Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Tack för uppgifterna. Mycket intressant.
Men om det går 4 månader mellan testerna för en av de mest misstänkta i eliten så har antalet prov ingen betydelse.
Jag kan inte bevisa det. Men jag tror bestämt att de som tar proverna ganska väl vet vilka som troligen dopar sig. De undviker att testa dessa.
Jag gissar också att idrottsmännen på något sätt får veta vilka perioder det är säkert att dopa sig utan att bli testad.
(Jag gick själv på ett gym och motionerade. En dag var alla biffarna oväntat borta och några spagettis stod och drog i maskinerna. Den dagen kom testpatrullen!)
Norge har tydligen tittat djupast i honungsburken senaste tiden. Men det hjälper inte att bråka mellan länderna. Det måste till en oberoende testning av eliten.
De siffror jag redovisade gäller alltså tester i Sverige och i Norge (för Sverige handlar det om tester som görs i Sverige av RF, för Norge är det inte tydligt om det handlar om test i Norge eller även utomlands) och det var mer i relation till att Fabulator hävdar att RF har en undermålig testverksamhet i Sverige och inte så mycket till hur mycket Johaug testas under ett år. Som aktiv kan man när man är utomlands testas även av andra organisationer så dessa siffror ger inte hela bilden hur mycket man testas på individnivå.
Sedan tror jag inte alls på att man från testorganisationerna undviker att testa de som man tror dopar sig, ej heller att de aktiva vet under vilka perioder som det inte sker tester (mer än hur utifrån hur det har skett tidigare).