Citat:
Ursprungligen postat av
Moplp
Visst har han fel ibland, precis som vi andra. Personligen ser jag inte att det skulle vara uteslutet, eller ens osannolikt, att YN mötte mördaren. Tvärtom får det anses troligt.
I övrigt är jag i stort enig med dig. Den - mot normen - omvända skottordningen och mordet i hastigt mod är en trolig beskrivning av vad som inträffade. Men hur konstellationen såg ut, om det nu fanns någon, vågar jag mig inte på att ha någon åsikt om.
Jag har haft fel många gånger i mitt liv. Men frågan är om jag har fel angående Nieminens påstådda möte med mördaren. Där hon aldrig kan påstå att hon mötte mördaren. Ändå mindre identifiera honom. Eftersom hon aldrig såg mordet.
Liksom att det är omöjligt att påstå att hon mötte mördaren utifrån de vittnen som beskrev mördarens klädsel på mordplatsen. Eftersom de varierade från midjekort täckjacka till Sherlockholmesmössa. Via barhuvad till knälång rock.
Detta är en ekvation med två kända storheter. YN och LJ. Och en konstant i form av mördaren.
Där hans flykt både kan beräknas och mätas i tid via eget lunkande. Helt i onödan. Eftersom den tiden saknar betydelse för andra tider.
Liksom att vad YN gjorde före sitt möte med mannen med fladdrande rock saknar betydelse. Där mötesplatsen kan bestämmas med geografiska koordinater.
Fakta är följande.
Ingen rekonstruktion har genomförts för att se hur lång tid YN med sällskap tog på sig efter träffen med LJ vid trappkrönet.
Den tiden som Jeppsson tog på sig innan han nådde trappkrönet låter sig inte beräknas. Det enda vi har är hans egna vittnesutsagor och sunt förnuft. Via logik och resonerande.
Där han hävdar följande.
Han var osäker på om han ens skulle följa efter.
Han ville ha ett stort avstånd mellan sig själv och skytten.
Han erkänner att han väntade en stund. Men hur lång tid är en stund.
https://www.youtube.com/watch?v=emQiyT122bg
http://www.leopoldreport.com/Karta.html
Börjar man då att att räkna på detta så stämmer det inte.
Normal promenadtakt är 5-6 kilometer i timmen. Vilket motsvarar runt 1,5 meter per sekund. Eller runt 90 meter per minut.
Hur långt befann sig då paret Nieminen från trappkrönet när man mötte mannen med den fladdrande rocken och väskan.
Ovanstående länkar visar att avståndet var kort. Vad ska vi uppskatta det till. 50 meter. 100 meter. Eller någonting annat.
Oavsett så kan inte LJ har varit längre efter mördaren på trappkrönet än den tid som det tog för YN att förflytta sig från mötesplatsen till trappkrönet. Plus tiden det skulle ta LJ att förflytta sig till samma plats.
En med nödvändighet uppseendeväckande kort tid. Som motsägs av LJs egna vittnesmål. Och även med sunt förnuft. Och där det är troligare att han förkortade sin tid efter mordet än att förlänga densamma.
För att då kunna få ihop påståndet om att YN mötte mördaren måste man påstå att.
YN tog lång på sig innan hon mötte Jeppsson efter mötet.
LJ sprang omedelbart efter mördaren.
Mördare väntade en bra stund innan han sprang nedför Bagarens gata. Eller att han ångrade sig efter att först tagit en annan väg och återvände.
Eller som vissa i denna tråden gör. Att förkorta LJs vittnesmål samtidigt som man förlänger YNs. Utan att inse att det ändå inte går ihop. Eftersom det inte handlar om sekunder. Det handlar om längre tid.