2016-10-20, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vegege
Jag vet knappt vilka privatspanare man kan lita på men Anér påstår i sin bok att ingen sett Holmér på hotellet. Varken på fredagskvällen eller lördagmorgon. Ingen har sett till hans fru heller. Det kom väl fram ett "kvitto" senare. Ett kvitto som såg ut som ett formellt kontrakt (att han bokat plats) men det bevisar ju inte att han befann sig där (och då).

Alla bör tåla granskning. Grunden är. lita inte på uppgiftslämnare som själva är huvudsaklig källa där inte dessa kan bekräftas av oberoende källor eller arkivkontroller etc.

När det gäller Holmer är osäkerheten påfallande. Flera saker stämmer inte med andra påståenden när han lämnade och återkom till Stockholm enligt sin egen berättelse men det betyder inte att konspirationsteorierna bekräftat bara att man får hålla det öppen.

Beklämmande är dock hans ageranden i utredningen. Liknar mest ett regisserat skådespel.
Citera
2016-10-20, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Vad?

Förmodligen samma saker som fått LGWP att tro så.

En sak är att man för att stänga spekulationerna och utredningen skulle kunna låta gm "hänga" som ensam genomförare om denne var död. Sådant är möjligt att arrangera så att inga andra dras med.

Alltså måste en någorlunda smart GM föranstalta om åtgärder att sanningen skulle bli offentlig i det fall han dör.
Senast redigerad av boboslacke 2016-10-20 kl. 22:32.
Citera
2016-10-20, 23:06
Medlem
vegeges avatar
Såhär resonerade dåvarande Säpochefen, Jörgen Almblad kring walkie-talkie-observationerna. Beklämmande. "Mikroskopiska chanser" jaha. Från någon som jobbar med avlyssning. Att dra en sådan slutsats, om att observationerna endast gjordes vid GS samt mordplatsen, som ett hållbart argument, är ju helt uppåt väggarna. Hur tänkte han där?

Men det går en röd tråd genom hela utredningen och det är totalt ignorans. Ni kan spana in hela reportaget som jag länkade, liten genomgång av vittnesmål som man aldrig utredde. Hemma hos-reportage, bl.a. en scenograf med bra fotografiskt minne (osis) som pekade ut en polis som senare blev till "väktare".
Senast redigerad av vegege 2016-10-20 kl. 23:45.
Citera
2016-10-20, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke

En sak är att man för att stänga spekulationerna och utredningen skulle kunna låta gm "hänga" som ensam genomförare om denne var död. Sådant är möjligt att arrangera så att inga andra dras med.

Alltså måste en någorlunda smart GM föranstalta om åtgärder att sanningen skulle bli offentlig i det fall han dör.

Vad tror du om möjligheten till läckor?

Har det här gänget bestämt sig för att tiga till döddagar eller kan det börja läcka - i den män de inte redan har börjat?
Senast redigerad av HubertNorlen 2016-10-20 kl. 23:34.
Citera
2016-10-21, 00:02
Medlem
Flygare.Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Skulle inte Flygare träffa Borgnäs för att titta på råfilm i måndags? Kommer det inte besked från Flygare i tråden så vet jag vilken slutsats jag måste dra.

Jo vi pratades vid i måndags. Förutom filmen pratade vi om en hel del som berör Palmemordet. Han ville först visa filmen för PU för bedömning, men lovade att jag skulle få se den inom ett par veckor, vilket han ansåg var ett rättmätigt krav. Jag pratade med Melander på PU idag onsdag. Enligt Melander hade de begärt in allt material från SVT tidigt, tvärt emot vad Borgnäs skriver i sin debattartikel, men de hade då fått uppgiften av SVT att det fanns inget råmaterial. De hade också tagit kontakt med Borgnäs nyligen. Han hade ingen film enligt Melander utan den skulle sannolikt finnas på SVT, som jag fattade det för. Av den anledningen har de kontaktat en person på SVT och han gav mig namnet på honom, och det pågår nu en efterforskning. Jag har från början ställt mig tveksam till denna film av flera skäl. Men det är precis som jag skriver i min bok-har 5 sidor av 264 sidor i slutet på boken om "Arlandamännen" där jag redogör för hela händelseförloppet, som jag är väl insatt i. Jag avslutar med "Men oavsett om det skulle visa sig att slumpen varit framme och jag haft fel, så faller inte mordets koppling till Sydafrika och det förstår ni nog också som har läst den här boken. Men min bedömning är ändå den att allt talar för att det är Eugene de Kock som befinner sig på Arlanda cirka 7 timmar efter mordet på Olof Palme, på väg att lämna landet" Den slutsatsen står jag fortfarande för tills jag fått se filmen, av det enkla skälet att det finns allt för mycket information som tyder på att det verkligen är de Kock, utan att för den skull vara hundraprocentig säker. Men självklart är jag inte sämre än att jag är beredd att svänga 180 grader om motsatsen bevisas, vilket jag har varit från allra första början, konstigt vore det ju annars. Syftet med att lägga ut det här rapportinslaget på nätet, och som uppmärksammades av Aftonbladet, var just att försöka köra det i botten för att just försöka få ett hundraprocentigt svar vilka de här personerna var. Samma sak för PU som efterlyst personernas identitet både i press och TV och nu senast under presskonferensen i februari i år i anledning av 30 år efter mordet.
Senast redigerad av Flygare.S 2016-10-21 kl. 00:31.
Citera
2016-10-21, 00:16
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vegege
Såhär resonerade dåvarande Säpochefen, Jörgen Almblad kring walkie-talkie-observationerna. Beklämmande. "Mikroskopiska chanser" jaha. Från någon som jobbar med avlyssning. Att dra en sådan slutsats, om att observationerna endast gjordes vid GS samt mordplatsen, som ett hållbart argument, är ju helt uppåt väggarna.

Det är möjligheten att OPs telefon var avlyssnad som Almbland menar var "en mikroskåpisk chans". Och jag håller med. Om man antar att det var en privatperson, eller organsiation bakom mordet som var någon annan än svensk säkerhetstjänst så var det praktiskt mycket svårt att genomföra en ordentlig avlyssning av OPs, eller någon annans, telefon i centrala sthlm vid den här tiden. Troligen ännu värre nu. Utifrån det så är Almblads bedömming helt vettig.
När det gäller wlakie talkie-iaktagelser så kom det endast in 2 sådana innan Hans Holmér gick ut i pressen och bad om fler. Och fler fick han. Ca 80 vittnen av olika kvalitet.
Och naturligtvis kommer vittnesmålen från gamla stan och mordplatsens närhet. Det är ju liksom ingen som ringer i en ett vittnesmål om WT-bärare i Bromma eller Åkeshov när dessa helt uppenbart inte har med saken att göra.
Att som reportern liksom insinuera att det är något jätteskumt att man bara har vittnesmål från dom områdena tyder på att Hr Reporten nog är mer intressrad av att skapa en bra story än att kritiskt utreda uppgifter.
Citera
2016-10-21, 00:22
Bannlyst
Varför skulle HH skaffa pansarglas och egna livvakter med automatkarbiner om han var i Borlänge.
Jag tror starkt på att han var dels i gropen samt eventuellt träffade ciaagenter i sthm innerstad- I mina ögon var han likgiltig till att Palme sköts. Kommissionen tolkar jag som ett fortsatt falskspel en förvanskning som började med Pkk fortsatte med CP som sen fortsatte i dementi. Man ville inte avslöja att man hade grupper som spanade på Palme-Man ville inte avslöja stay behind. GJORDE MAN RÄTT? JAG TYCKER INTE DET DE HÄR GRUPPERNA HAR KOMMIT UT ÄNDÅ OCH MAN HAR FÖRLORAT ANSIKTET HELT. Problemet med Pu är att de i förlängningen skyddar instiftarna hotarna mobbarna företagarna globalisterna och inte folket det är det stora sveket. Att de tog ett felbeslut dagen efter mordet som de sen har hållt kvar i mer och mer löjeväckande stil. Trots att de gång på gång blir överbevisade håller de tyst.
Internet och alternativsidor har kommit annars hade det nog fungerat.
Senast redigerad av chimon 2016-10-21 kl. 00:33.
Citera
2016-10-21, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flygare.S
Jo vi pratades vid i måndags. Förutom filmen pratade vi om en hel del som berör Palmemordet. Han ville först visa filmen för PU för bedömning, men lovade att jag skulle få se den inom ett par veckor, vilket han ansåg var ett rättmätigt krav. Jag pratade med Melander på PU idag onsdag. Enligt Melander hade de begärt in allt material från SVT tidigt, tvärt emot vad Borgnäs skriver i sin debattartikel, men de hade då fått uppgiften av SVT att det fanns inget råmaterial. De hade också tagit kontakt med Borgnäs nyligen. Han hade ingen film enligt Melander utan den skulle sannolikt finnas på SVT, som jag fattade det för. Av den anledningen har de kontaktat en person på SVT och han gav mig namnet på honom, och det pågår nu en efterforskning. Jag har från början ställt mig tveksam till denna film av flera skäl. Men det är precis som jag skriver i min bok-har 5 sidor av 264 sidor i slutet på boken om "Arlandamännen" där jag redogör för hela händelseförloppet, som jag är väl insatt i. Jag avslutar med "Men oavsett om det skulle visa sig att slumpen varit framme och jag haft fel, så faller inte mordets koppling till Sydafrika och det förstår ni nog också som har läst den här boken. Men min bedömning är ändå den att allt talar för att det är Eugene de Kock som befinner sig på Arlanda cirka 7 timmar efter mordet på Olof Palme, på väg att lämna landet" Den slutsatsen står jag fortfarande för tills jag fått se filmen, av det enkla skälet att det finns allt för mycket information som tyder på att det verkligen är de Kock, utan att för den skull vara hundraprocentig säker. Men självklart är jag inte sämre än att jag är beredd att svänga 180 grader om motsatsen bevisas, vilket jag har varit från allra första början, konstigt vore det ju annars. Syftet med att lägga ut det här rapportinslaget på nätet, och som uppmärksammades av Aftonbladet, var just att försöka köra det i botten för att just försöka få ett hundraprocentigt svar vilka de här personerna var. Samma sak för PU som efterlyst personernas identitet både i press och TV och nu senast under presskonferensen i februari i år i anledning av 30 år efter mordet.

Tack för uppdateringen!

Ett tag ryktades det om att Borgnäs var på väg ut med en ny bok om Palmemordet, du vet inte hur det är med den saken?
Citera
2016-10-21, 00:40
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flygare.S
Jo vi pratades vid i måndags. Förutom filmen pratade vi om en hel del som berör Palmemordet. Han ville först visa filmen för PU för bedömning, men lovade att jag skulle få se den inom ett par veckor, vilket han ansåg var ett rättmätigt krav. Jag pratade med Melander på PU idag onsdag. Enligt Melander hade de begärt in allt material från SVT tidigt, tvärt emot vad Borgnäs skriver i sin debattartikel, men de hade då fått uppgiften av SVT att det fanns inget råmaterial. De hade också tagit kontakt med Borgnäs nyligen. Han hade ingen film enligt Melander utan den skulle sannolikt finnas på SVT. Av den anledningen har de kontaktat en person på SVT och han gav mig namnet på honom, och det pågår nu en efterforskning. Jag har från början ställt mig tveksam till denna film av flera skäl. Men det är precis som jag skriver i min bok-har 5 sidor av 264 sidor i slutet på boken om "Arlandamännen" där jag redogör för hela händelseförloppet, som jag är väl insatt i. Jag avslutar med "Men oavsett om det skulle visa sig att slumpen varit framme och jag haft fel, så faller inte mordets koppling till Sydafrika och det förstår ni nog också som har läst den här boken. Men min bedömning är ändå den att allt talar för att det är Eugene de Kock som befinner sig på Arlanda cirka 7 timmar efter mordet på Olof Palme, på väg att lämna landet" Den slutsatsen står jag fortfarande för tills jag fått se filmen, av det enkla skälet att det finns allt för mycket information som tyder på att det verkligen är de Kock, utan att för den skull vara hundraprocentig säker. Men självklart är jag inte sämre än att jag är beredd att svänga 180 grader om motsatsen bevisas, vilket jag har varit från allra första början, konstigt vore det ju annars. Syftet med att lägga ut det här rapportinslaget på nätet, och som uppmärksammades av Aftonbladet, var just att försöka köra det i botten för att just försöka få ett hundraprocentigt svar vilka de här personerna var. Samma sak för PU som efterlyst personernas identitet både i press och TV och nu senast under presskonferensen i februari i år i anledning av 30 år efter mordet.
OK, tack! Det vore bra med ett definitivt besked i frågan om vad som finns och vad som har hävdats, samt förstås ifall det är klarlagt ifall det var EdK eller inte.

Jag är inte alls främmande för att White och de Kock var på Sveavägen för att verkställa mordet, men är övertygad om att det inte var något som SA själva hittat på. Stay-behind kunde nog sättas in för att mörda folk, men de avgörande momenten i MOP var inget som anförtroddes andra än synnerligen beprövade och rutinerade mördare.
Citera
2016-10-21, 00:47
Bannlyst
Till flygare; Man kan inte lita på någon i denna mordutredning jag tror som du det är inte säkert att det var en svensk det kan fortfarande va EDK- Inte förrän man sett filmen med egna ögon. Skulle inte förvåna mig om den är borta.
Tidningarna eller Svt kan ljuga eller förvanska det har vi sett med CP det har vi sett med PKK. De kan inbilla sig att Sydafrikaspåret leder till Wallenberg/Rausing eller Cia och det får inte komma fram vilket någon underättelse med nycklar och "vänner" till varje rum gått in och ordnat. Vi kan ju se den ensidigt negativa rapporteringen från Ryssland i msm idag som att demokrati och sanningsrapporteringen har minskat rejält sen Palmes dagar.
Citera
2016-10-21, 01:27
Medlem
ieshos avatar
Sigge Cedergrens vittnesmål om en vit Volvo på Luntmakargatan är svårt att förstå som ett påhitt. Volvon stod alltså strax söder om Tunnelgatan och hindrade två gånger SC från att passera Tunnelgatan norrut. Ungefär vid tiden för mordet.

SC kommer från Malmskillnadsgatan-Appelbergsgatan och svänger in på Luntmakargatan för att köra norrut förbi Tunnelgatan då volvon kör ut på vägbanan och hindrar honom. SC backar tillbaka till Appelbergsgatan och förväntar sig att volvon ska passera honom. Men istället kommer en annan bil (Kohut?). SC försöker då igen men åter svänger volvon ut och blockerar vägen. SC backar igen och väntar. Efter en tid kommer en bil tätt följd av den vita volvon och båda svänger ner mot Sveavägen via Appelbergsgatan.

Kanske blockerades Luntmakargatan av de två sista bilarna strax innan mordet? De släppte fram Kohut men inga andra?

Hur förhåller sig CSs berättelse till Lars Js berättelse, förutsatt att mordet skedde efter att SC hindrades men innan han släpptes fram? (I ett förhörsprotokoll hävdar SC att han hörde smällar medan han väntade).

När SC sedan passerat Tunnelgatan och närmade sig Tegnergatan hörde han flera utryckningsfordon.

http://4.bp.blogspot.com/-PWq_tjdztOg/VUQJNtmay5I/AAAAAAAAROw/5qR8zPfMtjA/s1600/7%2BSigge%2Borogonal.png
http://lennartremstam.blogspot.se/2015/04/sigge-cedergrens-forsta-forhor-fran-ca.html
Senast redigerad av iesho 2016-10-21 kl. 02:14.
Citera
2016-10-21, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke

Ok. Jo, han brukar ha vettiga resonemang och det här kan också mycket väl stämma utifrån det lilla jag vet i ämnet.

Vet du om han har ringat in ungefär var man i så fall kan hitta gärningsmannen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in