2016-10-19, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shut up donnie
Intressant. Då var det fria fantasier som vanligt av den gutten med andra ord. Med tanke på hur många elitåkare Norge har så borde ju de testa 3-4 gånger fler än Sverige kan man tycka.

Dessutom har Norge en betydligt större bredd under elitnivån där man borde testa. I den norska konkurrensen kan ju åkare som i vilket annat land som helst betraktats som riktiga framtidslöften försvinna i mängden. Kan tänka mig att det är extra lockande att ta till otillåtna medel då, när man inte redan är en kändis med ett rykte som sätts på spel.
Citera
2016-10-19, 09:44
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tack för uppgifterna. Mycket intressant.

Men om det går 4 månader mellan testerna för en av de mest misstänkta i eliten så har antalet prov ingen betydelse.

Jag kan inte bevisa det. Men jag tror bestämt att de som tar proverna ganska väl vet vilka som troligen dopar sig. De undviker att testa dessa.

Jag gissar också att idrottsmännen på något sätt får veta vilka perioder det är säkert att dopa sig utan att bli testad.

(Jag gick själv på ett gym och motionerade. En dag var alla biffarna oväntat borta och några spagettis stod och drog i maskinerna. Den dagen kom testpatrullen!)

Norge har tydligen tittat djupast i honungsburken senaste tiden. Men det hjälper inte att bråka mellan länderna. Det måste till en oberoende testning av eliten.

De siffror jag redovisade gäller alltså tester i Sverige och i Norge (för Sverige handlar det om tester som görs i Sverige av RF, för Norge är det inte tydligt om det handlar om test i Norge eller även utomlands) och det var mer i relation till att Fabulator hävdar att RF har en undermålig testverksamhet i Sverige och inte så mycket till hur mycket Johaug testas under ett år. Som aktiv kan man när man är utomlands testas även av andra organisationer så dessa siffror ger inte hela bilden hur mycket man testas på individnivå.

Sedan tror jag inte alls på att man från testorganisationerna undviker att testa de som man tror dopar sig, ej heller att de aktiva vet under vilka perioder som det inte sker tester (mer än hur utifrån hur det har skett tidigare).
Citera
2016-10-19, 09:49
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
De siffror jag redovisade gäller alltså tester i Sverige och i Norge (för Sverige handlar det om tester som görs i Sverige av RF, för Norge är det inte tydligt om det handlar om test i Norge eller även utomlands) och det var mer i relation till att Fabulator hävdar att RF har en undermålig testverksamhet i Sverige och inte så mycket till hur mycket Johaug testas under ett år. Som aktiv kan man när man är utomlands testas även av andra organisationer så dessa siffror ger inte hela bilden hur mycket man testas på individnivå.

Sedan tror jag inte alls på att man från testorganisationerna undviker att testa de som man tror dopar sig, ej heller att de aktiva vet under vilka perioder som det inte sker tester (mer än hur utifrån hur det har skett tidigare).
Nu vet jag inte hur du ser på Johaugs fall. Jag är övertygad om att talet om salvan är trams och att hon dopat sig.

Så jag frågar mig hur hon vågar låta injicera sig med något som hon kommer att testa positivt med i minst en vecka?

Det enda svar jag kan tänka mig är att hon vet vilka perioder det är säkert att ta sprutorna.
Citera
2016-10-19, 09:51
Medlem
Hzjs avatar
Fabulators slutsats är riktig fast på en annan grund; RF sköter antidopningsarbetet och är därmed en organisation med kontrollansvar för sig själv. Finns ingen trovärdighet i en sådan lösning.

Vidare är testkvantiteterna ett trubbigt mått på effektiviteten i arbetet. http://www.dw.com/en/simon-all-sports-are-prone-to-doping/a-17391410
Citera
2016-10-19, 09:54
Medlem
Vossevangens avatar
All publisitet synes å være god publisitet:
Salget av sportsklær m.v. på nettbutikken "Johaug.com" har økt sterkt de siste dagene:

https://www.nrk.no/sport/salgshopp-pa-johaug-produkter_-_-den-beste-helgen-noensinne-1.13184483
Citera
2016-10-19, 10:17
Medlem
eternussermos avatar
Läser denna tidslinjen på vgd debatt, någon som vet källa och om det stämmer

- 28 august: Terese Johaug ringer Fredrik Bendiksen og ber om hjelp til å behandle en kraftig solbrent leppe.
- 1 spetember: Ankommer Bendiksen Livingo, men han har glemt medisinen. Han reiset altså i all hovedsak for å levere en medisin som han ikke hadde med seg.
- 3 september ble det solgt en eske med Trofodermin på et apotek uten reseptlisens. Her kunne Bendiksen valgt et offisielt apotek med reseptlisens for å være helt trygg, men det gjorde han altså ikke.
Citera
2016-10-19, 10:22
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hzj
Fabulators slutsats är riktig fast på en annan grund; RF sköter antidopningsarbetet och är därmed en organisation med kontrollansvar för sig själv. Finns ingen trovärdighet i en sådan lösning.

Vidare är testkvantiteterna ett trubbigt mått på effektiviteten i arbetet. http://www.dw.com/en/simon-all-sports-are-prone-to-doping/a-17391410

Visst, det hade varit önskvärt med en oberoende organisation men nu har vi det som vi har i Sverige. Betyder att alla dopingtester som görs av RF är värdelösa? Jag tycker inte det.

Och hur oberoende och trovärdig är egentligen Antidoping Norge? Finns ju en hel del härinne som tycker att de är i maskopi med norska skidförbundet och ägnar sig åt cover-up.
Citera
2016-10-19, 10:32
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Läser denna tidslinjen på vgd debatt, någon som vet källa och om det stämmer

- 28 august: Terese Johaug ringer Fredrik Bendiksen og ber om hjelp til å behandle en kraftig solbrent leppe.
- 1 spetember: Ankommer Bendiksen Livingo, men han har glemt medisinen. Han reiset altså i all hovedsak for å levere en medisin som han ikke hadde med seg.
- 3 september ble det solgt en eske med Trofodermin på et apotek uten reseptlisens. Her kunne Bendiksen valgt et offisielt apotek med reseptlisens for å være helt trygg, men det gjorde han altså ikke.

Hittade själv, mycket, mycket suspekt. Hon ringde alltså honom redan då han var i Norge speciellt gällande sina läppar och ändå glömde han att ta med krämen. Kollade sen inte heller den inköpta.

http://www.tv2.no/a/8666662/
Citera
2016-10-19, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAsparagus
Det finns en tydlig skillnad mellan Björgens och Kallas armar.

Titta på venerna på Björgens armar:
https://67.media.tumblr.com/tumblr_lxnlifHFfJ1qjcm3l.jpg

Jämför med Kallas armar:
http://genusdebatten.se/wp-content/uploads/2013/01/Charlotte_Kalla.jpg

Biverkning Trofodermin/Clostebol:
Veins under the skin may look prominent

björgens armar påminner mig om bodybuilders, är det verkligen slitstarka? Såg ett youtube klipp (hittar ej) där en soldat och en bodybuilder gjorde samma övningar ( styrka / slit övningar, tänk mästarnas mästare med klotet som skall upp för backen). Soldaten var överlägsen.

Poäng borde inte bjørgen vara för tung? Hoppas inte weng är doppad. Gillar henne. Hoppas verkligen att svensk antidopning är seriös. Tål inte tanken på att fuskare drar nationen och sporten i smutsen.
Citera
2016-10-19, 10:41
Bannlyst
Jaha vilket datum är det Johaug får beslutet?
Citera
2016-10-19, 10:51
Medlem
Sverige skall naturligtvis inte nöja sig med att RF sköter antidopningen utan jobba för en fristående antidopningsorganisation. Fabulator har faktiskt rätt i den kritiken, även om han hade fel angående testfrekvenserna.

Sen verkar Antidopning Norge inte vara speciellt oberoende fastän organisationen är fristående. Sundby saken är riktigt pinsam för Antidopning Norge, och att Johaug varken är avstängd eller har blivit testad under träningssäsongen höjer inte trovärdigheten. När Erik Tysse åkte fast var det dopingjägare i Italien som tog honom om jag minns rätt, inte Antidoping Norge. Alltid lite pinsamt för den nationella ADOn om det är andra som lyckas få fast idrottare som är deras ansvar.
Citera
2016-10-19, 10:51
Medlem
Hzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Visst, det hade varit önskvärt med en oberoende organisation men nu har vi det som vi har i Sverige. Betyder att alla dopingtester som görs av RF är värdelösa? Jag tycker inte det.

Och hur oberoende och trovärdig är egentligen Antidoping Norge? Finns ju en hel del härinne som tycker att de är i maskopi med norska skidförbundet och ägnar sig åt cover-up.

Nej, men de kan välja att inte testa när de tror sig riskera att hitta något.

Svårt överhuvudtaget för en inhemsk organisation att verka oberoende. Men de har valt en bättre lösning i Norge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in