Citat:
Ursprungligen postat av
-tramS-
Det där är en ytterst intressant iaktagelse. I ALLA länder UTOM Brasilien och ITALIEN är Trofodermin en kortisonsalva innehållande Clobetasol men i Brasilien och ITALIEN är det en anabol-salva innehållande Clostebol!
Det är nästan för bra för att vara sant, om man vill täcka upp för ett ev. positivt dopingtest! Det Jughag säger när hon talar om att hon använt Trofodermin för dopingpatrullen är att hon smörjt läpparna med kortisonsalva, MEN, om provet skulle visa sig vara positivt, med salva från ITALIEN, som råkar visa sig innehålla anabola.
Man måste vara läkare och ha jobbat på krämtillverkaren för att känna till detta! Clobetasol och Clostebol är otäckt lika namn!
Nu har jag tyvärr inte hunnit läsa hela tråden. Men det här är intressant.
Den grupp av läkemedel (grupp av steroider) som Clobetasol tillhör är mycket vanlig i hudsalvor och utgör inte doping.
Anabola steroider förekommer däremot praktiskt taget aldrig i hudsalvor. Jag har inte kollat men jag tror inte sådana salvor finns registrerade i Sverige eller att det finns vetenskapligt underlag för att de skulle ha effekt på denna typ av excem.
Jag kan inte bevisa det, men jag frågar mig?
Den anabola och den vanliga (katabola) steroiden har ju liknande namn och krämen säljs tydligen med olika innehåll i olika länder.
Har läkemedelsföretaget framställt den här salvan med främsta avsikten att använda den för att kunna bortförklara doping? (Den fuskande skall skylla på att namnen låter lika eller att fuskaren köpt salvan tidigare i ett annat land och då var den ok.) Jag tror inte den är medicinskt motiverad.