2016-10-23, 10:03
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Jassåå, vi har en privatspanare i vår skara Att du citat-minat fram ett inlägg som kan tänkas vara norgevänligt men ställer övriga neutrala inlägg till min nackdel tycker jag säger mer om tråden i övrigt isf. Att prata om smygagendor känns väldigt konspiratoriskt, jag försöker ha trådkvaliteten i åtanke när jag postat - om du tolkar det till norgefili må så vara.

Hade du snokat längre hade du nog upptäckt att jag varken är norrmann eller svenne

OT:

Citera
2016-10-23, 10:25
Medlem
Det har framkommit att Norge försökte anställa Kari-Pekka Kyrö år 2000. Där hade norrmännen tur att han ville vara kvar i Finland över hemma VM 2001.
Citera
2016-10-23, 10:34
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy80
Sen att de vägrar lägga korten på bordet angående norska lagets blodvärden under 80 och 90 talet gör ju inte att de står i bättre dager..

För mig är detta det tyngsta argumentet för att det är organiserat fusk i stor skala.
Precis som Svens kom fram till i "Blodracet". Det går inte att bevisa doping på en enskild åkare i efterhand, men det är bevisat att omfattande fusk förekom i "gruppen". Trots löften om öppenhet blev det locket på från Norge. Undrar varför de inte ville visa blodvärden på åkare mellan tävlingar och vid tävling...
För min del dog stor del av intresset för skidåkning där. Uppenbart att det fuskas i stor skala och att man lyckas komma undan med det.
Citera
2016-10-23, 10:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Mmmm, frågan är om man vågar ge ett kort straff i detta läge, jag tror att man
vill det, men det blir såå patetiskt om man ger ett kort straff nu, det bara går inte.
Man förlöjligar sig inför öppen ridå.
Jag tror att dom kommer att döma till 12 - 15 månader, vilket är väldigt kort
enligt mig, 2,5 år är det minsta tycker jag.

MJS´s straff var ju ett skämt, 2 månader utanför säsong är ju inget straff,
han kommer att tävla i VC liksom alla andra som inte åkt dit för doping.
Alltså, inget straff alls = TJ får ett mer rejält straff för att rädda ansiktet
lite. Typ så tänker jag.

Alla omröstningar på VG har gett 2 års avstängning för Johaug. Jag tror Antidoping Norge går på folkets dom.
Citera
2016-10-23, 11:45
Medlem
Låt försöks personer smörja läpparna med medlet och sedan testa vad det blir för värden...kan ju inte vara så svårt...
Citera
2016-10-23, 11:54
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
För mig är detta det tyngsta argumentet för att det är organiserat fusk i stor skala.
Precis som Svens kom fram till i "Blodracet". Det går inte att bevisa doping på en enskild åkare i efterhand, men det är bevisat att omfattande fusk förekom i "gruppen". Trots löften om öppenhet blev det locket på från Norge. Undrar varför de inte ville visa blodvärden på åkare mellan tävlingar och vid tävling...
För min del dog stor del av intresset för skidåkning där. Uppenbart att det fuskas i stor skala och att man lyckas komma undan med det.

Det som Hasse Svens har lyckats bevisa är höga blodvärden på tester som har tagits för decennier sedan. Det är väl en hedervärd insats, men en svensk åkare som pekades ut gick till vårdcentralen och fick lika höga värden idag som när han var aktiv. Vissa har naturligt höga blodvärden. Att sträcka sig så långt som att påstå att höga blodvärden skulle vara bevisat fusk är att göra det lätt för sig. Och någonstans måste man fråga sig när det slutar vara relevant att gräva i historien. Det som måste vara intressant är vad som händer idag, inte vad som hände för 15 år sedan.
Citera
2016-10-23, 12:04
Medlem
Kan nån definiera vad som är höga blodvärden..?
Citera
2016-10-23, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jannexx
Låt försöks personer smörja läpparna med medlet och sedan testa vad det blir för värden...kan ju inte vara så svårt...
Varför skulle det spela någon roll? Det bevisar varken hennes skuld eller oskuld.

Stäng av fuskaren bara och kontrollera alla norska skidåkare en gång i veckan!
Citera
2016-10-23, 12:15
Medlem
Toolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jannexx

Salvan skall inte brukas på läpparna. Huden är för tunn och känslig enligt diverse hudläkare och apotekare som uttalat sig i media. Finns nog inte stöd för att utsätta någon för den risken.
Citera
2016-10-23, 12:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Det som Hasse Svens har lyckats bevisa är höga blodvärden på tester som har tagits för decennier sedan. Det är väl en hedervärd insats, men en svensk åkare som pekades ut gick till vårdcentralen och fick lika höga värden idag som när han var aktiv. Vissa har naturligt höga blodvärden. Att sträcka sig så långt som att påstå att höga blodvärden skulle vara bevisat fusk är att göra det lätt för sig. Och någonstans måste man fråga sig när det slutar vara relevant att gräva i historien. Det som måste vara intressant är vad som händer idag, inte vad som hände för 15 år sedan.
Jo, men tydligen ville Norge inte visa upp kurvorna, dvs hur blodvärdena svängde upp och ner mellan tävlingar och fram till tävlingar osv. Öppenhet hade varit klädsamt, om Norge ville slippa ha alla dessa funderingar och misstankar mot sig. Sedan med tanke på saker som hänt nu, gör ju att det är lätt att tänka: ok, fuskar de nu kan det ligga nära till hands att de fuskade även då. Som sagt tidigare: större sannolikhet att en person rånar banken en andra gång, än att det sker en första gång.
Citera
2016-10-23, 12:37
Medlem
Hzjs avatar
Citat:

När man riskerar att hitta något obekvämt kanske är en lämplig punkt?

Runt 5-10 % av de testade förväntades ha höga blodvärden. Framförallt medel och median som var intressanta i den forskning som redovisades för att kunna avgöra hur stor andel av kollektivet som manipulerade, inte exakt vilka dessa var. (Det var mer Svens privata ambition). Det visade en ganska tydlig bild av att ca hälften bloddopade sig på den tiden. Ganska samstämmigt med vad den medicinska expertisen tror om andelen fuskare under de senaste olympiaderna: http://www.dw.com/en/simon-all-sports-are-prone-to-doping/a-17391410

Citat:
After the 2012 Summer Olympics in London it was publicly assumed that "on average 60 percent of the athletes doped ." What is your estimate for Sochi?

It's purely an estimate, but if you ask experts and doctors who have been working a long time in elite sports how things look at the world class level, then you get a pretty sobering assessment. And that corresponds to everything that has come out in cycling. A common thread runs through all of sports. The odds are likely to be relatively similar between winter and summer. I'd say 60 percent is a reasonable estimate.
Citera
2016-10-23, 12:51
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Så, du menar att avslöjandet av Armstrong och en rad andra cyklister inte var relevanta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in