2016-10-20, 14:00
Medlem
Carlsen är inte anställd av norska skidförbundet, men jobbar ändå på uppdrag åt dom. Vad han säger kan inte tas som en sanning. Särskilt med tanke på att han bedriver oetiska forskningsprojekt där han ger astmamedicin till friska elitidrottare, detta trots att det inte inte stod i hans ursprungsansökan.

http://www.sydsvenskan.se/2016-09-20/fick-medicin-i-icke-godkant-projekt

Siri Halle har sagt att testerna för att se om en utövare har astma går till på följande sätt:

-Jag kommer ihåg att jag fick göra ett litet sådant där test där jag blåste in och ut. Då konstaterades en viss irritation som var kvalificerade nog för att gillas som astma och få Ventoline. I dag förstår jag att jag inte var astmatiker eftersom jag inte behöver medicinen.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article23237650.ab

Eftersom Carlsen har jobbat med Norge länge är det han som är ansvarig för testerna. Det säger väl det mesta. Dessutom, de flesta av studierna som "visar" att astmamedicin inte har någon dopingeffekt har norska författare. Det är ju konstigt. Samtidigt visar studier där det inte finns några norska författare att astmamedicin är prestationshöjande. Så vem ska vi välja att tro på, på den oetiske läkaren som säger att folk har astma efter ett litet blås och som bedriver oetisk forskning, eller forskare från andra länder där skidåkning inte ens är stort (t.ex. Danmark). Svaret är väl ändå ganska enkelt.

Norsk träning handlar mycket om mängd. De skryter om hur mycket de tränar och det är därför de är bättre än andra. Samtidigt visar studier att astmamedicin är bra för återhämtningen. Hallå?! Att ingen fattar vad som pågår. Nej, låt en oberoende läkare testa de norska åkarna. Skithögen Carlsen har inte någon trovärdighet. Jag slår vad om att Björgen och Sundby inte är astmatiker.
Citera
2016-10-20, 14:02
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Till astmamedicin problematiken, om man känner personer som verkligen har astma, vet man ju att de kan få ta sin medicin rätt som det, ofta vid lite mer ansträngda tillfällen, har ni sett en ända av de norska åkarna fått ett enda anfall under tävling ?

Astrid Jacobsen kollapsade i Tour de Ski i vintras pga svåra andningsproblem.
Citera
2016-10-20, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
En uppenbar fråga är ju hur det kommer sig att ingen noterade den ilsket röda varningen på paketet. Jag har sett en del olika "förklaringar" till det som lanserats av olika norrmän. Den senaste kommer från norska landslagets nye chefsläkare, Petter Olberg. Han försöker förklara det med att norrmän inte har någon erfarenhet av Trofodermin.
–"Det är ett läkemedel som inte är registrerat i Norge och vi känner inte till hur man använder det.". Det här är även svaret på hur det kommer sig att Johaug fick salvan trots att flera italienska läkare med erfarenhet av Trofodermin menar på att det inte ska (eller ens kan) användas på läpparna.

Problemet med retoriken "ingen visste vad det var för smörja" är att ju mer man distanserar sig från all kännedom om Trofodermin desto större blir anledningen att man borde ha kontrollerat det innan. Det förutom att de totalt inkompetensförklarar sig själva!

En fråga som jag undrar över är hur det kom sig att Bendiksen kom på den "briljanta" idén att köpa just Trofodermin?! Jag menar... Trofodermin finns inte i Norge, Trofodermin har aldrig använts av någon norrman tidigare, ingen vet hur Trofodermin fungerar och Trofodermin ska inte ens användas mot läppsår. Om vi ska tro Bendiksen så stegade han in på apoteket i Italien, utan att känna till Trofodermin (trots att han enligt uppgift jag läst här på FB ska ha arbetat på Pfizer som tydligen tillverkar Trofodermin), ber om munsårssalva och får rådet att köpa ett läkemedel som inte ens är till för munsår. Troligt?

Enkelt. Han kom på att använda Trofodermin därför att det är det enda läkemedel i Europa som innehåller Clostebol och därför det enda rimliga att använda som cover-up.

https://www.drugs.com/international/clostebol.html
Citera
2016-10-20, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Astrid Jacobsen kollapsade i Tour de Ski i vintras pga svåra andningsproblem.
Nja ,det sa under tävlingens gång vet ja , att hon troligen fått ett astmaanfall men efteråt va de ingen som ville direkt uttala sig i på frågan vad orsaken var från norskt håll, det är så jag minns det iallafall!

Och med så många astmatiker i laget borde det nästan vara en regel än undantag att någon norsk inte kan förfölja ett lopp.
Senast redigerad av givemeyourmoney 2016-10-20 kl. 14:45.
Citera
2016-10-20, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Använder man här samma testmetod som ADN använde vid Johaug testet? Hittar ingen info om testmetoden i studien. Vet inte heller om ADN har gått ut med vilken testmetod som användes på Johaug provet. Det sägs ju att det kommit en ny metod alldeles för några år sen. Studien är från 2004.

Tänkte på det också. Och svaret är: jag vet inte.
Citera
2016-10-20, 14:58
Medlem
Hunden007s avatar
gillar dock hur Norrbaggarna säger hon är skyldig tills motsatsen bevisats. att hon är tagen i Dopping är ju ett bevis xD
Citera
2016-10-20, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
gillar dock hur Norrbaggarna säger hon är skyldig tills motsatsen bevisats. att hon är tagen i Dopping är ju ett bevis xD

Dessutom har de fel. När man har positivt utslag på t.ex. anabola steroider i blodet så åligger det utövaren att påvisa att den fått i sig ämnet utan uppsåt eller grov oaktsamhet för straffet ska sänkas från 4 till 2 års avstängning.

Det finns andra ämnen på dopningslistan där det istället åligger antidopningsorganet att bevisa att utövaren fått i sig ämnet med uppsåt eller grov oaktsamhet för att straffet ska höjas från 2 till 4 års avstängning. Men det är alltså inte aktuellt här.
Citera
2016-10-20, 15:21
Bannlyst
En fråga som jag undrar över är hur det kom sig att Bendiksen kom på den "briljanta" idén att köpa just Trofodermin?! Jag menar... Trofodermin finns inte i Norge, Trofodermin har aldrig använts av någon norrman tidigare, ingen vet hur Trofodermin fungerar och Trofodermin ska inte ens användas mot läppsår. Om vi ska tro Bendiksen så stegade han in på apoteket i Italien, utan att känna till Trofodermin (trots att han enligt uppgift jag läst här på FB ska ha arbetat på Pfizer som tydligen tillverkar Trofodermin), ber om munsårssalva och får rådet att köpa ett läkemedel som inte ens är till för munsår. Troligt?[/quote]

Enligt B så var det apotekaren som rekommenderade Trofodermin.
Fast jag vet inte om nån kollat det med den berörda apotekaren!
Citera
2016-10-20, 15:22
Medlem
http://www.vg.no/sport/johaug-tatt-i-doping/aldri-sett-denne-dopingadvarselen-foer/a/23825438/

Statliga läkemedelsverket i Norge ger sig in i debatten och påpekar att om man är van vid norska läkemedel så känner man inte igen den italienska märkningen och kan misstolka den.
Citera
2016-10-20, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamil
http://www.vg.no/sport/johaug-tatt-i-doping/aldri-sett-denne-dopingadvarselen-foer/a/23825438/

Statliga läkemedelsverket i Norge ger sig in i debatten och påpekar att om man är van vid norska läkemedel så känner man inte igen den italienska märkningen och kan misstolka den.

Konstigt att den andra krämen inte har märket då. Varför skulle man märka en produkt med dopingtryck om den inte innehåller doping. Men den logiken skulle samtliga produkter ha det trycket. Så långsökt. Norge, världsmästare i bortförklaringar.
Senast redigerad av stifmeister89 2016-10-20 kl. 15:40.
Citera
2016-10-20, 15:40
Medlem
Hyfundans avatar
Citat:

Jag är inte heller van vid denna symbol. Jag är inte van vid läkemedel öht.

Ändå fattade jag direkt jag såg den att detta var något att SE UPP MED SÅ IN I HELVETE om man är elitidrottare!

Det blir dummare och dummare. Snart ger sig väl norska kyrkan in i debatten och menar att symbolen kan tolkas som att krämen inte får användas i samband med barndop.
Citera
2016-10-20, 15:43
Medlem
Citat:

Så en internationellt erkänd idrottsläkare och en världsstjärna inom sin idrott inte skulle veta vad den symbolen betyder , haha, man kan tro att dessa personer egentligen borde vara inlåsta på en statlig institution för svagbegåvade våldsamma kriminella!

PS
Nu visar ju det sig att det kanske är så, iallafall med tanke på deras begränsade intellektuella förmåga att få ihop en lögn som håller mer än en googling bort, kriminella är ju dem i vilket fall som helst!
Senast redigerad av givemeyourmoney 2016-10-20 kl. 16:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in