2016-10-21, 16:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Om friska idrottare petar i sig allsköns mediciner designade för sjuka människor i prestationshöjande syfte ( nu pratar jag inte typ vitaminpiller) är detta doping och omoraliskt. Det är nog vad de flesta och även WADA anser.

Det handlar om att receptbelagda mediciner skrivs ut till friska personer.
Går du till din husläkare och säger : " Jag vill ha lite Ventoline hemma, i förebyggande syfte, som jag kan ta när jag är ute och skidor".

Vad tror du husläkaren skulle säga då? Kanske " Jag skriver bara ut Ventoline om du har en diagnosticerad astma"... De flets amediciner har biverkningar vilket vi sett på både Björgen och Sundby.. De har fått hjärtproblem.

Simmaren Oen dog pga massivt intag av mediciner. Den officiella dödsorsaken är naturligtvis "kroniskt hjärtfel"..
Citera
2016-10-21, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shut up donnie
Herrarna har ju dominerat rätt kraftigt de också. Ryssar och andra har ju ett gäng jvm medaljer de också.

Norge är ett skitland. Det hade visat med all tydlighet.. De har i 25 år sagt" Astmamediciner har inga prestationshöjande effekter på frisk".. Ändå har Norge aldrig visat upp ett landslag de senaste 25 åren med skidåkare utan mediciner. 42 OS-medaöjer av 69 är tagna med skidåkare med astmamediciner.

Hela norska damlandslaget har astma eller tar astmamediciner. Förbjud astmamediciner med en gång. Alla inser att personer som intar astmamediciner skall dominera en hjärt-lungsport som skidåkning.

Förbjud all medicinering i norska skidlandslag för de kan inte hantera regler.
Alla är nog överens om att Norge nu skall visa världen att de kan konkurrera högst upp.. UTAN astmamediciner.
Citera
2016-10-21, 16:26
Medlem
Snälla nån doping bedrivs för att undvika överträning under de hårdaste träningsperioderna. Per Elofsson la av för att han var övertränad ja men varför ? och som en bieffekt upptäckte han det var lönlöst när Finnarna och Norrmännen bedrev systematisk astma doping och bloddoping. Norrmännen har sysslat med astmadoping på avancerad nivå sedan Lillehammer 1994 det VET jag men jag tänker inte berätta hur för det struntar jag uppriktigt sagt i.
Citera
2016-10-21, 16:27
Medlem
Norrmännen tycker inte ens det är konstigt med astmadoping. Förbjud all astmamedicin direkt.
Citera
2016-10-21, 16:30
Medlem
Om någon kunde granska norrmännen sedan 1994 skulle skrämmande fakta dyka upp och ja det kanske är lika bra att låta bli för det skulle döda hela skidsporten.
Citera
2016-10-21, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Har själv skrivit flera inlägg på twitter ("sportnorden12"), där jag menar det är helt naturligt att de norska damerna dominerar i skidspåret på det sättet de gör just nu, även utan doping..

Det är alltså 6 st (Jacobsen, Johaug, Falla, Flugstad Östberg, Weng & Haga) individuella JVM-mästare + Björgen som de har i A-landslaget just nu, som sparrar varandra..

Inga tjejer som bara dykt upp här och nu, direkt..

Sverge har åxå haft väldigt många duktiga på tjej sidan som unga tyvärr är de några av dom som blev knäckta av sjukdomar... norskorna verkar ju klara att hålla sig friska å träna hårt väldigt bra när dom går från bra juniorer till seniorer.. men får man bra hjälp av mediciner för friska kanske de underlättar
Senast redigerad av Johanhaa 2016-10-21 kl. 16:33.
Citera
2016-10-21, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shut up donnie
Herrarna har ju dominerat rätt kraftigt de också. Ryssar och andra har ju ett gäng jvm medaljer de också.

Jo, men kolla även på långloppscirkusen där norska herrarna dominerar totalt, de ingår ju inte i Norska Skidförbundets regi..

Japp, stämmer med ryssarna, kanske har en sämre organisation än Norge på A-lagsnivå, har även snackats om att Ryssland jagar mer tidig framgång och "bränner ut" sina åkare, medan Sverige & Norge satsar mer långsiktigt och ser JVM mer som utbildning inför en förhoppningsvis lång seniorkarriär..
Citera
2016-10-21, 16:34
Medlem
welcometorealitys avatar
De senaste 3 åren så har den Norska Skidlandslaget tagit mediciner i en egen trailer, skriver Adressa.

http://www.adressa.no/100Sport/langrenn/article844605.snd

Citat:
Norske løpere tar medisiner i smøretraileren under skirenn

Citat:
For å prestere bedre
Senast redigerad av welcometoreality 2016-10-21 kl. 16:36.
Citera
2016-10-21, 16:38
Medlem
http://www.vg.no/sport/langrenn/langrenn/eks-justisminister-anne-holt-mener-drapsmenn-har-bedre-rettsvern-enn-johaug/a/23826107/
F.d. justitieminister i Norge, Anne Holt, ger sig in i debatten och ondgör sig över att misstänkta mördare har en starkare rättssäkerhet än Johaug. Man kan ju tycka att en f.d. justitieminister förstår att det är extra viktigt med rättssäkerhet i straffrätt där det uttömda straffet utgör en inskränkning i den dömdes mänskliga rättigheter. Att få leva på att utöva sin idrott däremot är en förmån och därför kan idrottsrörelsen med gott samvete kosta på sig att ha en mer pragmatisk inställning till hur man avgör skuldfrågan i dopningsfall.

Sättet som NSF och officiella Norge sluter upp bakom Johaug är ohederligt, populistiskt och fördummar debatten.
Citera
2016-10-21, 16:45
Medlem
Shut up donnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mamil
http://www.vg.no/sport/langrenn/langrenn/eks-justisminister-anne-holt-mener-drapsmenn-har-bedre-rettsvern-enn-johaug/a/23826107/
F.d. justitieminister i Norge, Anne Holt, ger sig in i debatten och ondgör sig över att misstänkta mördare har en starkare rättssäkerhet än Johaug. Man kan ju tycka att en f.d. justitieminister förstår att det är extra viktigt med rättssäkerhet i straffrätt där det uttömda straffet utgör en inskränkning i den dömdes mänskliga rättigheter. Att få leva på att utöva sin idrott däremot är en förmån och därför kan idrottsrörelsen med gott samvete kosta på sig att ha en mer pragmatisk inställning till hur man avgör skuldfrågan i dopningsfall.

Sättet som NSF och officiella Norge sluter upp bakom Johaug är ohederligt, populistiskt och fördummar debatten.

Man baxnar...
Citera
2016-10-21, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Utgångspunkten är fyra år. Sen finns det straffrabatter om man har bevis som kan bevisa att man inte har någon skuld. Så om allt går rätt till ska Johaug få mellan 2-4 år.

The period of Ineligibility shall be four years where:
10.2.1.2 The anti-doping rule violation involves Specified Substance and the Anti-Doping Organization can establish that the antidoping rule violation was intentional.

10.2.2 If Article 10.2.1 does not apply, the period of Ineligibility shall be two years.

10.2.3 As used in Articles 10.2 and 10.3, the term “intentional” is meant to identify those Athletes
who cheat. The term, therefore, requires that the Athlete or other Person engaged in conduct which he or she knew constituted an anti-doping rule violation or knew that there was a significant risk that the conduct migh constitute or result in an anti-doping rule violation and manifestly disregarded that risk.

10.5 Reduction of the Period of Ineligibility based on No Significant Fault or Negligence

10.5.1.1 Specified Substances
Where the anti-doping rule violation involves a Specified Substance, and the Athlete or other Person can establish No Significant Fault or Negligence, then the period of Ineligibility shall be, at a minimum, a reprimand and no period of Ineligibility, and at a maximum, two years of Ineligibility, depending on the Athlete’s or other Person’s degree of Fault.

Johaug och hennes team kommer att trycka på 10.5 och 10.5.1.1. Enligt mig ska det dock inte gå. Det finns för många motsägelser i deras historia för att det ska vara möjligt. Dessutom har de nu sagt att Johaug har en skuld i det hela. Det gör att 10.5 och 10.5.1.1 inte ska vara möjlig att få igenom. Enligt mig är det 10.2.2 som är det enda rätta, d.v.s. två år. Mindre ska hon absolut inte ha.

Nästan, men du pekar på fel paragraf. En specified substance är sådan som är högre chans att få i sig av misstag, hit räknas inte anabola. Är det anabola är det 4 år i utgångsläget och kan man bevisa att man saknar uppsåt och inte vart grovt oaktsam är det 2 år. Kan man sedan bevisa att man är utan signifikant oaktsamhet är det minst 1 år. Detta med spcified substance är den nya regeländringen där det ligger på utövaren att bevisa oskuld om det inte är specified substance.

Kruxet för Johaug är att bevisa sin grad av oaktsamhet som du skriver. Detta kommer ju bli en bedömningsfråga. Kollar man på prejudikat bör det ligga mellan 2 och 4 år. Själv tippar jag 2.5-3 med tanke på den fina dopingmärkningen på paketet. Jag tycker dock 4 år då hon lika väl kan ha fått i sig detta med vilje eller genom nån spray.
Citera
2016-10-21, 17:00
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Nu blandar du nog ihop orden här..
Oetiskt är inte samma sak som olagligt/mot reglerna. Det är inte du som bestämmer vad som är oetiskt, det är inte heller WADA som gör det. Det är var och en som gör det. Så om folk säger att det är oetiskt så är det det för dom.

En sak som gör att man även objektivt skulle kunna ha synpunkter på norrmännens hantering av astmamediciner är att det till stor del är på grund av Kai-Håkon Carlsens studier och försäkran om att dom är verkningslösa för icke astmatiker som astmamedicinerna togs bort från dopinglistan för ett antal år sen. Samma Kai-Håkon Carlsen som nu har pumpat icke-astmatiska norrmän fulla med astmamediciner långt över vett och sans. Där kan man ju fråga sig om allt kanske snarare borde kallas bedrägeri istället för gråzon.

Nej jag blandar inte ihop. Moral (och etik) på wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/Moral

Citat:
Moral (av latinets adjektiv moralis, "det som rör sederna") är en kvalitativ egenskap i en handling, ett beteende eller hos en person att följa de etiska normerna, att följa god sed. Det kan också betyda förståelsen inför vad som är rätt och fel.[1] Med moral kan också avses regler och principer för handling som människor anser att det är deras plikt att leva efter.[2] Sådana regler och principer studeras särskilt i etiken.

Jag har kursiverat det jag uppfattar som kärnan.

Vissa regler i vårt samhälle anser jag mig inte vara förpliktigad att leva efter. I slutändan utgår jag ifrån att mitt handlande inte skall drabba någon orättvist. Jag begår inget orätt genom att bryta mot sådana regler som inte drabbar andra. En sådan sak är tex. överdrivna auktoritära ordningsregler som i princip bara begränsar mänskors frihet.
När det kommer till mediciner (och droger) så anser jag att staten inte skall bestämma över vad jag sätter i mig. Jag äger min kropp och staten har ingen rätt att bestämma över den. En del av överförmynderiet kan vara berättigat för att i vissa fall kan den enskilda mänskan inte förstå konsekvenserna, men i princip så skall man ändå ha friheten att själv bestämma.

I fråga om astmamediciner så gör skidåkarna inget mot någon annan. De bryter kanske mot en allmän villfarelse utsprungen ur en auktoritär ordnig men de har ju trots allt läkare till hjälp.
Men om medicinanvändningen skulle vara mot tävlingsreglerna så skulle de göra orätt mot sina medtävlare. Därför är det ur moralisk/etisk synvinkel av vikt att följa reglerna i det särskilda sammanhang de befinner sig. Regler och moral är inte samma men att bryta mot regler är att fuska och det är omoraliskt.

Om någon tycker att moral är något mer än att direkt eller indirekt skada andra mänskor och vill sätta strängare moraliska band på andra så har de själva redan inkräktat på andras frihet. Det finns inte särskilt mycket utrymme att tycka vad som helst om moral därmed. De gränser man kan tycka till inom bestäms av i vilken grad ens handlingar kan bedömas påverka andra.

Att norrmännen pumpar sig fulla med astmamediciner och samtidigt hävdar att det inte är prestationshöjande är ju bedrägari men de lever i samma värld som vi andra och har tillgång till samma kunskap och samma mediciner. Om norrmännen lurar svenskarna att kleta klister på hela skidan så är det också bedrägeri men det ingår faktiskt i tävlingens natur att utnyttja motståndarens svagheter. I en tävling så handlar det om att slå en motståndare med de medel reglerna tillåter. Däri ingår att utnyttja motståndarens uppenbara svagheter.
Det är till och med så att den arrangerade tävlingens natur är en frizon där man skall bekämpa andra för egen vinnings skull utan att behöva känna sig omoralisk. Den enda moralen man behöver bry sig om är att respektera reglerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in