2016-10-23, 13:57
Medlem
Jag hittade en guldring utomhus för ett tag sen, minst ett halvår sen. Jag tänkte lämna in det till polisen men det blev aldrig av och nu hade jag tänkt sälja det. Tänkte sälja till guldbrev.se men vad händer om ringen visar sig vara stulen eller anmäld borttappad? Bör jag lämna in den nu för att undvika trubbel och hoppas på att jag får tillbaka den om 3 månader? Behöver pengar nu så lämnar bara in den om det verkligen behövs.
Citera
2016-10-23, 14:00
Medlem
Smält ner skiten själv och sälj/spara i madrassen, 1064,18 °C krävs enligt wikipedia.
Citera
2016-10-23, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aggrovator
Smält ner skiten själv och sälj/spara i madrassen, 1064,18 °C krävs enligt wikipedia.
Lär ju se misstänksamt ut när man försöker sälja en smält klump. Ingen privatperson vill ha en klump och företag borde ju ställa frågor. Vill inte heller sälja till privat person pga risken av att åka på stryk och bli rånad
Citera
2016-10-23, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damanian
Lär ju se misstänksamt ut när man försöker sälja en smält klump. Ingen privatperson vill ha en klump och företag borde ju ställa frågor. Vill inte heller sälja till privat person pga risken av att åka på stryk och bli rånad

Det är knappast olagligt eller ens suspekt att äga en klump guld? Men okej, ha så roligt med din ring då
Citera
2016-10-23, 15:01
Bannlyst
Citat:
Jag hittade en guldring utomhus för ett tag sen, minst ett halvår sen. Jag tänkte lämna in det till polisen men det blev aldrig av och nu hade jag tänkt sälja det. Tänkte sälja till guldbrev.se men vad händer om ringen visar sig vara stulen eller anmäld borttappad? Bör jag lämna in den nu för att undvika trubbel och hoppas på att jag får tillbaka den om 3 månader? Behöver pengar nu så lämnar bara in den om det verkligen behövs.
Tror inte Palme gruppen sätter sig för att utreda en guldring
Gå in på en butik
Och sälj den bara inget farligt
Citera
2016-10-23, 15:03
Bannlyst
Jag sålde guld en gång till en blatte guldbutik i något köpcentrum. Fick inte ens något kvitto så gå till något sånt ställe och sälj den så kommer inget hända.
Citera
2016-10-23, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrProsit
Jag sålde guld en gång till en blatte guldbutik i något köpcentrum. Fick inte ens något kvitto så gå till något sånt ställe och sälj den så kommer inget hända.
Känner inte till någon sådan butik i stan och antar att du fick dåligt betalt? vill ju såklart ha så mycket som möjligt för den då jag behöver varennda krona jag kan få 😒
Citera
2016-10-23, 19:23
Bannlyst
Citat:
Känner inte till någon sådan butik i stan och antar att du fick dåligt betalt? vill ju såklart ha så mycket som möjligt för den då jag behöver varennda krona jag kan få 😒
Nej fick faktiskt samma pris som på sidorna som köper guld online. Jag gick bara in för att se vad dom köper guld för så sa han ett pris, sen så kollade jag online medan jag var i butiken och såg att han gav lika mycket som dom.
Citera
2016-10-23, 22:59
Medlem
Isnatts avatar
Läste en brottsutredning om bland annat guldstölder för nåt år sedan. Då har jag för mig att pantbanken stämde av mot nåt register..

Här: https://minfil.org/qbc3feb9bc/aktbilaga11.pdf
Gjorde jobbet åt dig och letade upp det viktiga:
Citat:
Hamrin arbetar som inspektör på Utredningssektionen i Polismyndigheten Västmanland.
Tillsammans med kollegan Backman kontrollerar de det gods som kommer in på pantbankerna
samt det guld och smycken som guldaffärerna växlar in. När guldaffärerna köper guld och
smycken av någon som vill växla in detta så är guldaffären sedan skyldig att skicka
inköpsnotan till polisen.
Hamrin berättar att guldaffärerna ibland slarvar med att fylla i till exempel eventuell gravyr
och liknande på inköpsnotan och då besöker han och Backman guldaffärerna för att
komplettera inköpsnotan med sådana uppgifter.
Citera
2016-10-24, 01:39
Medlem
Vad händer om den visar sig vara stulen? Vilka straff riskerar jag?
Citera
2016-10-24, 17:42
Medlem
Citat:
Vad händer om den visar sig vara stulen? Vilka straff riskerar jag?

Stöld/häleri kanske? Förhoppningsvis livstids rövknull på kåken av en hårig babbe
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in