Citat:
Ursprungligen postat av
TheStriptease
Det har uppdagats massa händelser där t ex folk som är döda har röstat i flera val, vad skulle du kalla det då? Ett olyckligt missförstånd? USA's valsystem är som bäddat för valfusk eftersom de inte kräver ordentliga ID'n med bildbevis. Det är detta som många republikaner försöker inrätta, men demokraterna motarbetar givetvis detta eftersom då skulle deras väljarbas minska.
Jag skulle vilja höra mer konkret om förekomsten av sådana döda röstande än anekdoter från Giuliani (andligt sett den kanske störste förloraren i detta val) innan jag accepterar det som. När det gäller bild-id så handlar det mest om en symbolfråga tror jag. Republikanerna har genom (för oss européer i alla fall) helt oacceptabla regler
dels diskvalificerat stora delar av väljarkåren (inte bara intagna på anstalt, utan även utslussade f.d. intagna under en karensperiod därefter),
dels gjort sitt bästa för att neutralisera olika minoritetsgruppers inverkan genom redistricting/Gerrymandering. Demokraterna ser frågan foto-id i ljuset av detta, tillsammans med just det bristande empiriska underlaget för en risk för valfusk. Respektive parti har såklart partiegoistiska skäl till respektive uppfattning, men det är svårt att komma ifrån uppfattningen att det borde vara grundläggande mer osympatiskt att försöka minska röstandet i en demokrati än att göra valet mer tillgängligt.