2016-10-21, 18:31
Medlem
Skorpion76s avatar
Jag har startat upp ett allmänt diskussionsforum. Det är inte riktigt färdigbyggt än, men jag vet inte hur jag ska få andra användare att vilja komma dit. Ännu har jag inte skrivit något i forumet. Det ser väldigt tomt ut, men om du ser det här kan du väl ändå ta dig en titt på forumet.
http://klotterplanket1.egetforum.se/
En användare som har tittat på mitt forum frågar om jag har skrivit någonting i sökvägarna till forumet. Det har jag inte gjort eftersom jag inte vet hur man gör. Det ska tydligen göras med html på något förbaskat vänster och det är jag riktigt kass på. Skulle du som ser det här vilja hjälpa mig med det?
Citera
2016-10-21, 19:09
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Mja, ett forum som är färdigbyggt från phpBB. En registrering och lite klickade och allt är färdigt. Tråkig layout. Tråkigt med massa banners. Tråkigt med engelska/svenska som blandas.

Vad är inriktningen på forumet? D.v.s vad ska innehållet bestå av?
Citera
2016-10-21, 19:24
Medlem
Vad är syftet med forumet? Vad ska det handla om?
Citera
2016-10-21, 20:04
Medlem
Protons avatar
Egna projekt --> Övriga utvecklingsfrågor
/Moderator
Citera
2016-10-21, 20:10
Medlem
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpion76
Jag har startat upp ett allmänt diskussionsforum. Det är inte riktigt färdigbyggt än, men jag vet inte hur jag ska få andra användare att vilja komma dit. Ännu har jag inte skrivit något i forumet. Det ser väldigt tomt ut, men om du ser det här kan du väl ändå ta dig en titt på forumet.
http://klotterplanket1.egetforum.se/
En användare som har tittat på mitt forum frågar om jag har skrivit någonting i sökvägarna till forumet. Det har jag inte gjort eftersom jag inte vet hur man gör. Det ska tydligen göras med html på något förbaskat vänster och det är jag riktigt kass på. Skulle du som ser det här vilja hjälpa mig med det?
Uttalandet
Citat:
jag har skrivit någonting i sökvägarna till forumet
är helt obegripligt och rent nonsens. Vad betyder det där?
Citera
2016-10-21, 21:58
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Det är inte riktigt färdigbyggt än, men jag vet inte hur jag ska få andra användare att vilja komma dit.
Varför skulle någon hellre vilja besöka ditt forum än flashback eller familjeliv eller någon annat? Vad är det som gör att ditt forum blir bra?

Inte är det formen, knappast innnehållet och sannerligen inte noggrannheten i stavning… "Surfpkattor, läsplattor, ritplattor" och "Aökohol och Drogpolitik".

Om inte ens du själv tar ditt forum på allvar, varför skulle någon annan göra det?

Hur någon ens skulle vilja ha ett forum hos ett företag där avtalet stipulerar "Web 2.0 kan säga upp din tillgång till alla eller någon del av hemsidan när som helst, med eller utan orsak, med eller utan uppsägningstid med omedelbar verkan." förstår jag inte alls.

Varför sätter du inte upp ett helt eget forum istället?
Utan alla dessa underliga regler du måste förhålla dig till?
Citera
2016-10-22, 07:01
Medlem
Skorpion76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Mja, ett forum som är färdigbyggt från phpBB. En registrering och lite klickade och allt är färdigt. Tråkig layout. Tråkigt med massa banners. Tråkigt med engelska/svenska som blandas.

Vad är inriktningen på forumet? D.v.s vad ska innehållet bestå av?
Tanken är det ska vara ett allmänt forum som ska handla om lite vad som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av buranshe
Vad är syftet med forumet? Vad ska det handla om?
Det är ett allmän, diskussionsforum, helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Uttalandet är helt obegripligt och rent nonsens. Vad betyder det där?
Det vet jag inte riktigt. Det förstår inte jag heller, men det var någon på iFokus som påstod att man ska göra så.

Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon

Varför skulle någon hellre vilja besöka ditt forum än flashback eller familjeliv eller någon annat? Vad är det som gör att ditt forum blir bra?

Inte är det formen, knappast innnehållet och sannerligen inte noggrannheten i stavning… "Surfpkattor, läsplattor, ritplattor" och "Aökohol och Drogpolitik".

Om inte ens du själv tar ditt forum på allvar, varför skulle någon annan göra det?

Hur någon ens skulle vilja ha ett forum hos ett företag där avtalet stipulerar "Web 2.0 kan säga upp din tillgång till alla eller någon del av hemsidan när som helst, med eller utan orsak, med eller utan uppsägningstid med omedelbar verkan." förstår jag inte alls.

Varför sätter du inte upp ett helt eget forum istället?
Utan alla dessa underliga regler du måste förhålla dig till?
Stavfelen är rättade. Tack för att du påtalade dem. De hade jag inte sett förrän du talade om det. Självklart tar jag mitt forum på största allvar. Varför skulle jag inte göra det? De är helt befängt att påstå någonting annat. Var menar du att jag skulle kunna sätta upp ett helt eget forum? vB är visserligen ett bra programmeringsspråk och layouten ser verkligen fräck ut, men problemet är att det kostar att sätta upp ett forum där och jag kan inte betala.
Familjeliv har jag hängt på en del, men det forumet är så jobbigt eftersom det hänger sig titt som tätt. Dessutom kan man inte heller redigera redan publicerade poster i efterhand. Det har jag påtalat för dem, men jag har fått svaret att det inte går att göra någonting åt. Annars är det väldigt bra och har ett bra utbud av kategorier.
Senast redigerad av Skorpion76 2016-10-22 kl. 07:06.
Citera
2016-10-22, 10:57
Bannlyst
Försöker du kopier flashback? Det kommer aldrig gå.
Alla besökare går till flashback istället för ditt forum.
Keep it real du kommer inte få medlemmar.
Flashback is the shit.

För att folk ska lättare hitta din sida på google lägger du in denna kod i index.php eller i nån jävla .php fil vet inte vilka filer du har.

Kod:
<title>klotterplanket1.egetforum.se - Forum för datorer - Diskutera datorer - Politik - Resor etc</title>
Citera
2016-10-22, 11:05
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Tanken är det ska vara ett allmänt forum som ska handla om lite vad som helst.

Det är ett allmän, diskussionsforum, helt enkelt.

Det vet jag inte riktigt. Det förstår inte jag heller, men det var någon på iFokus som påstod att man ska göra så.

Stavfelen är rättade. Tack för att du påtalade dem. De hade jag inte sett förrän du talade om det. Självklart tar jag mitt forum på största allvar. Varför skulle jag inte göra det? De är helt befängt att påstå någonting annat. Var menar du att jag skulle kunna sätta upp ett helt eget forum? vB är visserligen ett bra programmeringsspråk och layouten ser verkligen fräck ut, men problemet är att det kostar att sätta upp ett forum där och jag kan inte betala.
Familjeliv har jag hängt på en del, men det forumet är så jobbigt eftersom det hänger sig titt som tätt. Dessutom kan man inte heller redigera redan publicerade poster i efterhand. Det har jag påtalat för dem, men jag har fått svaret att det inte går att göra någonting åt. Annars är det väldigt bra och har ett bra utbud av kategorier.

Fördelen med gratisforum (färdiginstallerat forum med fast programvara + server) är att det fungerar utmärkt att träna på. Man lär sig hantera kontrollpanelen och man lär sig också hur man bygger ut forumet.

Nackdelen är att gratisforum ser tråkiga ut, dom innehåller reklam, man kan normalt sett inte förändra i programvaran, man kan inte ladda in MODS, dvs ny programvara, vilket innebär att du inte kan förse ditt forum med nya funktioner.

Jag har själv jobbat med både Single Machines Forum (SMF) och vBulletin. SMF är gratis men är helt öppet att förändra genom att ladda ner nya funktionsprogram. vBulletin kostar lite pengar men och känns en aning säkrare om man har stora forum med mycket trafik.

SMF finns som en nybörjarversion här...

http://www.smfforfree.com/

Det inkluderar färdigprogramvara + plats på en server. Kostar ingenting. Med ett sånt forum så kan du lära dig hur man bygger ett forum, hur man hanterar medlemmar m m.

Ledsnar du har det inte kostat dig någonting. OM du tycker att själva programvaran känns lättarbetad (vilket den är) så kan du senare ladda ner och installera riktigt SMF-programvara från...

http://www.simplemachines.org/

Då får du en programvara som du kan påverka själv, du får en bra supportsida, du slipper all reklam och du kan utforma ditt forum i princip hur du vill.

Det finns t ex massor med olika teman som du antingen kan ladda ner och använda direkt eller som du kan ladda ner och modifiera efter eget huvud.

Jag kan eventuellt visa dig ett exempel på hur man kan modifiera ett tema.
Citera
2016-10-22, 13:27
Medlem
Ju mer allmänt ditt diskussionsforum är, desto svårare kommer det bli att locka dit folk. Det finns så mycket sociala media nu, folk orkar inte vara med överallt. De kommer använda ditt forum om de hittar något där som inte finns på andra ställen. Det du erbjuder med ditt forum finns redan t ex här på Flashback. Varför ska de skriva om läsplattor på ditt forum och få 1-2 svar i bästa fall när de kan skriva här och få kanske 100 svar? Det är så du måste tänka.
Citera
2016-10-22, 14:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av buranshe
Ju mer allmänt ditt diskussionsforum är, desto svårare kommer det bli att locka dit folk. Det finns så mycket sociala media nu, folk orkar inte vara med överallt. De kommer använda ditt forum om de hittar något där som inte finns på andra ställen. Det du erbjuder med ditt forum finns redan t ex här på Flashback. Varför ska de skriva om läsplattor på ditt forum och få 1-2 svar i bästa fall när de kan skriva här och få kanske 100 svar? Det är så du måste tänka.

Precis. Sanningen kan svida men så är det.
Facebook har så många olika grupper för så många olika saker.
Alla är online på facebook 24/7

Om du vill köra vidare hadde jag hellre kört nån gratis host så kan man åtminstonde modiefiera forumet hur man vill.
Citera
2016-10-22, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B5iK4D3Li5K
Precis. Sanningen kan svida men så är det.
Facebook har så många olika grupper för så många olika saker.
Alla är online på facebook 24/7

Om du vill köra vidare hadde jag hellre kört nån gratis host så kan man åtminstonde modiefiera forumet hur man vill.

Är det 2011? Finns det någon människa under 30 som använder facebook fortfarande?

On topic:
Håller med alla andra i tråden. Om du ska starta ett forum måste du åtminstone ha en anledning till att folk ska använda ditt forum istället för andras.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in