Citat:
Ursprungligen postat av
X-limer
Den som föreslog att ASP/ESP 21or skulle användas är ute och cyklar. Sådana fjäderviktsbatonger kräver år av övning och teknik för att vara effektiva. Att Bonowi 26" är osmidig är en sak men tyngden behövs, alltså Bonowi/ASP Talon(ej friction loc)/BT Triton i 21-24" längd är det optimala.
Tydligen råder numera "förbud" mot gummiklubbor (RPS Gummibatong) i tuben, innan det hade den garanterat använts i detta case, kanske med annorlunda utgång.
Hade OV blivit av med batongen även då hade däremot Pirre brutit armen och eventuellt kolat vippen av huvudslaget.
TryggC ska läggas till last för OVs skada. Solklart arbetsmiljöbrott. Resultatet av civilister utan erforderlig utbildning som sätts att sända folk i livsfara.
Produktionsbolaget/SL/Kanal5 för klippningen och censuren som gör incidenten omöjligt svårt att följa för tittaren. Pulp Fiction fast utan hantverket.
En Bonowi 26" på tunnelbanan i händerna på exempel en mindre kvinna är
inte optimalt. Tung klumpig batong som kräver en kraftfull person som kan slå hårt och snabbt med den för bra effekt. En liten tjejs slag kommer ge klen effekt.
Samtidigt gör längden att batongen blir mycket lättare få tag i för motståndaren. Märkte det när tränade självskydd mot tillhyggen, ju kortare batong ju mycket svårare värja sig mot den och få tag i batongen från motståndaren.
Det är svårt med vapen då de alltid kan användas mot personalen själva vilket ju är mycket farligt. Personligen hade jag inte velat jobba ensam med en kvinna som backup i Stockholms tunnelbana, inte i dessa tider. Mycket obehagliga personer i omlopp.
Diskuteras pepparspray för ordningsvakter och det vore bra tycker jag. Misstänker dock en del kvinnliga OV under stressade situationer kommer spreja helvilt med sprayen som jag hört kvinnliga poliser göra. Ibland även i sina kollegors ansikten och inne i polisbilarna