Citat:
Ursprungligen postat av
C0w
Byt ut Xhaka mot Matic.
En grej som ALLTID funkar när mitt a-lag som är fullproppat med stjärnor från Bundesliga bestämmer sig för att bli sämre än korpenspelare och lika sega och klumpiga som en långtradare är att byta till mitt b eller c-lag. Då går det plötsligt mycket bättre än vad det nånsin har gjort med a-laget trots att spelarna inte är ens i närheten lika bra.
Skaffa ett b-lag är mitt tips. Går att plocka ihop ett väldigt bra Serie A-lag för småpengar.
Sen kan du kanske testa att spela 4-4-2 med 2 CDMs om du känner att du blir överkörd. Lite så jag brukar göra. Brukar spela antingen 4-2-3-1 eller 4-1-2-1-2. Känner jag att motståndaren kör lite alltför hårt på press, högt tempo och att jag har läget under dålig kontroll så ändrar jag till 4-4-2 och kör possession för att lugna ner spelet ordentligt. Possession, drar ner på risktagandet och väntar tills h*n flyttar upp laget en bit, då försöker jag slå till. Vägrar h*n flytta upp laget, pressa och deformera sin struktur så håller jag helt enkelt i bollen och letar efter säkra passningsvägar uppåt. Tar det stopp så passar jag tillbaka och börjar om igen. Det funkar mot de allra flesta eftersom tålamodet börjar ryka efter en stund. Var inte rädd för att passa tillbaka när du känner att du inte kommer komma nånstans istället för att försöka med en svår pass eller göra en rambo och springa igenom allt med en gubbe vid sammlat försvar.
Och vad gäller försvar så se till att inte tappa strukturen genom att pressa och springa efter som en galning om du nu gör det. Det är alltid bättre att stå framför motståndaren och bollen än att springa efter och jaga. Är bollen i motståndarens halva så brukar jag oftast inte pressa. När bollen är vid mitten börjar pressingen. Använd gärna anfallarna och yttrarna i försvaret. Visst tappar man fitness, men tjänar stabilitet. Är de omsprungna så griper du in med mittfältare men försök se till att inte bli den som hamnar efter. Du ska absolut inte springa upp och pressa med backar. Hamnar din backlinje i strid med h*ns frontlinje så ska du falla tillbaka. Detta brukar oftast resultera i ett dåligt långskott. Att dribbla sig förbi eller slå en genomskärare blir mycket svårare när man faller tillbaka än om springer mot h*n.
Tack så mycket för tips som faktiskt är vettiga och hjälper. Jag har nu bytt ut Xhaka och kör Matic som CDM i samma uppställning, och han har varit kanon so far. Har börjat spela mycket mer defensivt och kör på säkra passningar och speluppbyggnad istället för att köra taktiken som de flesta gör, där de tar en snabb jävel, och springer förbi hela laget. Uppenbarligen fungerar det för vissa, men inte för mig. Jag har också bytt ut Martial, som jag inte tyckte passade i min spelstil, mot den mer passningssäkra Payet.
Har fortfarande problem att försvara, för även om jag kör defensivt och faller tillbaka så tycks moståndaren finta förbi mig i 9/10 en mot en-situationer, och det är oftast där jag släpper in mål.
Vad tror du om jag skulle börja köra en 4-2-3-1? Vem ska jag ha som CDM jämte Matic och vem av Lukaku och Sturridge bör starta i anfall?