2016-10-20, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ditt påstående är direkt felaktigt.

En uppskattning är att det är cirka 0,0000001% av de som studerar eller har studerat naturvetenskap som tror på en platt jord. FE går helt enkelt inte ihop med vetenskap.

Hur kom du fram till den siffran?
Citera
2016-10-20, 20:46
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maximon
Du behöver absolut inte hålla med. Men jag lägger ut den iaf så OM de i framtiden händer nått som jag pratade om så kommer du iaf ihåg att de var en flummig kille på ett forum för många många år sedan som pratade om detta.

Jag ser de på detta sätt. De ska förvirra oss så gott de kan. Och sen så deras fake Messias kan komma och visa oss hur lurade vi är.. Så han vinner vårt förtroende.

Jag har även en teori om att denna Messias kommer utge sig för att vara Jesus återkomst. Och att hans Fader inte är skaparen Yahweh.
Utan skaparen av denna "fängelse värld" är ond.. Yahweh är ond...
Och att han kom för att fria oss från denna värld.

And he opened his mouth in blasphemy against God, to blaspheme his name, and his tabernacle, and them that dwell in heaven.

De är den såkallade gnostiska tron... den påminner om trueman show.. där han är fången utan sin vetskap.. men när han får veta att han är fången i denna stängda värld så blir hans mål att fly.. samma sak med matrix... där onda arkitekten skapar matrix och håller oss människor fångna... och neo sätter oss fri från den fängelse världen...

Jo, om 10 år lär jag dessvärre fortfarande komma ihåg alla troende i konspirationsforat och undra om de håller på fortfarande.
Problemet som jag ser det med denna typ av saker är att oavsett vad som läggs fram som bevis så kontrar alltid de troende med att det är inte en säker källa eller liknande.
Dvs man lyssnar endast på det man vill höra, vilket visserligen delvis är så med den vanliga sidan med bortsett från att det finns oftast bevis i form av forskning eller teknisk.
Citera
2016-10-20, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Jo, om 10 år lär jag dessvärre fortfarande komma ihåg alla troende i konspirationsforat och undra om de håller på fortfarande.
Problemet som jag ser det med denna typ av saker är att oavsett vad som läggs fram som bevis så kontrar alltid de troende med att det är inte en säker källa eller liknande.
Dvs man lyssnar endast på det man vill höra, vilket visserligen delvis är så med den vanliga sidan med bortsett från att det finns oftast bevis i form av forskning eller teknisk.

Jag tycker dock jag är ganska öppen för de.. Jag själv kritiserar teorin där den faller kort.. som den jag tog upp och även blood moon tycker jag förklaras dåligt av både flat och round earth...

Så jag är öppen för de mesta.. men svårt att acceptera saker som presenteras för oss som vi inte kan testa om de är sant eller inte... jag litar inte på staten eller organisationer som får bidrag eller samarbetar med dom...
Citera
2016-10-20, 20:58
Medlem
madtops avatar
Citat:
Hur kom du fram till den siffran?

Det är väl ganska enkelt? Naturvetenskap och en platt jord funkar inte ihop. Om man har studerat naturvetenskap så begriper man att jorden inte är platt. Den sk "teorin" om en platt jord håller inte, den går inte ihop, den stämmer inte, den går att falsifiera.

Citat:
presenteras för oss som vi inte kan testa om de är sant eller inte...

Och det är där bildning kommer in. Vi med naturvetenskaplig utbildning har testat en massa saker.
Senast redigerad av madtop 2016-10-20 kl. 21:00.
Citera
2016-10-20, 21:38
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArschBerg
Märkligt att detta fenomen uppkom bara för några år sedan när man trott att jorden är rund i över hundra år... Inte för att vara den som är den men tror inte att någon kan vara så dum och tro att jorden är platt.

Stämpel: Nät-troll

Inte hundra år, man har vetat att jorden är rund i tusentals år.

Och nej, de flesta är inte nättroll. De flesta är kristna fanatiker som hellre studerar bibeln än naturvetenskap.
Citera
2016-10-20, 21:39
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Jag tycker dock jag är ganska öppen för de.. Jag själv kritiserar teorin där den faller kort.. som den jag tog upp och även blood moon tycker jag förklaras dåligt av både flat och round earth...

Så jag är öppen för de mesta.. men svårt att acceptera saker som presenteras för oss som vi inte kan testa om de är sant eller inte... jag litar inte på staten eller organisationer som får bidrag eller samarbetar med dom...

Men herregud, flat earth går ju att testa hur lätt som helst.
Åk en flygplan och öppna ögonen.
Citera
2016-10-20, 22:25
Medlem
ArschBergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Inte hundra år, man har vetat att jorden är rund i tusentals år.

Och nej, de flesta är inte nättroll. De flesta är kristna fanatiker som hellre studerar bibeln än naturvetenskap.

Låt mig omformulera mig.

Senast jag känner till att det påtalades och troddes på av ett stort antal människor var ungefär hundra år sedan.
Citera
2016-10-20, 22:54
Medlem
Otroligt vad mycket OT-snack det har blivit här. Jag ställde två frågor till er FE-kramare, kan ni ta och svara:

[quote=pewana|58775548

- Varför är jordens ekvator (den kan avbildas även på en platt jord) bara drygt 4000 mil lång och inte 6283 mil?
- Hur kan det finnas satelliter som passerar över både nord- och sydpolen?
.[/QUOTE]

Jag kan lägga till en fråga:
Går närmaste flygresan från Sydney till Santiago i Chile via Nordpolen?
Citera
2016-10-21, 00:47
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Hoppas de är okej att jag svarar på den frågan.

Det beror lite på vem du frågar. Många kristna har lättare att köra iden att jorden är platt eftersom de är så den förklaras i genesis.

Det är just här hela religionsdebatten blir löjlig. Jag skulle vilja be om att få citera mig själv, som Christer Pettersson skulle ha sagt:

"Jag ville bara poängtera att kristna (och muslimer) inte har något problem med en sfärisk jord. Vad som står i bibeln är av mindre betydelse. Det finns ju inga bokstavstroende kristna ändå. Inte ens de ortodoxa är helt bokstavstroende. Jag har läst Genesis, Exodus och Leviticus. Ingen praktiserar det idag. Påven har ju t.o.m ställt sig bakom evolutionen och Big Bang. Det är inte särskilt kontroversiellt."

"Att jorden är rund har inte skadat världsreligionerna, därför är det än mindre troligt att det skulle finnas en konspiration som skulle ljuga om jordens form i syfte att erodera folks andlighet. Det går alldeles utmärkt med sex, drugs 'n rock 'n roll så att säga."

Om man nu vill vända folket ifrån gud, varför lägga de oändliga resurser som krävs för att upprätthålla myten om att jorden är rund när den ändå bara träffar mycket små religiösa kulter med obetydligt medlemsantal? Det är fullständigt omotiverat. I hundratals år har det varit känt att jorden är rund. Folk har inte lämnat vare sig kristendomen eller islam för det.

Flat Earth saknar all grund. Till och med vad gäller motivbilden, vilken borde vara superenkel för vilken FE-are som helst att fabricera ihop. Att du, som ändå uppträder objektivt och sakligt lutar åt att tro att jorden är platt är helt ofattbart. Det går alldeles utmärkt att vara kristen/muslim och samtidigt veta att jorden är rund. Vet du vad som står i exodus? Det finns tex fullt med mycket detaljrika instruktioner om hur man bygger tält åt gud samt sköter dessa. Flera små eventuella snedsteg är belagda med dödsstraff. Sådant förekommer inte i något kristet land och har inte gjort på evigheter. Det är samma icke-existerande kristna bokstavstroende som skulle ha problem med jordens form.
Citera
2016-10-21, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Men herregud, flat earth går ju att testa hur lätt som helst.
Åk en flygplan och öppna ögonen.

Jag personligen flyger ganska mycket..
Och jag ser många problem som uppkommer med flygplan som talar för FE ist..

Men gällande flygplan när dom flyger.. vilket är ditt bästa argument för snurrande klotmodellen som jag kan se?
Citera
2016-10-21, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCabot
Det är just här hela religionsdebatten blir löjlig. Jag skulle vilja be om att få citera mig själv, som Christer Pettersson skulle ha sagt:

"Jag ville bara poängtera att kristna (och muslimer) inte har något problem med en sfärisk jord. Vad som står i bibeln är av mindre betydelse. Det finns ju inga bokstavstroende kristna ändå. Inte ens de ortodoxa är helt bokstavstroende. Jag har läst Genesis, Exodus och Leviticus. Ingen praktiserar det idag. Påven har ju t.o.m ställt sig bakom evolutionen och Big Bang. Det är inte särskilt kontroversiellt."

"Att jorden är rund har inte skadat världsreligionerna, därför är det än mindre troligt att det skulle finnas en konspiration som skulle ljuga om jordens form i syfte att erodera folks andlighet. Det går alldeles utmärkt med sex, drugs 'n rock 'n roll så att säga."

Om man nu vill vända folket ifrån gud, varför lägga de oändliga resurser som krävs för att upprätthålla myten om att jorden är rund när den ändå bara träffar mycket små religiösa kulter med obetydligt medlemsantal? Det är fullständigt omotiverat. I hundratals år har det varit känt att jorden är rund. Folk har inte lämnat vare sig kristendomen eller islam för det.

Flat Earth saknar all grund. Till och med vad gäller motivbilden, vilken borde vara superenkel för vilken FE-are som helst att fabricera ihop. Att du, som ändå uppträder objektivt och sakligt lutar åt att tro att jorden är platt är helt ofattbart. Det går alldeles utmärkt att vara kristen/muslim och samtidigt veta att jorden är rund. Vet du vad som står i exodus? Det finns tex fullt med mycket detaljrika instruktioner om hur man bygger tält åt gud samt sköter dessa. Flera små eventuella snedsteg är belagda med dödsstraff. Sådant förekommer inte i något kristet land och har inte gjort på evigheter. Det är samma icke-existerande kristna bokstavstroende som skulle ha problem med jordens form.

Hej

Först och främst vill jag tacka för att du tog dig tid att svara så långt och utförligt. Gillar även hur du är mer saklig i dina argument. Jag ska försöka gå igenom dom så gått jag kan.

Citat:
Jag ville bara poängtera att kristna (och muslimer) inte har något problem med en sfärisk jord.

Sant. Dom flesta har inge problem med den förens som tar texten ordagrant.

Citat:
Det finns ju inga bokstavstroende kristna ändå. Inte ens de ortodoxa är helt bokstavstroende.

Det finns gått om bokstavstroende kristna. Vill du ha länkar till dessa så säg till.

Citat:
Jag har läst Genesis, Exodus och Leviticus. Ingen praktiserar det idag.

Det ska man inte heller. Utan man ska följa det nya testamentet. OM man dvs tror att Jesus var den lovade messias som gamla testamentet talade om. Annars ska dom som du säger fortfarande idag offra duvor och andra djur som en betalning för synder. Det är därför judarna sitter och väntar på en annan messias eftersom dom inte tror att Jesus var den som dom vart lovade. Och det är därför dom vill bygga upp sitt 3dje judiska tempel så de kan börja med offringar igen.

Citat:
Påven har ju t.o.m ställt sig bakom evolutionen och Big Bang. Det är inte särskilt kontroversiellt.

Jo men han har även sagt att alla religioner tror på samma Gud även fast de har motsatta grundläggande ideologier. Och jag skulle kunna gå igenom en hel dag med dig om varför bokstavstroende inte vill ha nånting med påven eller Vatikanen att göra. Men försöker fatta mig kort. Vad påven säger överskrider inte bibeln för en riktig kristen.

Citat:
]"Att jorden är rund har inte skadat världsreligionerna, därför är det än mindre troligt att det skulle finnas en konspiration som skulle ljuga om jordens form i syfte att erodera folks andlighet. Det går alldeles utmärkt med sex, drugs 'n rock 'n roll så att säga.

Beror på vem du frågar. Frågar du en bokstavstroende så är dom konfliktande. Att säga nått annat skulle bara bevisa hur lite man vet om bibeln.

Citat:

Jag vet inte riktigt om jag förstått dig rätt. Men jag tror du menar att de är så mycket pengar för att hålla en liten grupp religiösa personer i ovisshet. Om jag säger såhär istället.. Om jag skulle fråga 1000 personer på stan vilken form jorden har så kommer 99.99% säga rund.
Och även jag som är extremt öppen för att diskutera de mesta. Och dessutom kristen, skrattade åt detta ämne i flera månader och vägrade att ens kolla upp de. Så svar på din fråga är att de handlar inte om att lura så få bokstavstroende, utan att lura dom stora massan. Och det har dom lyckats bra med OM de är så att jorden nu är platt.

Citat:
Flat Earth saknar all grund. Till och med vad gäller motivbilden, vilken borde vara superenkel för vilken FE-are som helst att fabricera ihop. Att du, som ändå uppträder objektivt och sakligt lutar åt att tro att jorden är platt är helt ofattbart. Det går alldeles utmärkt att vara kristen/muslim och samtidigt veta att jorden är rund. Vet du vad som står i exodus? Det finns tex fullt med mycket detaljrika instruktioner om hur man bygger tält åt gud samt sköter dessa. Flera små eventuella snedsteg är belagda med dödsstraff. Sådant förekommer inte i något kristet land och har inte gjort på evigheter. Det är samma icke-existerande kristna bokstavstroende som skulle ha problem med jordens form

Jag hör vad du säger. Håller dock inte med. Vad de gäller lagarna så är vi under nya lagar som Jesus la ut för oss..

Återkoppla respektfullt så kommer jag göra det samma..
Citera
2016-10-21, 16:49
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ja.

https://www.youtube.com/watch?v=G3BJXBWK70Y
20 sekunder av videon handlade om rymdstationen, resten var bara käbbel som Löfven hade sagt.
Kan du inte sätta lite egna ord på HUR filmen är fejkad?
Han påstår att det bara är en loop, menar ni att ingen skulle ha upptäckt det förutom en eller två galningar på youtube?
I övrigt så förstår jag inte om han skämtade när han sa att man aldrig såg när det var natt.
WTF?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in