Citat:
Ursprungligen postat av
Heuristik
Det kan man inte eftersom det har mer långtgående konsekvenser än utrensning av överflödigheter, som 1906 års språkreform kännetecknades av. Jag anser inte att subjekt-objekt-relationen är överflödig, lika lite som "jag" och "mig" är.
Frågan är väl just vad som är en "överflödighet". Man kan ju hävda att många av de gamla stavningarna fyllde olika syften –*de gav mer information om ords etymologi, de visade på samhörighet med vissa andra germanska språk (det skulle t.ex. kunna ha varit en liten aning lättare att lära sig stava på engelska, om vi hållit fast vid gammalstavningen), och de bidrog till skriftspråklig kontinuitet – stavningsreformer bidrar till att äldre texter blir mer svårlästa, och kan behöva revideras för att de skall bli tillgängliga.
Man skulle även kunna hävda att det är överflödigt att upprätthålla distinktionen den skrifspråkliga distinktionen mellan subjekt och objekt i fråga om personliga pronomen. Vi har ju faktiskt gjort oss av med den när det gäller substantiven och vissa pronomen, så visst skulle man kunna tänka sig en utveckling där den morfologiska distinktionen mellan subjekt och objekt än mer suddades ut i det svenska språket, utan att det skulle leda till någon katastrof.
Jag är för övrigt lite nyfiken på om du anser att det finns "överflödigheter" i dagens svenska, som du skulle vilja rensa ut? Anser du t.ex. att de olika sätten att stava j-, sj, och tj-ljuden på är överflödiga?