2016-10-18, 15:39
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Busquets
Låt f(x) vara en deriverbar funktion på ett öppet intervall (a,b) som antar ett lokalt maximum i x0 tillhör (a,b). Bevisa med hjälp av medelvärdesatsen att f´(x0) = 0

Mitt försök:

lim x--> x0 f(x) -f(x0) = 0

Eftersom punkterna är är mellan a och b så skriver jag upp formeln som:

lim x--> x0 f(x) - f(x0) / (x-x0) = 0

Jag skriver om det enligt derivatans definition till f´(x0) = 0

Stämmer det här?

Där det är fetstilat:

f(x) - f(x0) / (x-x0) = f´(c) Ska det vara så här?

Hur ska jag skriva om det i så fall?

Nej det stämmer inte. Säg att ditt bevis stämmer, varför bevisar ditt argument inte att f'(x) = 0 för alla x och alla deriverbara funktioner f?

Du bör börja utifrån att (f(x) - f(x_0))/(x - x_0) = f'(ξ) för något ξ mellan x_0 och x.
Citera
2016-10-18, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Nej det stämmer inte. Säg att ditt bevis stämmer, varför bevisar ditt argument inte att f'(x) = 0 för alla x och alla deriverbara funktioner f?

Du bör börja utifrån att (f(x) - f(x_0))/(x - x_0) = f'(ξ) för något ξ mellan x_0 och x.

Såg det, mitt nya försök då:

Jag antar att x0 har ett lokalt max enligt frågans påstående, samt att f´(x0) finns.

lim x -->x0^+ f(x)-f(x0) / (x-x0) <= 0

f´(x0) = lim x--> x0^+ f(x)-f(x0) / (x-x0) <= 0

Sedan:

lim x --x0^- f(x) - f(x0) / (x-x0) >= 0

f´(x0) = lim x --x0^- f(x) - f(x0) / (x-x0) >= 0

Och härifrån kan man se att f´(x0) = 0

Men jag förstår inte varför man blandar in lim x-->x0

Om man ska försöka tolka det i text,

funktionen f har en punkt mellan (a,b) där lutningen är = 0

varför tar man f(x) - f(x0) Är inte f(x) hela funktionen? i vanliga fall tar man ju två punkter i funktionen, t.ex. a och b.
Citera
2016-10-18, 16:04
Medlem
(x^2+1)^2*y(x) = int 4x(x^2+1)
Integralen ska enligt lösning vara (x^2+1)^2 + C.

y(x) = 1 + C / (x^2+1)^2

Vart tar ettan i (x^2+1)^2 vägen?

Citera
2016-10-18, 16:11
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Såg det, mitt nya försök då:

Jag antar att x0 har ett lokalt max enligt frågans påstående, samt att f´(x0) finns.

lim x -->x0^+ f(x)-f(x0) / (x-x0) <= 0

f´(x0) = lim x--> x0^+ f(x)-f(x0) / (x-x0) <= 0

Sedan:

lim x --x0^- f(x) - f(x0) / (x-x0) >= 0

f´(x0) = lim x --x0^- f(x) - f(x0) / (x-x0) >= 0

Och härifrån kan man se att f´(x0) = 0

Men jag förstår inte varför man blandar in lim x-->x0

Om man ska försöka tolka det i text,

funktionen f har en medellutning mellan (a,b) som är = 0?

varför tar man f(x) - f(x0) Är inte f(x) hela funktionen? i vanliga fall tar man ju två punkter i funktionen, t.ex. a och b.

Nej f(x) är inte hela funktionen. Detta brukar oftast vara lite slarvigt. f(x) betyder ungefär, f utvärderat i x. För att prata om själva funktionen så säger man bara f. Alltså om f är en funktion från R till R så är f(x) ett reellt tal, vilket reellt tal det är beror på funktionen f och värdet på x.

Man blandar in lim{x→x_0} eftersom just lim{x→x_0} (f(x) - f(x_0))/(x - x_0) är definitionen av derivatan.

Din tolkning i text stämmer inte riktigt. Notera att du aldrig använde medelvärdessatsen (jag ser inte riktigt poängen med att använda den) så det finns inget "medel" här. Utan slutsatsen är helt enkelt att om f har ett lokalt maximum vid x_0 så är f'(x_0) = 0, lutningen på kurvan är alltså noll, eller att tangenten till kurvan är parallell med x-axeln.
Citera
2016-10-18, 16:14
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XanX
(x^2+1)^2*y(x) = int 4x(x^2+1)
Integralen ska enligt lösning vara (x^2+1)^2 + C.

y(x) = 1 + C / (x^2+1)^2

Vart tar ettan i (x^2+1)^2 vägen?

Vad menar du? Vilket etta är det du menar är borta?
Citera
2016-10-18, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Nej f(x) är inte hela funktionen. Detta brukar oftast vara lite slarvigt. f(x) betyder ungefär, f utvärderat i x. För att prata om själva funktionen så säger man bara f. Alltså om f är en funktion från R till R så är f(x) ett reellt tal, vilket reellt tal det är beror på funktionen f och värdet på x.

Man blandar in lim{x→x_0} eftersom just lim{x→x_0} (f(x) - f(x_0))/(x - x_0) är definitionen av derivatan.

Din tolkning i text stämmer inte riktigt. Notera att du aldrig använde medelvärdessatsen (jag ser inte riktigt poängen med att använda den) så det finns inget "medel" här. Utan slutsatsen är helt enkelt att om f har ett lokalt maximum vid x_0 så är f'(x_0) = 0, lutningen på kurvan är alltså noll, eller att tangenten till kurvan är parallell med x-axeln.

Tack för ett bra svar. På sista stycket angående att jag inte använde medelvärdesatsen,

Är inte f(x) - f(x0) / (x-x0) = 0 en variant av medelvärdesatsen? Eller vad är det i så fall?

Edit: jag såg att jag inte hade skrivit upp det tidigare. Men är det en variant av medelvärdesatsen det jag skrev nu?
Citera
2016-10-18, 16:32
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Tack för ett bra svar. På sista stycket angående att jag inte använde medelvärdesatsen,

Är inte f(x) - f(x0) / (x-x0) = 0 en variant av medelvärdesatsen? Eller vad är det i så fall?

Edit: jag såg att jag inte hade skrivit upp det tidigare. Men är det en variant av medelvärdesatsen det jag skrev nu?

Medelvärdessatsen säger att om f är kontinuerlig på [a, b] och deriverbar på (a, b) så gäller det att (f(b) - f(a))/(b - a) = f'(ξ) för något ξ ∈ (a, b).

Att (f(x) - f(x_0))/(x - x_0) = 0 är inte en variant på detta.
Citera
2016-10-18, 16:55
Medlem
Citat:
Lös ekvationen: tanx = 1/cosx.

Har inte facit och funderar lite över antalet lösningar. Jag löser ekvationen på följande sätt:

tanx = sinx/cosx som medför att:

sinx/cosx = 1/cosx <=> sinx = 1 som har lösningen 90 + 360*n (π/2 + 2π*n).

Är detta alla lösningar? För sin(180-x) är ju synonymt med sin(x). Någon som kan förklara?
Citera
2016-10-18, 16:57
Medlem
papperskulas avatar
fel.
Senast redigerad av papperskula 2016-10-18 kl. 17:14.
Citera
2016-10-18, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Ja, gör på samma sätt för varje egenvärde.

Update: Men när jag gausar det, så gör jag såhär: http://sv.tinypic.com/r/2mw9gyv/9

men enl wolfram http://www.wolframalpha.com/input/?i...2,-1%2F4%7D%7D
Citera
2016-10-18, 17:31
Medlem
Citat:
Lös ekvationen sin(3x+15) = cos(60) där 0 < x < 90.

Hur löser jag den här typen av ekvationer? Jag skriver om sin(3x+15) som cos(75-3x):

cos(75-3x) = cos(60)

Jag vet sedan innan att cos(60) är √(3)/2 och får:

75 - 3x = √(3)/2 <=> 3x = 150-√(3)/2 + 360n <=> x = 1/3(150-√(3)/2 + 360n) <=> 150 - √(3) / 6 + 120n som inte stämmer. Hur gör jag?
Citera
2016-10-18, 17:40
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Har inte facit och funderar lite över antalet lösningar. Jag löser ekvationen på följande sätt:

tanx = sinx/cosx som medför att:

sinx/cosx = 1/cosx <=> sinx = 1 som har lösningen 90 + 360*n (π/2 + 2π*n).

Är detta alla lösningar? För sin(180-x) är ju synonymt med sin(x). Någon som kan förklara?

Ekvivalensen jag har markerat stämmer inte. Om cos(x) = 0 så är vänstra likheten inte definierad, högra likheten är det däremot. Testa sätt in de lösningar du kommit fram till i ursprungsekvationen så kommer du se att du får problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in