2016-10-23, 14:49
Medlem
ormbitens avatar
Hade besök av sotaren som sotade min braskamin i vardagsrummet, jag var inte hemma vid tidpunkten.

När jag kommer hem på kvällen så känns det som att kliva i fett när jag går på golvet och efter ett tag inser jag ju att det ligger ett tunnt sotlager precis överallt. På golvet, på bordet, i sofforna, ja i princip överallt.

Jag kontaktar sotaren som helt slår ifrån sig, han säger att han har varit försiktig och att han omöjligen kan ha skitat ned något.
Han säger sedan att jag får kontakta mitt försäkringsbolag om jag anser att det behöver städas efter honom.

Jag kontaktar mitt försäkringsbolag som säger att en sådan sak ska gå på sotarens försäkring...

Jag pratar då med sotaren igen som återigen hävdar att han inte har gjort något fel... Och han är helt ovillig till att ta något som helst ansvar för det inträffade.

Vad fan gör man? Hur går jag vidare?
Jag vill ju ta hem en städfirma som städar upp det här och jag är ju inte alls intresserad av att betala för detta kalaset ur egen ficka.

Kan man på något sätt anmäla sotaren?
Citera
2016-10-23, 14:53
Bannlyst
Om du inte städat undan allt sot så är det väl så enkelt som att du ringer och kräver att han kommer hem till dig, där du sedan visar upp "förödelsen".
Citera
2016-10-23, 15:15
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Om du inte städat undan allt sot så är det väl så enkelt som att du ringer och kräver att han kommer hem till dig, där du sedan visar upp "förödelsen".

Jo, han har faktiskt erbjudit sig för tre veckor sedan att komma hem och titta, men sen hände inget mer i det ärendet.

Det är nästan fyra veckor sedan sotningen nu och jag har ringt många gånger sedan dess för att försöka prata med honom. Han är inte lätt att få tag i.
Han ringde visserligen upp mig för typ tio dagar sedan och erbjöd sig att riva fakturan... Men det hjälper ju föga.
Citera
2016-10-23, 15:26
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Jo, han har faktiskt erbjudit sig för tre veckor sedan att komma hem och titta, men sen hände inget mer i det ärendet.

Det är nästan fyra veckor sedan sotningen nu och jag har ringt många gånger sedan dess för att försöka prata med honom. Han är inte lätt att få tag i.
Han ringde visserligen upp mig för typ tio dagar sedan och erbjöd sig att riva fakturan... Men det hjälper ju föga.

Tackade du nej till erbjudandet om riven faktura? Är det endast betalning för städfirma som du är ute efter? Skulle det vara okej att betala fakturan så länge sotaren betalar för städning? Eller hur tänker du?

Har det dessutom gått en månad sedan sotningen så antar jag att du har städat undan en del. Bland annat tagit hand om golven och borden, medan du kanske har låtit soffor och liknande vara. Du kanske kan fotografera det som finns kvar, sådant som fortfarande har ett sotlager kvar. Då har du i alla fall någon form av bevis, om de inte gör hembesök.

Om sotaren är en vanlig anställd på företaget, har du försökt prata med någon chef på detta företag för att kunna ta det vidare? Att försöka prata med sotaren fungerar ju inte särskilt bra i dagsläget.
Senast redigerad av Spyrran 2016-10-23 kl. 15:28.
Citera
2016-10-23, 15:45
Medlem
S.O.Stolps avatar
Det är ju svårt att komma med krav nu fyra veckor senare, såvida allt inte är som det var då.

Vad du kunde ha gjort, omedelbart: 1. Dokumenterat (foton, anteckningar). 2. Anlitat en städfirma. 3. Skickat städfakturan till sotaren.

Nu kan du möjligtvis kräva ersättning för ditt eget städarbete, vad nu det är värt.

Anmäla sotaren blir nog svårt.
Citera
2016-10-23, 16:10
Medlem
ormbitens avatar
Ja jag tackade nej till att riva fakturan då dom pengarna inte räcker till en städfirma.
Jag betalar gärna fakturan för sotningen, men först vill jag att sotaren tar sitt ansvar och ordnar med städningen utan kostnad för mig.

Ja jag har pratat med högsta hönset redan från första början då jag ringde upp omedelbart och påpekade att det var nedskitat.

Det är ett så tunnt lager sot så det är omöjligt att få med på ett foto.

Jag har torkat golvet delvis där man rör sig och jag har torkat bordet och sofforna.
Men drar man med fingrarna eller handflatan där jag inte torkat så blir man sotig om näven. Och jag är helt säker på att det inte fanns något sot på golvet innan han var där.

Golvmattorna är ju helt omöjliga att få rena utan att lämnas till kemtvätt.

En sak är ju helt säker, den jävla klåparen kommer aldrig mer att sota hos mig...
Citera
2016-10-23, 17:07
Medlem
http://www.vt.se/nyheter/sotning-led...g-7694962.aspx

Försök kolla upp hur det löste sig för andra.
Det blir förmodligen en svår bevisbörda. Om det påvisas att det var otätt i skorstenar så kan t.ex. sotaren hållas anspråkslös.

Om det dock var deras ansvar att provtrycka och kolla läckor.. ja då kanske de kan få stå för det.
Citera
2016-10-24, 07:26
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Det är ett så tunnt lager sot så det är omöjligt att få med på ett foto.
Filma då att du håller en bit vit tyg i näven och sen hur du drar det över en yta och hur tyget ser ut efteråt.
Citera
2016-10-24, 08:01
Medlem
990099s avatar
Ta ett par bilder på skiten och sedan skickar du en faktura på 3800kr + moms

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in