2016-10-23, 14:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Precis. "Kanske", men lika gärna "kanske inte". "Troligen" har du inget belägg för, det grundas helt på din subjektiva uppfattning. Man skulle aldrig kunna fälla en tilltalad i en domstol på dessa premisser. För mig är dagens skidåkning intressant, jag tittar ofta på loppen. Folk som aldrig har varit intresserad av idrotten hittar plötsligt ett specialintresse i att snöa in på vad som kanske hände för jävligt länge sedan.
Nej, men om man fick se alla blodvärdena och kommer fram till att just Norge hade skyhöga värden i jämförelse med andra länder, och så sitter dessa styrande personer KVAR än IDAG: då utesluter jag att de ska lyckas komma undan med ett patetiskt oSundbystraff även för Joughaug.

Då blir det intressant ÄVEN med vad som hände förr, och med ett ordentligt straff för Joughaug så visar man att det inte ska gå att få strafflindring bara för att man är norsk, och då kommer jag att återuppta mitt tittande på tävlingarna. Bort med s.k. norska straff, och in med korrekta straff!

Jag har sett på längdskidåkning sedan 70-talet, så blanda inte in mig i vad du anser att "folk" plötsligt gör.

Det är bara de senaste 2 åren som jag ej har sett på tävlingarna, för jag har ruttnat helt på det hela. Misstänker Norge alltför mkt för att kunna njuta av att se på tävlingarna, och jag vill få tillbaka min lust för att njuta av sporten. Norge visar tydligt att man inte förstår vad sportsmanship innebär, och det gör att det för mig blir omöjligt att kunna njuta av att se på tävlingarna!

Nu vill jag se ett straff för Ljoughaug som inte visar minsta tecken på strafflindring pga att hon är från Norge.
Senast redigerad av Muttmousse 2016-10-23 kl. 14:18.
Citera
2016-10-23, 14:26
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
För 50 minuter sedan svarade du följande på min fråga: Så, du menar att avslöjandet av Armstrong och en rad andra cyklister inte var relevanta?

Det är inte relevant för mig att veta vad hela cykellandslaget gjorde för 15 år sedan, nej. Och samma med skidsporten.

Hösten 2012 beslutades att frånta Armstong alla titlar från 1998 t.o.m. 2005 om man ska tro wikipedia efter att han valde att inte bestrida USADA:s anklagelser om dopning. Det är alltså ingen som år 2012 har suttit och analyserat 15 år gamla prover.

Det som Hasse Svens har ägnat sig åt i sin forskning är att sammanställa prover från 1990-talet och t.o.m. 1980-talet utifrån den testteknik som fanns på den tiden. Vi börjar tala om en respektingivande tidsrymd om vi ska ägna oss åt 1980-talet, minst 27 år.

Det ska självklart inte förbjudas att ägna sig åt sådan forskning. Det har säkert en betydelse för någon historiker någonstans att väcka ett spår av tvivel. Men att åberopa sådan forskning i den debatt om skidåkningen som vi ägnar oss åt idag känns inte på något sätt betydelsefullt.
Citera
2016-10-23, 14:36
Medlem
Hzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Hösten 2012 beslutades att frånta Armstong alla titlar från 1998 t.o.m. 2005 om man ska tro wikipedia efter att han valde att inte bestrida USADA:s anklagelser om dopning. Det är alltså ingen som år 2012 har suttit och analyserat 15 år gamla prover.

Det som Hasse Svens har ägnat sig åt i sin forskning är att sammanställa prover från 1990-talet och t.o.m. 1980-talet utifrån den testteknik som fanns på den tiden. Vi börjar tala om en respektingivande tidsrymd om vi ska ägna oss åt 1980-talet, minst 27 år.

Det ska självklart inte förbjudas att ägna sig åt sådan forskning. Det har säkert en betydelse för någon historiker någonstans att väcka ett spår av tvivel. Men att åberopa sådan forskning i den debatt om skidåkningen som vi ägnar oss åt idag känns inte på något sätt betydelsefullt.

För att vara "helt ointresserad" har du en påfallande tendens att betona testernas, enligt din subjektiva uppfattning, svaga bevisverkan.

Det Svens redovisade var, vilket tidigare nämnts, autentisk forskning utförd av medicinsk expertis. Slutsatserna av densamma har också nämnts.
Citera
2016-10-23, 15:03
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hzj
För att vara "helt ointresserad" har du en påfallande tendens att betona testernas, enligt din subjektiva uppfattning, svaga bevisverkan.

Det Svens redovisade var, vilket tidigare nämnts, autentisk forskning utförd av medicinsk expertis. Slutsatserna av densamma har också nämnts.

Jag har naturligtvis sett Hasse Svens reportage i uppdrag granskning som alla andra. Jag vet inte om det anses vara en påfallande tendens att betona testernas bevisverkan genom att nämna ordet testteknik vid ett tillfälle (hoppsan, nu blev det två tillfällen).
Citera
2016-10-23, 15:04
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy80
Ni som anser att den stackars hulkande flickan är oskyldig, hur tänker ni? Köper ni historien om att flickebarnet använde en salva på sina solbrända läppar och råkade få i sig ämnet av misstag? Anser ni att det är normalt att prestera så mycket bättre än världseliten? Vore intressant höra hur ni tänker. Ibland önskar jag nästan jag vore så godtrogen som er, sporten skulle bli mycket intressantare att titta på då.

Ja, vore det så att en dussinåkare hade testat positivt för nåt så lättupptäckt som steroider så hade man kunnat köpa det. Men när en åkare som åker ifrån världseliten med minuter, utan att så mycket som dra ner på tempot i uppförsbackarna, då ringer varningsklockorna lång väg när testet är positivt.

Handlar det om att Norge har ett program där man letar små luckor? Som det här med att samtliga norrmän i världseliten har astma... hur stor sannolikhet är det?
Isåfall kan ju det positiva provet vara en sak som man från förbundets sida hade trott skulle falla under radarn? En läppsalva som skulle försvinna från kroppen på ett snabbt och bra sätt.

Som sagt... sammanträffandena, med missad varningsskylt, läkare som säger att det inte är en läppsalva öht, och att man presterar så innihelvette bra, gör att man nog får ifrågasätta det norska landslaget lite extra i detta sammanhang.

Sen kan ju dock deras prestation bero en del på att dom satsar typ tio gånger så mycket pengar på att bli bäst i skidor, och att dom har tio gånger så många aktiva...
Det är ju ingen slump att vi spöar Norge i fotboll, och där är förhållandena omvända, men där är det ju ingen som pratar om doping.
Citera
2016-10-23, 15:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Ja, vore det så att en dussinåkare hade testat positivt för nåt så lättupptäckt som steroider så hade man kunnat köpa det. Men när en åkare som åker ifrån världseliten med minuter, utan att så mycket som dra ner på tempot i uppförsbackarna, då ringer varningsklockorna lång väg när testet är positivt.

Handlar det om att Norge har ett program där man letar små luckor? Som det här med att samtliga norrmän i världseliten har astma... hur stor sannolikhet är det?
Isåfall kan ju det positiva provet vara en sak som man från förbundets sida hade trott skulle falla under radarn? En läppsalva som skulle försvinna från kroppen på ett snabbt och bra sätt.

Som sagt... sammanträffandena, med missad varningsskylt, läkare som säger att det inte är en läppsalva öht, och att man presterar så innihelvette bra, gör att man nog får ifrågasätta det norska landslaget lite extra i detta sammanhang.

Sen kan ju dock deras prestation bero en del på att dom satsar typ tio gånger så mycket pengar på att bli bäst i skidor, och att dom har tio gånger så många aktiva...
Det är ju ingen slump att vi spöar Norge i fotboll, och där är förhållandena omvända, men där är det ju ingen som pratar om doping.
Men då får de se till att vinna längdskidorna med strikt så många sekunder som de satsade pengarna ger - på rena metoder att bli bäst.

Nej, det omvända existerar inte. Hade det existerat så skulle vi behöva spela tio matcher mot Norge och vinna med 2-3 mål i snitt, när vi i själva verket skulle vinna med 0,5 eller absolut max 1 mål i snitt.
Senast redigerad av Muttmousse 2016-10-23 kl. 15:19.
Citera
2016-10-23, 15:20
Medlem
Har säkert andra tagit upp i tråden men vet ngn hur rimligt det är att skicka en doktor från Norge akut för en skidåkares munsår?

Har aldrig förstått ifall han enkom åkte för detta case eller om han skulle dit ändå?

Om faktum var att han bara åkte för Ljughags skull, finns den ekonomin? Ja det är klart men finns ett sådant ärende sanktionerat av Norges skidförbund?

Jag vet inte alls normerna för hur dessa stjärnor får sätta sprätt på pengar etc. Hade Kalla kunna gjort samma sak? Är det som när Madonna är på turné och beställer rosbeklädda sviter etc....? Hur ser verkligheten ut där? Jag vet verkligen inte??

Om det inte är en rimlig åtgärd med inflygandet av en doktor (säkert en kostnad runt 100.000kr minimum, resor uppehälle,lön etc) så borde väl detta granskas lite mer?

Som sagt, detta har säkert tagits upp förut men jag har inte fått klarhet än och uppskattar ifall ngn ger mig det.
Citera
2016-10-23, 15:26
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleeson
Har säkert andra tagit upp i tråden men vet ngn hur rimligt det är att skicka en doktor från Norge akut för en skidåkares munsår?

Har aldrig förstått ifall han enkom åkte för detta case eller om han skulle dit ändå?

Om faktum var att han bara åkte för Ljughags skull, finns den ekonomin? Ja det är klart men finns ett sådant ärende sanktionerat av Norges skidförbund?

Jag vet inte alls normerna för hur dessa stjärnor får sätta sprätt på pengar etc. Hade Kalla kunna gjort samma sak? Är det som när Madonna är på turné och beställer rosbeklädda sviter etc....? Hur ser verkligheten ut där? Jag vet verkligen inte??

Om det inte är en rimlig åtgärd med inflygandet av en doktor (säkert en kostnad runt 100.000kr minimum, resor uppehälle,lön etc) så borde väl detta granskas lite mer?

Som sagt, detta har säkert tagits upp förut men jag har inte fått klarhet än och uppskattar ifall ngn ger mig det.

Vad jag förstår så skulle han ändå åka ner. Möjligt att han åkte en dag tidigare pga Johaug.
Citera
2016-10-23, 15:30
Medlem
Citat:

Häpnar över att det finns folk som helt seriöst tror på historien om att hon skulle dopat sig via en salva för munsår.😮

Häpnar över att det fortfarande finns personer som helt seriöst tror att hon omedvetet dopat sig via en salva för munsår 😮
Citera
2016-10-23, 16:13
Medlem
Citat:
Häpnar över att det fortfarande finns personer som helt seriöst tror att hon omedvetet dopat sig via en salva för munsår 😮

Menar du att jag tror detta? Det gör jag ej.... och hur kunde ditt svar hamna i mitt citat?

Är du en bloddopad flashbackare som kan över prestera??
Citera
2016-10-23, 16:54
Medlem
Citat:
Menar du att jag tror detta? Det gör jag ej.... och hur kunde ditt svar hamna i mitt citat?

Är du en bloddopad flashbackare som kan över prestera??

Då missuppfattade jag dig och ber om ursäkt
Citera
2016-10-23, 17:17
Medlem
Citat:
Då missuppfattade jag dig och ber om ursäkt

NO problemo.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto