2016-10-22, 10:29
Medlem
jpettersson1991s avatar
Vill du deffa så är det kaloriunderskott. Styrketräning, proteinrik kost och underskott.
Citera
2016-10-22, 10:35
Medlem
Merwinnas avatar
Överleva skulle man nog, men sådan någon skrev skulle man hinna få skörbjugg eftersom ägg inte innehåller C-vitamin. De innehåller inte heller fibrer, så tarmen får inget att arbeta med. Ta bort ett par ägg och lägg till en apelsin, ett par (borstade men oskalade) morötter och en skiva grovt bröd med ett tunt lager smör (jo lite fett behöver man tillföra) om dagen. Eller strunta i smöret och drick ett glas grön mjölk.

Detta förutsatt att du verkligen är överviktig, annars blir det för lite kalorier.
Citera
2016-10-22, 10:44
Medlem
Darkspaces avatar
Men om jag kör något sånt här t ex.

tre portioner havregrynsgröt
Tio ägg (fördelat under dagen med några till gröten)
fyra burkar tonfisk
1 Apelsin

broccoli (hur jag känner för, mest för mättnaden och energin)

är 184 och väger 80kg

Vill mest bli mer slimmad få synliga magrutor.
Citera
2016-10-22, 10:48
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkspace
Men om jag kör något sånt här t ex.

tre portioner havregrynsgröt
Tio ägg (fördelat under dagen med några till gröten)
fyra burkar tonfisk
1 Apelsin

broccoli (hur jag känner för, mest för mättnaden och energin)

är 184 och väger 80kg

Vill mest bli mer slimmad få synliga magrutor.

Det lär fungera, jag gillar själv ensidiga koster då det är otroligt lätta att räkna på. Men kör inte ensidigt för länge, det är alltid någon vitamin man får underskott på i längden med ensidig kost.
Citera
2016-10-22, 10:51
Medlem
Darkspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Det lär fungera, jag gillar själv ensidiga koster då det är otroligt lätta att räkna på. Men kör inte ensidigt för länge, det är alltid någon vitamin man får underskott på i längden med ensidig kost.

Nice kan lägga till någon multivitamin tablett också iofs.

Tänkte köra på detta en 5 månader iallafall och se hur det går. Samtidigt som jag lyfter lite vikter på gymmet och joggar.
Citera
2016-10-22, 10:53
Medlem
Kar--i--Gnagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Överleva skulle man nog, men sådan någon skrev skulle man hinna få skörbjugg eftersom ägg inte innehåller C-vitamin. De innehåller inte heller fibrer, så tarmen får inget att arbeta med. Ta bort ett par ägg och lägg till en apelsin, ett par (borstade men oskalade) morötter och en skiva grovt bröd med ett tunt lager smör (jo lite fett behöver man tillföra) om dagen. Eller strunta i smöret och drick ett glas grön mjölk.

Detta förutsatt att du verkligen är överviktig, annars blir det för lite kalorier.

Bör inte äggulan täcka fettbehovet?
Hinner man verkligen få skörbjugg på 3 månader?

Ts, vill du deffa så gör det med en blandat kost, mer variation än ägg, tonfisk och gröt i alla fall. Du kommer förmodligen aldrig kunna äta något av ovanstående igen om du gör detta. Eller du kanske kan, men huh vilka äckelkänslor det kommer att skapa i dig.

Deffa är varken svårt eller tidskrävande (kanske i början, säg 1 månad då du måste lära dig allt, om du inte redan har kunskapen då) och behöver INTE begränsa dina matvanor. När jag deffade käkade jag lika varierat som alltid.
Citera
2016-10-22, 10:55
Medlem
Darkspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kar--i--Gnaget
Bör inte äggulan täcka fettbehovet?
Hinner man verkligen få skörbjugg på 3 månader?

Ts, vill du deffa så gör det med en blandat kost, mer variation än ägg, tonfisk och gröt i alla fall. Du kommer förmodligen aldrig kunna äta något av ovanstående igen om du gör detta. Eller du kanske kan, men huh vilka äckelkänslor det kommer att skapa i dig.

Deffa är varken svårt eller tidskrävande (kanske i början, säg 1 månad då du måste lära dig allt, om du inte redan har kunskapen då) och behöver INTE begränsa dina matvanor. När jag deffade käkade jag lika varierat som alltid.

Förstår din tanke

Gillar enkelheten i det helt enkelt. Varierar säkert under tidens gång, typ som keso, makrill, kyckling filè t ex istället för tonfisk ibland, små justeringar för variation när den tiden kommer.

Men endå hålla samma minimala struktur. Dvs samma mängd men varierat med köttet exempelvis. men endå i samma mängd som t ex fyra burkar tonfisk och väga kyckling för att få samma värde som tonfisken.

Bara något jag tänkte på nu faktiskt, kan ju bli kul .
Senast redigerad av Darkspace 2016-10-22 kl. 11:00.
Citera
2016-10-22, 11:07
Medlem
Kar--i--Gnagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkspace
Förstår din tanke

Gillar enkelheten i det helt enkelt. Varierar säkert under tidens gång, typ som keso, makrill, kyckling filè t ex istället för tonfisk ibland, små justeringar för variation när den tiden kommer.

Men endå hålla samma minimala struktur. Dvs samma mängd men varierat med köttet exempelvis. men endå i samma mängd som t ex fyra burkar tonfisk och väga kyckling för att få samma värde som tonfisken.

Bara något jag tänkte på nu faktiskt, kan ju bli kul .

Absolut. Jag gillar enkelhet jag med, med variation dock.
Lax och torsk är två fiskar du kan variera med väldigt enkla recept. Räcker att bara byta ut potatisen mot ris eller byta ut några kryddor. Rikt som fan på proteiner och nyttiga fetter, omega 3 och är ENKELT att räkna kalorimängd på och slå det emot tonfisk och kyckling.

Har ju bara min egna erfarenhet att tala genom, men i början av min första deff så käkade jag ganska fyrkantigt. Tonfisk och lax var det typ. Blev drygt och jag hatade att deffa efter en vecka. Sen lärde jag mig mer hur man räknar kalorierna, väljer bra livsmedel (inom deffväg då) och så småningom lärde jag mig att jag ens inte behövde välja bort något livsmedel alls. Käkade hemgjord pizza på helger (givetvis inom kalorimålet) och halloumiburgare. Då vart det roligt att deffa.

Som sagt, bara min erfarenhet, vi äro alla olika!

Lycka till vilken väg du än väljer att gå!
Citera
2016-10-22, 11:12
Medlem
Darkspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kar--i--Gnaget
Absolut. Jag gillar enkelhet jag med, med variation dock.
Lax och torsk är två fiskar du kan variera med väldigt enkla recept. Räcker att bara byta ut potatisen mot ris eller byta ut några kryddor. Rikt som fan på proteiner och nyttiga fetter, omega 3 och är ENKELT att räkna kalorimängd på och slå det emot tonfisk och kyckling.

Har ju bara min egna erfarenhet att tala genom, men i början av min första deff så käkade jag ganska fyrkantigt. Tonfisk och lax var det typ. Blev drygt och jag hatade att deffa efter en vecka. Sen lärde jag mig mer hur man räknar kalorierna, väljer bra livsmedel (inom deffväg då) och så småningom lärde jag mig att jag ens inte behövde välja bort något livsmedel alls. Käkade hemgjord pizza på helger (givetvis inom kalorimålet) och halloumiburgare. Då vart det roligt att deffa.

Som sagt, bara min erfarenhet, vi äro alla olika!

Lycka till vilken väg du än väljer att gå!

Kanon, tackar för input
Ja man lär ju sig längs vägen hur man kan variera och hålla samma struktur så det inte förstör lixom.
Ja tack så mycket ser fram emot detta och är riktigt taggad.
Citera
2016-10-22, 11:13
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Själv kört enligt följande under en tid:

1] Siktat in mig på 1-1,5g protein/kg kroppsvikt samt totalt 1100-1500 kcal/dag.

2] Tung strikt styrketräning varvat med långa powerwalks. I takt med att vikten sjunker har
jag ökat intensitet, börjat jogga, därefter köra högintensiva intervaller. Skaderisken sjunker
markant om man håller sig till raska promenader då man väger som mest. I takt med att man stärker kroppen och tappar vikt kan man således även öka i träningsintensitet.

3] Hållit mig till tonfisk, ägg, kvarg, torsk, lax, kött. Tonfisk blir lätt jävligt äckligt när man trycker 3-4 burkar om dagen, tips: Bryt av smaken med jävligt starka såser, exempelvis tabasco eller liknande.

Dagens morgonvikt visade en förlust på 26,8kg på 4mån 12 dagar.
Har 3,2kg kvar till slutmål och deadline är satt till 20 november.

Håll koll på din morgonvikt( efter uträttade behov), kanske inte varje dag, men åtminstone 2-3ggr/v. Detta fyller enligt mig 2 viktiga funktioner. 1] Du ser åt vilket håll du går 2] Din motivation ökar i takt med att du ser positiva resultat, alternativt att du reglerar kcalmängd utifall det går åt fel håll.

Sätt upp delmål, själv gör jag det i 3 etapper.
Delmål 1, delmål 2, därefter slutgiltigt mål, sätt upp deadlines för respektive mål.

KÖTTA!!!
Citera
2016-10-22, 11:22
Medlem
Darkspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Själv kört enligt följande under en tid:

1] Siktat in mig på 1-1,5g protein/kg kroppsvikt samt totalt 1100-1500 kcal/dag.

2] Tung strikt styrketräning varvat med långa powerwalks. I takt med att vikten sjunker har
jag ökat intensitet, börjat jogga, därefter köra högintensiva intervaller. Skaderisken sjunker
markant om man håller sig till raska promenader då man väger som mest. I takt med att man stärker kroppen och tappar vikt kan man således även öka i träningsintensitet.

3] Hållit mig till tonfisk, ägg, kvarg, torsk, lax, kött. Tonfisk blir lätt jävligt äckligt när man trycker 3-4 burkar om dagen, tips: Bryt av smaken med jävligt starka såser, exempelvis tabasco eller liknande.

Dagens morgonvikt visade en förlust på 26,8kg på 4mån 12 dagar.
Har 3,2kg kvar till slutmål och deadline är satt till 20 november.

Håll koll på din morgonvikt( efter uträttade behov), kanske inte varje dag, men åtminstone 2-3ggr/v. Detta fyller enligt mig 2 viktiga funktioner. 1] Du ser åt vilket håll du går 2] Din motivation ökar i takt med att du ser positiva resultat, alternativt att du reglerar kcalmängd utifall det går åt fel håll.

Sätt upp delmål, själv gör jag det i 3 etapper.
Delmål 1, delmål 2, därefter slutgiltigt mål, sätt upp deadlines för respektive mål.

KÖTTA!!!

Awesome, uppskattar ditt inlägg, hjälper mig verkligen hur man kan justera/variera

Har digitalvåg (alltså sådan på golvet haha), och matvåg
Citera
2016-10-22, 11:24
Medlem
Darkspaces avatar
Tackar verkligen alla för era input i tråden, har hjälpt mig jättemycket i insikt på hur jag kan lägga upp det, variera och enda hålla samma mängd med mera.

Nu är jag redo för ändring! let`s go.

Edit: Även det här med vitaminer hade jag inte tänkt på så det hjälpte också så man inte får brist på det och blir sjuk t ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in