2016-10-21, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Det är inte fulspel att mörka träningsmetoder och upplägg. Att använda tillåtna medel som förbättrar prestationen och inte berätta om dem är inte fulspel. Ingen tävlingsmänska avslöjar sina knep åt motståndare.

I en tävling så är den normala moralen åsidosatt på så sätt att man inte behöver känna skuld för att man lurar en motståndare. I den speciella situationen gäller de regler man satt upp.
Det finns många sätt att luras. I skidåkning kan det vara en så enkel sak som att man gör ett ryck på ett visst ställe. Man utnyttjar motståndarens misstag, man försöker få motståndaren att tro att ett eventuellt ryck kommer någon annanstans. Inom vallning så avslöjar man heller inget och om en motståndare försöker spionera på ens vallningsmetoder så får han räkna med att bli vilseledd. Vallning är en del av skidåkningen (tyvärr).
Inom orientering så stämplar man vid en kontroll såsnabbt som möjligt och söker sig bort så att en eventuell motståndare som ser en inte skall veta att man redan varit vid kontrollen. På detta sätt blev Tove Alexandersson lurad av Minna Kauppi vid en stafett för ett par år sen. Det ingår.
Jag har tränat lite kampsport på lekfull nivå och slagit mina vänner på käften, och fått på käften. Man fintas och luras och det är en del av det spel som ingår. Men man håller sig till de regler man satt upp. Man slår inte under bältet. Sen när tävlingen är över återgår man till verkligheten.

Men ditt sätt att beskriva att jag tänjer på de moraliska reglerna får mig att inse att det är en intellektuell dvärg jag pratar med. En typiskt självgod svensk skriker om moral utan att veta vad det är. Som en papegoja uprepar ni moral, gråzon, fulspel, regler, moral...

Du lever i din lilla säkra bubbla, och du har verkligen hängt upp dig på ordet gråzon utan att förstå innebörden din stackare.
Föreslår att alla lämnar dig ifred, och helt enkelt ignorerar dina inlägg.
Citera
2016-10-21, 22:33
Medlem
Citat:
Det är inte fulspel att mörka träningsmetoder och upplägg. Att använda tillåtna medel som förbättrar prestationen och inte berätta om dem är inte fulspel. Ingen tävlingsmänska avslöjar sina knep åt motståndare.

I en tävling så är den normala moralen åsidosatt på så sätt att man inte behöver känna skuld för att man lurar en motståndare. I den speciella situationen gäller de regler man satt upp.
Det finns många sätt att luras. I skidåkning kan det vara en så enkel sak som att man gör ett ryck på ett visst ställe. Man utnyttjar motståndarens misstag, man försöker få motståndaren att tro att ett eventuellt ryck kommer någon annanstans. Inom vallning så avslöjar man heller inget och om en motståndare försöker spionera på ens vallningsmetoder så får han räkna med att bli vilseledd. Vallning är en del av skidåkningen (tyvärr).
Inom orientering så stämplar man vid en kontroll såsnabbt som möjligt och söker sig bort så att en eventuell motståndare som ser en inte skall veta att man redan varit vid kontrollen. På detta sätt blev Tove Alexandersson lurad av Minna Kauppi vid en stafett för ett par år sen. Det ingår.
Jag har tränat lite kampsport på lekfull nivå och slagit mina vänner på käften, och fått på käften. Man fintas och luras och det är en del av det spel som ingår. Men man håller sig till de regler man satt upp. Man slår inte under bältet. Sen när tävlingen är över återgår man till verkligheten.

Men ditt sätt att beskriva att jag tänjer på de moraliska reglerna får mig att inse att det är en intellektuell dvärg jag pratar med. En typiskt självgod svensk skriker om moral utan att veta vad det är. Som en papegoja uprepar ni moral, gråzon, fulspel, regler, moral...

Haha det är inge idé att förklar för nån som inget begrip. Det bevisar du när du jämför valla och astmamedicineringen. Du kommer med icke relevanta jämförelser och bemöter inte konflikten mellan vad medspelare och åskådare förväntar sig vs det beteende astmamedicineringen är exempel på. Den konflikten belyser ju varför den allmänna uppfattningen om god moral är relevant inom idrotten.
Senast redigerad av grobiankungen 2016-10-21 kl. 22:59.
Citera
2016-10-21, 22:34
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Var någonstans i mitt inlägg tycker du att jag inte står för fair play? Fair play är att hålla sig till reglerna. Inom en sport som skidåkning, tex masstarter och stafetter blir det ofta en del gruff. Man måste ta för sig det går inte att vika undan och vara snäll. I en sådan situation blir det ofta en bedömningssak huruvida någon gått över gränsen. I fotboll och hockey så dribblar man och fintar och försöker lura bort sina motståndare. När man lyckas så får man applåder. Du tar golfen som ett exempel. Det är en helt annan sorts sport. Där spelar man för sig själv och i reglerna finns uppförandkoder (gissar jag). Men även där så mörkar man nog om man har någon speciell träningsmetod eller nåt speciellt sätt att slå sina slag, precis som i pingis, tennis.. Att vissa svenska tennisspelare överdrivit sportmanshipen är en annan sak. Fast egentligen är det ju bara regelrätt att en boll som är inne bedöms som inne. De följer bara reglerna om de ger bort den på rätt grunder.
Min sportmanship och moral överstiger nog din och gemene svensks självgodhet.

Min sportmanship och moral överstiger nog din och gemene svensks.... Jag söker febrilt efter ett epitet på dylika yttranden, få se.. självgod kanske?

Idrott blir sällan vackrare än när Kristian Karlsson i en tuff bordtennismatch mot favorittippad kines i OS senast, korrigerar domaren och ger kinesen poängen i ett avgörande läge. Han förlorar matchen men kan bära huvudet högt som en utövare som beaktat OS kärnvärden: att det viktigaste inte är att sträva efter att vinna, utan att deltagandet och strävan efter personlig excellens, att utvecklas och göra sitt allra bästa, i sig är ett värdigt mål.

Din postmoderna syn med nihilistiska underströmmar är en stark trend i alltifrån storpolitik till mänskliga relationer. Om den får fullt genomslag i idrotten, är idrotten död. Norsk skidåkning har utifrån sin maktposition under en rad år agerat efter epitetet segra till varje pris. Det som kommit fram sista månaderna är ju dessutom rena regelbrott. I och med detta är skidåkningen som sport hotad inifrån.

Att kalla meningsmotståndare för intellektuella dvärgar säger en hel del om dig som person.
Citera
2016-10-21, 23:10
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Lasse Anrell har 100% rätt. Norska landslaget bör stängas av. Det är solklart att de dopar sig. Bredden de har förklarar inte de extrema resultaten. Att de generellt är lite bättre köper nog de flesta. Bredden ger det. Men den resultatdominans är för stor. Jag menar vadå 45 av 62 guldmedaljörer käkar astmamedicin. Morsning korsning.

Visst, astmamedicin är inte dopingklassat...om du har astma. Annars är du både läkemedelsmissbrukare och en fuskare.

Enkelt att kolla. En spirometritest så vet vi om luftvägarna är trånga och reaktiva. Om inte...ingen astma. Typ.

Skulle också vilja veta deras blodvärden. Kalla, som ser vältränat normal ut är 1.62 och väger 59kg. Johaug är lika lång och väger 46! Eftersom att de inte direkt är överviktiga getton, så saknar hon alltså 13kg!!! muskler och åker fortfarande snabbare.

Bloddoping. Enda svaret.

Stäng av allihop.

Den ende som jag inte tror är i närheten av doping är Northug. Lite mer upp och ner, samt naturligt dopad som Svan...med en rejäl dos grav ADHD. Kan det vara därför han inte kör med övriga norska landslaget.
Citera
2016-10-21, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Col.Kilgore

Den ende som jag inte tror är i närheten av doping är Northug. Lite mer upp och ner, samt naturligt dopad som Svan...med en rejäl dos grav ADHD. Kan det vara därför han inte kör med övriga norska landslaget.

Varför tror du han lämnade landslaget? Jag tror att han inte tyckte astma grejerna är moraliskt förvarbart och han och lämnade skeppet innan det går under. Jag lovar, det kommer komma fler avslöjanden och jag tror minst en till på damsidan kommer åka fast för samma substans som Johaug.

Korthuset rasar.
Citera
2016-10-21, 23:33
Medlem
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/presidenten-da-ska-johaug-straffas-hart/

Fis-presidenten säger rakt ut att han tvivlar på Johaugs historia och pratar om 4 års avstängning.
Citera
2016-10-21, 23:39
Medlem
Shut up donnies avatar
Citat:
Lasse Anrell har 100% rätt. Norska landslaget bör stängas av. Det är solklart att de dopar sig. Bredden de har förklarar inte de extrema resultaten. Att de generellt är lite bättre köper nog de flesta. Bredden ger det. Men den resultatdominans är för stor. Jag menar vadå 45 av 62 guldmedaljörer käkar astmamedicin. Morsning korsning.

Visst, astmamedicin är inte dopingklassat...om du har astma. Annars är du både läkemedelsmissbrukare och en fuskare.

Enkelt att kolla. En spirometritest så vet vi om luftvägarna är trånga och reaktiva. Om inte...ingen astma. Typ.

Skulle också vilja veta deras blodvärden. Kalla, som ser vältränat normal ut är 1.62 och väger 59kg. Johaug är lika lång och väger 46! Eftersom att de inte direkt är överviktiga getton, så saknar hon alltså 13kg!!! muskler och åker fortfarande snabbare.

Bloddoping. Enda svaret.

Stäng av allihop.

Njae, Johaug är inte alls särskilt snabb. Det är ju uppför som hon vinner tid.
Citera
2016-10-21, 23:40
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
...till skillnad från Finnarna så har väl Norge gjort läxan och städar upp efter sig. Men någon stans goofar någon. Då smäller det.

Johaug får nog 4 år. Med all rätta.
Citera
2016-10-21, 23:40
Medlem
Shut up donnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niddloom
Varför tror du han lämnade landslaget? Jag tror att han inte tyckte astma grejerna är moraliskt förvarbart och han och lämnade skeppet innan det går under. Jag lovar, det kommer komma fler avslöjanden och jag tror minst en till på damsidan kommer åka fast för samma substans som Johaug.

Korthuset rasar.

Han har ju gått ut och försvarat MJS.
Citera
2016-10-21, 23:48
Medlem
Citat:
...till skillnad från Finnarna så har väl Norge gjort läxan och städar upp efter sig. Men någon stans goofar någon. Då smäller det.

Johaug får nog 4 år. Med all rätta.

Jag vet inte generellt hur dopingarbetet ser ut i Finland, men jag tror faktiskt att de har blivit mycket bättre. Uunder samma period som Johaug inte testades en enda gång (maj-september), testades Krista Pärmäkoski fem gånger.
Citera
2016-10-21, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shut up donnie
Han har ju gått ut och försvarat MJS.

Jo, men det måste man göra som patriotisk norrman. Men annars tror jag Northug är den typ av person som aldrig skulle dopa sig. Han är för envis för att fuska
Citera
2016-10-22, 00:14
Medlem
geir44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Ingen fara, Magnus vinner.

Den önskan du har om att vara världens smartaste kan du i och för sig helt ta bort då ni inte är i närhteten av den meriten.

Och vad vet du om det? Som är svensk och från 87 % landet....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in