och har djur. I så fall är jag kattbonde
Citera
2016-10-23, 17:29
Medlem
Arne Bajses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Här är de tre domar jag hittar:

Försök till köp av sexuell tjänst:
https://minfil.org/V63dp8b4ba/B1475-16.pdf

Försök till utpressning, Skadegörelse, Hot mot tjänsteman, Brott mot knivlagen:
https://minfil.org/W830p7b1b0/B2427-12.pdf

Anmält ett ex som anmält André för ofredande:
https://minfil.org/X035pebbb0/T63-11.pdf

Beteendet går alltså nästan tio år tillbaka i tiden. Ingen trevlig, men intressant läsning.
Utpressningen, skadegörelsen osv. handlar alltså om exets pappa och annan släkting. Detta ex verkar André ha stalkat rätt rejält.

Hur har du hittat den informationen ? Har du beställt handlingarna på Lexbase ? Betalade du 79 spänn för att få reda på Andrés domar eller gick det att ordna fram informationen gratis ?

André är inte bara kriminell, han är rätt korkad också. Skicka hotfulla sms, elda upp en bil och bli tagen med brallorna nere tillsammans med en påtänd gatflicka från Malmskillnadsgatan. Det ligger i nivå med Leila K.
Senast redigerad av Arne Bajse 2016-10-23 kl. 18:14.
Citera
2016-10-23, 17:36
Medlem
Citat:
Jag tror att det Sebastian var skogsbonde, att han höll på med träd på nåt vänster och sen hade han ju kossor minns jag. Men Johanna minns jag inte alls. Pärra var ju potatisodlare men hade även annat jobb på rullande schema. JA det är en speciell livsstil, jag vet för jag har sett det på nära håll, min gudmor är gift med en storbonde, m en där är ju gårdarna enda inkomsten för honom....det räcker och blir över.

En del i tråden har ju sagt att man inte heller kan räkna hästbönder som "riktiga" bönder. Vet inte vad som menas där riktigt. Hur ser du på det??

Jag bor själv på en gård och det har inte alltid varit så enkelt. Jag tycker inte att någon som håller på med hästar och ridsport är en "riktig" bonde. Håller med om det som redan nämnts att vara bonde handlar om att producerar något, inte bara att man bor på landet och har djur. Att vara "hästbonde" ser jag mer som en hobby snarare än ett yrke.

Johanna kallar sig själv för hästbonde men har också får och getter. Så stod det i hennes presentation inför BSF.
Citera
2016-10-23, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Det gemensamma bland bönder är väl ändå att man producerar något? Mjölkbönder producerar mjölk, köttbönder kött, lantbrukare vete, potatis, majs eller liknande. En "hästbonde" har hästar, kanske för ridskola eller tävlingar, men hästarna används inte för att producera någonting nytt.

Man är ju inte automatiskt bonde bara för att man bor på gård och har djur. I så fall är jag kattbonde

Nej naturligtvis är man inte bonde om man bot på gård och har djur, krävs ju lite mera. Och då är jag med på vad ni menar
Citera
2016-10-23, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Jag bor själv på en gård och det har inte alltid varit så enkelt. Jag tycker inte att någon som håller på med hästar och ridsport är en "riktig" bonde. Håller med om det som redan nämnts att vara bonde handlar om att producerar något, inte bara att man bor på landet och har djur. Att vara "hästbonde" ser jag mer som en hobby snarare än ett yrke.

Johanna kallar sig själv för hästbonde men har också får och getter. Så stod det i hennes presentation inför BSF.

Ja just det, hon kallade sig hästbonde men hade massa andra djur på gården. Jo jag är med på vad ni menar då, är man "riktig " bonde så ska man producera något på sin gård som man säljer, mjölk, kött eller spannmål. Nej då borde man inte räkna vare sig Sigrid, Pär-Ola eller Pontus som "riktiga" bönder.

Aha så du bor på en gård, trevligt, närhet till naturen, frisk luft och allt vad det innebär.
Citera
2016-10-23, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Bajse
Hur har du hittat den informationen ? Har du beställt handlingarna på Lexbase ? Betalade du 79 spänn för att få reda på Andrés domar eller gick det att ordna fram informationen gratis ?

André är inte bara kriminell, han är rätt korkad också. Skicka hotfulla sms, elda upp en bil och bli tagen med brallorna nere tillsammans med en påtänd gatflicka från Malmskillnadsgatan. Det ligger i nivå med Leila K.

Ja André har onekligen massor med skit på sitt samvete så man förstår ju att Jennifer tog tillbaka sin inbjudan till gården . Hon borde nog bjudit med den andra killen istället, visst han var lugn och inte så rolig men definitivt mer att lita på än André.

Man kan undra varför André ens sökte? Vad trodde han? Att all hans skit i bagaget inte skulle komma fram?
Citera
2016-10-24, 09:06
Medlem
Citat:
Ja just det, hon kallade sig hästbonde men hade massa andra djur på gården. Jo jag är med på vad ni menar då, är man "riktig " bonde så ska man producera något på sin gård som man säljer, mjölk, kött eller spannmål. Nej då borde man inte räkna vare sig Sigrid, Pär-Ola eller Pontus som "riktiga" bönder.

Aha så du bor på en gård, trevligt, närhet till naturen, frisk luft och allt vad det innebär.

Ja, det är mysigt att bo på landet och därför är det kul att följa BSF. Det hade nog blivit väldigt svårt att enbart ha med "riktiga" bönder. Det finns säkert många uppfyller det kravet men som de kanske inte är singlar eller intresserade av att dejta i tv.
Citera
2016-10-24, 09:10
Medlem
Citat:
Ja André har onekligen massor med skit på sitt samvete så man förstår ju att Jennifer tog tillbaka sin inbjudan till gården . Hon borde nog bjudit med den andra killen istället, visst han var lugn och inte så rolig men definitivt mer att lita på än André.

Man kan undra varför André ens sökte? Vad trodde han? Att all hans skit i bagaget inte skulle komma fram?

Han tänkte nog att det inte skulle komma fram, undrar om han blev pressad att berätta? Eller så tänkte han att det inte skulle spela någon roll, att det är glömt nu och att han borde få en ny chans. Har läst att Jennifer ångrar att hon valde med André, att det inte var så långt tillbaka i tiden som han ville få det till. Kanske får han lämna redan nu, det verkar på henne som att hon inte kan lita på det han sagt och att hon inte känner sig bekväm med situationen.
Citera
2016-10-24, 09:27
Medlem
cece123s avatar
Citat:

Andre verkar ju inte ha alla hästar hemma om man säger så...
Att börja jaga ett ex som han inte haft ihop det med på ett antal år sedan,
alla hans usla ursäkter när han kommer i klammeri med rättvisan.
Han verkar ha svåra problem att förstå kommunikationen med andra.

Någon djävla ordning får det väl vara på tv4 när plockar in folk i deras
tvserier.
Citera
2016-10-24, 10:50
Medlem
Citat:
Ja, det är mysigt att bo på landet och därför är det kul att följa BSF. Det hade nog blivit väldigt svårt att enbart ha med "riktiga" bönder. Det finns säkert många uppfyller det kravet men som de kanske inte är singlar eller intresserade av att dejta i tv.

Kan tänka mig att det är en härlig känsla att bo på landet, slippa avgaser, ren luft, vakna till fågelkvitter på vår och sommar. En härlig tillvaro och idyllisk för barn att växa upp på.

Nej många "riktiga" bönder kanske är upptagna eller anser inte BSF som ett forum för dem, och då tvingas TV4 ta in hobbybönder istället.
Citera
2016-10-24, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Andre verkar ju inte ha alla hästar hemma om man säger så...
Att börja jaga ett ex som han inte haft ihop det med på ett antal år sedan,
alla hans usla ursäkter när han kommer i klammeri med rättvisan.
Han verkar ha svåra problem att förstå kommunikationen med andra.

Någon djävla ordning får det väl vara på tv4 när plockar in folk i deras
tvserier.

Nej jag tycker TV4 ska bli lite bättre på att kolla upp vilka som söker till programmet, är det någon som André eller liknande så kan det ju innebära fara för bonden.

Ja han verkar efter allt man läst vara en riktigt obehaglig person, sexköp, stalka ex, bränna upp bilar, dömd till rättspsyk, mm mm. Hoppas han får hjälp istället, det behöver han bättre än att försöka vara med i BSF.

Eller trodde han i sin enfald att ett lantliv plötsligt skulle få in honom på rätt bana i livet?!
Citera
2016-10-24, 11:06
Medlem
Citat:
Han tänkte nog att det inte skulle komma fram, undrar om han blev pressad att berätta? Eller så tänkte han att det inte skulle spela någon roll, att det är glömt nu och att han borde få en ny chans. Har läst att Jennifer ångrar att hon valde med André, att det inte var så långt tillbaka i tiden som han ville få det till. Kanske får han lämna redan nu, det verkar på henne som att hon inte kan lita på det han sagt och att hon inte känner sig bekväm med situationen.

Ja det verkar ju otroligt korkat av honom att tänka så, hade han hamnat i en relation med Jennifer så hade han ju förr eller senare varit tvungen att berätta om sitt "smutsiga" liv och då betvivlar jag att hon hade velat fortsätta med honom. Nej det verkar inte som det han gjort är så långt bak i tiden och inte speciellt avslutat heller.

Jag tror att han kommer få lämna i avsnittet nu på onsdag.

Känns som han sökte till BSF i någon slags desperation för att komma bort från sitt "vanliga" liv eller en flykt från sig själv. Som jag skrev till en annan här...känslan är lite att han kanske trodde att ett lugnt lantliv skulle få in honom på den rätta "vägen" igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in