2016-10-19, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrProsit
50% Spiltan räntefond(långsiktig placering 3-20 år)
50% Avanza Zer0 (1-20 år)

Intressant med 50% i spiltan för +3 år. Du vill inte placera i någon aktiefond med högre avkastning? Med så långt sparade kan du ju med mycket stor sannolikhet plocka ut mer än 1-2%/år avkastning som du kanske får i Spiltan
Citera
2016-10-19, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiwaz
Hej,

Jag är nybörjare på det här med sparande. Har börjat spara i fonder på Avanza, och skulle gärna ha lite feedback på vad jag satt upp. Lägger 6 000 i månaden med följande uppdelning, sparhorizonten är +5 år. Jag är ca 30.

AVANZA ZERO
600 SEK (10,0%)

Catella Avkastning
600 SEK (10,0%)

Lannebo Småbolag
600 SEK (10,0%)

Länsförsäkringar USA Indexnära
900 SEK (15,0%)

SPP Aktiefond Global
600 SEK (10,0%)

SPP Aktiefond USA
900 SEK (15,0%)

Spiltan Aktiefond Investmentbolag
900 SEK (15,0%)

Spiltan Räntefond Sverige
900 SEK (15,0%)

Citat:
900 SEK (15,0%)

SPP Aktiefond Global
600 SEK (10,0%)

SPP Aktiefond USA
900 SEK (15,0%)

byt en av 15% usa fonder till en europa fond.
Tänkt också på att globalfond har 60% USA.
Citera
2016-10-21, 10:42
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiwaz
Hej,

Jag är nybörjare på det här med sparande. Har börjat spara i fonder på Avanza, och skulle gärna ha lite feedback på vad jag satt upp. Lägger 6 000 i månaden med följande uppdelning, sparhorizonten är +5 år. Jag är ca 30.

AVANZA ZERO
600 SEK (10,0%)

Catella Avkastning
600 SEK (10,0%)

Lannebo Småbolag
600 SEK (10,0%)

900 SEK (15,0%)

SPP Aktiefond Global
600 SEK (10,0%)

SPP Aktiefond USA
900 SEK (15,0%)

Spiltan Aktiefond Investmentbolag
900 SEK (15,0%)

Spiltan Räntefond Sverige
900 SEK (15,0%)

Vad är målet med denna uppdelning? Vilken förlust är du villig att ta och vilken vinst är du villig att missa?
Citera
2016-10-21, 15:38
Medlem
Funderar på att byta ut mina indexfonder mot spiltan rakt av.

40% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
40% Spiltan Globalfond Investmentbolag
20% Länsforsakringar tillväxt indexnära

Enkelt och bra?

Har tidigare kört avanza zero/ AMF Småbolag och LF Global index.
Citera
2016-10-23, 17:00
Medlem
KickAss-1337s avatar
Är det någon som har erfarenhet av Didner och Gergnes fonder? Blev sugen på att investera månatligen i åtminstone en av dem
Citera
2016-10-23, 22:00
Medlem
Vill gärna få feedback på min fondportfölj:

15% DNB Global Indeks (0.2% avgift)
15% Spiltan Globalfond Investmentbolag (0.5% avgift)
12.5% Didner & Gerge Aktiefond (1.22% avgift)
10% Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index (0.4% avgift)
10% SEB Europafond Småbolag (1.75% avgift)
10% SPP Aktiefond USA (0.2% avgift)
12.5% Spiltan Aktiefond Investmentbolag (0.2% avgift)
15% Swedbank Robur ny teknik (1.25% avgift)

Sparhorisont: 5-20 år
Sparar 1500kr per månad

Tänker att det bör vara en portfölj som utvecklar sig hyfsat jämnt och stadigt under årens lopp till låg risk men tar gärna emot synpunkter.
Senast redigerad av Ihallandeinvest 2016-10-23 kl. 22:08.
Citera
2016-10-24, 08:53
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ihallandeinvest
Vill gärna få feedback på min fondportfölj:

15% DNB Global Indeks (0.2% avgift)
15% Spiltan Globalfond Investmentbolag (0.5% avgift)
12.5% Didner & Gerge Aktiefond (1.22% avgift)
10% Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index (0.4% avgift)
10% SEB Europafond Småbolag (1.75% avgift)
10% SPP Aktiefond USA (0.2% avgift)
12.5% Spiltan Aktiefond Investmentbolag (0.2% avgift)
15% Swedbank Robur ny teknik (1.25% avgift)

Sparhorisont: 5-20 år
Sparar 1500kr per månad

Tänker att det bör vara en portfölj som utvecklar sig hyfsat jämnt och stadigt under årens lopp till låg risk men tar gärna emot synpunkter.

Du investerar bara i aktieindex av olika slag. Aktier har i regel hög volatilitet och det blir därför inte särskilt stadigt. Genom att sätta in pengar varje månad gör du kurvan lite jämnare, men vill du att det går lite mer stadigt bör du köra t ex 60/40 istället (60% aktier, 40% räntor). Det har historiskt givit en bra riskjusterad avkastning som betydligt fler har kunnat följa på sikt utan att drabbas av panik när börsen faller och därav ta dåliga beslut.

Oavsett skulle inte jag personligen ligga 100% i tillgångar med högre volatilitet för tillfället då de flesta börser är väldigt högt värderade.

Om jag måste välja bland de där skulle jag snarare fördela det så här:
15% DNB Global
15% Spiltan Global Investmentbolag
10% LF Tillväxtmarknad
20% Spiltan Investmentbolag

...och sedan lägga till:
20% Spiltan Räntefond Sverige
20% AMF Räntefond Lång (heter "Lång" men är snarare medellång)
Citera
2016-10-24, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Du investerar bara i aktieindex av olika slag. Aktier har i regel hög volatilitet och det blir därför inte särskilt stadigt. Genom att sätta in pengar varje månad gör du kurvan lite jämnare, men vill du att det går lite mer stadigt bör du köra t ex 60/40 istället (60% aktier, 40% räntor). Det har historiskt givit en bra riskjusterad avkastning som betydligt fler har kunnat följa på sikt utan att drabbas av panik när börsen faller och därav ta dåliga beslut.

Oavsett skulle inte jag personligen ligga 100% i tillgångar med högre volatilitet för tillfället då de flesta börser är väldigt högt värderade.

Om jag måste välja bland de där skulle jag snarare fördela det så här:
15% DNB Global
15% Spiltan Global Investmentbolag
10% LF Tillväxtmarknad
20% Spiltan Investmentbolag

...och sedan lägga till:
20% Spiltan Räntefond Sverige
20% AMF Räntefond Lång (heter "Lång" men är snarare medellång)
Hej! Tusen tack för din feedback. Utöver detta så har jag också en aktieportfölj med fokus på utdelningar. Dessa två portföljer sätter jag in 1500kr vardera i varje månad och ska hålla på lång sikt, alltså är det egentligen bara till min fördel om det blir en stor dipp på börsen då min placeringshorisynt är så pass lång. Just därför så har jag valt att skippa räntorna eftersom att jag förväntar mig mer avkastning från aktieindex. Jag ska ha denna fondportfölj i 5-20 år, då är det väl bättre att skippa räntefonder?
Citera
2016-10-24, 11:44
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ihallandeinvest
Hej! Tusen tack för din feedback. Utöver detta så har jag också en aktieportfölj med fokus på utdelningar. Dessa två portföljer sätter jag in 1500kr vardera i varje månad och ska hålla på lång sikt, alltså är det egentligen bara till min fördel om det blir en stor dipp på börsen då min placeringshorisynt är så pass lång. Just därför så har jag valt att skippa räntorna eftersom att jag förväntar mig mer avkastning från aktieindex. Jag ska ha denna fondportfölj i 5-20 år, då är det väl bättre att skippa räntefonder?

5-20 år är alldeles en för diffus period. 10-20 år är en sak, 5-20 något helt annat. Men ja, du kan skippa räntefonderna men då vill det sig till att du också är bekväm med att ligga -30-40%. Det finns få som är bekväma med något sådant.

Sen.. bara för att du sätter in lite varje månad är det inte alltid som om den utjämnande effekten kommer att vara odelat positiv. De pengar du sätter in blir trots allt mindre gentemot de pengar du redan har inne. Om du gör som du säger i 10 år blir detta som du ackumulerat kontra det du sätter in betydligt mer skevt (180 000 kr, om det gått +/-0, kontra 1 500 kr som du sätter in). Så att du hela tiden köper billigt när det går ned och därav påverkas lite av nedgångar stämmer bara till viss del.

Bättre ex:
Om jag sitter med 3 miljoner och sätter in 10 000 kr per månad är det ganska givet att utjämningseffekten blir betydligt mindre än om jag sitter med 100 000 kr och sätter in 10 000 kr varje månad.
Citera
2016-10-24, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
5-20 år är alldeles en för diffus period. 10-20 år är en sak, 5-20 något helt annat. Men ja, du kan skippa räntefonderna men då vill det sig till att du också är bekväm med att ligga -30-40%. Det finns få som är bekväma med något sådant.

Sen.. bara för att du sätter in lite varje månad är det inte alltid som om den utjämnande effekten kommer att vara odelat positiv. De pengar du sätter in blir trots allt mindre gentemot de pengar du redan har inne. Om du gör som du säger i 10 år blir detta som du ackumulerat kontra det du sätter in betydligt mer skevt (180 000 kr, om det gått +/-0, kontra 1 500 kr som du sätter in). Så att du hela tiden köper billigt när det går ned och därav påverkas lite av nedgångar stämmer bara till viss del.

Bättre ex:
Om jag sitter med 3 miljoner och sätter in 10 000 kr per månad är det ganska givet att utjämningseffekten blir betydligt mindre än om jag sitter med 100 000 kr och sätter in 10 000 kr varje månad.
Okej tack igen. Vet inte ens varför jag skrev 5 när det blir minst 10-20 år. Lite diffust som sagt men det är tänkt att vara en pensionsportfölj så jag har gott om tid kvar. Jag är väl lite rädd att jag kommer börja ta av pengarna tidigare än tänkt helt enkelt.

Att ligga back klarar jag då jag ser fördelarna med det i det långa loppet. Ja du har helt rätt om den utjämnande effekten. Dock så verkar börsen i allmänhet vara rätt så skakig och vi är ju på all time high levels sägs det så förmodligen väntar en sättning framöver.
Citera
2016-10-24, 17:23
Medlem
Tänkte börja månadsspara enligt följande

DNB global indeks - 15%
Lannebo småbolag - 5%
Spiltan globalfond investmentbolag - 15%
Swedbank robur Access asien - 5%
Nordnet superfond Danmark - 5%
Nordnet superfond Finland - 5%
Nordnet superfond Norge - 5%

Savelend snabblån - 15%
Savelend privatlån - 15%
Lendify privatlån - 15%

synpunkter? tänker ev byta ut DNB mot LF global pga den lägre avgiften. Inte mycket Sverige då jag redan har en del på Avanza Zero.
Citera
2016-10-24, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motorfreak
Tänkte börja månadsspara enligt följande

DNB global indeks - 15%
Lannebo småbolag - 5%
Spiltan globalfond investmentbolag - 15%
Swedbank robur Access asien - 5%
Nordnet superfond Danmark - 5%
Nordnet superfond Finland - 5%
Nordnet superfond Norge - 5%

Savelend snabblån - 15%
Savelend privatlån - 15%
Lendify privatlån - 15%

synpunkter? tänker ev byta ut DNB mot LF global pga den lägre avgiften. Inte mycket Sverige då jag redan har en del på Avanza Zero.
Lendify är inte värt besväret och jag tvivlar på att Savelend är det, sätt de pengarna i fonder istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in