Citat:
Ursprungligen postat av
Skorpion76
Tanken är det ska vara ett allmänt forum som ska handla om lite vad som helst.
Det är ett allmän, diskussionsforum, helt enkelt.
Det vet jag inte riktigt. Det förstår inte jag heller, men det var någon på iFokus som påstod att man ska göra så.
Stavfelen är rättade. Tack för att du påtalade dem. De hade jag inte sett förrän du talade om det. Självklart tar jag mitt forum på största allvar. Varför skulle jag inte göra det? De är helt befängt att påstå någonting annat. Var menar du att jag skulle kunna sätta upp ett helt eget forum? vB är visserligen ett bra programmeringsspråk och layouten ser verkligen fräck ut, men problemet är att det kostar att sätta upp ett forum där och jag kan inte betala.
Familjeliv har jag hängt på en del, men det forumet är så jobbigt eftersom det hänger sig titt som tätt. Dessutom kan man inte heller redigera redan publicerade poster i efterhand. Det har jag påtalat för dem, men jag har fått svaret att det inte går att göra någonting åt. Annars är det väldigt bra och har ett bra utbud av kategorier.
Fördelen med gratisforum (färdiginstallerat forum med fast programvara + server) är att det fungerar utmärkt att träna på. Man lär sig hantera kontrollpanelen och man lär sig också hur man bygger ut forumet.
Nackdelen är att gratisforum ser tråkiga ut, dom innehåller reklam, man kan normalt sett inte förändra i programvaran, man kan inte ladda in MODS, dvs ny programvara, vilket innebär att du inte kan förse ditt forum med nya funktioner.
Jag har själv jobbat med både Single Machines Forum (SMF) och vBulletin. SMF är gratis men är helt öppet att förändra genom att ladda ner nya funktionsprogram. vBulletin kostar lite pengar men och känns en aning säkrare om man har stora forum med mycket trafik.
SMF finns som en nybörjarversion här...
http://www.smfforfree.com/
Det inkluderar färdigprogramvara + plats på en server. Kostar ingenting. Med ett sånt forum så kan du lära dig hur man bygger ett forum, hur man hanterar medlemmar m m.
Ledsnar du har det inte kostat dig någonting. OM du tycker att själva programvaran känns lättarbetad (vilket den är) så kan du senare ladda ner och installera riktigt SMF-programvara från...
http://www.simplemachines.org/
Då får du en programvara som du kan påverka själv, du får en bra supportsida, du slipper all reklam och du kan utforma ditt forum i princip hur du vill.
Det finns t ex massor med olika teman som du antingen kan ladda ner och använda direkt eller som du kan ladda ner och modifiera efter eget huvud.
Jag kan eventuellt visa dig ett exempel på hur man kan modifiera ett tema.