Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
Skulle inte Flygare träffa Borgnäs för att titta på råfilm i måndags? Kommer det inte besked från Flygare i tråden så vet jag vilken slutsats jag måste dra.
Jo vi pratades vid i måndags. Förutom filmen pratade vi om en hel del som berör Palmemordet. Han ville först visa filmen för PU för bedömning, men lovade att jag skulle få se den inom ett par veckor, vilket han ansåg var ett rättmätigt krav. Jag pratade med Melander på PU idag onsdag. Enligt Melander hade de begärt in allt material från SVT tidigt, tvärt emot vad Borgnäs skriver i sin debattartikel, men de hade då fått uppgiften av SVT att det fanns inget råmaterial. De hade också tagit kontakt med Borgnäs nyligen. Han hade ingen film enligt Melander utan den skulle sannolikt finnas på SVT, som jag fattade det för. Av den anledningen har de kontaktat en person på SVT och han gav mig namnet på honom, och det pågår nu en efterforskning. Jag har från början ställt mig tveksam till denna film av flera skäl. Men det är precis som jag skriver i min bok-har 5 sidor av 264 sidor i slutet på boken om "Arlandamännen" där jag redogör för hela händelseförloppet, som jag är väl insatt i. Jag avslutar med "Men oavsett om det skulle visa sig att slumpen varit framme och jag haft fel, så faller inte mordets koppling till Sydafrika och det förstår ni nog också som har läst den här boken. Men min bedömning är ändå den att allt talar för att det är Eugene de Kock som befinner sig på Arlanda cirka 7 timmar efter mordet på Olof Palme, på väg att lämna landet" Den slutsatsen står jag fortfarande för tills jag fått se filmen, av det enkla skälet att det finns allt för mycket information som tyder på att det verkligen är de Kock, utan att för den skull vara hundraprocentig säker. Men självklart är jag inte sämre än att jag är beredd att svänga 180 grader om motsatsen bevisas, vilket jag har varit från allra första början, konstigt vore det ju annars. Syftet med att lägga ut det här rapportinslaget på nätet, och som uppmärksammades av Aftonbladet, var just att försöka köra det i botten för att just försöka få ett hundraprocentigt svar vilka de här personerna var. Samma sak för PU som efterlyst personernas identitet både i press och TV och nu senast under presskonferensen i februari i år i anledning av 30 år efter mordet.