2016-10-21, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
GW har förstått att Nieminen var minst en minut för sent ute för att ha kunnat möta mördaren.

Men han har inte förstått att Lisbet besköts med det första skottet. Precis som att han inte läst vittnenas redogörelser. Och tar skottet mot Lisbet som ett bevis för att mördaren var en skicklig skytt.

Det är väl som han själv erkänner. Ibland har han uppåt väggarna fel.
Visst har han fel ibland, precis som vi andra. Personligen ser jag inte att det skulle vara uteslutet, eller ens osannolikt, att YN mötte mördaren. Tvärtom får det anses troligt.

I övrigt är jag i stort enig med dig. Den - mot normen - omvända skottordningen och mordet i hastigt mod är en trolig beskrivning av vad som inträffade. Men hur konstellationen såg ut, om det nu fanns någon, vågar jag mig inte på att ha någon åsikt om.
Citera
2016-10-21, 07:51
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det är möjligheten att OPs telefon var avlyssnad som Almbland menar var "en mikroskåpisk chans". Och jag håller med. Om man antar att det var en privatperson, eller organsiation bakom mordet som var någon annan än svensk säkerhetstjänst så var det praktiskt mycket svårt att genomföra en ordentlig avlyssning av OPs, eller någon annans, telefon i centrala sthlm vid den här tiden. Troligen ännu värre nu. Utifrån det så är Almblads bedömming helt vettig.
När det gäller wlakie talkie-iaktagelser så kom det endast in 2 sådana innan Hans Holmér gick ut i pressen och bad om fler. Och fler fick han. Ca 80 vittnen av olika kvalitet.
Och naturligtvis kommer vittnesmålen från gamla stan och mordplatsens närhet. Det är ju liksom ingen som ringer i en ett vittnesmål om WT-bärare i Bromma eller Åkeshov när dessa helt uppenbart inte har med saken att göra.
Att som reportern liksom insinuera att det är något jätteskumt att man bara har vittnesmål från dom områdena tyder på att Hr Reporten nog är mer intressrad av att skapa en bra story än att kritiskt utreda uppgifter.
Principiellt fungerar ett 2-glasfönster som en kondensatormikrofon. Riktar man en riktmikrofon mot ett 2-glasfönster kan man i de flesta fall höra och banda vad som sägs bakom fönsterrutorna.

Under den långa spaningen av Clark O. för narkotikaaffärer, vilket senast gav honom ett långt fängelsestraff, bodde han på landet i ett hus utanför Bryssel som avlyssnades via riktmikrofoner mot fönsterrutorna. Där kunde narkotikaspanarna klart höra och banda hur Ckark O. lade upp affärerna med narkotika.

Den avlyssningstekniken var känd och utvecklad långt innan 1986. Historiskt har man byggt känsliga riktmikrofoner för att spela in fågelsång: riktade mot fönster upptäckte man att dessa kan användas även som "spionmikrofoner", med särdeles bra resultat mot 2-glasfönster tack vare kondensator-effekten.

Sedan är det frågan om Palmes bostad var "säkrad" mot den sortens avlyssning, en teknik som CIA och de stora säkerhetstjänsterna är väl förfarna med.
Senast redigerad av MossTrums 2016-10-21 kl. 07:54.
Citera
2016-10-21, 07:56
Medlem
Flygare.Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Tack för uppdateringen!

Ett tag ryktades det om att Borgnäs var på väg ut med en ny bok om Palmemordet, du vet inte hur det är med den saken?

Jo det är tydligen på gång och det är väl mycket som tyder på att det här är en form av flaggning inför kommande boksläpp, som då kanske är nära förestående.
Borgnäs är ju en otrolig duktig journalist. Programmen" som han gjorde tillsammans med Tomas Bresky är ju tveklöst bland det bästa som producerats runt Palmemordet och alla som är intresserade hobbyspanare i detta mordfall kan nog instämma i det. Jag skulle ju förvåna mig om det inte finns substans i det som han säger, men ändå så går det ju inte svälja det helt förrän man sett filmen.
Han vill heller inte tala om när och varifrån han fått filmen.
Citera
2016-10-21, 12:03
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Visst har han fel ibland, precis som vi andra. Personligen ser jag inte att det skulle vara uteslutet, eller ens osannolikt, att YN mötte mördaren. Tvärtom får det anses troligt.

I övrigt är jag i stort enig med dig. Den - mot normen - omvända skottordningen och mordet i hastigt mod är en trolig beskrivning av vad som inträffade. Men hur konstellationen såg ut, om det nu fanns någon, vågar jag mig inte på att ha någon åsikt om.

Jag har haft fel många gånger i mitt liv. Men frågan är om jag har fel angående Nieminens påstådda möte med mördaren. Där hon aldrig kan påstå att hon mötte mördaren. Ändå mindre identifiera honom. Eftersom hon aldrig såg mordet.

Liksom att det är omöjligt att påstå att hon mötte mördaren utifrån de vittnen som beskrev mördarens klädsel på mordplatsen. Eftersom de varierade från midjekort täckjacka till Sherlockholmesmössa. Via barhuvad till knälång rock.

Detta är en ekvation med två kända storheter. YN och LJ. Och en konstant i form av mördaren.

Där hans flykt både kan beräknas och mätas i tid via eget lunkande. Helt i onödan. Eftersom den tiden saknar betydelse för andra tider.

Liksom att vad YN gjorde före sitt möte med mannen med fladdrande rock saknar betydelse. Där mötesplatsen kan bestämmas med geografiska koordinater.

Fakta är följande.

Ingen rekonstruktion har genomförts för att se hur lång tid YN med sällskap tog på sig efter träffen med LJ vid trappkrönet.

Den tiden som Jeppsson tog på sig innan han nådde trappkrönet låter sig inte beräknas. Det enda vi har är hans egna vittnesutsagor och sunt förnuft. Via logik och resonerande.

Där han hävdar följande.

Han var osäker på om han ens skulle följa efter.

Han ville ha ett stort avstånd mellan sig själv och skytten.

Han erkänner att han väntade en stund. Men hur lång tid är en stund.

https://www.youtube.com/watch?v=emQiyT122bg

http://www.leopoldreport.com/Karta.html

Börjar man då att att räkna på detta så stämmer det inte.

Normal promenadtakt är 5-6 kilometer i timmen. Vilket motsvarar runt 1,5 meter per sekund. Eller runt 90 meter per minut.

Hur långt befann sig då paret Nieminen från trappkrönet när man mötte mannen med den fladdrande rocken och väskan.

Ovanstående länkar visar att avståndet var kort. Vad ska vi uppskatta det till. 50 meter. 100 meter. Eller någonting annat.

Oavsett så kan inte LJ har varit längre efter mördaren på trappkrönet än den tid som det tog för YN att förflytta sig från mötesplatsen till trappkrönet. Plus tiden det skulle ta LJ att förflytta sig till samma plats.

En med nödvändighet uppseendeväckande kort tid. Som motsägs av LJs egna vittnesmål. Och även med sunt förnuft. Och där det är troligare att han förkortade sin tid efter mordet än att förlänga densamma.

För att då kunna få ihop påståndet om att YN mötte mördaren måste man påstå att.

YN tog lång på sig innan hon mötte Jeppsson efter mötet.

LJ sprang omedelbart efter mördaren.

Mördare väntade en bra stund innan han sprang nedför Bagarens gata. Eller att han ångrade sig efter att först tagit en annan väg och återvände.

Eller som vissa i denna tråden gör. Att förkorta LJs vittnesmål samtidigt som man förlänger YNs. Utan att inse att det ändå inte går ihop. Eftersom det inte handlar om sekunder. Det handlar om längre tid.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-10-21 kl. 12:58.
Citera
2016-10-21, 13:04
Medlem
ieshos avatar
Jag har inga problem med LJs och YNs rörelser och de tider som de antyder. Bara de som tror att polisen inte kom snabbt på plats har problem med det. (Oberoende av om YN såg mördaren eller inte)

Ytterligare indicium att GS var snabbt på plats ger:

Egon B och Annika B, som hörde skotten vid Kungsgatan, tvekade en stund, gick sedan mot Tunnelgatan och såg att polisen anlände samtidigt med dem;

Sigge C, som körde bil och blev stoppad av en Volvo på Luntmakargatan ungefär där LJ borde ha stått, som efter några minuter blev framsläppt och under tiden hörde två smällar, och som hörde utryckningsfordon när han närmade sig Tegnergatan. ( (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986)
Citera
2016-10-21, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag har inga problem med LJs och YNs rörelser och de tider som de antyder. Bara de som tror att polisen inte kom snabbt på plats har problem med det. (Oberoende av om YN såg mördaren eller inte)

Ytterligare indicium att GS var snabbt på plats ger:

Egon B och Annika B, som hörde skotten vid Kungsgatan, tvekade en stund, gick sedan mot Tunnelgatan och såg att polisen anlände samtidigt med dem;

Sigge C, som körde bil och blev stoppad av en Volvo på Luntmakargatan ungefär där LJ borde ha stått, som efter några minuter blev framsläppt och under tiden hörde två smällar, och som hörde utryckningsfordon när han närmade sig Tegnergatan. ( (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986)
Vad var det som fick sigge c att börja röra på sig vid den aktuella tidpunkten och vart var han på väg? Till dekorima? Frågan ställs mot spekulatiinerna kring cp som skytt med intention att skjuta sigge. Tanken om cp som skytt stämmer dåligt med teorierna kring att någon ska ha skuggat op, gått förbi och ställt sig vid dekorima och inväntat sigge?! Avfärdandet av cp som mördare ur den adpekten bör i så fall kunna avfärdas såvida nu inte sigge faktiskt var på väg till dekorima.
Citera
2016-10-21, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag har haft fel många gånger i mitt liv. Men frågan är om jag har fel angående Nieminens påstådda möte med mördaren. Där hon aldrig kan påstå att hon mötte mördaren. Ändå mindre identifiera honom. Eftersom hon aldrig såg mordet.

Liksom att det är omöjligt att påstå att hon mötte mördaren utifrån de vittnen som beskrev mördarens klädsel på mordplatsen. Eftersom de varierade från midjekort täckjacka till Sherlockholmesmössa. Via barhuvad till knälång rock.

Detta är en ekvation med två kända storheter. YN och LJ. Och en konstant i form av mördaren.

Där hans flykt både kan beräknas och mätas i tid via eget lunkande. Helt i onödan. Eftersom den tiden saknar betydelse för andra tider.

Liksom att vad YN gjorde före sitt möte med mannen med fladdrande rock saknar betydelse. Där mötesplatsen kan bestämmas med geografiska koordinater.

Fakta är följande.

Ingen rekonstruktion har genomförts för att se hur lång tid YN med sällskap tog på sig efter träffen med LJ vid trappkrönet.

Den tiden som Jeppsson tog på sig innan han nådde trappkrönet låter sig inte beräknas. Det enda vi har är hans egna vittnesutsagor och sunt förnuft. Via logik och resonerande.

Där han hävdar följande.

Han var osäker på om han ens skulle följa efter.

Han ville ha ett stort avstånd mellan sig själv och skytten.

Han erkänner att han väntade en stund. Men hur lång tid är en stund.

https://www.youtube.com/watch?v=emQiyT122bg

http://www.leopoldreport.com/Karta.html

Börjar man då att att räkna på detta så stämmer det inte.

Normal promenadtakt är 5-6 kilometer i timmen. Vilket motsvarar runt 1,5 meter per sekund. Eller runt 90 meter per minut.

Hur långt befann sig då paret Nieminen från trappkrönet när man mötte mannen med den fladdrande rocken och väskan.

Ovanstående länkar visar att avståndet var kort. Vad ska vi uppskatta det till. 50 meter. 100 meter. Eller någonting annat.

Oavsett så kan inte LJ har varit längre efter mördaren på trappkrönet än den tid som det tog för YN att förflytta sig från mötesplatsen till trappkrönet. Plus tiden det skulle ta LJ att förflytta sig till samma plats.

En med nödvändighet uppseendeväckande kort tid. Som motsägs av LJs egna vittnesmål. Och även med sunt förnuft. Och där det är troligare att han förkortade sin tid efter mordet än att förlänga densamma.

För att då kunna få ihop påståndet om att YN mötte mördaren måste man påstå att.

YN tog lång på sig innan hon mötte Jeppsson efter mötet.

LJ sprang omedelbart efter mördaren.

Mördare väntade en bra stund innan han sprang nedför Bagarens gata. Eller att han ångrade sig efter att först tagit en annan väg och återvände.

Eller som vissa i denna tråden gör. Att förkorta LJs vittnesmål samtidigt som man förlänger YNs. Utan att inse att det ändå inte går ihop. Eftersom det inte handlar om sekunder. Det handlar om längre tid.

Jag hämtar uppenbarligen mina faktauppgifter från helt andra håll, och de ger som sagt inte anledning att ifrågasätta att YN mötte mannen som LJ såg försvinna uppe på krönet.

Ett tips kan ju vara att kolla upp avståndet.
Citera
2016-10-21, 14:22
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Principiellt fungerar ett 2-glasfönster som en kondensatormikrofon. Riktar man en riktmikrofon mot ett 2-glasfönster kan man i de flesta fall höra och banda vad som sägs bakom fönsterrutorna.

Under den långa spaningen av Clark O. för narkotikaaffärer, vilket senast gav honom ett långt fängelsestraff, bodde han på landet i ett hus utanför Bryssel som avlyssnades via riktmikrofoner mot fönsterrutorna. Där kunde narkotikaspanarna klart höra och banda hur Ckark O. lade upp affärerna med narkotika.

Den avlyssningstekniken var känd och utvecklad långt innan 1986. Historiskt har man byggt känsliga riktmikrofoner för att spela in fågelsång: riktade mot fönster upptäckte man att dessa kan användas även som "spionmikrofoner", med särdeles bra resultat mot 2-glasfönster tack vare kondensator-effekten.

Sedan är det frågan om Palmes bostad var "säkrad" mot den sortens avlyssning, en teknik som CIA och de stora säkerhetstjänsterna är väl förfarna med.

Problemet att avlyssna OP var inte av teknisk art, utan praktisk. Hur tänkte du att man skulle avlyssna lägenheten med riktade mikrofoner, i gamla stan där det är fullt med folk, en lägnehet som åtminstone periodvis hålls under uppsikt av såväl SÄPO som ABAB? Det är där svårigheten ligger. Att få jobbet gjort utan att man själv blir upptäckt.

I fallen Olofsson var det ju enklare eftersom det var snuten som jobbade med saken. Ringer någon och anmäler att det ligger någon skummis, spion eller blottare i buskarna ute på vishcan så säger bara polisen "tack, vi skall undersöka det" eftersom dom vet att det är dom själva som ligger där ute.
Ringer någon snuten och säger att någon klättrar på fasaden mitt emot OPs lägenhet i gamla stan så kan du räkna med att farbror blå hade varit på plats innan installatörens ens hade hunnit säga banankontakt.

Men jag utesluter inte att telefonen var tappad. Tvärtom tror jag den var avlyssnad. Men av SSI eller motsvarande. Inte CIA eller någon sådan. KGB behövde inte, dom fick den info dom ville ha på annat sätt.
Glöm inte Hans Holmérs svar på frågan om dom hittat någon avlyssningsutrusning när PU letade eftersådan i OPs bostad och fastigheten i övrgit. Ungefär så här lät det:

HH: "Nej, vi har inte funnit några spår av det..."
Reporter: "Inga spår av avlyssning alltså...?"
HH: "Nej, vi har inte funnit några spår av att det skett någon illegal avlyssning, helt riktigt."

(min fetning)
Finns video på tuben för dom som vill ha det ordagrant.
Citera
2016-10-21, 14:25
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn3
Vad var det som fick sigge c att börja röra på sig vid den aktuella tidpunkten och vart var han på väg? Till dekorima? Frågan ställs mot spekulatiinerna kring cp som skytt med intention att skjuta sigge. Tanken om cp som skytt stämmer dåligt med teorierna kring att någon ska ha skuggat op, gått förbi och ställt sig vid dekorima och inväntat sigge?! Avfärdandet av cp som mördare ur den adpekten bör i så fall kunna avfärdas såvida nu inte sigge faktiskt var på väg till dekorima.
Sigge var på klubb Oxen för att träffa kompisar och spela. Han lämnade Oxen någon gång efter 23 och fastnade några minuter på Luntmakargatan nära Tunnelgatan. Han och en kompis, Reinhold Jansson, var på väg i en Saab mot Sigges hem på Tegnergatan.

Enligt Sigge lämnade Christer Pettersson Oxen före honom och CP hade ingen anledning att tro att Sigge med kvinnosällskap plötsligt skulle promenera som paret Palme gjorde. Allt enligt protokoll på Lennart Remstams blogg.
Senast redigerad av iesho 2016-10-21 kl. 14:35.
Citera
2016-10-21, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flygare.S
Jo vi pratades vid i måndags. Förutom filmen pratade vi om en hel del som berör Palmemordet. Han ville först visa filmen för PU för bedömning, men lovade att jag skulle få se den inom ett par veckor, vilket han ansåg var ett rättmätigt krav.

Mycket skeptisk att Borgnäs eller någon annan skulle ge dig tillgång till ett material så att du kan få tillgång till personuppgifter på den verkliga Arlandamannen med efterföljande uthängning och fantasier kring det. Eller att PU skulle tala med någon som tjattrar om det på nätet. I sådant fall uppvisar de otroligt dåligt omdöme. Du har genom åren legat bakom flera olika storys som inte hör ihop samt fantiserat kring rena sciencefictionattentat mot din egen person samt rena lögner om dig själv och dina erfarenheter etc.

Jag har stött på tre personer/alias som påstått sådant i någon slags försök att övertyga nätfolket. signaturen Utredaren påstod sig tala med PU och ha hållit i mordvapnet samt att snart skulle det hända grejer samt en kommande bok. Det visade sig att han ljög om det liksom om sina militära meriter och identitet. Den andre är dansken som pekade ut killen som senare tog sitt liv. Han hade kontakt med PU och de var intresserade minst sagt. Inte mycket var sant. Marknadsföring av hans bok visade det sig.

Den tredje är du och du har många punkter gemensamt med ovanstående både i agerande upprepat och motiv. Gemensamt MO kan man uttrycka det.

Du fortsätter desperat att fäkta runt men hela din story av svaga länkar (som väl är version fem eller sex med olika utpekade) som faller som ett korthus redan från dag ett då det upptäcktes att mannen talar klar och tydlig Svenska.

Resten är dina nedtecknade egna påståenden vad du sett samt sammanblandning av olika ur sammanhangen lösryckta likheter och en historiskt okunnig politisk analys av motiv. I själva verket var amerikanska kongressen med stor majoritet (nog att rösta ner presidentens veto) det verkliga politiska hotet mot SA-regimen. Visst sossar vill gärna föra fram att de knäckte SA men det var den Amerikanska kongressen som fixade det. Faktum är att en hel del av pengarna fån Sverige hamnade fel utan kontrollmekanismer.
Citera
2016-10-21, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Ok. Jo, han brukar ha vettiga resonemang och det här kan också mycket väl stämma utifrån det lilla jag vet i ämnet.

Vet du om han har ringat in ungefär var man i så fall kan hitta gärningsmannen?

Han har ju profilerat denne tidigare. Jämnårig. Inbiten stockholmare , jägare hög självuppfattning etc.
Citera
2016-10-21, 15:35
Moderator
Schlesiens avatar
42 st inlägg från de senaste tre veckorna utbrutna till ny tråd --> (FB) Palmemordrelaterat utifrån Bengt Nylanders bok Det som inte har berättats

Finns det stark tro att vi missat något inlägg tas Rapport på inlägget tacksamt emot. Välj 0.00 eller 0.02 i rullisten.

/ Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in