Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Så representativt för din begåvnings- och kunskapsnivå!
Här behandlar vi den arktiska isvolymen.
Plötsligt, när det står helt klart att du i vanlig ordning kommit med påståenden
som saknar grund, då byter du ämne och går över till att skriva om isens yta.
Kan du skilja mellan volym och yta? Förstår du skillnaden?
Om du vill veta hur mycket energi som krävs för att smälta is, ska du då
mäta volym eller yta? Det är en retorisk fråga, det är självklart volymen
som är intressant!
Jag missade att det var volym, eftersom du tidigare har babblat om utbredning.
Mätningar av volym är aningens mer komplicerade och mycket mer osäkra än ytan som enkelt mäts via fotografi från satellit.
"September 2016 sea ice volume was 4,500 km3 , about 1300 km3 below the 2015 value and the third lowest for September on record with 2012 being the lowest and 2011 nearly tying 2016. 2016. September volume was 73% below the maximum September ice volume in 1979, 60% below the 1979-2015 mean, and about 0.5 standard deviations below the long term trend line."
Du påstod att den aldrig varit under årets nivå, här står det att 2012 fortfarande är minimi-rekord.
Samma sida som du länkade till.
http://psc.apl.uw.edu/research/projects/arctic-sea-ice-volume-anomaly/
Hur ska du ha det?
Citat:
Ungefär som du åtskilliga gånger visat i tråden att du inte kan skilja mellan energi,
effekt och effekttäthet.
Energi är joule, effekt är joule per sekund eller Watt effekttäthet är joule per sekund per yta.
Energidensitet är joule per volymenhet.
Jag har stenkoll på dessa, du har inte levererat en enda matematisk beskrivning som är korrekt.
Temperatur är ett värde av energi. SB-lagen är konstanten som omvandlar temperatur till effekt, energidensitet eller effekt(flux)densitet. Det finns ingen egentlig skillnad mellan temperatur och energi, effektdensitet eller energidensitet, bara SB-konstanten som endast syftar till att omvandla enheterna.
Visa gärna var jag använder dessa fel.
Jag kan visa var felet finns i hela din argumentation, eftersom du påstår att det överförs termisk energi från en kall atmosfär till jordytan som är varm.
"Heat", "hetta", värme är det som inte ska förväxlas med temperatur. Heat är
termisk energi som överförs. Den energi som finns i atmosfären är termisk, i alla fall all den energi som ingår i klimathotande.
Du påstår att det överförs termisk energi från atmosfären till jordytan. När termisk energi överförs mellan två kroppar så kan man lätt definiera den med Q. Q får man fram genom temperaturskillnaden där den lägre temperaturen subtraheras från den högre och mellanskillnaden är takten av transfer.
Om du inte har en temperaturskillnad så sker ingen överföring av termisk energi. Om det finns en skillnad i temperatur så sker överföringen av energi i riktning mot den kallare kroppen.
Heat är det som definierar överföringen av termisk energi. Det sker ingen överföring av termisk energi från den kallare kroppen till den varmare. Ändå så påstår du att det gör det och det står i direkt motsats till välkänd etablerad termodynamik, och det strider mot 2:a lagen om termodynamik.
Det är vämjeligt. Och du påstår att jag inte vet skillnaden mellan de fysikaliska definitionerna.
Dina påståenden strider även mot relativitetsteorin. E är lika med temperaturen, eftersom temperaturen är ett mått på intern kinetisk energi, A är lika med massan eftersom ytan representerar flödet av energi från massan. Så, E(sb*T^4)= W*A(m*c^2).
Som alla kan se, om vi ökar massan genom ökad co2-halt, så får vi E/m=c^2, där ljusets hastighet är konstant. Om massan ökar så måste energin(temperaturen) minska, eftersom vi inte kan ändra ljusets hastighet.
Innan du påstår att detta skulle vara felaktigt, tänk på att Einstein fick sin kunskap från termodynamik. Hans formel E=m*c^2 har sitt ursprung i formeln för effekt och temperatur.
Hur känns det att säga att einstein hade fel i sin relativitetsteori?
Citat:
Innan du lärt dig skilja på sådana grundläggande fysikaliska begrepp borde du inte
uttala dig om andras fysikkunskaper.
När du har läst ovanstående så blir ju denna kommentaren lite pinsam, eller hur?
Du har absolut noll koll på fysik, det har du visat genom hela tråden och det finns för alla att läsa. Du gjorde ett försök till att beräkna energiflöden vid nåt tillfälle och det var det vidrigaste mest förvirrade jag har sett.
Citat:
Om du vill visa att det är meningslöst att försöka föra en seriös diskussion med dig, så
kan jag bara gratulera: Du har lyckats. Igen.
Jag noterar att du som vanligt helt ignorerar att kommentera länken som handlade om nordpolens avsmältning under 30-40år. Jag tycker det är meningsfullt att diskutera med dig, det är så jävla enkelt att visa hur klimathotare har fel i dina inlägg. Det är så uppenbart att ni försöker klimathota utan att ha någon kunskap om termodynamik, det blir väldigt tydlig information om klimatforskning för läsarna. Att klimathot är baserat på grundläggande felaktigheter som har sitt ursprung i bristande kunskap.
Självklart är det meningslöst för dig. Det beror på att dina argument är meningslösa, så när de blir motsagda med fysik så syns det, och även hur meningslös du är.