2016-10-21, 11:51
Medlem
Cannabisministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
SD:s ökning i Inzio är häpnadsväckande. Tydligt är att de besinningslösa nazist-dreven inte bitar på förnuftigt folk. Blir mest något som redan svurna SD-hatare kan grotta in sig i.

Följande formulering i Aftonbladet är intressant (skrivet i syfte att visa på ett kompakt motstånd mot SD):
"Varannan kvinna och var tredje man kan inte tänka sig att rösta på SD, säger Karin Nelsson"

Omvänt, 67% av männen och varannan kvinna kan alltså tänka sig att rösta på SD. Är det sant är det helt otroligt höga siffror. För fem år sedan hade dessa siffror stannat vid några ynka procent.

Undrar hur motsvarade siffror ser ut för MP eller V. De kan inte ha mycket bättre siffror än SD. Inget parti kommer någonsin kunna tilltala alla väljare. Jämfört med valet 2010 är det en enorm förbättring. SD normaliseras alltmer trots alla skandaler.

Jag är förvånad att inte Moderaterna får bättre utdelning av sin förändrade invandringspolitik. Det är inget velande längre utan raka besked om radikalt minskad invandring till Sverige. Jag trodde moderata SD-väljare skulle hitta tillbaka till M igen, med det har tydligen inte inträffat. Det är illavarslande för Alliansen.

Att SD får 20% i en mätning i Aftonbladet är ganska anmärkningsvärt. Det är två år kvar till nästa val, och det är bara problem som väntar regeringen de kommande två åren i form av "integrationsutmaningar". Misslyckas de med det kan nog SD bli största parti efter valet.
2016-10-21, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, det är väl första gången SD spräcker 20%-gränsen i en OU "som det går att lita på".

LM: ”Den politiska vinden är mycket svag”
SD har legat betydligt högre i Inizio (rekord 22,2 i december 2015, tangerades följande månad), men 20,0 är en återgång till nivån där SD låg i Inizio förra hösten (20,5 i oktober 2015).

20,0 är extremt bra sett i ljuset av att man låg på 20,5 vid samma tid under det rekordår då det vällde in 160 jävla tusen pers.
2016-10-21, 12:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
Faktum är att både Inizio och Novus hade SD på runt 22% vid årsskiftet, då många institut redovisade rekordsiffror för SD.

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
SD har legat betydligt högre i Inizio (rekord 22,2 i december 2015, tangerades följande månad), men 20,0 är en återgång till nivån där SD låg i Inizio förra hösten (20,5 i oktober 2015).

20,0 är extremt bra sett i ljuset av att man låg på 20,5 vid samma tid under det rekordår då det vällde in 160 jävla tusen pers.
OK, har inte hängt med så mycket då jag inte är helt SD-besatt.
2016-10-21, 12:36
Medlem
DerTotenkopfs avatar
Värst vad Sentio tar tid på sig denna månad.

Jag har väl inte missat den?
2016-10-21, 12:43
Medlem
20% , det är flumskolans fel. Inte invandringen.
2016-10-21, 13:12
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
Jag är förvånad att inte Moderaterna får bättre utdelning av sin förändrade invandringspolitik. Det är inget velande längre utan raka besked om radikalt minskad invandring till Sverige. Jag trodde moderata SD-väljare skulle hitta tillbaka till M igen, med det har tydligen inte inträffat. Det är illavarslande för Alliansen.
Det beror nog på att många gamla M-väljare helt enkelt inte litar på sitt gamla parti i den här frågan. Man tror helt enkelt inte att M menar allvar med sin "omsvängning".

Jag vet, för jag är gammal moderat.
2016-10-21, 13:17
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
SD:s ökning i Inzio är häpnadsväckande. Tydligt är att de besinningslösa nazist-dreven inte bitar på förnuftigt folk. Blir mest något som redan svurna SD-hatare kan grotta in sig i.

Följande formulering i Aftonbladet är intressant (skrivet i syfte att visa på ett kompakt motstånd mot SD):
"Varannan kvinna och var tredje man kan inte tänka sig att rösta på SD, säger Karin Nelsson"

Omvänt, 67% av männen och varannan kvinna kan alltså tänka sig att rösta på SD. Är det sant är det helt otroligt höga siffror. För fem år sedan hade dessa siffror stannat vid några ynka procent.

Kan man gissa att det finns max 10% galningar (extremliberaler, extremfeminister, extremvänster) och ytterligare 10% bestående av MENA-invandrare som ALDRIG skulle rösta på ett "rasistparti"? Kvarstår således 80% av normala befolkningen.

Så ur 80%-hinken kan alltså SD potentiellt ösa 80-85% av männen och 60-65% av kvinnorna.

Kanske uppfattas skevt att resonera så, men om man ser det ur ett annat perspektiv. Om man enbart skulle fråga etniska svenskar vilket egentligen vore allra mest rimligt om invandringen, hur många stöder den då? Det hade varit väldigt intressant om ett institut som Sentio skulle mäkta med en sådan undersökning.
Har för mig att SCB eller SIFO gjort detta 2013 eller 2014.

Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Jag har alltid funderat på varför inte Åkesson i media inte oftare slår mynt av det som sker i samhälle. Men hans strategi att låta det koka i svenska småhusen och låta deras röster bli högre är en rätt smart taktik. Han är inte ute och stillar deras ilska utan han låter den växa eftersom ingen hör dem (inte ens SD). Pang! 20% och jag tror inte det kommer stanna där. Med Moderaternas velighet så tröttnar deras 5% av "SD-sympatisörer". Vinnare detta val kommer att bli sossarna, centern och sd.

Sossarna lär inte betrakta sig som vinnare i något kommande val utifrån perspektivet att de ska vara största parti på 35-45%, helst +50%. Jag tror S ska vara glada om de klarar 20% med näsan ovanför linjen. Sannolikt gör de inte ens det.

Edit:

Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern

Jag kan bara hålla med EnochThulin. Jag är också moderat i alla val sedan 80-talet. Röstade SD 2014 övervägde dem 2010.
Det finns inte en chans att jag skulle rösta på M eller något av 7K partierna. Jag har i vredesmod sagt aldrig, men lite mer sansat så om M slutar med allt flummeri, liberalt tjafs, släpper kulturmarxismen, talar klarspråk och sparkar ut alla som befunnit/befinner sig i ledande positioner samt gör en rejäl avbön och ser till att alla ansvariga senaste 25-30 åren straffas så ska jag överväga dem igen.
Senast redigerad av RudyardKipling 2016-10-21 kl. 13:28.
2016-10-21, 13:22
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det handlar inte om vad som sägs om SD i media. Media skulle väldigt gärna vilja att så var fallet, men de kommer inte åt SD genom att dreva, lika lite som de skulle kunna få SD att öka genom att skriva positivt. Det är höst och då går SD alltid upp, det slår aldrig fel. SD-stödet lever sitt eget liv. Som bekant kan Åkesson t o m sjukskriva sig och försvinna ett halvår, SD växer ändå, så länge det är höst. Eftersom det inte finns någonting särskilt SD-relaterat som återkommer i media exakt samma tid varje höst så är det knappast hos media man ska leta orsakerna.

Det handlar snarare om cykliska skeenden på gräsrotsnivå. Att semesterfesten är över och att man nu är tillbaka på sitt tråkiga jobb med allt mörkare och kallare dygn att se fram emot. Att skolan börjar och att föräldrar upptäcker att klassen fyllts på med nyanlända analfabeter som kommer att dra ner de andra barnens skolresultat i skiten, vilket kommer att påverka hela deras framtid. Att sommaren, dvs högsäsongen för bilbränder, stenkastning och inbrottsturnéer, har satt avtryck. Att politiksäsongen har rivstartat igen med riksdagens öppnande och partiledardebatter i både riksdagen och Agenda. Och så vidare. Sedan är det "roliga" slut i februari och de som vill se SD-kurvan peka uppåt igen får vänta till hösten.

Exakt så är det, det har inte med hösten i sig att göra att SD alltid rusar i opinionen då löven gulnar utan om att det alltid finns en opinionsfördröjning på ett par månader. Det är helt enkelt den mångkulturella sommaren som först nu visar sig i väljarströmmarna.

Samma sak om det skulle smälla av ett muslimskt bombbälte i årets julhandel, då skulle vi inte se SD.s givna ökning förrän i Februari-Mars någon gång.

Innan valet har vi två mångkulturella somrar kvar vilket bara det kommer att generera ~4-5 procentenheter, vi har mer eller mindre en garanti på att SD blir Sveriges största parti 2018.
2016-10-21, 13:29
Medlem
DerTotenkopfs avatar
Att de marxistiska opinionsinstituten har mage att fortsätta publicera undersökningar där SD ligger 5-10% under sin riktiga nivå.

Kommer dessa opinionsinstitut att anpassa sig efter riksdagsvalet 2018, gå i graven eller bara fortsätta att vilseleda Svenska Folket?
2016-10-21, 14:03
Medlem
Bellanias avatar
Den brett upplagda och senaste Adolf-inspirerade "Ardenneroffensiven" mot SD med avancerat nazist-dillande misslyckades naturligtvis - också!

Den inkompetenta "docenten" och s-tollen Arnstads utläggningar i ämnet är därmed och i alla avseenden totalt överflödiga - som vanligt!

Alla normalt funtade vet varför och alla tecken tyder dessutom på att SD är på frammarsch...
2016-10-21, 14:26
Medlem
DerTotenkopfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellania
Den inkompetenta "docenten" och s-tollen Arnstads utläggningar i ämnet är därmed och i alla avseenden totalt överflödiga - som vanligt!
Ibland undrar man om Heinrich Arnstadt egentligen är en djupt övertygad SD-agent som, med risk för liv och lem, infiltrerat Socialdemokraterna för att förgöra dem inifrån.

Allt hade fallit på plats då.

Detta får vi kanske veta i den Nürnberg-rättegång där såna som Reinfeldt, Merkel & Blair kommer ställas till svars.
Senast redigerad av DerTotenkopf 2016-10-21 kl. 14:30.
2016-10-21, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag gissar på att 7-klöverns egna privata OU har gett rekordsiffror för SD den senaste tiden. Vilket förklarar den senaste Ardenneroffensiven med nazist-dillande över hela linjen. Det fungerar inte.

Fridolin låter helt desperat över SD:s goda siffror.
Förresten, är det någon som vet hur MP.s ministrars avgångsersättningar eller pensioner påverkas av hur länge man sitter i regering?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in