2016-10-18, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Bostadskris är ett negativt ord och benämner en kris på bostadsmarknaden, vare sig det är ett underskott eller överskott av bostäder, vilka båda leder till en obalanserad bostadsmarknad.
Har man ett uns av intelligens så förstår man att jag talar om en bostadsbrist när jag nämner den rådande bostadskrisen, allt annat är ju fullkomligt uteslutet.

Först frågar du hur jag mätte upp bostadsbristen, sedan frågar du hur jag mäter upp bostadskrisen, jag gör varken det ena eller det andra utan jag presenterar en lindring på bostadsbristen/krisen genom att (för tredje gången) låta folk få hyra ut sina hus skattefritt.
Du påstod att bostadsbrist förelåg. Och sedan bostadskris.

Men nu verkar du säga att du har inte alls mätt upp de och har därmed ingen aning om de föreligger.
Dina påståenden om bostadsbrist och bostadskris verkar således vara rena fantasier.
Bör vi betrakta allt du skriver som fantasier?

Citat:
Vill de ha hyresreglering så får vi väl folkomrösta om det då. Tror visst Sverigedemokraterna hade tagit upp detta senast i SVTs Agenda, så du får väl rösta på dem då.
Varför i all världen skulle jag rösta på SD???
Nu verkar det ha slagit slint fullständigt för dig. Det jag gjorde var att påtala att folket trots allt verkar vilja ha hyresreglering och långa köer. I vart fall verkar folket inte rösta fram någon riksdagsmajoritet som avlägsnar det.

Jag gör alltså det som kallas observation av verkligheten. Det verkar du då fantisera ihop till någon slags preferens från observatörens sida.

Mer ordning och reda anmodas.
Citera
2016-10-18, 23:39
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Du påstod att bostadsbrist förelåg. Och sedan bostadskris.

Men nu verkar du säga att du har inte alls mätt upp de och har därmed ingen aning om de föreligger.
Dina påståenden om bostadsbrist och bostadskris verkar således vara rena fantasier.
Bör vi betrakta allt du skriver som fantasier?

Haha du är en rolig typ.
Det ser ju vem som helst ser att vår bostadsmarknad befinner sig i en dåligt läge det är ju för bövelen det vi diskuterar! "Sverige: landet där det råder stor bostadsbrist"
Så varför skall det då föreligga en (enligt dina ord) uppmätning? Det räcker att se på de undersökningar som gjort att det råder en kris och brist på bostadsmarknaden.
Fick du svar på din fråga eller ska du fråga mig ännu en gång till hur jag mätt upp den?

Frågar du alla du diskuterar med hur de mätt upp och kommit fram till sin slutsats?
Du har aldrig godtagit att någon hänvisar till det rådande läget och det som står på alla dagstidningar, forum, myndigheter och nyhetskanaler?

Citat:
Varför i all världen skulle jag rösta på SD???

Eftersom du genom ditt anförande propagerar för att man skall ta bort hyresregleringen, som i sin egentliga natur inte är en hyresreglering.
Senast redigerad av kato85 2016-10-18 kl. 23:45.
Citera
2016-10-18, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Bostadsbristen kan bara mätas genom bostadspriserna.
Över eller under hur många kronor då?

Citat:
Däremot saknas bevis för om bristen är en hög spik eller en hög och bred pall. Att brist föreligger är uppenbart, men inte hur omfattande bristen är, eller om bristen ligger på wants eller needs nivån.
Vi kanske först ska se om vi kan mäta upp en brist.

Citat:
2. Hyresregleringen är ett liberalt påfund och inte något vänsterpåhitt.
Nej, det är INTE ett liberalt påfund. Liberaler hittar inte på och inför inte prisregleringar.
De som gör sådant är per definition vänsterfolk.
Liberaler tar bort regleringar som vänstern infört.

Om någon som röstar ja till hyresreglering kallar sig liberal är det således bedrägeri.

Citat:
3. Lagarna som förhindrar nybyggnad är plan-och bygglagen samt det resulterade planmonopolet.
Givet att över hälften av byggrätterna förfaller outnyttjade, indikerar att det iaf går att bygga mycket mer för den som vill. (Dvs anser att det finns ekonomi i det).

Citat:
I övrigt är det ovanligt att outnyttjade byggrätter säljs
Tror också att det är ovanligt. Ett skäl till att de inte utnyttjas är ofta att någon annan bygger något liknande. Och man bedömer att marknaden för det geografiska läget inte räcker till mer.
Och vem vill då köpa byggrätten intill och bygga där för att kanske gå back.

(De som gillar hyresregleringen har dock acceptera att gå med förlust så för dom ser jag inget hinder för att bygga HR och hyra ut till förlust).

Citat:
Förövrigt förfaller aldrig en byggrätt, fast du kanske menade "förefaller".
De är tidsbegränsade.

Citat:
5. Klart att vi har en bostadskris. Bostadskrisen är däremot lite av "den enes bröd etc.osv.", så har man bröd kanske man inte vill se krisen som vissa politiker upplever. Prisbilden ger en god uppfattning om efterfrågan relaterat till tillgången på bostäder. Givetvis måste avdrag göras för alla akademiska regler för egendomsstöld som tex. flytt&inflationsskatter m.m.
Jag skulle dock vilja se hur den mäts upp. Annars vet vi inte om den finns.

Skulle kunna vara rena fantasier.
Citera
2016-10-18, 23:45
Medlem
Citat:
Nej jag tänker inte på hemlöshet.

Bostadsbristen är geografisk, det vill säga den existerar endast i storstäderna.

Exempel: Om nyutbildade civilingenjören Mats på 20 år som har familjehem i Robertsfors vill skaffa sig ett rum i Stockholm eftersom han fått jobberbjudande där, så vore det såklart bra om det äldre paret Johansson hyr ut ett eller två av sina rum i sin villa/radhus för Mats, så att han kan kunna jobba, för annars så sitter Mats flera år och väntar på att få sig en lght. i Stockholm.
Med den lön han får skulle han utan problem kunna hyra en lägenhet.

Att han inte kan göra det beror på att vi inte har en fri hyresmarknad dock. Det du skriver säger inget om någon eventuell bostadsbrist.
Citera
2016-10-19, 00:18
Medlem
Citat:
Över eller under hur många kronor då?
Vi kanske först ska se om vi kan mäta upp en brist.

Nej, det är INTE ett liberalt påfund. Liberaler hittar inte på och inför inte prisregleringar.
De som gör sådant är per definition vänsterfolk. Liberaler tar bort regleringar som vänstern infört.
Om någon som röstar ja till hyresreglering kallar sig liberal är det således bedrägeri.

Givet att över hälften av byggrätterna förfaller outnyttjade, indikerar att det iaf går att bygga mycket mer för den som vill. (Dvs anser att det finns ekonomi i det).

Tror också att det är ovanligt. Ett skäl till att de inte utnyttjas är ofta att någon annan bygger något liknande. Och man bedömer att marknaden för det geografiska läget inte räcker till mer.
Och vem vill då köpa byggrätten intill och bygga där för att kanske gå back.

(De som gillar hyresregleringen har dock acceptera att gå med förlust så för dom ser jag inget hinder för att bygga HR och hyra ut till förlust).

De är tidsbegränsade.

Jag skulle dock vilja se hur den mäts upp. Annars vet vi inte om den finns.
Skulle kunna vara rena fantasie
r.

1. Relativt tidigare realiserade marknadspris förstås. Minns att det var någon kommun som missförstod det där en gång i tiden. Skadeståndsdomaren tyckte att det var så spännande att denne tog kommunens yrkande och slog ihop det med kärandens yrkande, delade med 2 och multiplicerade 4, för att därefter lägga samtliga kostnader på kommunen och addera 10% av summan som särskild kostnader för expertutlåtanden i frågan. Käranden blev väl lite förvånad när denne fick mångdubbelt mer än den yrkade, fast det var ju som så att en multipel med 8 eller 12 kanske varit mer lämpligt.

2. Du hävdar alltså att Edén och Ekman inte var riktiga liberaler?

3. Det finns mycket god ekonomi i sådant, däremot kan det ju vara svårt då sådana byggrätter rent generellt tillhör villaägare, bostadsrättsföreningar och i många fall kommunala bostadsbolag. Det är ju inte alla som är intresserade av tex. riva villan och langa upp säg en 4-12 våningskåk, alternativt riva bostadsrättshuset och bygga 4 våningar högre, eller bara lägga på 4 våningar, där sådant är möjligt. Många kommuner är väldigt medvetna om sina byggrätter, men kanske vill ta ett helhetsgrepp om sina 5 kvarter med 4-8 våningshus där de får bygga 10-20 våningshus ifall de önskar - HR:n har ju ett visst inflytande också i sådana sammanhang. Så att byggrätter är outnyttjade kan ha många orsaker - att däremot komma i besittning av dem kan ofta vara mycket svårt - men de är som tidigare nämnt ofta ekonomiska och har även den fördelen att de kan tas i drift direkt, utan planprocesser, politiker, jobbiga samråd och planprövningar.

4. Det har rent generellt inget med den saken att göra utan att ägarna antingen är ovilliga att sälja, inte känner till byggrätten, är byråkratiska eller juridiskt analfabeter, är bedragna, eller att prisläget är sådant att byggbolagen inte attraheras av området. Exempel: I ett villaområde finns 1-4 våningshus. 1 våningshusen kostar 15MSEK styck. De får rivas och 4 våningshus får uppföras. Vinsten blir liten på BrF:er - ifall totalintäkten är 35MSEK och marken+byggkostnaden hamnar på 25-30MSEK. Så den enda som kan göra sig en snabbhacka är villaägaren själv, eller kommunen ifall den vill slippa planprocessen.

5. Nej, det där är en feltolkning av sammanhanget. Byggrätten upphör inte på något sätt för att genomförandetiden gått ut, vanligen ökar den. Däremot har kommunen rätt att ändra detaljplanen efter planens utgång, så vad som upphävs när genomförandetiden gått ut är fastighetsägarnas rätt att hindra byggnation på omkringliggande fastigheter (eller snarare rätt att kräva skadestånd, för planstridig byggnation, ty kommunen och överstående myndigheter och domstolar har faktiskt rätt och skyldighet att bevilja planstridig byggnation under vissa i lagstiftningen angivna förutsättningar). Så skulle tex. en kommun få för sig att tex. förvandla typ blasieholmen till stadspark så är det bara att öppna plånboken och expropriera samt erlägga full ersättning för byggnader, detaljplaner, 25%+ avgiften i lagstiftningen, LOP, EU-rättens övriga utslag i sådana mål etc. osv. Det är ganska präktiga pengar, som varken någon kommun eller egentligen staten har råd med. Det går alltså inte lägga "negativa detaljplaner" utan att samtidigt bli skadeståndsskyldiga till fastighetsägarna. Går (de enskilda) fastighetsägarna med på saken är det däremot helt okej.

6. Det är bara att kolla priserna relativt de olika inflationsmåtten - givetvis med avdrag för skatter, flytt&inflationsskatt, amorteringskrav, tomtskatter och alla andra artificiella metoder för att sänka prisnivåerna.
Citera
2016-10-19, 09:58
Medlem
berra77s avatar
En historikfråga, kanske främst till killen bakom solglasögonen som verkar hyfsad koll på detta.

Var det i och med 1917 års lag som den "riktiga" marknadshyran försvann ?
Lagen specificerade att en hyresnämnd skulle vara inblandad i hyressättningen, hur fungerade det i praktiken jämfört med hur hyresgästföreningen funkar idag ?
Citera
2016-10-19, 13:52
Medlem
Ördögs avatar
Få kommuner kommer klara krav på bostäder åt nyanlända
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/fa-kommuner-kommer-klara-krav-pa-att-ordna-bostader-at-nyanlanda
Citat:
De kommuner som ska ta emot flest nyanlända i år och nästa år ska ta emot över 30.000 personer med uppehållstillstånd. Men det ser ut att bli riktigt svårt – hittills har bostäder åt bara knappt 6.500 personer ordnats. På flera håll varnar man nu för att det återigen kan bli aktuellt med tält och gymnastiksalar som en tillfällig lösning, visar SVT Nyheters kartläggning.

– Om det här fortsätter i tangentens riktning, då tror jag att vi ser tältlösningar här i december, säger Leif Gripestam (M) kommunalråd i Täby.

Sedan i mars är landets samtliga kommuner tvungna att ta emot ett visst antal nyanlända enligt den bosättningslag som sex av riksdagens partier står bakom.

Den kvot kommunerna ska uppfylla baseras på folkmängd, arbetsmarknad och på hur många asylsökande och nyanlända man har tagit emot tidigare.

SVT Nyheter har frågat de 50 kommuner som ska ta emot flest personer med uppehållstillstånd hur de klarar att ordna bostäder till sin kvot 2016 och 2017. Det visar sig att bara 14 av de 46 kommuner som svarat på SVT:s enkät, kommer att klara sitt kommunkrav i år.

– Vår situation liknar många andra kommuners, det är helt enkelt omöjligt att genomföra den här tvångslagen som staten sagt att vi ska genomföra på den här korta tiden, säger Leif Gripestam (M) i Täby.
Citera
2016-10-19, 14:25
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Få kommuner kommer klara krav på bostäder åt nyanlända
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/fa-kommuner-kommer-klara-krav-pa-att-ordna-bostader-at-nyanlanda
Det finns ingen bostadsbrist enligt dom här inne. Även om det kommer en miljon invandrare imorgon som inte har någonstans att bo finns ingen brist.
Citera
2016-10-19, 14:45
Medlem
Citat:
Nej jag tänker inte på hemlöshet.

Bostadsbristen är geografisk, det vill säga den existerar endast i storstäderna.

Exempel: Om nyutbildade civilingenjören Mats på 20 år som har familjehem i Robertsfors vill skaffa sig ett rum i Stockholm eftersom han fått jobberbjudande där, så vore det såklart bra om det äldre paret Johansson hyr ut ett eller två av sina rum i sin villa/radhus för Mats, så att han kan kunna jobba, för annars så sitter Mats flera år och väntar på att få sig en lght. i Stockholm.

Han är fortfarande bostadslös i det fallet. Men han är inte hemlös.
Citera
2016-10-19, 14:46
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Det finns ingen bostadsbrist enligt dom här inne. Även om det kommer en miljon invandrare imorgon som inte har någonstans att bo finns ingen brist.

Det är väl bara 2 - 3 tokstollar här som påstår att allt är frid o fröjd på bostadsmarknaden. Gäller bara att pröjsa vad det kostar. Det finns ju trots allt ~1600 lägenheter ute på hemnet, räcker ju lätt till alla som söker bostad.
Citera
2016-10-19, 16:01
Medlem
berra77s avatar
Något som jag inte tycker är klarlagt i diskussionerna i denna tråd är vad som är felet på boverkets definition på bostadsbrist och behov av byggande och vilka åtgärder som behövs.

Boverkets analytiker Bengt Hansson har sagt:

"Det råder ingen allmän bostadsbrist utan bara för vissa grupper"

"Och att öka byggandet, som politikerna lovar, hjälper inte den akuta bristen för de som saknar bostad idag"

"Antalet bostäder per invånare har stått stilla sedan 1990-talet."

"För att hålla jämna steg med befolkningsökningen har Boverket räknat ut att det skulle behöva byggas 70.000 bostäder om året under 10 år. Sammanlagt 700.000 nya bostäder."

"Bostadsbristen har mer med hur vi använder de lägenheter som finns än att det totalt sett är brist på bostäder"

"Man skulle snabbare kunna frigöra bostäder genom två viktiga politiska beslut. Att slopa reavinstskatten vid bostadsförsäljningar skulle göra att fler skulle välja att flytta. Och att avreglera hyressättningen skulle få fler att välja mindre boende än idag"

Men antagligen har boverket fel, de jobbar med detta hela tiden. Jag tror de flesta här på forumet vet bättre.

Kurtan har i tråden refererat till ett antal länkar med artiklar som innehåller informationen ovan.
Citera
2016-10-19, 16:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Något som jag inte tycker är klarlagt i diskussionerna i denna tråd är vad som är felet på boverkets definition på bostadsbrist och behov av byggande och vilka åtgärder som behövs.

Boverkets analytiker Bengt Hansson har sagt:

"Det råder ingen allmän bostadsbrist utan bara för vissa grupper"

"Och att öka byggandet, som politikerna lovar, hjälper inte den akuta bristen för de som saknar bostad idag"

"Antalet bostäder per invånare har stått stilla sedan 1990-talet."

"För att hålla jämna steg med befolkningsökningen har Boverket räknat ut att det skulle behöva byggas 70.000 bostäder om året under 10 år. Sammanlagt 700.000 nya bostäder."

"Bostadsbristen har mer med hur vi använder de lägenheter som finns än att det totalt sett är brist på bostäder"

"Man skulle snabbare kunna frigöra bostäder genom två viktiga politiska beslut. Att slopa reavinstskatten vid bostadsförsäljningar skulle göra att fler skulle välja att flytta. Och att avreglera hyressättningen skulle få fler att välja mindre boende än idag"

Men antagligen har boverket fel, de jobbar med detta hela tiden. Jag tror de flesta här på forumet vet bättre.

Kurtan har i tråden refererat till ett antal länkar med artiklar som innehåller informationen ovan.

Man skulle kunna kategorisera "bristen" så här.

1. För nyanlända som inte kan betala en krona är det absolut en brist eftersom det inte går att hitta bostäder som defakto är gratis, mer än tält då (där vi kan bortse från den lilla inköpskostnaden för tältet ifråga.)

2. Sedan finns det en annan kategori som säger sig hittat en "brist", men vad det handlar om egentligen är att de inte vill betala vad det egentligen kostar. Och som debattören Alpha i tråden konstaterat är de högst ovilliga att själva ta tag i "bristen" och bygga bort den. Det jobbet ska läggas på någon annan och jag antar att de menar skattebetalarna. Något som är totalt omöjligt att göra, eftersom alla vill ha "gratis glass" så att säga.

För den gemene arbetande svensken med normallön finns ingen bostadsbrist. Tycker man att bostadsrätter är för dyra så måste man nog tyvärr se om sitt leverne och börja spara betydligt bättre än man gjort tidigare. Den som räknar efter kommer upptäcka att bostadsrätt faktiskt i de flesta fall är mycket billigare än hyresrätt trots det "höga" priset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in