2016-10-18, 16:38
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellania
Telefoninstituten är genomgående mycket noga att aldrig beröra bortfallets storlek!

Men...

Allt tyder på att den numera uppgår till 70-80% och ständigt ökar.

Artikelförfattaren medger själv, "att bortfallet i slumpmässiga telefonundersökningar är stort och tenderar att öka".

Även med blygsamma insikter i ämnet statistik, borde inses att bortfall i nämnda storlek, medför att "mätresultaten" saknar allt stöd i den typ av statistik som grundar sig på matematik och vetenskap!

Telefoninstitutens bluffinsatser torde därmed vara helt otidsenliga och helt överflödiga...

Lyckades hitta lite uppgifter om svarsbortfall hos SIFO. 1972 var det tydligen runt 20%, då kan man lätt ana att det är minst det tredubbla idag.

http://www.zetterberg.org/Papers/ppr1979j_dir/ppr1979j_22.htm
2016-10-18, 21:25
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Markus Uvell skriver bra om Web-paneler versus telefonintervjuer: "Framtiden är självrekryterad"

http://www.uvellopinion.se/2016/10/18/markus-uvell-framtiden-%C3%A4r-sj%C3%A4lvrekryterad-33806033

Mycket bra och välavvägt. Han skriver lite om framtidens krav, tar mig friheten att kopiera in det här.

Citat:
Krav på framtidens opinionsanalys?
Att jag landar i dessa slutsatser hänger också samman med hur jag tror framtiden för undersökningsföretag och rådgivare på opinionsanalysområdet ser ut:
  • Det kommer bli ännu svårare att ta betalt ”bara” för att leverera undersökningsresultat, betalningsviljan för datainsamling kommer att fortsätta sjunka och värdet på bra analys att öka.
  • Fler uppdragsgivare kommer kräva att resultaten kan integreras med data från andra källor (offentlig statistik, marknadsdata, medieanalyser etc) för att skapa en begriplig helhet.
  • Det kommer bli viktigare att arbeta i paneler med stora mängder befintlig data för att söka sig fram till samband och drivkrafter, istället för att genomföra "isolerade" mätningar, dvs sådana som saknar koppling till andra mätningar.

Webpanelerna kan i princip göras hur stora som helst, datakraft är billigt, vilket gör att man kan finstrimla opinion och trender hur långt som helst.
2016-10-18, 21:40
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Mycket bra och välavvägt. Han skriver lite om framtidens krav, tar mig friheten att kopiera in det här.

Webpanelerna kan i princip göras hur stora som helst, datakraft är billigt, vilket gör att man kan finstrimla opinion och trender hur långt som helst.

Problemet är att de som vill vara med i webpaneler inte nödvändigtvis motsvarar väljarkåren bara för att de är villiga att låta sitt privatliv bli kartlagt av kommersiella intressen för att samla poäng att köpa en randig slips i företagets webshop. Jag har länge varit med i Yougovs webpanel. Frågor om ostar och huruvida man bajsar i badkaret varvas med frågor kring politik och om man eventuellt röstar på SD. Man kan nog tänka sig att de som svarar ofta håller sig ganska flytande till sanningen när de svarar på frågorna och då spelar det ingen roll hur detaljerade urval de sedan gör i sina politiska undersökningar. Vill man ha pålitliga OU kring politik bör man nog inrikta sig på just detta om man söker de ärliga svaren.
2016-10-18, 21:48
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Problemet är att de som vill vara med i webpaneler inte nödvändigtvis motsvarar väljarkåren bara för att de är villiga att låta sitt privatliv bli kartlagt av kommersiella intressen för att samla poäng att köpa en randig slips i företagets webshop. Jag har länge varit med i Yougovs webpanel. Frågor om ostar och huruvida man bajsar i badkaret varvas med frågor kring politik och om man eventuellt röstar på SD. Man kan nog tänka sig att de som svarar ofta håller sig ganska flytande till sanningen när de svarar på frågorna och då spelar det ingen roll hur detaljerade urval de sedan gör i sina politiska undersökningar. Vill man ha pålitliga OU kring politik bör man nog inrikta sig på just detta om man söker de ärliga svaren.

Jag kan hålla med, har varit med i flera opinionsinstituts webpaneler, men tröttnar efter den femtioelfte kundundersökningen om vilken färg på dasspappret jag föredrar.
2016-10-19, 00:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll

Fakta trumfar gissningar och fakta visar att webbundersökningar kan vara väldigt bra, om viljan finns vill säga. Ref Sentio.
2016-10-19, 01:59
Medlem
KokaGrodas avatar
Intressant att applicera "Stockholmskvoten" på resultatet för SD riks http://www.dn.se/sthlm/miljopartiet-tappar-rejalt-i-stockholm/
(Valet-10 riks/Valet-10 Sthlm)* Valet-14 Sthlm)=5,7/2,6*5,2=11,4% vilket är hyfsat nära riktiga resultatet 12,9% (nåja...)
(Valet-14 riks/Valet-14 Sthlm)* Opinionen-16 Sthlm)=12,9/5,2*9,0 skulle bli = 22,3% vilket kanske stämmer någorlunda med trolig opinionssiffra för hela riket just nu.

Jag vet, föga vetenskapligt.... får väl se om "modellen" stämmer bättre än SIFO när vi vet resultatet 2018
2016-10-19, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Intressant att applicera "Stockholmskvoten" på resultatet för SD riks http://www.dn.se/sthlm/miljopartiet-tappar-rejalt-i-stockholm/
(Valet-10 riks/Valet-10 Sthlm)* Valet-14 Sthlm)=5,7/2,6*5,2=11,4% vilket är hyfsat nära riktiga resultatet 12,9% (nåja...)
(Valet-14 riks/Valet-14 Sthlm)* Opinionen-16 Sthlm)=12,9/5,2*9,0 skulle bli = 22,3% vilket kanske stämmer någorlunda med trolig opinionssiffra för hela riket just nu.

Jag vet, föga vetenskapligt.... får väl se om "modellen" stämmer bättre än SIFO när vi vet resultatet 2018

https://docs.google.com/file/d/0B7m9daulLNZLcjZDUzVVWUZKLVk/edit
http://status.st/

Enligt Franzliszt's Parti-modell så hade SD 21.8 % i April.
Vid samma tidpunkt hade SD 18.9 % enligt sammanställningen av 8 olika institut från status.st, alltså 2.9 %-enheter lägre.
Samma 8 institut gav SD 19.8 % för september, vilket är en ökning på 0.9 %-enheter fr.o.m april.
Lägger man på denna ökning skulle SD ha cirka 22.7 % för september enligt Franzliszt's Parti-modell.
Skulle jag vara tvungen att satsa pengar på vad SD har idag så skulle jag gissa runt 22-23 %.
2016-10-19, 07:03
Medlem
[quote=vidr23|
Skulle jag vara tvungen att satsa pengar på vad SD har idag så skulle jag gissa runt 22-23 %.[/QUOTE]

Menar du vid nästa ordinarie val 2018 eller?
2016-10-19, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidr23
https://docs.google.com/file/d/0B7m9daulLNZLcjZDUzVVWUZKLVk/edit
http://status.st/

Enligt Franzliszt's Parti-modell så hade SD 21.8 % i April.
Vid samma tidpunkt hade SD 18.9 % enligt sammanställningen av 8 olika institut från status.st, alltså 2.9 %-enheter lägre.
Samma 8 institut gav SD 19.8 % för september, vilket är en ökning på 0.9 %-enheter fr.o.m april.
Lägger man på denna ökning skulle SD ha cirka 22.7 % för september enligt Franzliszt's Parti-modell.
Skulle jag vara tvungen att satsa pengar på vad SD har idag så skulle jag gissa runt 22-23 %.

Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Menar du vid nästa ordinarie val 2018 eller?

Vad SD har idag. Hur det kommer gå 2018 beror nog väldigt mycket vad de andra partierna gör och framförallt hur media agerar. Tror det ska mycket till om SD ska tappa allt för många väljare, men det finns nog istället en hel del för dem att hämta. Om jag nu måste gissa så skulle jag sätta en peng på 25 %.
2016-10-19, 07:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidr23
Vad SD har idag. Hur det kommer gå 2018 beror nog väldigt mycket vad de andra partierna gör och framförallt hur media agerar. Tror det ska mycket till om SD ska tappa allt för många väljare, men det finns nog istället en hel del för dem att hämta. Om jag nu måste gissa så skulle jag sätta en peng på 25 %.
SD kommer inte tappa en väljare, SD kommer fortsätta växa.
Sverige kommer ha extrema problem med massinvandringen de närmaste åren.
Lägenheter ges till asylturister, svensken blir utan, folk får inte tandvård eller läkarvård i tid pga asylturister. Kraftigt stigande utgifter för kommunerna, vilket leder till nedskärningar.

SD kommer garanterat inte landa under 25 %, snarare 27-28 %.
Händer ett terrordåd lär SD landa runt 30 % +.
2016-10-19, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Lägenheter ges till asylturister, svensken blir utan, folk får inte tandvård eller läkarvård i tid pga asylturister. Kraftigt stigande utgifter för kommunerna, vilket leder till nedskärningar.

Massor av smådåd som bilbränder, upplopp och mycket ofta inbördes uppgörelser mellan MENA-folk, brukar inte påverka stödet till SD så mycket.
Däremot en enda mycket spektakulär händelse, som Eritrea-negerns bravad på IKEA i Västerås augusti 2015, då gjorde SD en våldsam ökning i OM.
Där fanns det för många vittnen, för att mörka gärningsmannen var en svarting!
2016-10-19, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Håller helt med.
2017 kommer att bli första året då medelsvensson direkt kommer i kontakt med vansinnesinvandringen från 2015.Massvis med till övervägande del muslimer skall ut i det svenska samhället.Det kommer att påverka allt och på kommunal nivå kommer situationen att bli ytterligt svårartad.Gatubilden kommer att förändras,stora ansträngningar på redan ansträngd bomarknad och ett förvärrat tryck på alla välfärdsinstitutioner.
År 2018,valåret,så kan det mycket väl föreligga ett kommunuppror på många ställen.
Jag är helt övertygad om att SD år 2018 kommer att bli största parti i valet och dess röstandel kommer närmare 30 procent än 25 dito.
Jag ser inte något scenario där dessa siffror KAN bli mindre.Så stor var och är galenskapen med Reinfeldts och Ferms invandringspolitik.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in