2016-10-20, 16:43
Medlem
Brentoljan nu på 5200. -100p efter bästa oljerapporten på mer än ett år iaf. Fler än jag verkar tycka att priset är för högt. Avvaktar dock entry för tror den ska upp mer.
2016-10-20, 17:32
Medlem
A.Iversons avatar
Idag... klassiker hjärnsläpp i index. Ingen fara på taket men jag blir så förbannad när jag gör dåliga affärer.

Dagen i siffor på denna länk: https://twitter.com/AllanIvarsson/status/789126570145349632

Hoppas det gått bra för er andra Nya tag imorrn och jag har en pyttekort swingposse i index.
2016-10-20, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VLCD
Gjorde 30p förut i tokrusningen dax. Hann dock aldrig ur spx. Nån sköt den rejält. 2146-2134 på nolltid. Bra vinst blev breakeven.
Köpt stor bunt långa spx nu på 2134.
Och DÄR väckte nån spx. På tiden! Dubblat upp och har nu riktigt stor size men flyttat initiala SL till 2134 o säkrat upp. Om jag inte ville jinxa så hade jag sagt att jag kan ha träffat botten//
2016-10-20, 19:12
Medlem
Brukar inte va nervös över mina placeringar men denna betyder mkt. Går spx till 2155 drar jag in edit. Där gick det för snabbt. 10t dollar.. Men kan också lätt bli noll eftersom den verkligen väger..

Dicken: stängde hela på 2140. Gjorde 2 punkter.

In igen 2140.5 efter trendvändning. Nu mindre size o swingposse
Senast redigerad av VLCD 2016-10-20 kl. 20:06.
2016-10-20, 20:33
Medlem
Hej,

Är det lönsamt att daytrada? Tänker på courtageavgifter + skatt? Vilken sida bör man börja på som nybörjare om man tänkte starta med 5-10k? Vad är bästa sätter att lära sig alla metoder inom teknisk analys? Bör man kunna alla? (Det är massa) Om inte vilka föredrar ni? Jag läser dagligen om detta och kollar på youtube, men det känns inte som att jag närmar mig den kunskap man ska ha för att kunna daytrada med vinst i längden.

Andra tips?

Provade IG's prov version men det var inte så bra kände jag..

Tack,

/Ardi90
2016-10-20, 20:42
Medlem
Vad tror ni om Quartiers Properties aktien? till inköpspris på 100 kr utlovar aktien en direktavkastning på mer än 10% nästa år utifrån vad de har gått ut med.
2016-10-20, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ardi90
Hej,

Är det lönsamt att daytrada? Tänker på courtageavgifter + skatt? Vilken sida bör man börja på som nybörjare om man tänkte starta med 5-10k? Vad är bästa sätter att lära sig alla metoder inom teknisk analys? Bör man kunna alla? (Det är massa) Om inte vilka föredrar ni? Jag läser dagligen om detta och kollar på youtube, men det känns inte som att jag närmar mig den kunskap man ska ha för att kunna daytrada med vinst i längden.

Andra tips?

Tack,

/Ardi90

Skatt behöver du nog inte oroa dig för efter 99 procent bränner startkapitalet iallafall.. Du ska va väldigt bra på aktier redan om du inte ska göra det.
Är du intresserad på riktigt så lär dig med demoversion IG. Därefter riktiga med miniminivån o lär dig prorealtime. Det är en nackdel att fokusera på för mkt. Köp typ en bok av Tobbe rosen. Lär dig grunderna, hitta din stil o lär dig hänga med i graferna. Fokusera tex på bara omx30. Skriv ner varför du tar entry, handla bara med långsiktig trend ex när macd ger köp i dagsgraf så letar du entrys för lång o tvärtom för kort. För noggrann bok.

Och nej du kan inte daytrada särskilt länge med 5-10 tkr men det är en start för att börja lära sig. Om du är ok på aktier innan får du räkna med 6 mån till 1 år heltid dvs minst 8 tim framför skärmen o sen analys/nyheter osv ovanpå det innan du kan utvärdera om du är lönsam o det är nåt för dig. Det är inte för många.
2016-10-20, 21:51
Medlem
Som nu tex så ser sp500 ut att göra trendvändning i kort upplösning. Omslagsformation i översålt läge. Känns 75-25 på att det går upp lite nu.

Själv har jag idag följt börserna kl 7-22 o inte gjort så mkt annat än att analysera.

Edit: och det gick faktiskt upp 1.5p ganska direkt. Eftersom spreaden är 0.4 på sp500 är det dessa lägen man vill hitta för entrys. Då kan man ha tight SL o minimera riskerna. Nu ligger jag redan lång, men kommer troligen öka innan kl 22.00 för då ökar spread (om det forts lite till upp). Då blir det också hyfsat stark stängning vilket ör viktigt för forts inatt o imorgon. På IG rullar poditionen även utanför öppettiderna - you know

Edit2: det blev svag stängning sista minuten. Ökade inte. Var istället nära att minska men ligger kvar för dax dippade inte o är forts stark. 10715.
Senast redigerad av VLCD 2016-10-20 kl. 22:01.
2016-10-20, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VLCD
Skatt behöver du nog inte oroa dig för efter 99 procent bränner startkapitalet iallafall.. Du ska va väldigt bra på aktier redan om du inte ska göra det.
Är du intresserad på riktigt så lär dig med demoversion IG. Därefter riktiga med miniminivån o lär dig prorealtime. Det är en nackdel att fokusera på för mkt. Köp typ en bok av Tobbe rosen. Lär dig grunderna, hitta din stil o lär dig hänga med i graferna. Fokusera tex på bara omx30. Skriv ner varför du tar entry, handla bara med långsiktig trend ex när macd ger köp i dagsgraf så letar du entrys för lång o tvärtom för kort. För noggrann bok.

Och nej du kan inte daytrada särskilt länge med 5-10 tkr men det är en start för att börja lära sig. Om du är ok på aktier innan får du räkna med 6 mån till 1 år heltid dvs minst 8 tim framför skärmen o sen analys/nyheter osv ovanpå det innan du kan utvärdera om du är lönsam o det är nåt för dig. Det är inte för många.

Tycker demoverision är ganska meningslöst. Psyket är en väldigt stor del i det hela, får absolut noll känsla när man flippar ett demokonto. Hade kört riktigt pengar men väldigt liten size.
2016-10-20, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hampzus
Tycker demoverision är ganska meningslöst. Psyket är en väldigt stor del i det hela, får absolut noll känsla när man flippar ett demokonto. Hade kört riktigt pengar men väldigt liten size.
Jo men tänkte om han ville lära sig ta position o det mest elementära tekniska. Jag har heller aldrig kört demo. Man lär sig genom att trada. Har man varit framgångsrik, OBS framgångsrik, pokerspelare är det lättare psykiskt. Icke framgåbgsrik gambler bör för övrigt helt hålla sig undan. Sämsta förutsättningen.
2016-10-20, 22:09
Medlem
De som jag respekterar mest på teknisk analys är genomgående väldigt bull till marknaden. De har ofta rätt. När de har fel inträffar nåt helt oförutsett. Det blir min grundsyn. Sov gott börsen//

Ps. Skynda långsamt. Det är mer imponerande att plussa varje vecka i ett år o tjäna 100tkr än att tjäna 10 msek o plussa 30 veckor.

Oj. Bra volym det blev när rapporterna släpptes. Får hänga kvar o kolla CNBC till 23//
Senast redigerad av VLCD 2016-10-20 kl. 22:14.
2016-10-20, 22:17
Medlem
rebekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ardi90
Hej,

Andra tips?

Tack,

/Ardi90

Finns 1000 grejer att säga men skulle vilja framhäva, enligt mig, två viktiga punkter när det kommer till inlärningsperioden.

1. Ge inte upp.
2. Size:a inte upp innan du svart på vitt ser att siffrorna börjar bli gröna och du faktiskt har en edge som verkar funka och du tror på.

Det kan ta flera år innan man faktiskt börjar få häng på det, och många av de sakerna man kan läsa om måste man uppleva själv, i verkligheten med riktiga pengar, för att faktiskt förstå vad det handlar om. Det jag har tagit mig igenom för att vara där jag är idag vet jag inte ens om jag skulle vilja önska min värsta fiende (och med det sagt är jag fortfarande en grön nybörjare som inte kan mycket)

Men lär man sig detta och får rätsida på siffrorna så finns det en sån sinnesjuk potential att jag tycker det strider mot all logik att inte satsa allt på detta, förutsatt man tycker det är kul såklart.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in