Citat:
Ursprungligen postat av
Trumpetflugan
Den frågan är besvarad. Jag skrev att du fick lista ut det själv. Men låt gå.
Ytan har ett större spann av frekvenser och i detta spann finns bandet som atmosfären årerstrålar.
Japp, och det är proppfullt. Co2 emitterar en väldigt begränsad del av hela intervallet som jordytan avger. En yta med kontinuerligt spektrum vid en högre temperatur har alla "slots" fyllda i den våglängd som en monokromatisk strålare avger vid en mycket lägre temperatur.
Citat:
När temperaturen ökar hos jordytan kommer energifördelningen att flyttas mot kortare våglängder och få ett större spann av frekvenser.
De frekvenserna emitterar fortfarande med full kraft eftersom alla molekyler i jordytan är exciterade till den nivån och mycket högre.
Citat:
Partiklar kommer att oscillera med högre frekvenser och avge strålning med högre frekvenser.
Bara de som är mottagliga för den våglängden. Det är det som kvantifieringen av energin i en frekvens innebär för absorption. En partikel kan bara absorbera energi som har rätt nivå, fotonen måste passa det utrymmet som är skillnaden mellan ett energitillstånd och ett annat. Vid atomär excitation där en elektron hoppar upp i sin bana till en högre nivå så krävs en foton med exakt rätt energinivå för att åstadkomma detta. Detsamma gäller för molekylvibration.
En massa vid en viss temperatur som avger ett kontinuerligt spektrum har inga molekyler som inte är exciterade till den nivån som energin i en enskild våglängd med mycket lägre intensitet levererar i en emitterad foton. Att den är varmare och avger fullspektrum gör automatiskt att de energinivåerna är fulla. När den sjunker till samma ungefär samma temperatur/intensitet som den våglängden innehåller, då blir de tillgängliga.
Citat:
Svaret på frågan är alltså att frekvensbandet av atmosfärens strålning är en delmängd av jordytans frekvensband.
Det besvarar ingenting. Jag frågade hur en foton med en energinivå som redan är fylld i jordytan, kan absorberas när det inte finns plats.
Om du hävdar att en massa med en temperatur på 288K har molekyler som inte är exciterade till nivån hos en enstaka våglängd emitterad i en foton vid mycket lägre intensitet, då får du allt ta en källa och backa det med.
Jag gav dig en källa på att det inte är så:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/mod3.html
"The energy levels for all physical processes at the atomic and molecular levels are quantized, and
if there are no available quantized energy levels with spacings which match the quantum energy of the incident radiation, then the material will be transparent to that radiation, and
it will pass through"
En massa som emitterar vid en högre temperatur med mycket högre intensitet, har inte molekyler som inte är exciterade redan i det bandet. Givetvis kan enstaka fotoner hitta ett utrymme med lite bra timing, dock så lär det vara undantag snarare än regel.
Eftersom endast vissa molekyler kan absorbera just den våglängden, de måste ha exakt rätt energinivåer tillgängliga för den fotonen, så bör ju du veta vilka molekyler i ytan som kan motta denna energi. Eftersom du är så säker.
Vilka? Hur stor andel av massan utgörs av sådana?
En av dem är vatten kan jag avslöja. Jag misstänker dock att den inte passar eftersom den innebär negativ feedback.
När jordytan mottar strålning som innehåller fotoner med enormt mycket högre energinivå, och är exciterad till en mycket högre nivå, hur skulle det kunna finnas en mängd icke-exciterade molekyler med lediga energinivåer som passar för fotoner i 15micrometer-bandet?
Eftersom de molekylerna är omgivna av energi som är i populationer av högre energitillstånd så är det mycket närmare till dem än att sitta och vänta på att en foton från co2 ska dyka upp.
Det är inga pryda molekyler som håller på sig tills "den rätta" kommer. De är omgivna av fotoner i det bandet konstant från molekylerna runt omkring, sannolikheten för att det ska vara en co2-foton från atmosfären som absorberas är minimal.
Citat:
Då är en kontrollfråga till dig, hur påverkar jordytans temperatur co2s växthusegenskaper[/b] ?(borde vara lätt att besvara)
Co2 har ingen växthusegenskap.
Om du menar hur co2 påverkas av jordytans temperatur, så är svaret att den absorberar en pytteliten del av den energin och enligt spektrum från TOA så är det allt som sker.
Citat:
Ställer du dig aldrig frågan om folk med examen i teknisk fysik med doktorsgrader kanske är mer kapabla än någon som inte vet hur medelvärden räknas ut att kontemplera i detta ämne?
Om du menar klimatforskare så kan jag ärligt säga att jag kunde aldrig tro att hypotesen var så svag. Det är inte fysik som är den främsta kompetensen där, då hade man aldrig missat att energi från vibrationsexcitation i en molekyl som finns väldigt lite av, inte har en energinivå som är tillgänglig i jordytan.
Citat:
Att du tror att du skulle kunna komma med något nytt som falsifierar hela termodynamiken
Allt jag påstår följer termodynamiken till punkt och pricka. Problemet är att din hypotes inte följer den alls.
Citat:
utan att de med sagda meriter tänkt på det?
Det räcker med att läsa deras "forskningsrapporter", de består endast av antaganden lagda på hög rakt igenom. Hela teorin bygger på antagandet om att jordytan har "fel" temperatur, baserat på att man räknar fram vad jordytan emitterar istället för att titta på vad solstrålningen levererar till jordytan.
Som jag har visat så är solstrålningen exakt tillräcklig för jordytans temperatur. Det saknas inget.
Citat:
Vad var det du sade om ödmjukhet nu igen?
Att när du påstår att 240W=390W samtidigt som du predikar en trossats där en varm yta värms upp av en iskall gas på grund av att naturlagarna för strålning inte gäller för jordytan, då är det inte jag som är i behov av ödmjukhet.
Jag visste inte att du jobbar som chaufför, men det förklarar ju en del.
Ja, det är ju detta som har byggt hela klimathotet. Bra källa till din hypotes.
Citat:
Ställer du dig aldrig frågan om folk med examen i teknisk fysik med doktorsgrader kanske är mer kapabla än någon som inte vet hur medelvärden räknas ut att kontemplera i detta ämne?
Den här kommentaren är full av bekräftelse. Jag har fått liknande förr när jag har diskuterat ämnet på andra internationella forum, bloggar och klimathotssidor. När den dyker upp då vet man att motståndaren är överkörd och nere för räkning eftersom det är en hänvisning till auktoritet istället för vetenskap.