2016-10-22, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heuristik
Vad sägs om faktumet att "dom" är talspråk och att skillnaden mellan formellt och informellt språk bör bevaras?
Jag håller med i sak. Jag ogillar när jag ser "dom" i skrift. Däremot har jag svårt att tro att det skulle orsaka några större problem.

Hur ser du förresten på att skriva "ska" istället för "skall"? Om jag inte missminner mig var "skall" skriftspråk tills för inte så länge sedan. Jag noterar att du inte använder versal på du/dig, vilket var brukligt förr.
Citera
2016-10-22, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Jag håller med i sak. Jag ogillar när jag ser "dom" i skrift. Däremot har jag svårt att tro att det skulle orsaka några större problem.

Hur ser du förresten på att skriva "ska" istället för "skall"? Om jag inte missminner mig var "skall" skriftspråk tills för inte så länge sedan. Jag noterar att du inte använder versal på du/dig, vilket var brukligt förr.

"Skall" uppfattar jag som numera högtidligt fåneri. En väsentlig skillnad är att "ska" och "skall" separeras inte på grammatiska grunder som "de" och "dem". Att som lärare förespråka både en formell och grammatisk förtvining på en och samma gång är ganska anmärkningsvärt!
Citera
2016-10-22, 20:55
Medlem
Xheqnhouzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdfdg
Jag förstår ärligt talat inte vad som är så svårt med de/dem. De = subjekt, dem =objekt. Det är bara av ren lathet/mental förslappning som folk inte lär sig reglerna.

Jag vet inte heller vad det är som gör att vissa har svårt att ta till sig distinktionen. Men att vissa har svårt att ta den till sig, kan ju vara ett argument för att avskaffa den. Huruvida det är ett avgörande argument är en annan fråga.
Citera
2016-10-22, 20:58
Medlem
Citat:
"Skall" uppfattar jag som numera högtidligt fåneri. En väsentlig skillnad är att "ska" och "skall" separeras inte på grammatiska grunder som "de" och "dem". Att som lärare förespråka både en formell och grammatisk förtvining på en och samma gång är ganska anmärkningsvärt!
Om 10-20 år är det troligt att det uppfattas som högtidligt fåneri att skriva de/dem istället för dom.
Citera
2016-10-22, 21:04
Medlem
miffomiffys avatar
Intressant! Det var här jag gjorde fel i de/dem-testet - jag trodde inte att båda formerna kunde vara rätt. Läser man spalten får man intrycket att "båda är rätt" är något ganska nytt.

"Ibland åberopas dispens för just dom eftersom det i skrift blir allt vanligare med konstruktionen till de som i stället för till dem som. Skriver man till dom som märks ju inte felet.

En bättre lösning är att acceptera till de som, och det har språkvården gjort. Denna konstruktion är speciell - det framgår av att di-sägare i Sydsverige och Finland säger till di som men jag såg dom."

Från http://www.dn.se/kultur-noje/spraket/far-man-skriva-dom-i-dn/
Citera
2016-10-22, 21:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Om 10-20 år är det troligt att det uppfattas som högtidligt fåneri att skriva de/dem istället för dom.

Det tror jag inte eftersom det finns grammatiska anledningar. Men i framtiden blir sannolikt nationalspråket arabiska i Sverige så vad spelar det för roll.
Citera
2016-10-22, 21:11
Medlem
miffomiffys avatar
Citat:
Det tror jag inte eftersom det finns grammatiska anledningar. Men i framtiden blir sannolikt nationalspråket arabiska i Sverige så vad spelar det för roll.

Det är möjligt att icke modersmålstalare har lättare för distinktionen. Väldigt många språk skiljer på objektsform och subjektsform hos personliga pronomen.
Citera
2016-10-22, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xheqnhouz
Jag vet inte heller vad det är som gör att vissa har svårt att ta till sig distinktionen. Men att vissa har svårt att ta den till sig, kan ju vara ett argument för att avskaffa den. Huruvida det är ett avgörande argument är en annan fråga.

Det beror som sagt på att samhället håller på att fördummas och att folk är lata, för det är fanimig inte svårt att lära sig en sån simpel regel.
Citera
2016-10-22, 21:24
Medlem
Xheqnhouzs avatar
Citat:

Snälla, kan vi inte hålla den typen av diskussioner till I&I-forumet?

Hur som helst, låt oss för resonemangets skull anta att svenska kommer att talas i Sverige även i framtiden. Åtminstone under en sådär 10-20 år framöver. Antag vidare "dom" (eller någon annan kasusneutral form) kommer att ta över i skriftspråket. Skulle det vara värre för det svenska (skrift)språket än många andra av de grammatiska och ortografiska förändringar som ägt rum i det svenska språket under århundradena?

Skulle det vara värre än slopandet av verbens pluralformer (och längre tillbaka, personböjningarna?)

Skulle det vara värre än 1906 års stavningsreform?
Citera
2016-10-22, 21:28
Medlem
Xheqnhouzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdfdg
Det beror som sagt på att sammhället håller på att fördummas och att folk är lata, för det är fanimig inte svårt att lära sig en sån simpel regel.

Fast om folk blir allmänt dummare, borde de då inte även ha svårare för att hålla isär "vi" och "oss", eller "jag" och "mig"? Uppenbarligen verkar det vara något som gör just distinktionen mellan "de" och "dem" extra svår för vissa. Vad detta är, det vet jag inte. Därför vore det intressant att se om det fanns någon forskning på området.
Citera
2016-10-22, 21:38
Bannlyst
Citat:

Skulle det vara värre än 1906 års stavningsreform?

Definitivt. Stavningsreformen var väl för sjutton inte i kategorin oönskvärt? Saknar du ett meningslöst bokstavstillägg för särskilda ord? Bidrar det till språkets komplexitet på något meningsfullt vis?
Citera
2016-10-22, 21:41
Medlem
Citat:
Fast om folk blir allmänt dummare, borde de då inte även ha svårare för att hålla isär "vi" och "oss", eller "jag" och "mig"? Uppenbarligen verkar det vara något som gör just distinktionen mellan "de" och "dem" extra svår för vissa. Vad detta är, det vet jag inte. Därför vore det intressant att se om det fanns någon forskning på området.

Jag antar att det är pga av att "de" och "dem" uttalas lika i talspråket?
Senast redigerad av dfdfdg 2016-10-22 kl. 21:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in