Citat:
Ursprungligen postat av
EddieCabot
Det är just här hela religionsdebatten blir löjlig. Jag skulle vilja be om att få citera mig själv, som Christer Pettersson skulle ha sagt:
"Jag ville bara poängtera att kristna (och muslimer) inte har något problem med en sfärisk jord. Vad som står i bibeln är av mindre betydelse. Det finns ju inga bokstavstroende kristna ändå. Inte ens de ortodoxa är helt bokstavstroende. Jag har läst Genesis, Exodus och Leviticus. Ingen praktiserar det idag. Påven har ju t.o.m ställt sig bakom evolutionen och Big Bang. Det är inte särskilt kontroversiellt."
"Att jorden är rund har inte skadat världsreligionerna, därför är det än mindre troligt att det skulle finnas en konspiration som skulle ljuga om jordens form i syfte att erodera folks andlighet. Det går alldeles utmärkt med sex, drugs 'n rock 'n roll så att säga."
Om man nu vill vända folket ifrån gud, varför lägga de oändliga resurser som krävs för att upprätthålla myten om att jorden är rund när den ändå bara träffar mycket små religiösa kulter med obetydligt medlemsantal? Det är fullständigt omotiverat. I hundratals år har det varit känt att jorden är rund. Folk har inte lämnat vare sig kristendomen eller islam för det.
Flat Earth saknar all grund. Till och med vad gäller motivbilden, vilken borde vara superenkel för vilken FE-are som helst att fabricera ihop. Att du, som ändå uppträder objektivt och sakligt lutar åt att tro att jorden är platt är helt ofattbart. Det går alldeles utmärkt att vara kristen/muslim och samtidigt veta att jorden är rund. Vet du vad som står i exodus? Det finns tex fullt med mycket detaljrika instruktioner om hur man bygger tält åt gud samt sköter dessa. Flera små eventuella snedsteg är belagda med dödsstraff. Sådant förekommer inte i något kristet land och har inte gjort på evigheter. Det är samma icke-existerande kristna bokstavstroende som skulle ha problem med jordens form.
Hej
Först och främst vill jag tacka för att du tog dig tid att svara så långt och utförligt. Gillar även hur du är mer saklig i dina argument. Jag ska försöka gå igenom dom så gått jag kan.
Citat:
Jag ville bara poängtera att kristna (och muslimer) inte har något problem med en sfärisk jord.
Sant. Dom flesta har inge problem med den förens som tar texten ordagrant.
Citat:
Det finns ju inga bokstavstroende kristna ändå. Inte ens de ortodoxa är helt bokstavstroende.
Det finns gått om bokstavstroende kristna. Vill du ha länkar till dessa så säg till.
Citat:
Jag har läst Genesis, Exodus och Leviticus. Ingen praktiserar det idag.
Det ska man inte heller. Utan man ska följa det nya testamentet. OM man dvs tror att Jesus var den lovade messias som gamla testamentet talade om. Annars ska dom som du säger fortfarande idag offra duvor och andra djur som en betalning för synder. Det är därför judarna sitter och väntar på en annan messias eftersom dom inte tror att Jesus var den som dom vart lovade. Och det är därför dom vill bygga upp sitt 3dje judiska tempel så de kan börja med offringar igen.
Citat:
Påven har ju t.o.m ställt sig bakom evolutionen och Big Bang. Det är inte särskilt kontroversiellt.
Jo men han har även sagt att alla religioner tror på samma Gud även fast de har motsatta grundläggande ideologier. Och jag skulle kunna gå igenom en hel dag med dig om varför bokstavstroende inte vill ha nånting med påven eller Vatikanen att göra. Men försöker fatta mig kort. Vad påven säger överskrider inte bibeln för en riktig kristen.
Citat:
]"Att jorden är rund har inte skadat världsreligionerna, därför är det än mindre troligt att det skulle finnas en konspiration som skulle ljuga om jordens form i syfte att erodera folks andlighet. Det går alldeles utmärkt med sex, drugs 'n rock 'n roll så att säga.
Beror på vem du frågar. Frågar du en bokstavstroende så är dom konfliktande. Att säga nått annat skulle bara bevisa hur lite man vet om bibeln.
Citat:
Om man nu vill vända folket ifrån gud, varför lägga de oändliga resurser som krävs för att upprätthålla myten om att jorden är rund när den ändå bara träffar mycket små religiösa kulter med obetydligt medlemsantal? Det är fullständigt omotiverat. I hundratals år har det varit känt att jorden är rund. Folk har inte lämnat vare sig kristendomen eller islam för det.
Jag vet inte riktigt om jag förstått dig rätt. Men jag tror du menar att de är så mycket pengar för att hålla en liten grupp religiösa personer i ovisshet. Om jag säger såhär istället.. Om jag skulle fråga 1000 personer på stan vilken form jorden har så kommer 99.99% säga rund.
Och även jag som är extremt öppen för att diskutera de mesta. Och dessutom kristen, skrattade åt detta ämne i flera månader och vägrade att ens kolla upp de. Så svar på din fråga är att de handlar inte om att lura så få bokstavstroende, utan att lura dom stora massan. Och det har dom lyckats bra med OM de är så att jorden nu är platt.
Citat:
Flat Earth saknar all grund. Till och med vad gäller motivbilden, vilken borde vara superenkel för vilken FE-are som helst att fabricera ihop. Att du, som ändå uppträder objektivt och sakligt lutar åt att tro att jorden är platt är helt ofattbart. Det går alldeles utmärkt att vara kristen/muslim och samtidigt veta att jorden är rund. Vet du vad som står i exodus? Det finns tex fullt med mycket detaljrika instruktioner om hur man bygger tält åt gud samt sköter dessa. Flera små eventuella snedsteg är belagda med dödsstraff. Sådant förekommer inte i något kristet land och har inte gjort på evigheter. Det är samma icke-existerande kristna bokstavstroende som skulle ha problem med jordens form
Jag hör vad du säger. Håller dock inte med. Vad de gäller lagarna så är vi under nya lagar som Jesus la ut för oss..
Återkoppla respektfullt så kommer jag göra det samma..