2016-10-18, 08:00
Medlem
Toolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Inte fan. Beskriv något moment i längdåkningen som belastar biceps tungt. Men skidtjejerna tränar tung styrka, så det är inte konstigt alls att de bygger muskler under en uppbyggnadsperiod.

Jag tror han menar momentet när vinnaren åker baklänges över mållinjen.
Citera
2016-10-18, 08:27
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Inte fan. Beskriv något moment i längdåkningen som belastar biceps tungt. Men skidtjejerna tränar tung styrka, så det är inte konstigt alls att de bygger muskler under en uppbyggnadsperiod.

Den kraftfulla skidåkningen vi har haft på senare år har ju överlag inneburit att man åker mer med överkroppen än innan. Kolla till exempel på hur de stakar. Skidåkarna är mer kraftfullt byggda numera än vad de var för bara 15-20 år sedan.

Alla har väl sett den väl spridda bilden på Marit Björgens överarmar.
Senast redigerad av mishima 2016-10-18 kl. 08:29.
Citera
2016-10-18, 08:36
Medlem
wwrs avatar
Jag är ingen expert på längdåkningsteknik. Men är man inte uppe på stavlängder motsvarande 90% av kroppslängden, i alla fall i skejt. Då lär de väl hänga lite i staven med biceps?
Om vi skall bli verkligt spekulativa ... har stavlängderna ökat för att ge utlopp för åkarnas anabol-muskler? (Jag medger dock att jag inte är expert på tekniken.)
Citera
2016-10-18, 08:45
Medlem
guderis avatar
Då har vi ytterligare ett Norskt utspel där en idrottsproffessor i Norge säger att doping helt enkelt borde vara tillåtet, om det är organiserat.
Tycker det börjar bli mer och mer pinsamma uttalanden för att förringa det här nu. Eller är det kanske för att förbereda den Norska opinionen för fler avslöjanden om organiserad doping?

-Doping bør være tillatt såfremt utøvere medisineres og kontrolleres av et kompetent medisinsk støtteapparat, sier han til NRK.

https://www.nrk.no/telemark/professor_-_-forbudet-mot-doping-bor-fjernes-1.13184184
Citera
2016-10-18, 09:43
Medlem
Blåbärskungens avatar
Krävde läppen även astmamedicinen hon drog i sig?
Citera
2016-10-18, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Då har vi ytterligare ett Norskt utspel där en idrottsproffessor i Norge säger att doping helt enkelt borde vara tillåtet, om det är organiserat.
Tycker det börjar bli mer och mer pinsamma uttalanden för att förringa det här nu. Eller är det kanske för att förbereda den Norska opinionen för fler avslöjanden om organiserad doping?

-Doping bør være tillatt såfremt utøvere medisineres og kontrolleres av et kompetent medisinsk støtteapparat, sier han til NRK.

https://www.nrk.no/telemark/professor_-_-forbudet-mot-doping-bor-fjernes-1.13184184

Ja, det där säger ganska mycket.

Fast jag håller med honom, det borde tillåtas. Längdskidåkning på denna extrema nivån är inte hälsosamt ändå, så medicinering är bara bra.

De bästa sporterna att kolla på är de där man vet att alla är dopade, dvs där alla tävlar på lika villkor. Då slipper man fundera.
Citera
2016-10-18, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi

Respekterar hans åsikt även fast jag tycker helt tvärt om. Ärligt att tycka det ska vara helt tillåtet snarare än denna fars där man argumenterar för just den inhemska åkarens snyfthistoria.

Min åsikt är stenhård nolltolerans och 4 år för detta med Johaug. Detta står ju också i CAS reglerna fast hon lär väl särbehandlas. Då kanske man får en attitydförändring och slutar med doping och gråzonsbeteende.

Tvärtemot vad många vill göra gällande dessa dagar är det extremt osannolikt att "råka" dopa sig med lagliga läkemedel. Speciellt i detta fall där en dopingmärkt hudkräm felaktigt ska ha smörjts in på läppen. Det är alltså ingen fara för de rena åkarna med ett nolltoleranssystem om de bara håller sig undan gråzoner och experimenterande. Tro inte Marits skitsnack.
Citera
2016-10-18, 09:46
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis

Fast jag håller med honom, det borde tillåtas. Längdskidåkning på denna extrema nivån är inte hälsosamt ändå, så medicinering är bara bra.

De bästa sporterna att kolla på är de där man vet att alla är dopade, dvs där alla tävlar på lika villkor. Då slipper man fundera.
Systemet måste ta ansvar för idrottsmännen. De skall inte behöva sluta sina dagar i förtid, som FloJo eller Linda.
Dvs doping får inte tillåtas.
Citera
2016-10-18, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis

då vinner den åkaren med bäst resurser att dopa sig bäst hur rättvist är de och låter ju farligt för hälsan åxå
Citera
2016-10-18, 10:39
Medlem
Ja, egentligen finns det bara 2 vägar att gå ,släppt det fritt eller nolltolerans med livstidsavstängning som påföljd vid positiva tester utan några undantag.

Släpper man det fritt blir det freakshow av det hela och damidrotten skulle inte längre existera.Det skulle med stor säkerhet bli så att folk skulle ramla ner som bowlingkäglor och dö av stroke och hjärninfarkter , men det får man ta.

Nolltolerans skulle sannolikt innebära att nån enstaka oskyldig skulle bli drabbad , men det får man helt enkelt acceptera och en livstidsavstängning är ju inte att likställa med en dödsdom som vissa får det att låta som,utan innebär ju bara att vederbörande inte kan tävla i idrott vilket en majoritet av befolkning avstår från frivilligt .
Citera
2016-10-18, 10:57
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Ja, egentligen finns det bara 2 vägar att gå ,släppt det fritt eller nolltolerans med livstidsavstängning som påföljd vid positiva tester utan några undantag.

Släpper man det fritt blir det freakshow av det hela och damidrotten skulle inte längre existera.Det skulle med stor säkerhet bli så att folk skulle ramla ner som bowlingkäglor och dö av stroke och hjärninfarkter , men det får man ta.

Nolltolerans skulle sannolikt innebära att nån enstaka oskyldig skulle bli drabbad , men det får man helt enkelt acceptera och en livstidsavstängning är ju inte att likställa med en dödsdom som vissa får det att låta som,utan innebär ju bara att vederbörande inte kan tävla i idrott vilket en majoritet av befolkning avstår från frivilligt .

Livstidsavstängning har man för att testerna inte fungerar. Då måste man försöka få det att verka som om man ser allvarligt på problemet. Många dopar sig men de få man hittar får stränga straff.

Om man testar tätt och bra så hinner ingen dopa sig. Då behöver man inte ha tok-hårda straff heller. Självklart skall man ha straff, men har man klarat test varje vecka i några år så är det mindre allvarligt om man åker dit en gång, jämfört med nu när testerna sker så sällan.
Senast redigerad av wwr 2016-10-18 kl. 11:01.
Citera
2016-10-18, 11:49
Medlem
Patrick Ekwall "tror" att hon är helt oskyldig.

Man kan tycka att han borde veta att reglerna säger att hon inte kan vara helt oskyldig.

http://www.expressen.se/sport/kronikorer/patrick-ekwall/patrick-ekwall-det-ar-att-agera-omanskligt/

Jag tycker dock att man ska undersöka om det kan ha varit ett misstag eller inte. För detta bör bör kunna påverka straffets längd. Hur man ska bevisa att det var ett misstag utom rimligt tvivel vet jag dock inte.

Oskyldig kan hon dock aldrig bli och kortaste straffet är som sagt 2 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in