• 1
  • 2
2016-10-20, 14:02
Medlem
Krullishbg69s avatar
Hej!

Som rubriken lyder så har jag ett problem! Äger en Hyundai Getz 1,3 från år 2003 ''liten riskokare'' sedan ett par månader tillbaka och har upplevt att den har blivit törstigare än vanligt. Enligt allt jag har läst mig in på när det gäller förbrukning på den så ska den hålla en förbrukning på ca 0,63l blandad körning men har räknat ut att min snarare har hållit en förbrukning på ca 0,82l dom senaste fem tankningarna.

Någon som har ideér på vad detta kan bero på och vad jag kan göra åt saken?
Senast redigerad av Krullishbg69 2016-10-20 kl. 14:05.
Citera
2016-10-20, 14:05
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krullishbg69
Hej!

Som rubriken lyder så har jag ett problem! Äger en Getz 1,3 från år 2003 ''liten riskokare'' sedan ett par månader tillbaka och har upplevt att den har blivit törstigare än vanligt. Enligt allt jag har läst mig in på när det gäller förbrukning på den så ska den hålla en förbrukning på ca 0,63l blandad körning men har räknat ut att min snarare har hållit en förbrukning på ca 0,82l dom senaste fem tankningarna.

Någon som har ideér på vad detta kan bero på och vad jag kan göra åt saken?

Dåliga tändstift, igensatt luftfilter eller utsliten lambdasond är vanliga orsaker till hög bränsleförbrukning.
Citera
2016-10-20, 14:06
Medlem
franges avatar
Servicedags som nämnt, kolla även lufttrycket i däcken. Tänk på hur kul det är att cykla med hjul som behöver pumpas...
Citera
2016-10-20, 14:15
Medlem
mandelbiskviers avatar
Se till att ingen broms ligger an!
Citera
2016-10-20, 14:15
Medlem
skunkjobbs avatar
Det är inte så att du kör en stor andel stadstrafik? Det ger ju avsevärt högre förbrukning bara det. Min Saab drar nästan det dubbla i stan mot på landsväg.
Citera
2016-10-20, 15:58
Medlem
lagcatss avatar
Packning? Tak box? Fel på motorn?

Kanske dags att lämna in den på Service?
Citera
2016-10-20, 19:09
Bannlyst
Kör du som biltjuv och bara i stadstrafik? Tankar du fullt så du verkligen vet snittet?
Citera
2016-10-21, 11:38
Medlem
Krullishbg69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det är inte så att du kör en stor andel stadstrafik? Det ger ju avsevärt högre förbrukning bara det. Min Saab drar nästan det dubbla i stan mot på landsväg.

Kör en del i stadstrafik men annars så är det mest motorväg och landsväg. Reagerade på att den drog mindre än en halv tank till och från Ängelholm-Göteborg vilket inkluderade en omväg genom Varberg för ca två månader sen men numera dricker den ungefär lika mycket på sträckan Ängelholm-Malmö. Har börjat kolla lufttrycken i däcken mer regelbundet men det verkar vara mer än så Antar att service kallar
Citera
2016-10-21, 13:06
Medlem
Det du har läst är en bluff. Vad bilen kräver är en realitet.
Du lär få leva med detta.

Byta upp dig till en Fiat Panda så slipper du dessa problem.
Citera
2016-10-21, 14:04
Medlem
Baalzamons avatar
Fel på lambdasond eller något annat i motorstyrningen. Borde finnas en felkod som kan utläsas.
Citera
2016-10-21, 15:45
Medlem
SurTrollets avatar
Min bil drar ca 0.8 med tant & hund när man kör "på tur" och bara 0.6 när jag ensam i bilen pendlar till jobbet. Allt beror inte på vikten för till jobbet är det landsväg, lite motorväg och sen framme medans utflykter brukar innebära lite mer blandad körning så är du säker på att din bil plötsligt börja dricka mer soppa helt utan anledning eller kan det inte vara du som vant dig vid bilen och dess egenskaper så du börjat köra lite hårdare/oförsiktigare?
Senast redigerad av SurTrollet 2016-10-21 kl. 15:48.
Citera
2016-10-21, 15:55
Medlem
bastard666s avatar
Nu går ju temperaturerna ner och det i sin tur betyder längre tid för att motorn ska bli varm. Kallstartsventilen kan kärva,förutom alla ovan nämnda servicegrejerna,filtrar,stift etc. När är oljan bytt senast,är oljenivån kollad?
Börja med allt sånt först, en motor med bra gnista som andas genom rent filter jobbar alltid lättare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in